Hjälp stora blodmasken!

Status
Stängd för vidare inlägg.

sommarvind

Trådstartare
Jag har tagit kolla masken prov på mina tre hästar, fick svar som visade att avmaskning var att rekomendera. jag har avmaskat dom alla med Noromectin Nu går dom i en av sina sommarhagar (den som dom gick i förra året) Dock mockade ja inte den då pga okunskap om parasittryck.

Hursomhellst så har jag fått ett av mina odlingsvar som visar att iallafall den ynsta ardenneråringen har förekomst av den stora blodmasken..

Antar att dom andra stona också har den, (har ej fått oldingsvaret på dom ännu)

Men vad jag gör jag nu?
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Min fråga är varför du avmaskade innan du fått svaret från labb? Och släppte dem i ny hage? Jag har alltid väntat med det tills jag fått svar från ev labb.

Jag har alltid pratat med vet som skrivit ut det maskmedel som behövs. Men risken finns ju att du får avmaska dem igen. Jag kan inget om maskmedel utan överlåter det till vet.
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Svaret på den frågan är att jag fick till mig att sålänge man avmaskade med ett maskmedel som även tog stora blodmasken så behövde ja inte vänta på odlingsvaret:)
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Hur fungerar de om jag gör såhär:

jag mockar den nuvarande sommarhagen ca 3-4 gånger i veckan då borde jag väll hålla ner trycket?

Sedan behöver ja flytta över hästarna till mina 2 övriga sommarhagar och det kan jag väll göra så länge jag mockar flera gånger i veckan? Eller måste dom stå kvar i den sommarhage dom står nu eller hur fungerar det?

När ska ja avmaska nästa gång? Har som sagt använt Noromectin. Kör man inget intervall nu när ja vet att stor blodmask finns?

Hur gör jag med vinterhagen som dom gått i vinter i?

jag misstänker att det är min ardenenråring som kommit med denna stora blodmasksmittan och honom har jag haft sedan januari.

Dom har gått i vinterhagen hela vintern fram tills nu för en vecka sedan då dom flyttade till en av sina sommarhagar. Vinterhagen har ja aldrig mockat. Får börja med detta. Det har ju även hunnit växa upp lite gräs i vinterhagen kanske inte så bra att dom äter de i höst?
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

när ni mockar kan man slänga ut de utanför hagen? Vår ena hage är intill ett skogsbryn, kan man slänga in skiten där? Det är ju inte många hästar de handlar om (3 st) Eller ska man kånka med skottkärra i bilen?
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Om jag inte minns galet är stora blodmasken inte helt lätt bli av med från markerna. Kan du stänga av så de inte går i vinterhagen mer förrän näst-nästa vintert ex? Dvs låt den vila till hösten/vintern 2012?

Här är mer info förresten om du inte sett den: http://www.vidilab.se/83
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Dessvärre har ja ingen möjlighet att låta den hagen vila så länge:crazy: Jag behöver tillträde till den nu i november.. Har nämligen hästarna på lösdrift och deras ligghall finns i anslutning till vinterhagen..

Men om jag mockar ut all skit jag kan hitta i vinterhagen? Samt gräset som vuxit upp borde väll ha vissnat till november? Kanske att den behöver tillträdas redan i mitten på oktober beroende på vädret.
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Min fråga är varför du avmaskade innan du fått svaret från labb? Och släppte dem i ny hage? Jag har alltid väntat med det tills jag fått svar från ev labb.
Varför inte? Det var ju i backspegeln ett utmärkt val eftersom det nu är 2v mindre smitta i hagen.

TS: Mocka så mycket du kan och håll markerna så rena det går, gör odling igen nästa år, stora blodmasken har en cykel på 5-6 månader.
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Okej, ja skall mocka noga! Men kan man lägga de i skogbrynet intill när de är såpass lite? Är det okej att släppa över dom på mina andra två sommarhagar också så länge jag mockar och håller efter?

Hur bör jag göra med min vinterhage?:crazy: Det är den enda jag kan använda då ligghallen finns i den. Kan jag mocka ut all vinterbajs och hoppas på att trycket blir mindre? Hur blir de med gräset som börjat växa i den hagen?

Kan ja släppa dom i samma sommarhagar nästa år så länge ja mockar?

Bör jag avmaska igen om några veckor för att vara säker på att jag fått med allt eller ska ja vänta tills hösten alt nästa vår?
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Mocka allt som är möjligt, varje bortplockad bajshög är en smittmängd mindre.

Du behöver INTE avmaska igen snart, däremot när intervallet gått ut på det medel du använt, för Noromectin 8v.
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Varför inte? Det var ju i backspegeln ett utmärkt val eftersom det nu är 2v mindre smitta i hagen.

TS: Mocka så mycket du kan och håll markerna så rena det går, gör odling igen nästa år, stora blodmasken har en cykel på 5-6 månader.

Jag menade främst varför hon släppte i ny hage. Känns onödigt enligt mig!
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Jag menade främst varför hon släppte i ny hage. Känns onödigt enligt mig!

Den nya hagen går ju att mocka, den lilla smitta som ev. följer med är klart bättre än den massiva smittan som lär finnas i vinterhagen, varför återsmitta hästen direkt?
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Den nya hagen går ju att mocka, den lilla smitta som ev. följer med är klart bättre än den massiva smittan som lär finnas i vinterhagen, varför återsmitta hästen direkt?

Tror inte ni förstår hur jag menar. Jag brukar byta hage när jag avmaskar, dvs när masken ska vara ute ur hästen. Men kanske gör helt fel??
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Tror inte ni förstår hur jag menar. Jag brukar byta hage när jag avmaskar, dvs när masken ska vara ute ur hästen. Men kanske gör helt fel??

Det Madick menar är ju att i vinterhagen har hästarna bajsat ut blodmask i parti och minut. Dvs vinterhagen är kraftigt nedsmittad.

När hästen avmaskas dör de stadier som maskmedlet tar. Om man då byter hage till en REN hage (sommarhagen i TS fall) så kan hästen inte äta i sig gräs med ny smitta. Dvs HÄSTEN återsmittas inte direkt.

Om den gått kvar i vinterhagen så hade den ju minuten efter maskmedlet ätit gräs med smitta - och återsmittats direkt.

Man måste ju dels få hästen att sluta smitta marken (avmaskning, mockning) men också få marken att sluta smitta hästen (dvs att hästen äter gräs i smittad hage).

Så iom att den togs bort från den nedsmittade vinterhagen så återsmittades inte hästen direkt, och om man håller efter med mockning i sommarhagen kommer den inte återsmittas heller - förrän den kommer tillbaka till vinterhagen (som jag skulle låta vila om det gick)
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Dessvärre har ja ingen möjlighet att låta den hagen vila så länge:crazy: Jag behöver tillträde till den nu i november.. Har nämligen hästarna på lösdrift och deras ligghall finns i anslutning till vinterhagen..

Men om jag mockar ut all skit jag kan hitta i vinterhagen? Samt gräset som vuxit upp borde väll ha vissnat till november? Kanske att den behöver tillträdas redan i mitten på oktober beroende på vädret.

Madick har ju redan svarat, men mocka allt du kan. Om man tänker på att träckprovet svarar på ägg per gram träck, och tänker på hur mycket en bajshög väger - så varenda hög du får bort tar ju bort MASSVIS med ägg.

Men, hur är hagen belägen? Går det att slå den? Då skulle du kunna mocka så mycket som möjligt, allt du hittar och får ut, och så slå gräset kort. Ju torrare och varmare det blir dessto mer maskar dör.

Innan jag fick så jag kunde lägga en hage i vila gjorde jag så. Nu vet jag ju inte hur mycket som var mina insatser, hur mycket som var immunitet med ålder osv (hade problem med lilla blodmasken så lite annat läge), men året efter jag istället för att låta gräset i vinterhagen växa fritt till hösten hade hållit det så kort det gick efter mockning så fick jag bukt på den onda cirkeln. Det var en mycket torr och varm sommar så lite hjälp hade jag där med, men det var så torrt, så torrt och nästan brände sönder. Och just när det var sådär superkort gräset så blev det ingen skugga av det, och då fick de kvarvarnade bajshögarna och bajsbollarna ingen skugga heller utan torkade ut helt.

Nu är väl stora blodmasken rätt tålig, men det borde inte kunna bli VÄRRE i alla fall? (Madick?)
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

Hm, ja de är ju en idé.. att slå det nyuppkomna gräset.. Fortsätta slå det så fort de tittar upp och då kanske dom har hunnit dö tills oktober/nov:laugh:
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

SKA man alltså släppa i ny hage DIREKT efter avmaskningen? Jag har fått lära mig att man ska vänta ett par dagar :crazy: Tur att pållarna inte har några mängder mask...
 
Sv: Hjälp stora blodmasken!

SKA man alltså släppa i ny hage DIREKT efter avmaskningen? Jag har fått lära mig att man ska vänta ett par dagar :crazy: Tur att pållarna inte har några mängder mask...

Det ideala är att släppa i en ren hage som är lättmockad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Habina
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 154
Senast: SiZo
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 269
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp