HJÄLP!Vad är det?

B

boppan

Min häst är svullen på skapet.. inte på själv snoppen utan på det som syns när snoppen är indragen... den är liksom svullen och hård... är det nån som vet vad det är, så snälla hjälp mej!!! tacksam för svar!! kram caroline :confused:
 
Har det kommit plötsligt? Annars kan det var att han är för fet, har en liten ponny som brukar bli sådär under betet :D.
 
ja, d var bara där en dag... han är inte fet, snarare underhull... :confused:
 
det är inte nått skit som har gått under huden då?
eller en sticka från att han har rullat eller nått.
tryck och känn efter.
försvinner det inte och han är plågad av det,borde du ta ut veterinär.
 
Min häst har haft samma sak alldeles nyss. Det är bara att vänta ut om hästen inte är besvärad av det.

Blir det inte bättre på en vecka, eller om hästen verkar ha ont så ska man nog kontakta veterinär.

mvh Jessica
 
Jag vet en valack som blev sån, han stog på halm och det finns en sort som det blir små vassa stickor av (kommer inte i håg, men tror att det är kornhalm). Han hade legat ner i halmen och fällt ut snoppen, och dragit med sig en sån där liten sticka tillbaks.

Kan säkert hända med allt möjligt.....

Hoppas att det löser sig för din häst.
 
har samma problem med min gamla ponnyvalack. Förra hösten svullnade hans skap upp nåt fruktansvärt :eek:
Då var han så öm att jag inte fick undersöka det.

Veterinären kom ut och gav lugnande men hittade inget, ingen infektion, ingenting. Han fick finadyne och svullnaden gick så småningom ned.
Då fick jag lov att undersöka det, tydligen ger det också klåda för pållen visade tydligt att han ville att jag skulle klia hela tiden :o
(sån har han inte varit innan, så det är inte för att han är snuskig ;) han försöker även skrubba skapet mot buskar och annat i hagen)

För ett par veckor sedan har klådan återkommit, dock inte svullnaden.

Har provat ÄCV, spola med kallvatten samt lite örter jag blivit rekommenderad. men inget hjälper :(
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Habina
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 268
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp