Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Italloyd

Trådstartare
Kom till stallet idag, och noterade då att mitt sto vad som en tunna ( om man får säga så :D ), tog in henne i stallet men hade inte en tanke på att hon skulle vara dräktig.
Jag köpte henne för ca 8v sedan och då har hon stått hos en hästhandlare, och vet inte hur länge hon har stått där eller vad han har för hästar mer, bara att han har ca 25 hästar.
Hos oss har vi bara ston och ingen har föl eller har haft föl.
Jag kände runt juver och spenar för hon är lite skorrvig för att flugor och bromsar har käkat lite på henne, och DÅ till min stora förvåning hade hon mjölk, JÄTTEMYCKET.
Så alltså rund som en tunna och massa mjölk i juvrena.
Så beter hon sig väldigt stoigt i hagen med.

Kan hon ha blivit betäckt hos hästhandlaren?
Till saken hör att han var lite okunnig och oseriös, så ville bara "rädda" livet på henne, om man ska uttrycka sig så. Jag älskar henne och vill henne allt gott, men jag kan inget om dräktighet och föl och förlossning, hur gör man, ska man vara med eller vill hon vara själv, jag kan ingenting.
Till saken hör att hon är bara 5 år, är hon för ung?

Vad ska jag göra, vet kommer i morgon och kollar.
Vad tror ni?

Tacksam för svar, och jag vill inte ha några svar tex, det borde du veta, sa inte hästhandlaren någon ( nej det gjorde han inte), Ska du verkligen ha häst osv.
Jag hade inte räknat med detta när jag köpte henne. Tack för snälla svar!

// Rädd stoägare
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Självklart kan hon vara dräktig!
Hon är knappast för ung.

Vad är hon för ras?

Du får ju veta mer imorgon när veterinären kommer, uppdatera gärna då :)

Det är inte första gången en nyköpt häst visar sig vara dräktig ;)
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Hon är en Ardenner!
Ojojoj hoppas hon inte är det :D

Hur gör man, vad ska jag tänka på?
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Veterinären kan säkert hjälpa dig med frågor :)

Har du någon uppfödare/kunnig i din närhet?
Jag har sett flera rekommendera en bok som heter "Att bli med föl"
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

veterinären kan svara på det mesta i morrn om hon nu är dräktig, men jag förstår att du sitter och vill ha svar NU ifall att :)

Mitt tips är att läsa igenom några trådar här på avel, i "årgångstrådarna" t.ex. Bilder på våra dräktiga ston 2012, finns det en massa frågor och svar på vad man ska tänka på när man har ett dräktigt sto.

Prio 1 är fodret om hon nu är dräktig. Ett högdräktigt sto kräver ganska mycket mer mat än en icke-dräktig. Beroende på hur långt gången hon är kan det ju även vara dags att se till att du har en ren och torr plats för henne att föla på. Uppdatera gärna här när veterinären har varit ute!
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Tack för alla svar, jag ska uppdatera så fort jag vet.

Jag ska gå in och läsa trådarna din givit mig.

Tack tack tack tack tack..
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Såg du vad det var för konsistens och färg på mjölken?

Om det som du skriver var massor av mjölk i juvret så kan det ju vara så att hon är nära på att föla. Hade det varit jag så skulle jag vid minsta misstanke vaka på stoet redan i natt. Better safe than sorry.
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Vilken chock för dig! :crazy:
Hoppas slutresultatet blir bra allafall, du kanske fick en fin fölunge på köpet! :laugh:

Jag är också nybörjare på avel, så när mitt sto fölade förra året så stallade jag upp henne på ett stuteri där det fanns kunnigt folk som kunde "fixa" fölningen. Kanske kan du också hitta ett sådant ställe?
Fråga runt bland hästfolk där du bor eller sök på internet!

Lycka till i allafall! :laugh:
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Hur har det gått?

Du har redan fått bra svar i tråden, men ville bara tillägga att jag har haft ett sto som var betäckt, konstaterad dräktig, ökade i vikt (omfång) och satte juver med mjölk... Men hon var tom, tog ut vet när hon gått 3v över tiden, då jag började ana ugglor i mossen ;)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Ren, vit mjölk börjar stoet inte producera förrän 1-2 dygn innan fölning.
Innan dess är "mjölken" bara en genomskinlig/grumlig vätska.
Mitt halvblodssto "läckte" lite till och från under hela två år efter att hon blivit avvand från sitt första föl (givetvis inte mjölk, utan bara vätska) och tydligen kan vissa ston vara så efter att de har fått föl. Men om jag har förstått det rätt så är det inte jättevanligt.
Kanske ditt sto är som mitt halvblod, att hon har fått föl tidigare och bara läcker lite eller helt enkelt är skendräktig.
Om det visar sig att hon är dräktig så är ett tips att kolla internet och läsa böcker om dräktighet, förlossning och fölets första levnadsår.
Det finns otroligt mycket bra information om sånt i princip överallt! :)
Det ska bli spännande att få se om ditt sto är dräktig eller inte.
Lycka till! :D
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Vilken chock för dig! :crazy:
Hoppas slutresultatet blir bra allafall, du kanske fick en fin fölunge på köpet! :laugh:

Jag är också nybörjare på avel, så när mitt sto fölade förra året så stallade jag upp henne på ett stuteri där det fanns kunnigt folk som kunde "fixa" fölningen. Kanske kan du också hitta ett sådant ställe?
Fråga runt bland hästfolk där du bor eller sök på internet!

Lycka till i allafall! :laugh:

Ett bra råd - om stoet har flera månder kvar till fölning. Men innan TS vet om hästen är dräktig eller inte så bör hon inte flyttas (smittorisker, transport av dräktiga ston osv). Däremo håller jag med om att en avelskunnig kompis, bekant eller annat är bra att ha med sig som hjälp och stöd.

TS - hur gick det? Vad sa veterinären?
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Det har du helt rätt i! Att man inte ska flytta dem för nära fölningen alltså.

Men om jag ser till mig själv, hjälp om man inte känner att man klarar av en fölning! :crazy:

Och om man inte har någon fölbox vad gör man då? I stallet där min häst står så finns inga fölboxar, jag hade full ångest vad jag skulle göra med mitt sto och föl när de blev allt för dålgit skötta i fullinackorderingsstallet där de var uppstallade! Fy sjutton vilken ångest jag hade när mina hästar gick på lösdrift i en halvmeter lera och inte hade en enda liten fläck i hage och ligghall som var torr! :(
Och jag visste "en miljon" bra stall som tyvärr inte hade en tillräckligt stor box med plats för ett 170cm högt sto med ett halvårsgammalt föl!

Nu svamlar jag iväg, hoppas TS har en bra fölbox så hon inte får det problemet! :)
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Usch ja, vad tusan gör man då :crazy:

Oftast vet man ju om att stoet är dräktigt så det är nog inget vanligt problem... tyvärr har jag inget bra svar på vad tusan jag skulle göra om jag satt i den sitsen - högdräktigt sto som inte får/bör flyttas och bara leriga hagar... jag hade nog snabbt som attans byggt upp ett vindskydd och gjort en bädd med hjälp av vad som kan finnas till hands. grusa upp först och sedan djupströbädd på eller liknande... ?

Känner man att man inte klarar av en fölning, eller är det minsta osäker, så är mitt tips att ha en eller flera veterinärer förvarnade om att man kommer ringa ut dem så snart det börjar - och att ha en hästvan människa med mig under vakandet som kan hjälpa till om det behövs. Jag hade Att bli med föl och ett par andra böcker i fölväskan så att jag snabbt kunde checka av allt jag blev osäker på där jag satt och vakade. En inplastad lista med telefonnummer och viktiga siffror är också bra att ha (t.ex. normal tid för fölning, fölets normaltemp och andning, normal tid mellan fölning och att fölet stpr, diar och rör sig, normal tid för efterbörden att släppa osv.)

Ett av mina ston läckte förresten vit mjölk i en vecka - tio dagar runt beräknat fölningsdatum. När datumet hade passerats med två - tre dagar så slutade hon läcka och juvret återfick sin normala form... :( Hon var dräktig vid sista kontrollen på dryga 90 dygn men måste ha kastat under vintern.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

Följer man de råden du skrev har man ju gjort allt för att det ska gå vägen! :laugh:

Jag hade planerat mitt stos "BB" och flyttade henne i god tid till stället där hon fölade hos erfarna uppfödare. Själva fölningen och tiden över sommaren fungerade fint i det stallet, men kaoset kom när det blev höst och leran kom! :crazy:
Stallägarna struntade i att använda annan mark än den leriga, och vindskydden ströddes inte upp. Lera överallt!

Med facit i hand så hade det bästa varit att jag tagit hem sto och föl och de hade fått stå i boxen som var för liten (mått för en stor häst, inte sto + föl), för det hade ju varit bättre än att gå där i smeten! :(

Men nu har jag hittat en fullkomligt kanonstuteri där den nu 1-åriga avkomman bott sedan december! :laugh:
Det är så välskött och så mycket kunskap och jag är så oändligt tacksam för att jag får ha häst där!
Och mitt sto kommer att flytta dit för fölning när hon ska föl i vår igen.
Och jag kommer slippa sömnlösa nätter! ;)

Men jag har lärt mig en läxa, trots att man får referenser och trots vad som lovas kan det gå åt h-e, välj så viktiga saker med enorm omsorg!
 
Sv: Hjälp, tror att mitt sto är dräktigt!

....spänningen.

Vill också veta om det blev ett bonusföl eller ej, TS! :bump:

(och så klart att allt gått bra!)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 921
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 119
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 549
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp