Bukefalos 28 år!

E

Express_Pearl

Vad gör man när man inser att man rider på ett sätt man inte gillar? Försöker verkligen att ändra på mig, men det är ju så svårt. Har alltid varit väldigt stilla och mjuk på handen men har ändrats på något vis så nu blir det lätt att jag sitter och trixar för mkt med handen så han krullar ihop sig och går bakom lod och på bogarna. Har känt detta det senaste och försökt göra något åt det, men har inte gått så himlans bra.

Fick lite hjälp av en av stallkompisarna igår (hon är ridlärare) och då kändes allt mycket bättre och han gick jättefin men vad ska jag göra för att komma ifrån mitt trixande med händerna? Bestämt mig för att sluta rida med dressyrspö, blir väldigt lätt att jag vrider händerna fel med det. Men något mer? Vill absolut inte ha en häst som bara knäcker av i nacken!

Ska också tilläggas att jag rider för tränare minst 1 gång/v ofta 2. I hoppningen är det inte alls samma problem och i dressyren har det blivit märkbart mer och mer, han har haft lätt att knäcka av innan men inte såhär. Dock jobbar han fortfarande bra med bakbenen men ryggen däremot.:crazy: Så någon som har tips på hur man ändrar en ovana? Och fort ska det gå..;)
 
Sv: Hjälp!!!

Men om du rider för tränare så ofta, har denne inte sett eller märkt hur du rider då:confused:
Eller tycker han/hon att det ser ok ut, och det bara är du som tycker att det känns konstigt?
 
Sv: Hjälp!!!

Som sagt så har detta blivit värre. Men vi rider i en grupp om tre där min är den enda "privathästen", de andra är lektionshästar som ofta kan få lite mer hjälp eftersom de är stelare o.s.v Så hon säger till mig att jag ska ta upp huvudet på honmo men inte så mycket mer. Sen är hon på mig väldigt mycket om att jag ska vrida om mina händer osv. Så det är självklart mycket bättre på träning men vill ha mer tips att tänka på när jag rider själv.
 
Sv: Hjälp!!!

Att se sig själv på film kan göra att man blir medveten om sina brister på ett helt annat sätt och kan vara en väg till påminnelse om att "just ja, jag ska inte göra så här".
 
Sv: Hjälp!!!

Håller med tramptass
Ett jättebra tips är att någon filmar dig när du sitter och rider själv. Titta sedan på filmen och lägg på minnet vad som är bra eller dåligt, sedan tänker du på det nästa gång du rider. Filma ofta!
Ta hjälp av en kompis som sedan kan sitta med dig och titta på filmen och diskutera.

Ett litet tips ang trixande händer..
Lägg tyglarna i en brygga och håll med båda händerna, blir så att fortsätta trixa.. Inte alltid givetvis men inbland, på så sätt måste du rida hästen "bakifrån" mot handen för att den ska gå i rätt form.

Lycka till
 
Sv: Hjälp!!!

Sådär känner jag också ibland, att jag liksom "faller tillbaka" in i gamla ridvanor. Tack och lov ska jag börja rida för en tränare regelbundet så att jag kommer nog ha så fullt upp med nya saker att jag glömmer av de gamla vanorna.
 
Sv: Hjälp!!!

Sätt fast ett handtag på sadeln de finns handtag som man sätter fast i ringarna på framvalvet som går och ta loss sen när man inte behöver dem de hade jag förut när ja mixtrade med händerna och min ytter hand flaxade jätte bra faktiskt att han som hjälp ibland
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: Roheryn
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 414
Senast: Oknytt
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 570
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp