Bukefalos 28 år!

Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Ja precis så menade jag faktiskt....jag dör hellre o de flesta verkar ju inte vara så rädda.

Min rädsla går aldrig i hela universum att prata bort så man kan nog vara rädd, sen kan man vara RÄDD :(
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Du kan skippa såna nedlåtande kommentarer som att folk som nite fött barn inte har ngt att komma med.
humlanotrocadero vet uppenbarligen tillräckligt för att ha valt att bli snittad.Att hon sedan inte är snittad än har inte med saken att göra.
Är man extremt rädd för en förlossning så föder man inte vaginalt, det är även min åsikt.Är man rädd men ändå vill testa är det en annan sak, men att "bara" vara rädd är inte det stadiet där man hellre vill dö än vara med om en vaginal förlossning, för då väljer man inte heller att föda vaginalt, då dör man hellre som sagt.

Vad är nedlåtande??
Att om man inte fött barnet ännu så vet man inte hur det kommer att kännas efteråt??
Är inte det sant då? Eller har du nån form av tidsmaskin där du kan hoppa in och flyga fram i tiden för att se hur du kommer känna över något efter att det har hänt??

Jag tror på fullaste allvar att humlan är livrädd för sin förlossning. Precis som jag tror att Boll oxå var det.
Boll fick dock proffisionell hjälp som hjälpte på henne. Vilket det inte gör på alla, det förstår jag. Det är ju helt individuellt hur man är villig till att ta emot hjälp eller hur bra hjälp man får.
Men att sitta och säga att Boll inte var rädd på "riktigt" bara för att hon till slut klarade en vaginal förlossning. DET är nedlåtande.

Och, ja. Smärtan försvinner så fort barnet är ute.
Sen kan man ha ont av annat efter, men just smärtan av värkarna försvinner så fort barnet kommer ut.
Att man glömmer är en annan sak som jag inte har uttalat mig om.
Det är individuellt.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Vet du, att man faktiskt inte föder vaginalt trots s.k hjälp behöver inte bero på att man varken vill ta till sig hjälp eller att amn inte får tillräckligt bra hjälp.

Det kanske inte är ens grej helt enkelt, hur proffsig hjälp man än får kan de ändå inte försöka intala ngn att en förlossning inte är smärtsam & att allt kommer gå bra, för det skulle ju inte vara sant.
Man kanske ska inse att vissa har läst på ordentligt i vad en förlossning innebär & därför bestämmer sig för att inte vara med om det.

Alla erbjuds samma hjälp vid en förlossning, förlossningsrädd eller ej, man kan inte förvänta sig att personalen kan ta bort smärta eller skräck bara för att man är förlossningsrädd & då är det nog bäst att inte genomgå ngt man känner skräck inför.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag säger igen, det är nedlåtande att säga "det är lugnt, det går ju över så fort barnet är ute" när det inte är DET man är rädd för.

Som om någon är fruktansvärt rärr för att hoppa (man vet inte om fallskärmen ska veckla ut sig eller orka bära en ens) så står någon på marken o säger, putta ut honom, ner kommer han alltid!!

Alltså svara "det går över då den är ute" är ju inget svar på frågan hur man ska komma över sin rädsla.. är det bara jag som reagerar?
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Det är väl aldrig någon som sagt att det är skönt att föda barn?
Risken att det ska hända nått före, under och efter förlossningen försvinner ju inte för man har ett datum för ett snitt.

Skillnaden som jag uppfattar det mellan Boll och Humlan är att Boll träffade en bra aurorabarnmorska och Boll var villig att öppna sina tankar och lita på sig själv och faktiskt våga börja en normal förlossning, och det var säkert också det som gjorde att hon "själv läkte" och faktiskt vågade hela vägen 2a gången.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag "skrek" under förlossningen, inte av smärta eller nått sånt utan mer som tyngdlyftarna gör när de lyfter riktigt tungt.
Vet inte vart ifrån lätet kom och det gick inte att stoppa!

Grät gjorde jag, för jag tyckte så synd om min sambo :o
Samma här! Jag skrek under krystvärkarna, men inte av smärta utan snarare av ansträngningen...
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

För att få planerat snitt pga andra orsaker är fysiska så måste alla träffa en norea/aurora sköterska/bm.
Så lätt är det inte att knata in & kräva snitt, det krävs att man kan stå upp för sig själv.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

hur proffsig hjälp man än får kan de ändå inte försöka intala ngn att en förlossning inte är smärtsam

Alla erbjuds samma hjälp vid en förlossning, förlossningsrädd eller ej, man kan inte förvänta sig att personalen kan ta bort smärta eller skräck bara för att man är förlossningsrädd & då är det nog bäst att inte genomgå ngt man känner skräck inför.

Jag tror knappast att en aurorabm säger till någon att en förlossning inte gör ont. Och gör h*n det så är det upp till patienten att byta till en bättre.
Jag har aldrig hört någon säga att en förlossning inte gör ont, men hur man upplever smärtan är högst individuellt.

Jag tror dock att enda sättet att komma över en rädsla/fobi är att ventilera sina känslor och utsätta sig för rädslan och sen ta sig igenom den.
Att våga utsätta sig för den är upp till den enskilda personen.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag säger igen, det är nedlåtande att säga "det är lugnt, det går ju över så fort barnet är ute" när det inte är DET man är rädd för.

Som om någon är fruktansvärt rärr för att hoppa (man vet inte om fallskärmen ska veckla ut sig eller orka bära en ens) så står någon på marken o säger, putta ut honom, ner kommer han alltid!!

Alltså svara "det går över då den är ute" är ju inget svar på frågan hur man ska komma över sin rädsla.. är det bara jag som reagerar?

Är det någon som säger att du är rädd för när barnet är fött??
Nej.
Jag tror inte att du är ensam om att reagera. Men jag tror du missuppfattar vad folk försöker säga.
Det är ingen här som påstår att din rädsla inte är något att ta allvarligt på.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

OT Jag undrar varför det blir vanligare och vanligare med förlossningsskräck? Är det pga dåliga läkarserier? Att man inte föder hemma med familjen om kring sig som man gjorde för några generationer sedan? ÄR det döttrar till mammor som själva haft förlossningsskräck? Uppfostran eller vad? Något att doktorera i :idea:

Pratar man med förlossningspersonal så blir det allt vanligare och fler kräver snitt. Jag har svårt att tro att man har dessa problem i uländerna, kankse beroende på att de itne har några val men även för att i de mindre byarna så hjälper döttrarna till när deras mammor/systrar får barn, och på så sätt är mer förberedda för det.

Kan bara säja att jag tycker att tv serien Barnmorskorna är ett mindre lämpligt program att sända. Här visas bara de smaskiga skriken, inte verkligheten. Vill man skrämma folk så är det ett ypperligt sätt.

Med dagens stora utbud på smärtlindring så går det mer el mindre att föda utan större smärtor.
Kanske skulle man vara gravid lika länge som elefanterna så man verkligen längtar efter värkarna.
Jag hade en traumatisk 2a förlossning där vi höll på förlora vårt barn, jag kände inte igen smärtan för den var inte sig lik från förlossning nr 1. Jag gick in i graviditet nr 3 med en förnekelse om att den skulle sluta i en förlossning. När det började närma sig så började jag få panik men när värkarna kom så släppte det, nu visste jag att jag skulle överleva och att jag visste varje steg. Att jag sedan fick uppleva total smärtfrihet iom Edan var bara en ljuvlig överraskning.
Vid nr 4 så började jag känna mig som ett proffs på min egen kropp. Vilken underbar känsla.

De flesta förlossningar är inte 20 timmar av grymma smärtor och skrik. Visst finns det sådana med, tyvärr, det ska vi inte sticka under stolen med MEN genomsnittet har "milda" värkar någon timme hemma för att sedan få lite mer intensiva värkar när man kommi in på B.B, krystvärkarna är oftast få och intensiva. Det som gör ont är att öppna sig. Jag umgås mkt med bm på arbetet då vi har hand om de akuta/katastrofsnitten nattetid så man hinner höra och lära sig betydligt mer än om man "bara" själv fött barn 1-4 ggr.

Jag kan bara gratulera Boll som lyckats lära sig att hantera sin rädsla, det är inget att nervärdera, snarare så borde det vara något som bör lyftas fram och ses som något positivt. Glädjs åt Boll istället för att komma och påstå att hennes rädsla inte var verklig.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Jag kan bara gratulera Boll som lyckats lära sig att hantera sin rädsla, det är inget att nervärdera, snarare så borde det vara något som bör lyftas fram och ses som något positivt. Glädjs åt Boll istället för att komma och påstå att hennes rädsla inte var verklig.


:bow::bow::bow:
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Det är visserligen sant att man nog måste gå igenom en sak för att komma över eller bearbeta en rädsla.Men man måste oxå komma ihåg att rädslan KAN bli värre om man utsätter sig för det.Därför ska man inte ha som mål att försöka få alla förlossningsrädda att vara med om en vaginal förlossning, det är helt enkelt inte hälsosamt för majoriteten, det kan få motsatt effekt, som med allt annat.
& självklart går vissa rädslor inte att få bort.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Har du verkligen kollat alla avsnitt av barnmorskorna, jag har sett rätt många förlossningar på tv & filmade oxå, som beskrivs som normala & där hörs det att kvinnorna har ont.
Jag tycker det är bra att visa att det inte är lätt som en plätt att föda, många är ju helt förda bakom ljuset när det gäller den saken & förlossningen kommer som en chock.

På mvc får man dessutom kolla video hur förlossningar går till, i normalfall, & där låter de inte mindre heller.
Antagligen kanske du helt enkelt är mer smärttålig, eller att det gått så bra på dina förlossningar så du tycker att oljuden är onormalt-för dig.

Varför snitten ökar beror mkt på de ökade förlossningsskadorna.Folk är mer pålästa & går inte på vadsomhelst utan kräver att få mänsklig behandling & inte bara acceptera sugklockor, att spricka, att bli sydda osv.
Min personliga åsikt när jag ser barnmorskorna & läser fakta om förlossningar är att jag inte tycker det är mänskligt.jag skulle aldrig acceptera att spricka & bli sydd när jag var vaken, man får ingen vidare bedövning som sagt.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Det där med bedövningarna stämmer inte alls, de hjälper marginellt.Epidural hjälper tex under värktoppar men tar inte bort smärtan när barnet ska ut.
Att påstå att bedövningar gör det smärtfritt talar verkligen för att du haft mkt enkla förlossningar, kanske hade det blivit smärtfritt för dg, men knappast för majoriteten.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Det där med bedövningarna stämmer inte alls, de hjälper marginellt.Epidural hjälper tex under värktoppar men tar inte bort smärtan när barnet ska ut.
Att påstå att bedövningar gör det smärtfritt talar verkligen för att du haft mkt enkla förlossningar, kanske hade det blivit smärtfritt för dg, men knappast för majoriteten.
Majoriteten får en smärtfri förlossning av Eda.
HUR vet du hur en Eda funkar? Du har väl knappast använt någon?

Jag skriver bara vad majoriteten av bm och B.B uskorna säjer på "mitt" sjukhus med 3 olika förlossningsavdelningar.

Huruvida mina förlossningar var enkla el ej kan du inte bedömma. De var troligen ytterst normala, jag skrek en del jag med, haft 4 olika förlossningar som inga var någon annan lik, det enda som var sig likt var att jag inte kände när de sydde mig för att jag sprack lite (utan bedövning på 1a och 2an) samt att jag fick ett litet knyte på bröstet när allt var klart.

Lika väl som det finns förlossningar som går bra o dåligt så finns det även snitt som går bra och dåligt. Ditt snitt var troligen ett mkt enkelt och lätt snitt då du återhämtade dig så fort. MÅNGA frå problem efteråt. Det verkar vara lätt att glömma att det trots allt är en stor bukoperation inte helt riskfritt. Det verkar som om många glömmer bort att det inte är helt riskfritt att föda barn. Är man osäker och för orolig så kanske man bör överväga att adoptera istället? Det är ju trots allt inte så att man beställer ett barn på internet och sen hämtar ut den på posten. Alla har rätt att få barn men alla kanske inte behöver må dåligt och föda fram det själv, det finns så många barn där ute som behöver en kärleksfull familj.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

En direkt hälsning till dig från en mkt rutinerad BM,

om Edan inte tar bort smärtan så är den fellagd, en rätt lagd Eda tar bort smärtan, det man känner är inte värre än att vara hård i magen och försöka skita ut det, ett tryck ja - men inte smärta!

På Uppvaket så läggs det Edor för det mesta, allt från amputerade ben till grymma magsmärtor. Om nu dessa blir smärtlindrade, varför skulle då inte en födande kvinna bli smärtlindrad ;)
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Ja precis så menade jag faktiskt....jag dör hellre o de flesta verkar ju inte vara så rädda.

Min rädsla går aldrig i hela universum att prata bort så man kan nog vara rädd, sen kan man vara RÄDD :(

En nyfiken fråga, hur i all värden vågade du bli gravid om du är så rädd för förlossningen att du hellre dör:confused: Är suget efter en egen avkomma så stort? Inget nedvärderande, bara nyfiken på hur kvinnans hormoner och klocka funkar.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Nä nu är det jag som måste backa på här. Det du skriver är ju inte sant...

EDA gör ju en mycket smärtfri. Inte bara lite. Jag var totalt smärtfri. Sen kan man ta bäckenbottenbedövning när barnet kommit så långt ned att det börjar göra ont mot spinaltaggarna. Då gör det inte ont att vare sig föda eller bli sydd efteråt. Så det där med att de "hjälper marginellt" undrar jag vart du fått ifrån????

Det var någon som skrev här innan att kvinnorna låg och skrek "fast de var bedövade". Men det är ju också strunt, för de var inte bedövade. Då hade det inte gastat så.

Jag tror att det hade varit mindre förlossningsrädsla om man inte sett allt på TV faktiskt.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Nu skriver du oxå nedvärderande till mej för att jag snittats & inte råkar ha använt eda, däremot kan jag tala om att jag hört med tillräckligt många narkosläkare i ämnet bedövning för att kunna uttala mej om det.
Endast spinalbedövning bedövar helt, från bröstet & ner, men då känner man inga krystvärkar heller & det är inte bra.
 
Sv: Hjälp? Vill starta bebisverkstad men...

Då kan alltså bedövningen inte läggas rätt många ggr, efter vad jag sett på förlossningar.
& det är även rätt att bedövningar bara hjälper när de läggs rtt, faktum är att nära 50% av epiduralbedövningarna inte läggs helt rätt, det är en för skrämmande siffra för att ens våga prova på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 043
Senast: Enya
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 652
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp