Bukefalos 28 år!

Sv: Hjälp!!!

Fångstgrindar som man brukar använda för att fånga in kor kan man sätta upp i hagen och utfodra hästen i under en period. När hästen är trygg i att den får mat i fållan så stänger man om den när den står och äter och sen har man den inom en mer lätthanterlig yta.
Därefter kan man ju göra det hela fort eller långsamt, dvs man kan välja VAR man vill hantera grundproblemet. Antingen vänjer man hästen vid folk och beröring och grimskaft och grimma igen inne i fångstfållan eller så baxar man in den i en transport på det sätt det över huvud taget går och sen hanterar man problemet hemma istället.

Du kan säkert låna eller hyra ett par fångstgrindar av en bonde. annars bygg en sk. samlingsfålla av stängselstolpar och slanor. Se bara till att hon inte kan skada sig på något. Jag lovar dig att det kommer att lösa sig då. När hästen känner att den är instängd brukar de alltid ge med sig. Bind sedan fast henne en stund så kan du flytta henne säkert sedan.
 
Sv: Hjälp!!!

Tack för alla råd!!! Att göra en liten hage runt henne och flytta hela hagen så att hon flyttas samtidigt har vi inte provat, det kan vi ju göra! Vill inte fånga henne Ala lasso, då jag är rädd att jag förstör mer än jag klan bygga upp igen.. Att stänga in alla hästarna och sedan släppa ut en och en har vi ju inte heller provat, tack för idéen!!
Att fånga ala NH, bir lite svårt på 600 tunnland, hon är i ruskig kondition och helt ärligt vet jag inte om någon av mina andra hästar eller kompisars hästar skulle orka... Hade det bara varit mindre så..
Hemma så har hon stor respekt för eltråd etc och därnere på betet är ruskig el i tråden..
Ni är så engagerade, tackl!!
 
Sv: Hjälp!!!

Med lite tur är hon inte så kaxig när väl de andra hästarna har försvunnit.... Har ni möjlighet att vänta tills de har åkt och prova då?
 
Sv: Hjälp!!!

Ni får väl locka in henne i en hästtranport eller hästlastbil.
Och så köra henne därifrån lös i transporten.
Skit i grimman, det blir bara stressigt.
Töm transporten på allt och naja igen alla dörrar med ståltråd.

Bäst skulle vara en hästlastbil med andra hästar i.
 
Sv: Hjälp!!!

är svårt att locka in en häst i ett trångt utrymme när det finns så mkt mark runt om kring.. Men får väl kanske pröva... Tack..
 
Sv: Hjälp!!!

Det låter som ett störthärligt bete som är så stort!!!

Jag har en hingst som fyller två i januari, skulle vara kul att låta honom gå på så stora marker nästa sommar, fanns det bara för ston? Om jag skulle skicka mitt stoföl dit - vad kostar det per månad och vad ingår det??

Hoppas du får tag i din häst. Som någon sa - om de andra åker på lördag kanske det går att fånga henne om hon blir ensam?

Alternativt att ni ber några hålla fast de andra hästarna i en liten grupp och driva bort henne och arbeta "ala nh" för även om det är stort bete - vill hon springa ifrån sina vänner??
 
Sv: Hjälp!!!

Hej,

är det bara jag som undrar? Fick Du tag på Din häst o hur gick det till? Berätta, jag är nyfiken och hoppas naturligtvis att det gick bra
 
Sv: Hjälp!!!

Jag har varit med om att fånga in hästar med samma problem.
Då tog vi in alla andra hästar och så red jag in i hagen på min häst och då fick jag närma mej hästen och efter ett tag var hästen infångad!

Har du ingen trygg ridhäst i närheten med ryttare som kan hjälpa dej?

Obs! Kan vara fara för den som rider in i hagen så det gäller att det är ett stabilt ekipage så det inte blir skenturer eller annat. :eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 565
Senast: Gunnar
·
B
Träning Hej! Skrev under ”att hålla hingst” men fortsätter att utveckla lite här och hoppas på lite peppning / hjälp…. Har ju då två...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: BamsePlutt
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 914
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp