Bukefalos 28 år!

Långt inlägg - men ledsen - hjälp/peppning

B

BamsePlutt

Hej! Skrev under ”att hålla hingst” men fortsätter att utveckla lite här och hoppas på lite peppning / hjälp…. Har ju då två shettiskillar, den jag pratar om nu har jag haft ett par / tre månader. Han har hela tiden varit väldigt skygg / rädd och jag har jobbat på som bara den för att få det att funka någotsånär, dvs först och främst hämta i hagen, leda in till stallet och rykta, borsta och kratsa hovarna. Om man rör sig plötsligt studsar han en meter, om han hör någon rya i så blir han så rädd så rädd att han darrar. Däremot har han varit helt orädd för saker, ljud, presenningar osv. Bara människor han är rädd för.

Jag har lyckats jobba upp nåt slags förtroende – jag har fått hämta honom i hagen om jag betett mig lugn och sansad och låtit honom kolla av lite först. Jag har hittat lite punkter som han gillar att bli kliad, klappad på. Jag har haft ett bra ledarskap och han har till och med följt mig i hagen utan grimma / grimskaft och gjort precis vad jag bett om. Så trots att han varit skygg har det funkat ok med mig.

Sen hände olika saker. Hingstflocken fick byta hage, det kom en ny liten hingst osv. Samtidigt kom min pålle på att han var hingst och börja gå in till stona och den ”stora” flocken. (fan ta shettisar – dom klipper ju vartenda staket) Jag kastrerade min hingst för jag kände att jag inte redde ut det.

Men dan efter kastrationen när jag släppte ut min pålle liksom parade han ihop sig med en annan unghingst som kommit på att man kunde gå igenom staketet i samband med stormen (ingen el) – och nu har dom totalt levt loppan – har nog pajat varenda staket och sprungit runt ute på vägen. Dom blev som plåster på varandra och sprang verkligen i par igenom vartenda elstängsel.

Stallägaren ringde mig, jag brukar kunna få tag på min kille, och hade någon slags förhoppning (jag med) att om jag fick tag på min så skulle den andra följa med… men tvärt omöjligt. Dom bara sprang, sprang och sprang så fort dom såg en människa. Det blev till slut att varenda häst på stället reagerade och sprang - så vi la ner hela grejen. Istället tog jag en kaffetermos och gick ut i hagen och satte mig och fikade och efter ett tag så lugnade sig allt och till slut med hjälp av en annan nyfiken häst och massa morötter fick jag fatt på min…

Men nu känns det som om allt det jag gjort är kört…. Vi har delat på dessa små unghästar – och min lillkille har väl nån vecka kvar tills kastreringen börjar ”verka”. Men det känns så tröstlöst just nu – som om man har en hel liten vildhäst att göra med… Det känns som att allt det jag gjort är bortkastat… Tyckte jag kommit så långt med min lilla rädda vildbatting… Vet att det blev långt men om ni har nåt råd / Tips att ge mig så svara snälla ni….
 
Sv: Långt inlägg - men ledsen - hjälp/peppning

visst är det roligt när dom börjar rymma :angel:
min shettishingst som jag har brukar passa på att rymma när det är lite ström i hagen( när det är kallt och snö) ..men jag har gett han en stöt på mulen från elhantaget på hagen och då stannar han inne snällt..( låter kanske lite elakt men är det enda som funkar på min utbrytarkung :P)

sedan är det bara att träna på, du har ju fått bra kontakt med hästen tycker jag, du har ju som sagt baar haft han nån månad :)

lycka till det ordnar sig:D
 
Sv: Långt inlägg - men ledsen - hjälp/peppning

Jag tror att du kan ta det lugnt. När man håller på med en häst som har tappat förtroendet för människor så kommer det alltid ett bakslag. Det är bara att fortsätta som du gjort innan så ska du se att det kommer tillbaka. Och det kommer inte att ta lika lång tid.

Det kanske blev lite mycket för honom. Ta det lugnt och bida din tid så tror jag att du kommer att lyckas igen.

MVH Russin8 som själv haft en misshandlad häst som inte gick att röra utan att han skakade som ett asplöv
 
Sv: Långt inlägg - men ledsen - hjälp/peppning

Hej och tack. Det tar säkert inte så långt tid nu igen och visst kommer det säkert bakslag. Var ju bara så stolt... Plus att hästen är så genomsund på något vis - han är rädd men aldrig elak, hotfull, dum. Så han är liksom värd att lägga ner jobb på... Hoppas det löser sig och att det blir bra...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 507
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp