Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

_FiA_

Trådstartare
Jag har precis köpt en bostadsrätt till ett riktigt bra pris. Dock behöver den fräshas upp då tapeterna är hemska. Det är en etta egentligen, men dom har byggt upp väggar så det blir ett sovrum, dock utan dörr , man får ha ett drapperi för dörröppningen.

Det saknas min tv bänk än så länge. Den är mörkbrun och ganska 2 och en halv meter lång, men bara en meter hög.

Hur ska jag tapetsera måla väggarna? I vardagsrummet har jag tänkt ha svart rött vitt tema, som ni ser har jag köpt till en del röda detaljer (filt, spegel,fotpallar). Jag älskar fondväggar och tänkte att en av väggarna i vardagsrummet ska bli en annan färg. Jag tänkte från början göra en röd fondvägg, men det kanske blir för mycket? Väggarna är ändå ganska stora.
Är det bättre med en svart fondvägg`Vad ska isåfall dom andra väggarna vara i för färg?
Gardiner vad ska jag ha för några?

Sovrummet ser ni att dom slagit igen en dörröppning med en vit stor skiva, jag tror inte den går att ta bort, så något tips på hur jag får den att synas mindre. Vilka tapeter eller färg tycker ni att jag ska ha ?

Hallen är det rosa nertill och smutsig vit upptill. Jag har inga ideer alls hur jag ska göra i hallen. ? Tips?

Köket är rätt sunkigt men det är för dyrt att göra om så det får vara så.
Badrummet är riktigt fint och ska inte göras om

Här kommer bilder på dom rum som ska göras om.

vardagsrum sett från hallen
32618216.jpg



Vardagsrum sett från balkongdörren

32618215.jpg


vardagsrum sett från hörn
32618214.jpg


Sovrum sett från vardagsrum. (det är så litet som det ser ut)
32618210.jpg


Sovrum sett innifrån
32618209.jpg


Hallen sett från ytterdörr
32618208.jpg


Hallen sett från hallgången

32618206.jpg


Hallen sett från kök
32618207.jpg


Alla tips och åsikter är välkommna! :)
Även andra tips om inredning förutom tapeter är välkommna!:banana:
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

Jag ser bilderna i inlägget iaf, men har inte så många kommentarer just nu.
Släng in bilder på köket också, så kanske du kan få billiga renovering/uppfräshningstips!
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

mitt tips är att googla på intrade så får du upp mkt fina tapeter!! en ur misaki kollektionen hänger i mitt vardagsrum... jag tror du kan hitta fint i både misaki, east of eden, un bisou, och kanske i kalika kollektionen.. det beror ju på hur din budget ser ut med förstås! cole& son har oxå fina tapeter men de kostar en slant de med..

borosan och colorama har billigare tapeter men lite tråkiga i färgkominationer för min smak mkt naturliga färger.

sandbergs tapeter är jag lite förälskad i med den gammeldags kollektionen, men de passar inte in i stilen i vårt hus, vi har ett byggt på sent 40tal så det känns lite vilse med deras tapeter, men en dag är drömmen om ett äldre hus:)


vårat vardagsrum, dock ej färdig-listat o färdigtapetserat osv..
66647_444095700487_616090487_5413384_6047167_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

Jag såg en helt underbar tapet när jag var i färgaffären härom dagen, en som var full av röda rosor! :love:
Den kan jag tänka mig skulle passa på den väggen där du har tvn. Sen skulle jag tapetsera resten av det rummet i en vit nyans.

Du har ju redan lite röda detaljer och jag skulle nog nöja mig där, risk för att det blir för mycket annars!

Personligen skulle jag inte ha så mycket svart, soffan är ju mörk men annars tror jag det blir snyggare med vita möbler.

Måla taklisten vit!
Måla "pinnen" som draperiet sitter på, vitt.

Byt till andra gardiner. Antingen några vita eller nåt som hör till det röda.

Sovrummet är så litet så där skulle jag köra enbart vita väggar + avskalad inredning. En snygg sängstomme och sängbord, om det får plats. Få in någon färgklick med textiler till sängen + lampa.
Eventuellt kan du sätta upp någon hylla som du kan ha lite snygga grejer på.

Ang hallen så skulle jag nog ha vitt även där. Eller kanske ha en snygg tapet just bakom klädhängaren?

:)
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

Hittade tapeten:
90484.jpg

InTrade Kalika

Bakom klädhängaren skulle jag kunna tänka mig typ den här:
90476.jpg

InTrade Belle de Jour

Finns verkligen massor med snygga tapeter nu!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

vad var det jag sade;) intrade is da shit! fast de ligger på dryga 600kr rullen...

tilläggas till ts ska även att om du inte tapetserat själv är att alla intrade jag kollat på är inte easy up eller quikup tapeter de ska alltså läggas på det traditionella viset, dra åt sig lim o svälla, o sen upp, hade jag vetat det när jag beställde hade jag nog valt ngt annat. easyuptapeter är nog det smidigaste tycker jag att jobba med..
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

Jag hade slagit ut pizzavalven direkt, sånt gör hur mycket som helst för looken... Hade ett valv i min lägenhet, när det kom bort blev skillnaden enorm!

Hallen... Satsa på easycover så slipper du riva så mycket, bort med bården bara. Sen måla i valfri färg, vitt är ju aldrig fel. Jag har metallicbruna väggar i min hall eftersom hundarnas bäddar är där, dvs en vit vägg hade varit vit i 2 veckor... Men iaf, själv trivs jag jättebra med såna jordtoner trots att det kan upplevas som mörkt.

Mitt tips är väl också att det är mycket detaljerna som gör det, som lister, karmar osv. Ta dig tid att måla det också. Taklisterna kan du kanske ta bort ändå så ger det intrycket av att det är högre i tak.
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

Den lila var snygg, men den passar inte så bra i vardagsrummet eftersom jag vill köra på svart rött och vitt.

Jag var in på Colorama och kikade på tapeter, och jisses vad mycket det finns. Hittade den här :

32629423.jpg


Jätte frän tycker jag. Dock är ju väggen rätt lång, hur tror ni det kommer se ut då? att det blir så brett? Eller kan man sätta bara fonden på mitten av väggen , eller ser det konstigt ut?
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

golven är jätte fräsha så det känns bra=)
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

bra tips att måla lister och sånt! Easycover fick jag faktiskt tips om påcolorama. Att riva ner tapeterna här kommer nog vara helt omöjligt! Usch!

Du gillar inte valven alltså? jag tycker faktiskt om dom ;D
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

rostapeten var jätte fin! Undrar om den finns på colorama här? blir det för mycket med röda rosor när jag har så mkt rött annars?
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

den är ingen taklist i vardagsrummet? Du menar bården kanske? Gardinerna hänger bara där tillfälligt ska helt klart köpa nya.

stången vid sovrummet ska målas vit, eller svart och kapas av i rätt längd

sängstomme få rinte plats, inte sängbord heller. men jag tänkte köpa en lång hylla att ha ovanför sängen där jag ställer 3 tavlor på? vad tror ni om det?

Ska jag köra helt vitt inne i sovrummet? Lite tråkigt? tänker mest på att jag inte får plats med några möbler eller någonting där inne förutom sängen då, som inte ens har någon stomme? Kommer nog bli svårt att få sovrummet att se snyggt ut.
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

bakom klädhängaren har tanken slagit mig att gå lite crazy med någon snygg tapet. !
 
Sv: Hjälp! Tapetval/färg?inredning?

Vilken häftig! :D Bredden på väggen spelar väl ingen större roll, jag hade satt den där det passar bäst, typ vid sidan av tv:n eller flyttat tv:n lite för att det skulle passa bättre med fondväggen.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: nyttnick
·
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 520
Senast: Ullmerkott
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 963
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp