Bukefalos 28 år!

C

cia96

Har en häst som nu är kvar och fast på ett bete. Hon är unghäst (2 år)och det går att klappa henne och så och ge godsaker men att försöka få på grimma, grimskaft eller liknande är att glömma. Hon var innan betet mkt väluppfostrad och har aldrig haft problem men något tidigare,det är precis som om hon blivit förvildad. Vet någon om det finns något preparat som verkar lugnande som FUNKAR? Sedolin är helt kass, har använt det tidigare vid stygntagning och klippning, helt verkningslöst... Hästen fick till slut hela dosen som fanns, visade ingen reaktion ens... Vi har provat alla tänkbara sätt att fånga in henne, det går inte vad vi än gör... Vi lyckades få runt ett grimskaft en gång på henne men hon drog omkull två st 120 kg killar som en plätt...
Vädjar nu verkligen om hjälp!!
 
Sv: Hjälp!!!

Har hört en historia om en häst där jag jobbade för typ 100 år sedan... Den gick på lösdrift som unghäst och när det var dax att fånga in den så gick det inte alls. Det gick inte ens att komma i närheten av honom, han var livrädd. Tillslut togs alla dom andra hästarna in och han gick själv i hopp om att han då skulle vilja komma in..men icke. I tre veckor försökte dom på alla sätt och vis att fånga honom. Det närmsta dom kom var 10m innan han stack iväg. Tillslut fick dom skjuta honom med bedövningspil...
 
Sv: Hjälp!!!

Jag har haft samma problem med min häst.
Det var när vi skulle flytta honom till betet innan sommaren. Han hade på nåt sätt fått av sig grimman o vägrade låta sig fångas.
Så vi var 4 personer som fick hjälpas åt. Utanför den stora hagen så fanns en liten "hage" eller inhängnad, där plockade vi in dom andra hästarna så att min häst blev själv i den stora, för vi trodde att han med skulle komma då med, men icke.
Vi försökte med mat i hinkar o vänta ut honom, men inget funka. Så tre personer fick mota o jaga in honom mot den andra "hagen" där dom andra var, och när han då visst att han var tvungen att springa in där han med så stod en person där och öppnade åt honom. När han väl var där inne han med så stod han helt still för han visste att vi hade besegrat honom o att han inte kom nånstans.
Det tog oss ca: 2-3 timmar sammanlagt att fånga in honom, i ösregn dessutom:mad:
Det hade säkert gått fortare om vi hade haft en lång lina o motat honom med, men det hade vi inte så vi fick springa en hel del istället.

Hoppas det löser sig för dig. Men testa det vi gjorde om ni har möjlighet till det.

/Jenny
 
Sv: Hjälp!!!

Har hon blivit ensam kvar där i dag?

Har hon blivit hanterad under sommaren eller har det "hänt" något som kan förklara detta beteende?

Vart finns hästen?
 
Sv: Hjälp!!!

jag skulle dela av hagen och sen göra den mindre o mindre så att hon till slut stod på en liten liten plätt som en box elelr spilta o sen försöka fånga henne.
 
Sv: Hjälp!!!

Hon har blivit hanterad under sommaren,såsom att kolla benen, verkad ryktad etc. Hon går i skåne vid havet på ett bete som är 300 hektar stort, som ligger ca 10 mil från mig. Det går inte att dela av då det är så stort... Har provat att gå iväg med annan häst för ett se om hon skulle följa, men bara en bit följde hon. Hon verkar lite huvudskygg vilket hon aldrig tidigare varit.. Vi har provat att locka med mat, hon åt men inget annat.. Vi har provat att smyga runt ett grimskaft.. hej hej rodeo... Att försöka med grimma kunde jag snabbt glömma.. Vi har försökt fösa henne framåt, men det är så stort att hon bara springer rakt fram för att sedan vika av... Att stänga in henne med linor eller sådant anser jag vara helt farligt då hon totalt slänger sig iväg vid försök att hålla henne..
Innan var hon mer en sävlig häst som var jättesnäll och tillgiven och grimman var ju en del av vardagen...
Det går än så länge några hästar kvar, ca 6-7 st... Men på lördag stängs betet...
Att stå och klappa henne och klia henne och så är helt ok, men så fort hon mäeker det minsta så skyggar hon. Vill tillägga att hon vänder på en femöring och är snabb och stark...
 
Sv: Hjälp!!!

om det inte går att stänga av skulle jag föreslå att locka in henne i en mindre fålla för att lättare kunna hantera henne. Ni kan inte låna någon stor lastbil/större transport och typ göra en fålla till den så hon kan lastas lös? Det kanske är lättare att trä på grimma i transporten.
 
Sv: Hjälp!!!

om hagen är stor får ni se till o ha ett extra långt rep då.
Stå på varsin ände o fös tråden mot henne så ni kommer på ett mindre ställe.

Förhoppningsvis har hon så stor respekt för eltråden att hon inte försöker kasta sej mot den ni håller i.

Knepig situation du hamnat i .
Hoppas de löser sej.
 
Sv: Hjälp!!!

Du har mina sympatier!
Jag har åkt varje månad med min åring (maj - augusti) till hovslagaren under betesperioden. När jag skulle hämta henne för 2 veckor sedan så var hon som förbytt - skygg och ville inte bli fångad. Jag åkte i backen med en whiplash som följd. Jag lyckades dock fånga henne och styra henne ut från hagen. Jag skulle få lasthjälp och då skulle hon dra igen men lyckades styra mot trailern och hon sprang in. Nu är hon en snäll åring igen.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp!!!

Fångstgrindar som man brukar använda för att fånga in kor kan man sätta upp i hagen och utfodra hästen i under en period. När hästen är trygg i att den får mat i fållan så stänger man om den när den står och äter och sen har man den inom en mer lätthanterlig yta.
Därefter kan man ju göra det hela fort eller långsamt, dvs man kan välja VAR man vill hantera grundproblemet. Antingen vänjer man hästen vid folk och beröring och grimskaft och grimma igen inne i fångstfållan eller så baxar man in den i en transport på det sätt det över huvud taget går och sen hanterar man problemet hemma istället.
 
Sv: Hjälp!!!

Usch, då vet du hur jag har det nu.... Har själv tänkt på det där med galler eller lina. Att fösa med lina blir svårt då betet är ca 300 meter brett och flera kilometer långt... Har själv försökt, hon låter sig fösas en bit sen säter hon fart fram och bryter av i stället.. Jo, att få in henne i fålla är nog det enda.. Där finns en fålla på betet i mitten ungefär som är som 2-3 paddockar där det finns höga trästaket.. Vi måste på något sätt få in henne där...
Tam är hon på så sätt att jag kan ju rykta och lyfta hovar etc men aj aj om hon blir fast... Har aldrig varit med omdet här innan.. Har pratat med veterinär idag som säger samma, hon har blivit förvildad och att det är vanlgt att det händer med unghästar..
Det är väl bara att fortsätta men det är dyrt att ta sig ledigt från jobb ( oss båda..) och hålla på.. Men. men så är det..
Hon som alltid varit så uppfostrad och är Nh tränad sedan föl...
Det försvann som i ett nafs kan jag säga...
Man är så rädd att hon ska fastna i något när man håller på också.. Problemet är att hon måste hem senast på lördag, sedan stängs betet. Det är ett reservat och inga lösgående djur får finnas där from 1 oktober... Hade jag vetat att hon skulle bli såhär så hade jag tränat henne innan. men det skulle jag kanske gjort ändå.. Lätt att vara efterklok..
Tänkte att i och med det gått hur bra som helst inna i sommar så skulle det inte vara någon skillnad nu..!!??
Hon har ju verkats, avmaskats, ryktats, gått igenom små sår etc kontinuerligt..
Tack för alla råd förresten!!
 
Sv: Hjälp!!!

Det känns ju som om du inte har den tid som det skulle behövas för att "reparera skadan", om du helt sonika måste få fast henne på lördag.

Finns det möjlighet att ge henne lungnande genom att blanda i foder och lura i henne, genom att mata henne. Vad jag förstod så åt hon. Hör med en veterinär om du kan få något lugnande utskrivet. Det fungerar också, det tar bara lite längre tid än om man sprutar in det lugnande medlet.

Väl hemma är det ju en annan sak att få tillbaka förtroendet.
 
Sv: Hjälp!!!

Om det inte går så bra med lura in i fålla (godishink och låång tid kanske?) så kanske det går om ni är många medhjälpare och du står och kliar henne och hon får äta godis och de skapar en 'fålla' runt henne, så driver ni henne genom att flytta hela 'fållan', alt att du ser till att få på henen grimma i den? Beror ju på hur mkt respekt hon skulle ha för t ex etts träckt elband? (Dvs om hons kulle ge sig på atts pränga det eller ej)
 
Sv: Hjälp!!!

Hola,

Har du testat halsrem? Brukar funka bra på huvudskygga hästar.

Ta henne från en annan häst. Dvs rep runt halsen när du sitter uppsutten på en annan häst. Kräver att den hästen du sitter på är väldigt stabil i psyke etc. Men ett praktiskt sätt att få med sig hästen..

Sista förslaget är att "a la NH" driva henne tills hon lessnar. Kan även göras till häst.

mvh Eva
 
Sv: Hjälp!!!

Sista förslaget är att "a la NH" driva henne tills hon lessnar. Kan även göras till häst.

mvh Eva

Driva 'a la NH' lär inte fungera i den hagen. I den där hagen får hästen sina pauser även fast det inte är meningen och hela konceptet brakar samman.
 
Sv: Hjälp!!!

Hola,
Jag skrev "Kan även göras till häst" Då kan hagen vara hur stor den vill.
mvh Eva
 
Sv: Hjälp!!!

Hola,
Jag skrev "Kan även göras till häst" Då kan hagen vara hur stor den vill.
mvh Eva

Mjo, sant. Fast jag anser ändå inte det blir riktigt 'som tänkt' då.. Men i det läget TS är i är ju alla sätt bra utom de dåliga, och vilka som är dåliga vet man inte förrän man provat. Så bara prova tills nåt fungerar.
 
Sv: Hjälp!!!

Hej.
En av våra hästar gick på ett stort bete för några år sen, dock inte 300 ha. Han e mycket svår att få tag på. vill inte alls bli fångad.
Han hade tappat sin grimma...
mat etc, inget funka..

vi fick vara ett helt gäng som kom ped rep, longerlinor, långa blomsterpinnar etc som lyckade försa in flocken i ett hörn. kanterna på repet band vi fast i hagstolparna. efter att ha minskat "hagen" släppte vi ut de andra hästarna.
Han har då stor respekt för linor och spränger inte de.

när hagen var tillräkligt liten, inte gick att miska mer. kunde vi fånga honom. ta på grimma. sen var det att åka hem.

annars brukar vi ta ut alla de andra, då vill han också med!:)

hoppas att du får tag på din häst.

det där med att avliva hästen skjuta... kanske kan man skjuta med bedöviningspil som de gör på vilda djur.

Lycka till
 
Sv: Hjälp!!!

Hon har blivit hanterad under sommaren,såsom att kolla benen, verkad ryktad etc. Hon går i skåne vid havet på ett bete som är 300 hektar stort, som ligger ca 10 mil från mig. Det går inte att dela av då det är så stort... Har provat att gå iväg med annan häst för ett se om hon skulle följa, men bara en bit följde hon. Hon verkar lite huvudskygg vilket hon aldrig tidigare varit.. Vi har provat att locka med mat, hon åt men inget annat.. Vi har provat att smyga runt ett grimskaft.. hej hej rodeo... Att försöka med grimma kunde jag snabbt glömma.. Vi har försökt fösa henne framåt, men det är så stort att hon bara springer rakt fram för att sedan vika av... Att stänga in henne med linor eller sådant anser jag vara helt farligt då hon totalt slänger sig iväg vid försök att hålla henne..
Innan var hon mer en sävlig häst som var jättesnäll och tillgiven och grimman var ju en del av vardagen...
Det går än så länge några hästar kvar, ca 6-7 st... Men på lördag stängs betet...
Att stå och klappa henne och klia henne och så är helt ok, men så fort hon mäeker det minsta så skyggar hon. Vill tillägga att hon vänder på en femöring och är snabb och stark...

Jag skulle tro att hon kommer när de andra åker.
det med halsrem e jätte bra. ta ett grimskaft.. eller kanke en longerlina. den e ju lång. om hon nu sticker
 
Sv: Hjälp!!!

Mjo, sant. Fast jag anser ändå inte det blir riktigt 'som tänkt' då.. Men i det läget TS är i är ju alla sätt bra utom de dåliga, och vilka som är dåliga vet man inte förrän man provat. Så bara prova tills nåt fungerar.

Vi fick lov att göra det på en häst förra veckan, fungerade alldeles utmärkt. Men tog väl två timmar, sedan gav hästen upp och lät sig tas.

Till TS... Hur går det? Har ni varit där och gjort några nya försök?

mvh Eva
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 565
Senast: Gunnar
·
B
Träning Hej! Skrev under ”att hålla hingst” men fortsätter att utveckla lite här och hoppas på lite peppning / hjälp…. Har ju då två...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: BamsePlutt
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 914
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp