Hjälp vilket svammel...

Q

Quell

..det är på den här listan. Många verkar veta allt om små mineraler och proteiner. Jag hävdar att så länge man inte har en analys på samtliga fodermedel man använder så behöver man inte räkna så i detalj. Vad man kan få fram är mini- och maxgiva per dag.Med det inte sagt att man inte ska räkna över huvudtaget. Självklart ska man det, men att få panik när det verkar vara fel är överdrivet. Om man lyssnar till fodermedelproducenter så förstår man att hästen nästan dör om något är fel i foderstaten. Enda hjälpen är just deras foder. För att byta ämne, i vårt land säger vi att hästen blir pigg av havre men i USA har man inte alls den uppfattningen. Konstigt va? Min uppfattning är att en liten giva havre ger "värre" effekt än en större. Varför nämns förresten ingenting om HL-vikten när det gäller havre? Och till er som säger att havre alltid har samma värden säger jag -"Ni har fel"! Så, nu är det fritt fram att hoppa på mig.
 
Jag är nog benägen att hålla med dig.....mycket överkurs blir det :crazy: Men dom som verkligen fattar vad dom håller på med är bra....men många tror att gram betyder liv eller död.....det går ju ändå inte att vara precis vareviga dag.....
 
I senaste numret av Ridskport står det om hästars förmåga att smälta höga givor havre. Håller med om att man inte ska ränka in på minsta gram, men räkna kan man ju alltid göra. I matte avrundar man så varför inte avrunda lite på hästarnas foderstater också.

Cissi :bump:
 
Man gör en exakt foderstat och justerar sen med hjälp av ögat. Men sen *vet* man ju att inte varje kilo foder är exakt lika det andra och det är ju ingen katastrof så länge man har en "grundanalys" utplockad på flera ställen av ex höskörden.

Ponnyn blir förresten en bitch av havre märkte jag i somras.
 
De som är superpetiga är de som nyss lärt sig och är överambitiösa. Det går över! När man nyss lärt sig något blir man väldigt noga.
 
Så är det med allt, vare sig det gäller hästar eller annat. Men jag undrar om inte hästfolk är värre än andra. Hm, hundfolket inte att förglömma. Eg gör det ju inte så mycket om man räknar och håller på, så länge det inte är till skada. Och den enda skada ett infernaliskt räknande gör är väl att hästägaren blir litet störd... Skämt var det där.
 
Detta har jag lärt mig...
Man ska INTE ge för stor giva med havre för det "försurar" miljön i grovtarmen och då dödar du vissa mikro organismerna som hjälper till att hästen tar upp fodret. Detta kan ge effekten att hästen tappar hull, blir slö, dålig i magen mm. Har du otur får hästen bestående skador av den för stora havre givan(jag har ägt en häst med ett sånt fel).
Om du ger en lagom stor giva och allt är som det ska med hästen så tar den upp havren och då får du den pigga effekten.
Jag vet inte allt om alla spårämnen mm...
Jag räknar på foderstaten för att få fram vad som skulle kunna vara lämpligt för min häst. Men det är ditt ÖGA som avgör om uträkningen är lämplig eller inte.
Om du inte har analyserat foder till din häst så är inte det hela världens undergång...tycker jag!!!
Bara fodret ser bra ut och luktar bra och man inte misstänker att nått är galet med fodret så tror jag att hästen mår bra. Vill man i ett sånt läge ha en uträknad foderstat så får man helt enkelt räkna på cirka värden men då är det också exter viktigt att du håller koll på hur hästen mår.
Du har rätt ang havre!!!
Det har inte samma innehåll!!!
Innehållet varierar beroende på var i landet havren växer,väder,gödsel i marken mm
 
Så här är det, 1kg havre är inte alltid 1 kg havre. Det där lät ju väldigt dumt men en havre med hög volymvikt är energirikare än en lättare. Den tyngre havren har oxå lägre VT-halt. Tänk även på att en för hårt torkad havre än svår för hästen att tugga. Om du köper stora partier är det smart att kolla vattenhalten oxå. Ärligt talat har jag aldrig varken vägt eller kollat TS-halt på min havre. Däremot har jag låtit bli att köpa om den varit dåligt rensad eller haft för små kärnor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 308
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 062
L
Foder & Strö Har suttit o räknat lite på en foderstat till min nya pålle :love: o kommit fram till att om jag ger 12 kg hö, 1,5 kg havre och 1 kg...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: ann80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp