Hjälp,tik eller hane?

Fibusen

Trådstartare
Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan tvekan skaffat en hane,om det inte var så att vi redan har en hanhund här hemma.

Försöker lista det negativa/possitiva med bägge könen,med hanen så känns det större risk att det ska bli bråk,med tiken så kan det bli problem vid löp.

Vi har en pitbull/boxer korsning nu som igentligen är en riktig mes,men endå så känner vi att OM det skulle bli något,så kanske han inte backar. Rasen vi funderar på är staffordshire bullterrier,alltså också en ras som kan,om det vill sig illa,vara en "hård" hund.

Våran hane nu är 6 år,blir sju i mars,är kastrerad,men kastrerades sent,så han har lite "drifter" kvar,dvs inte helt ointresserad av en löptik. Vilket så klart kan bringa massa problem,men ännu värre är det ju om man har två hanar som ryker ihop i tid och otid...:crazy:

Samtidigt så känner jag att våran nuvarande hund är så pass gammal,så igentligen så borde det inte bli någon kamp om vem som ska bestämma.

Har tidigare bott ihop med mellanstor tik,och liten hanhund korta perioder,och det har aldrig varit några problem, den lilla hanen var 4 år äldre,och han som bestämde,tiken var jämngammal,och då bestämde tiken.

Vad bör vi tänka på? Eran erfarenhet? Vad ska vi absolut göra,och inte göra? HJÄÄÄÄÄÄÄLP! :banana:
 
Sv: Hjälp,tik eller hane?

vi har haft tik och hane ihop, steriliserad tik och okastrerad hane. funkade jättebra och var väldigt smidigt, de hade stooor glädje av varandra! den hanen var ungefär jämnårig med svärmors hanhund och de fungerade också superbra ihop - de var ju praktiskt taget uppväxta tillsammans. dock var det svårare med andra hanar även om han idag bor tillsammans med en 2 år äldre hanhund (men är nu kastrerad). de hade en hel del att reda ut innan de fungerade helt bra ihop - men så var båda vuxna också, då är det en lite annorlunda situation. av egen erfarenhet skulle jag nog ändå säga tik + hane, det är trots allt minst risk att det händer något. speciellt då hanen är kastrerad. om ni skaffar hanvalp och han blir könsmogen kan det hända att han vill försöka ta över och det blir bråk.
 
Sv: Hjälp,tik eller hane?

vi hade en kastrerad hane o en osteriliserad tik , det gick hur bra som helst.hanen var 1½ år då han kastrerades,han var 1 år äldre..aldrig nåt problem.
 
Sv: Hjälp,tik eller hane?

Skaffar ni en ung hane så lär det inte vara några större problem med bråk. Dessutom kan tikar också vara stökiga och enl min erfarenhet muckigare än hannar (i flock där alla är bekanta).

Men jag skulle säga att skaffar ni en valp så är det hugget som stucket vilket kön ni väljer.
 
Sv: Hjälp,tik eller hane?

Skaffar ni en ung hane så lär det inte vara några större problem med bråk. Dessutom kan tikar också vara stökiga och enl min erfarenhet muckigare än hannar (i flock där alla är bekanta).

Men jag skulle säga att skaffar ni en valp så är det hugget som stucket vilket kön ni väljer.

Jag skulle nog välja tik, speciellt om den tilltänkta vappen är en Staffordshire bulldozer.
:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 919
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej, Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund. Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm...
2
Svar
23
· Visningar
4 491
Senast: snorp
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 822
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp