Bukefalos 28 år!

Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag hade ocks¨å extrem förslosningsskräck.
Jag fick gå och prata med en aurorabarnmorska. En specialutbildat marnmorska som hjälper dig att bena ut exakt vad du är rädd för.
Själv var jag rädd för allt!
Smärtan, att tappa kontrollen, att attnet skulle gå på olämplig plats, att det skulle vara kladdigt, att amningen skulle vara obehaglig etc. etc. Dessutom är jag spruträdd och var livrädd för att ta epiduralbedövning.

Vid barn nummer ett hade jag bestämt mig att jag skulle ha nersövt kjejsarsnitt minst två veckor innan bf. Efter samtal med aurora x antal gånger, var jag inställd på att påbörja en förlossning på normalt sätt och beviljats att jag skulle få snittas om jag kände att jag inte orkade/stod ut mer.

Jag födde Elias med kjejsarsnitt 10 dagar över tiden och efter att ha påbörjat en vanlig förlossning.
Jag hade en jättebra förlossningsupplevelse och kändes helt rätt att jag valt att avbryta förlossningen och snittas.

Vid Barn nr 2 var jag från början inställd på samma förlopp som första gången. Men jag tänkte mig att jag skulle försöka stå ut bara liiiite längre.
Benjamin födde "normal väg". Du må tro att jag var stolt över mig själv. Jag har aldrig kännt mig så duktig i hela mitt liv.
En vaginal förlossning (om den går som den ska) är 1000 gånger bättre i mitt tycke och om jag får fler barn är det ingen tvekan vad jag väljer.
Visst gör det förbannat ont, det ska man inte sticka under stol med.
Men smärtan är borta och bortglömd så fort bäbisen är ute.
Till skillnad från att snittas då man har ont som sjutton i flera veckor och inte kan varesig hosta eller skratta på minst en vecka utan att det känns som man ska gå av...

Jag blev botad av min förlossning. Nu har jag inte förlossningsskräck längre :)

Lycka till!!!
// Anna
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Vad spelar det för roll om smärtan är borta när barnet är UTE? ? (det är sånna argument som får mig att förstå att vissa verkligen inte förstår).

Det är ju knappast DEN upplevelsen man är rädd för (att ha en varm bebis o inte ha ont någonstanns) utan ev 20 vidriga timmar med skräck innan ???

Fattar inte varför vissa kommer med så nedlåtande kommentarer, o samtidigt påstår att de minsann var världens räddaste själva???

TS är ju rädd för allt innan, inte verkar hon speciellt rädd för hur det är att ha en varm mysig bebis och att inte känna några smärtor/stick/undersökningar???
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

nä, det jag e rädd för e nog mkt smärtan, att folk ska glo på min muff, känns o ha sig där nere, spricka och behöva bli sydd, och sen vara annorlunda där nere i flera dagar (ev resten av livet) Kommer jag palla att ligga o krysta i 20-30 timmar??? Jag som så gärna vill ge upp o försvinna när saker o ting blir jobbigt för mig....:crazy: tror bara jag kommer at sluta upp då o bara skita i allt.......gå in i en ångest attck o bara blir hispig!!:(
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag fick mitt första barn nyss. Jag sprack inget. Krystade 50 min och hade epidural och bäckenbottenbedövning = jag kände ingenting under nästan hela förlossningen. Enda gången det gjorde ont var innan epiduralen var lagd och sen från det jag behövde bäckenbotten tills den var lagd, dvs. en liten stund.

Så det finns sådana förlossningar också. Eller jag tror att meraprten är så. Jag var också väldigt rädd. Det är synd att det bara är skräckhistorierna som man minns :( Min nästan tråkiga och odramatiska förlossning skulle aldrig visas på TV eller bli något som alla pratade om. Hör man 99 bra berättelser och 1 dålig så är det ju den dåliga man minns. Jag tror att det har bidragande orsak till att man är så rädd.

Måste lägga till... Jag har inget kontrollbehov och litade väldigt mycket på att personalen visste vad som skulle göras. Jag tror att det också har stor betydelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag fick mitt första barn nyss. Jag sprack inget. Krystade 50 min och hade epidural och bäckenbottenbedövning = jag kände ingenting under nästan hela förlossningen. Enda gången det gjorde ont var innan epiduralen var lagd och sen från det jag behövde bäckenbotten tills den var lagd, dvs. en liten stund.

Så det finns sådana förlossningar också. Eller jag tror att meraprten är så. Jag var också väldigt rädd. Det är synd att det bara är skräckhistorierna som man minns :( Min nästan tråkiga och odramatiska förlossning skulle aldrig visas på TV eller bli något som alla pratade om. Hör man 99 bra berättelser och 1 dålig så är det ju den dåliga man minns. Jag tror att det har bidragande orsak till att man är så rädd.

Måste lägga till... Jag har inget kontrollbehov och litade väldigt mycket på att personalen visste vad som skulle göras. Jag tror att det också har stor betydelse.


Låter toppen, tror du man kan beställa en sån förlossning?? :p
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag önskar att man visste innan att det går så bra!

För alla mina kompisar har det gått så bra :) Varav en tvillingförlossning. Men de har inte haft bäckenbottenbedövning för de har inte tyckt att det gjort så ont att det varit värt det. Jag kommer absolut ha det en gång till om det blir fler barn. Det var fina grejer ;) (Måste tillägga att man måste ha bra värkar för det kan avta lite när man är så välbedövad. Men jag kände ju aldrig av någon krystvärk så jag vet inte hur jag hade det. Men tydligen så hade jag bra värkar... Ibland kan jag känna att det är lite trist att aldrig fått känna på en krystvärk. Men men...)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag har själv snittats & kan verkligen inte hålla med om att det gör "ont som 17" i flera veckor.Det kändes som träningsvärk i magen efteråt i några dagar & det är ju knappast en så farlig smärta om amn jämför med vad man ser från förlossningar.Jag hade aldrig så ont att jag kved, skrek eller grät som man ser på alla förlossningprogram & då ska man veta att de ändå har bedövning.
Dessutom kändes inget av snittet om man inte skulle upp & gå, då det som sagt var som en vanlig träningsvärk.Kan tillägga att läkarna tyckte man ska fungera som vanligt efter ca 3 veckor & jag red efter 4 veckor & tävlade efter 6 veckor.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Det är ju knappast DEN upplevelsen man är rädd för (att ha en varm bebis o inte ha ont någonstanns) utan ev 20 vidriga timmar med skräck innan ???

Jag hade ont i ca 45 sekunder, det var när jag öppnade mig från 8-10 cm i 1 värk och jag glömde bort och koncentrera mig för värkarna kom så intensivt.
Visst kändes det tidigare också, men det var inte jobbigare smärta än när man ramlat av eller blivit trampad av en häst.

När jag fick lustgasen gick värkarna över till krystvärkar. Jag andades lustgas och koncentrerade mig bara på den och slappna av, min BM höll varma handdukar mot underlivet och då försvann ALL smärta där nere :bow:

Efter 20 minuter orka jag inte vänta på bebisen längre, la i från mig lustgasen och krystade 2 gånger så var han ute.
Sprack ingenting, bara ett litet skrapsår, det gjorde inte ont att få ut bebisen, det vara bra så häftigt att känna hur han gled ner, roterade under blygdbenet och sen sparkade några gånger och kom sen ut.
Jag blödde 200 ml. (När man lämnar blod lämnar man 400ml)


Eftersom det gick så fort fastnade moderkakan, och då upplevde jag smärta för första gången, då skrek jag rakt ut när bm hängde sig på magen. Hade gärna haft lustgasen då men tack och lov lossnade den efter bara några sek massage. (Hur de nu kan kalla de massage!!)




Och ytterligare, VARJE graviditet och förlossning är unik, bara för min gick så bra och jag inte upplevde de som att jag skulle slitas mellan två tåg betyder inte att jag kommer uppleva samma sak nästa gång.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Men du, bm osv på din förlossning sa ju att din förlossning var ovanlig, så det borde du väl ändå skriva oxå så andra inte förväntar sig att det alltid är så det går till?Ni har tydligen detta i släkten av vad jag läst av dina inlägg.
Det är rätt ovanligt med så lätta förlossningar & en förstföderska förväntas ligga i värkar minst 12 h.
Men som sagt, det är bra för dig att du fick en så lätt förlossning.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Min mammas kaka fastnade oxå, hon sa att det var det värsta av allt för de bara drog i "snöret".

hur som helst... man är inte rädd för en varm gosig bebis utan för känslan innan så att svara "man glömmer smärtan" är som att svara sylt på frågan vilken sport man gillar!
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Och som jag skrev, alla förlossningar är ju unika och det betyder ju inte att det blir så här nästa gång. Boll hade ont efter sitt snitt i veckor och du märkte knappt av ditt!
Jag tycker faktiskt de flesta här på buke haft väldigt lätta förlossningar.



Jag är själv väldigt rädd för snitt, och jag hoppas att när det blir dags för nr. 2 så kan min bm hjälpa mig och när det väl gäller så är rädslan borta.
Hade Rasmus kommit via kejsarsnitt, hade jag inte ens tänkt på fler barn.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Men det stämmer, Rasmus är 6½ månad och jag har glömt väldigt mkt från min förlossning. Märks när jag läser igenom min förlossningsberättelse eller om sambon berättar.


Jag var hela tiden inställd på att det skulle bli värre. Det skulle göra så ont att jag bara ville dö och ta väldigt lång tid. Den inställningen funkade faktiskt väldigt bra!
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag hade aldrig så ont att jag kved, skrek eller grät som man ser på alla förlossningprogram & då ska man veta att de ändå har bedövning

Nej de kan inte haft bäckenbottenbedövning, så helt bedövade är de ej. Bara ca 6% väljer det. Har man det så skriker och låter man inte för det känns inget. Jag kanske stönade lite av ansträgning, men i övrigt lät jag inget alls.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Ja jag läser om några här som haft lätta förlossningar men det är ju långt ifrån såna siffror man kan föra in i en statistik.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Hör man 99 bra berättelser och 1 dålig så är det ju den dåliga man minns. Jag tror att det har bidragande orsak till att man är så rädd.

Och när man är gravid hittar man bara de "dåliga" förlossningsberättelserna, när jag läser förlossningsberättelser nu så är de helt annorlunda.

Jag "skrek" under förlossningen, inte av smärta eller nått sånt utan mer som tyngdlyftarna gör när de lyfter riktigt tungt.
Vet inte vart ifrån lätet kom och det gick inte att stoppa!

Grät gjorde jag, för jag tyckte så synd om min sambo :o
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Grät gjorde jag, för jag tyckte så synd om min sambo :o

:rofl:

Ja vad säger man?? Jag märkte knappt min sambo för jag var så koncentrerad. Fast när jag låg med epiduralen och var öppen 10 cm så var jag bara mysig och ringde hem till mamma och sa att hon är mormor aldeles strax :D
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

nä, det jag e rädd för e nog mkt smärtan, att folk ska glo på min muff, känns o ha sig där nere, spricka och behöva bli sydd, och sen vara annorlunda där nere i flera dagar (ev resten av livet) Kommer jag palla att ligga o krysta i 20-30 timmar??? Jag som så gärna vill ge upp o försvinna när saker o ting blir jobbigt för mig....:crazy: tror bara jag kommer at sluta upp då o bara skita i allt.......gå in i en ångest attck o bara blir hispig!!:(

Jag upplever den naturliga förlossingen som lättare och mindre smärtsam. Var förvånad över att det inte var värre efter alla skräckhistorier jag fått mig till livs. Mådde bättre psykiskt och de smärtor jag hade invärtes läkte snabbare efter den naturliga förlossningen. Antagligen hade kejsarsnittet känts lättare, åtminstone psykiskt, om det varit planerat.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Vad spelar det för roll om smärtan är borta när barnet är UTE? ? (det är sånna argument som får mig att förstå att vissa verkligen inte förstår).

Det är ju knappast DEN upplevelsen man är rädd för (att ha en varm bebis o inte ha ont någonstanns) utan ev 20 vidriga timmar med skräck innan ???

Fattar inte varför vissa kommer med så nedlåtande kommentarer, o samtidigt påstår att de minsann var världens räddaste själva???

TS är ju rädd för allt innan, inte verkar hon speciellt rädd för hur det är att ha en varm mysig bebis och att inte känna några smärtor/stick/undersökningar???

Har du fött ditt barn ännu??
För om inte, så vet du ju ingeting om hur det kan komma att kännas efteråt.
Boll skriver ju att hon var otroligt rädd innan, men att den rädslan kom hon över. Varför skulle hon inte ha varit rädd på "riktigt"??
Vem är du till att dömma det??
Vem är det nu som kommer med nedlåtande kommentarer??

Jag tror säkert att du är livrädd inför din förlossning, precis som jag tror att boll var. Men jag tycker inte att du ska sitta här och skriva om att man inte upplevt riktig rädsla bara för att man har blivit botad om du inte är på andra sidan själv ännu.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag tycker det är nedlåtande att skriva "det går över så fort barnet är ute"

Dör det är ju knappast DET man känner oro för, utan tiden innan.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Du kan skippa såna nedlåtande kommentarer som att folk som nite fött barn inte har ngt att komma med.
humlanotrocadero vet uppenbarligen tillräckligt för att ha valt att bli snittad.Att hon sedan inte är snittad än har inte med saken att göra.
Är man extremt rädd för en förlossning så föder man inte vaginalt, det är även min åsikt.Är man rädd men ändå vill testa är det en annan sak, men att "bara" vara rädd är inte det stadiet där man hellre vill dö än vara med om en vaginal förlossning, för då väljer man inte heller att föda vaginalt, då dör man hellre som sagt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 043
Senast: Enya
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 652
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp