M

michha

Hej allihopa!

Jag är 17 år och har ridit i typ hela mitt liv, jag hade en d-ponny på foder innan men efter många om och men fick vi lämna tillbaka henne.
Nu när ägaren ska flytta och börja plugga har hon erbjudit mig att köpa henne för 20000, det är absolut inget fel på hästen utan hon måste bara bli av med henne snabbt och hon är väldigt speciell att rida.

Jag undrar om någon har nått tips om hur jag ska kunna övertala mina föräldrar att jag kan betala henne och sköta henne själv?
Jag behöver all hjälp&tips jag kan få!

Snälla hjälp mig!
 
Sv: HjÄlp!

Hej allihopa!

Jag är 17 år och har ridit i typ hela mitt liv, jag hade en d-ponny på foder innan men efter många om och men fick vi lämna tillbaka henne.
Nu när ägaren ska flytta och börja plugga har hon erbjudit mig att köpa henne för 20000, det är absolut inget fel på hästen utan hon måste bara bli av med henne snabbt och hon är väldigt speciell att rida.

Jag undrar om någon har nått tips om hur jag ska kunna övertala mina föräldrar att jag kan betala henne och sköta henne själv?
Jag behöver all hjälp&tips jag kan få!

Snälla hjälp mig!

Jag vet inte hur du ska övertala dom, men att göra en budget och visa dom kanske kan vara nåt, där du skriver ner alla kostnader/månad. Skötseln borde dom väl sett att du fixade när du hade henne på foder?

Själv hade jag inte köpt en d-ponny när jag var 17 år, men det är ju olika.
 
Sv: HjÄlp!

Genom att se till att du har ett jobb så att du kan försörja hästen.
Att du kan sköta hästen hoppas jag att du redan har visat när du va fodervärd.
Tänk bara igenom noga om du verkligen ska köpa en ponny när du är 17 år. Har du inget tävlingsintresse och ni gillar varandra, så absolut. Men tanken bör ändå finnas där!
 
Sv: HjÄlp!

Skulle jag vara du skulle jag rannsaka mig själv:
Har jag råd? Det är inte bara stallhyra som kostar, utan även utrustning, hovslagare, veterinär, försäkringar, strö, foder och mycket annat.
Finns det kompetens? Har du någon i stallet där du har hästen som hjälper dig med in-och utsläpp, lunchfodring, eventuella problem och annat.
Du själv. Vad tycker du? Vill du ha den här hästen? Eftersom du skrev att det inte funkade från första början? Vad får dig att tro att det blir bättre nu? Är du säker på att du ska köpa en d-ponny när du är 17 år?

osv osv osv
lycka till :)
 
Sv: HjÄlp!

Hej..
Jag förstår att du vill ha en häst. Det är ju ingenting annat än underbart.
Men jag tror att dina föräldrar tänker mycket på det som kommer till.
Du vet, även om hästen bara kostar 20 000 så kommer den kosta lika mycket som en häst för 200 000. För det är inte själva hästen som kostar, det är det övriga.
Som häst ägare så vet jag om att det billigaste är häst köpet. Sen kostar mat, stallplats, ev. skador, utrustning, skötsel (borstar m.m), ev. tävlingar, hovslagare, tandrasp på hästen och mycket mycket mer.. Själv betalar jag ca. 3000 i månaden + .. och det är ganska billigt då jag bor i norrbotten.
Sen tar det ytterst mycket tid. Man får räkna med 3 h/dag. Och det är väldigt påfrestande då jag, som du, har studier.
Jag har dock sån tur att jag har min underbara mamma med mig på hästen så jag har lite ledig tid så jag hinner med mina studier.
Men jag tror att om du verkligen har bestämt dig för att du vill ha denna häst så kan du ju rita upp ett "schema" över tid det kommer ta och kostnaden. Sen också kanske du ska överväga en hjälpskötare som kanske kan tänka sig att vara med på kostnaden ! Det kanske kan få dom att tänka om! :) Mvh Melinda :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HjÄlp!

och jag vill veta varfor alla postare ar sa emot d ponny och vara 17 ar. Spelar val ingen roll hur gammal man ar om man passar for hasten och den ar ngt man vill ha. Min marr som ar 4 ar inte mer an 142cm och kommer inte att vaxa mer. Jag ar vuxen (tant) och ser inga problem med det.. Och min fjordis ar 139cm, klarar gott och val att bara mig, nej jag tavlar inte, men passar hasten i storlek spelar det val ingen roll.
Inte alla hastfolk har i varlden har som mal att tavla, vilket tydligen ar det ultimata som barnen blir intutatade fran diverse ridestablisement.. De drommer om att bli en toppryttare och nar de inte blir, besvikelsen ar stor..
TS, lycka till med din equine, har inga konkreta forslag, men om du har varit fodervard for hasten ar det ju egentligen samma sak bara nu star du for papperen samt betalar forsakring. Och det ultimata ansvaret, dock kom ihag att sedan du ar under 18 maste dina foraldrar vara de som skriver pa allting. lat oss veta hur det gar..
 
Sv: HjÄlp!

I.o.m. att du inte är myndig och du inte klarar av att försörja hästen själv (enligt dina föräldrar som förhoppningsvis känner dej väl) så ligger det på dina föräldrar att ta det beslutet.

Jag tror inte föräldrarna säger nej för att jävlas... tyvärr blir det inte alltid som man vill :(
 
Sv: HjÄlp!

Hej!
Tack för dom tipsen jag fick! Har haft egen häst innan och vi har inte dåligt med pengar så egentligen är det inte det största problemet utan det är att mina föräldrar har alltid hjälpt mig med allt men ska nog flytta hemifrån snart mest det som ser som ett problem.
Som någon skrev ovan att det var problem med hästen var det inte alls utan det är jag som har en skelett skada som gjorde att jag var tvungen att lägga ner ridningen ( kanske för alltid trodde vi då) och istället för att ha kvar hästen och den inte skulle få motion lämna vi tillbaka henne.
Anledningen till att jag köper d-ponny när jag är 17 är för jag har lagt av med tävlingar efter att vi lämna tillbaka denna ponnyn och jag kommer inte skaffa någon storhäst att tävla med då jag är väldigt liten och "klen" därför är det perfekt för mig att köpa tillbaka en ponny som jag vet att jag trivs med och hon trivs med mig.

Tack alla som var positiva! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 088
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
905
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 373
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp