M

misterhultspyret

hälp hur ska jag göra?
bestämde mig för att ta ut en sadelprovare direkt till min häst och då jag inte har något jobb utan lever på studiebidrag så förstår ni att det tog ett bra tag att få i hop till min 8000kr sadel som var så perfekt utprovad och allt av en sadelutprovare!
pytsan man kunde rida vanliga turer på 1 timme men så fort jag red mer än det så fick hon ett enormt skavsår lite snett bakom bakvalvet och det va inget litet skavsår ska jag säga :cry: så sen kunde jag inte annvända den sadeln.
någon som har något tips hur ska jag göra trodde att man skulle få en sadel som passar när man tar ut en sadelprovare :confused:
rider barbacka nu sedan april men vill ha en sadel så jag kan börja träna för ev tävling eller får man tävla barbacka :rofl:
 
Sv: hjälp

Det bästa är att lita till sig själv och hur hästen fungerar under sadeln. Har själv haft en hel del problem.
Har du möjlighet att låna lösa bommar är det jättebra. Vissa butiker har såna.
Annars får du genom att göra en mankmall fram en form av hur sadeln bör se ut för att den ska passa.

Sätt en liten tejpbit eller liknande tre fingrar bakom bogbladet på hästens båda sidor

Ta sedan en kraftig ståltråd eller liknande och lägg den över hästens manke och ner till tejpbitarna.

Du får då den form och vidd sadeln bör ha fram. Rita av den på en bit kartong och klipp ut.

Du kan också lägga en ståltråd från mitt på manken och forma den längs ryggraden så långt bak som sadeln får gå.

Rita även av denna form.

Vill du avancera det ännu lite kan du fästa ca 30 cm långa ståltrådsbitar ner på båda sidor för att få med formen på hästens ryggmuskler. De ska alltså gå ner ca 15 cm på varderasida. Fäst så många du tycker att det behövs. Då får du ett metallskelett som du kan ta med och matcha mot olika sadlar om du inte kan ta med hästen.

Det viktigaste är att komma fram till om du behöver en rak eller lite skålad bom och vilken vidd. Av problemet att dömma så kan cet finnas flera orsaker till skavet. Bommen kan ha fel form. Sadeln kan vara sne. Hästen kan röra sig snett. Du kan sitta snett.
Är det liksidigt är det mest troligt att bommen har fel form och trycker just där.

LYCKA TILL!!!!! ;)
 
Sv: hjälp

Visade sadelprovaren HUR du skulle sadla och varför? Sa h n vilken slags padd du skulle ha?
Jag brukar visa hur en bom ser ut , var den börjar och var den slutar och visa var bogbladen sitter och att ägaren kan känna hur de rör sig, sedan var sadeln ska vara för att passa hästen.
Det spelar ingen roll hur utprovad sadeln är om inte ägaren sedan vet var den ska ligga. Det mest vanligaste är att man lägger sadeln PÅ bogbladen eftersom att sadeln ser så lång ut,om sadeln är utprovad längre bak så blir den förstås trång PÅ bogbladen.

Men sedan vet jag en `sadelprovare` som provade ut en sadel på en arab, den sadeln låg "bra" då den låg PÅ bogbladen, då jag backade den så ramlade den ner i fram, bak låg sadeln uppe på korset på hästen :( , det finns alla möjliga sadelutprovare, det gäller tydligen att man vet grunderna själv INNAN man tar ut en sadelutprovare :confused: för att sedan kunna diskutera men denne varför den tycker si eller så, varför sadeln ligger så etc etc :crazy: .
 
Sv: hjälp

Kan vem som helst bli sadelutprovare? verkar så.. måste dom inte ha nån utbildning..?
 
Sv: hjälp

jo utbildning vore ju inte helt fel :) , det finns EN vad jag vet...på engelska sadlar... den är visst på två dagar :angel:, jag har försökt komma med på den men det lyckas inte :cry: . De flesta är väl självlärda eller har lite i den utbildning som de gått, så som hästmassör, kiropraktor etc, de som gått någon av dessa utbildningar blir oftast väldigt intresserade av hur och var en sadel ska ligga, eftersom de ser så många hästar med ryggproblem. Sedan ska man inte riktigt lita på sadelutprovare från en affär som vill sälja sadlar, då bör man nog veta lite basic först.
 
Sv: hjälp

Hej
Undrar om du överhuvudtaget har pratat med din sadelutprovare, så att han/hon har fått en chans att rätta till problemet oavsett om det är du som lägger sadeln fel eller om det är sadeln det är något fel på.
Jag tyckar inte att du kan skriva här inne utan att göra detta. Jag tror inte att det finns en sadelutprovare som inte vill åtgärde ett fel om det finns ett, det skulle ju förstörra hans eller hennes affär, förstår du väl?

Ring din sadelutprovare!!!!

Något helt annat är att det finns hästar som efter att ha gått med fel sadel länge har blivit sneda - alltså musklarna är inte lika stora i höger och vänster sida, för att de har gått med sned sadel för länge. Jag har faktisk hört om 2 tillfälle och det var efter att ha använt bomlösa sadlar!!!
 
Sv: hjälp

Vad har du under sadeln? Du bör ha en bomullsfilt, dubbelvikt närmast hästen ( ylle- går också bra) och ovanpå detta en rejäl pad som inte är för tunn ( 1 " eller så om dddu nyper den mellan tummen o pekfingret). Det som orsakar skavet bakom sadeln är kanten på ett par styva skirts (som troligen är hopsnörda med en läderrem ända till bakkanten) och en hästländ som lutar snett uppåt.
 
Sv: hjälp

En fråga bara, kan man rätta till problemet genom att lätta på snörningen en aning? eller förstar man sadeln då? Lika bra att köpa en ny?

Jag har inga problem med min sadel men såg mig framför och funderade lite...? =)
 
Sv: hjälp

misterhultspyret skrev:
hälp hur ska jag göra?
bestämde mig för att ta ut en sadelprovare direkt till min häst och då jag inte har något jobb utan lever på studiebidrag så förstår ni att det tog ett bra tag att få i hop till min 8000kr sadel som var så perfekt utprovad och allt av en sadelutprovare!
pytsan man kunde rida vanliga turer på 1 timme men så fort jag red mer än det så fick hon ett enormt skavsår lite snett bakom bakvalvet och det va inget litet skavsår ska jag säga :cry: så sen kunde jag inte annvända den sadeln.
någon som har något tips hur ska jag göra trodde att man skulle få en sadel som passar när man tar ut en sadelprovare :confused:
rider barbacka nu sedan april men vill ha en sadel så jag kan börja träna för ev tävling eller får man tävla barbacka :rofl:
Tog du en certifierad sadelutprovare? eller En självlärd sadelförsäljare?
 
Sv: hjälp

Vad har du för sadel? och Vilken sorts häst? Storlek. längd?Vad har du under din sadel. En bra sadel skall ligga still utan att skava utan pad. Den skall inte ramla av om den är lös heller. Man skall heller inte padda för att sadeln skall passa. paden är ett stöd och ett skydd.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 748
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 688
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 171
Senast: Badger
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp