HJÄLP! Vad händer med min häst?

misscocos

Trådstartare
Hejsan
Jag skulle behöva ha lite råd och tips, känner att jag kört fast med min häst.
Jag köpte honom för en månad sedan, så han är fortfarande ny i stallet, om man säger. Han är 9 år, en varmblodsvalack.
Han är extremt lågrangad, och viker sig direkt för de andra hästarna, en shettisvalack på 5 år och ett norsvensk/ardenner sto på 4. Han visade sig låg redan första dagen, och de har inte bråkat alls sedan dess, eller iallafall inte han. Stoet däremot vägrar ge sig, hon hackar på honom hela tiden. De går på "halvlösdrift" och har hö ute i en binge i hagen. Där vaktar stoet konstant och hugger/sparkar eller tränger in min häst i ett hörn så fort han kommer nära. Även shettisen hackar på min häst. Min häst är verkligen jätteförsiktig av sig, och ryggar undan så fort stoet tittar åt honom, så han utmanar henne verkligen inte.
Han har varit lugn och trygg när vi ridit ute de första två veckorna, men för två veckor sedan märkte jag hur han började bli mer och mer orolig. Att han var orolig när han var själv i stallet är fullt normalt, men när vi red ute började han bli tittig, tvärstannade och så. Det hände en incident då vi var ute och red alla tre tillsammans och det var halkigt, då min häst fick panik och rusade uppför en bergssida, och det tog ett bra tag för mig att få honom därifrån då det var brant både upp och ner. Därpå stod han ett par dagar pga att han inte hade broddar, och nästa gång jag red ut med honom själv skenade han på hemvägen när jag började trava honom, och kastade av mig och rusade sedan hem till stallet. Dagen efter red jag ut tillsammans med stoet, och då gick det hur fint som helst. Dagen efter det red jag ut själv, och åkte då i backen ganska omgående efter att han stegrat sig och sedan sparkat mot skänkeln då jag drivit på honom för att gå bort från stallet.
Jag har efter det prövat att promenera med honom efter shettisen, men han är jätteorolig och vill bara vända tillbaka till stallet.
Nu blir han nervös och börjar gå fram och tillbaka i gången så fort han får syn på sadeln, och får jag på den och kommer ut snurrar han i flera minuter och låter mig inte komma upp. Han ser inte sur ut, utan bara nervig.
Han ömmar inte i ryggen alls (hans förre ägare var massör), har ridits både på tränsbett och hackamore. Jag har nu tagit bort allt kraftfoder (tidigare betfor och krafft). Har de sista dagarna tagit ut honom ensam till ridbanan i bara grimma och umgåtts med honom "från marken" och han är så hur mysig som helst.
Nu till frågorna:
Kan han bli såhär stressad pga situationen i hagen?
Att han inte vill lämna stallet själv eller tillsammans med shettisen, kan det bero på att han inte vill gå utan ledarhästen?
Kan han ha förlorat förtroendet för mig när jag sitter på ryggen efter incidenten med "bergklättringen"?

Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig, för det här är en underbart mysig häst som jag inte vill behöva lämna tillbaka!

Stort tack på förhand
 
Sv: HJÄLP! Vad händer med min häst?

Tips som jag vet funkar väldigt bra! Börja med väldigt korta promenader vid han,(helst med repgrimma och ett långt tungt rep), så korta att hästen inte har hunnit bli orolig än. Du stannar när du märker att han blir orolig och då pysslar du med annat, tex borstar honom tills han sänker huvudet och slappnar av. Det kanske kommer ta några dagar eller mer innan du kommer mer än några meter från stallet. Det beror ju helt på hur långt bort han klarar av att gå första gången. Han lär sig att du inte tvingar dig på honom, utan att han får ta den tid han behöver för att våga sig iväg med bara dig som sällskap! Metoden kallas "Approach and retreat" ("närmande och reträtt", fritt översatt) Jag hade en häst en gång, som när han kom till oss inte tillät att man rörde hans huvud. Jag fick börja att röra honom på halsen och långsamt närma mig huvudet. Jag stoppade omedelbart när jag märkte att han kände obehag och smekte vidare längre ner på halsen igen. Vid nästa försök kunde jag gå lite närmare huvudet med handen. Det tog väl en vecka kanske innan jag hade fått honom att acceptera både händer och borstar. Vissa hästar hade det säkert tagit ännu längre tid för. Han var ändå i grunden en väldigt trygg och cool kille. Det är alltså samma princip du ska tillämpa med din häst; tvinga honom inte att följa med dig, utan "låt det ta den tid det tar så går det fortare"! Se till att du själv är lugn och inte har en tid att passa när ni ska träna. Bestäm dig också för ett mål med dagens träningspass och sluta när ni har nått dit! Tänk inte "bara lite till"! Sluta när det har gått bra! Ta realistiska mål som du tror att du kan uppnå den dagen!Lycka till! /Pillan
 
Sv: HJÄLP! Vad händer med min häst?

Om det har gått så bra på ridbanan så fortsätt med det ett tag. Det är inga fel med det, att umgås och komma underfund med varann och börja få ett band till varann. Gör saker där ni är trygga med varann hel enkelt. Rid med stoet om det funkar bra så ni får trevliga upplevelser ihop.
man MÅSTE inte stressa iväg och göra saker bara för att.

Kan vara så att han testar. Då måste man inte utmana ödet. Vet du att du kommer åka åka i backen undvik att ge honom den chansen. tex.
Att han blir orolig såhär i början beror säkert också på att hemmet är nytt. Rutinerna är inte riktigt satta än.
Kompisens sto blev i ett fruktansvärt behov av min häst de första två månaderna. Hon kunde bara inte vara själv. Men allt eftersom hon landade och blev bekväm med sitt hem så gick det hur bra som helst. Från att ha varit hysterisk och hoppat ur hagen eller försökt göra ren kaffeved av boxen till att inte ens vifta på örona om att min häst åkte bort en sväng.. Svårt att tro efteråt att hon betedde sej som hon gjorde. Försök ta det kallt men var konsekvent och betsämd.


Min valack hade två ston som hagkompisar i ett par år och kom aldrig riktigt in i flocken där, fast ledarstoret och han var otroliga kompisar före och efter nummer tre fanns med i bilden. Han hölls en aning utanför flocken nästa hela tiden, var inte med i den där inre cirkeln och var faktiskt lite utanför och kom han för nära ffa vid mat eller där det var trångt så gjordes det utfall mot honom. han tog ingen skada av det, och de lekte och hade roligt också, men det där bandet fanns inte riktigt mellan de TRE. Han är också mkt ranglåg och ser till att hålla sej lagom nära hela tiden. Men nån skada tog han aldrig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp