Sv: Hjälp!!

Ring och kolla med kotknäckare. I mitt förra stall hade dom det på en häst som var stel och hade spänningar eller muskelknutar i ryggen
hoppas det blir bättre
 
Sv: Hjälp!!

Kotknäckare i all ära, men jag tycker att min veterinär är helt fantastisk!! :laugh:
 
Sv: Hjälp!!

jag tycker fortfarande att det är onödigt att ge extra foder till en häst som inte behöver. du tigger ju om överskottsenergi!

Kiropraktor och veterinär är inte samma sak. En veterinär behandlar kroppens mjukdelar, kiropraktorn rättar till skelettet. Två helt olika utbildningar. Du går väl inte till tandläkaren när du har ont i foten?
 
Sv: Hjälp!!

Men vi vet ju inte om det är mjukdelsskada eller om skelettet har ändras.
Ang. fodret så måste vi "ladda upp" med protein nu för att han ska hinna bygga lite mera muskler innan han ska jobba ordentligt.

Btw så kommer hovis på tisdag och fixar tappskon, då kommer min hästskötare fortsätta med att gå en promenad med Vilgot varje morgon. Jag kommer motionera honom minst 2 ggr/vecka men när det ljusnar kan jag jobba honom mera och oftare
 
Sv: Hjälp!!

ska du höja hans proteinintag så ska du inte använda kraft groov. Köp lucern isåfall! alt kraft protein men då bör du veta värdena på höet genom en analys. Alltså är lucern ett bättre alternativ, det räknas som grovfoder och du kan ge i stor mängd utan att hästen tar skada av det.
 
Sv: Hjälp!!

Vrf inte Krafft Groov??
Jag har blivit rekomenderad att INTE använda lucern till Vilgot av personer som träffat honom IRL...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!!

groov innehåller inte lika mycket protein som lucern.

Varför har du blivit rekommenderad att inte använda lucern? Jag tycker att det är det enda fodret man kan använda utan analys på höet.
 
Sv: Hjälp!!

För att den personen tyckte att det är svårt att dosera lucern, hon menade att det är lätt att "glömma bort" och sedan står man där med en jättekraftig häst som måste gå ner i vikt.

Jag själv har ingen erfarenhet av lucern men däremot fick Vilgot Krafft Groov 90 en annan gång han tappade muskler och det fungerade perfekt så jag valde nu att fodra med det igen. Har även hört att hästar kan bli lynniga av lucern, inte spec. bra. Däremot används Krafft Groov till bla att "bromsa" hästar genom foderstaten.
 
Sv: Hjälp!!

vet inte vart du får din information av men det låter inte rätt.
protein får du bäst av lusern och det är energi som hästar går upp i vikt av inte så mycke av protein.
 
Sv: Hjälp!!

Nej det är säkert inte rätt. Jag ska nog köpa en säck lucern också, gammeltanten behöver mkt protein.
 
Sv: Hjälp!!

Måste bara lägga in den här underbara bilden!! :love:
25658065.jpg
 
Sv: Hjälp!!

den personen som lurat i dig det bör läsa någon bok om foderlära!

Krafft groov bromsar ingen häst, snarare pumpar i energi både i huvudet och kroppen. Lucern innehåller protein och behövs för att bland annat bygga muskler. Skippa kraften och köp lucern istället.

btw, bilden kanske luras men din sadel ser ut att luta bakåt?
 
Sv: Hjälp!!

Bilden luras ;) När han har mycket ryggmuskler ligger sadeln perfekt, men nu när han har fallit ur använder jag fårskinnspad. Bilden är tagen tidigt på hösten på en tävling, innan han började halta och "kapitel 2" i vårat partnerskap påbörjades.

Måste jag slänga allt kraftfoder då eller kan jag använda det sedan när han ska arbeta och göra av med mkt energi??
Hur ska jag börja igångsättningen?
Funderar på att löslongera honom en stund innan jag rider så att han får springa av sig lite "kontrollerat" innan jag sitter upp.
 
Sv: Hjälp!!

slänga behöver du ju inte göra, spara det till senare när han är helt i gång och kan behöva stödfodring.

Sätt igång honom lungt med upptrappning av arbete. 30 min skritt i ca 2 veckor, lägg därefter in 5 min travpass och 25 min skritt och öka därefter sakta i någon vecka. sedan kan du börja galoppera och efter ca 4 veckor kan du börja rida på volt och träna mer regelbundet. Första veckorna ska du bara rida rakt fram. Är han väldigt pigg och du inte vill rida så tömkör! Det är det allra bästa för att stärka hästens muskler och kondition utan onödig tygnd från ryttaren. Fick du inga råd från vet ang igångsättning?

En häst som stått länge så som din och är behandlad ska inte springa innan den är helt i gång. Den ska vänjas in sakta med arbete dagligen. Så att löslongera kan göra mer skada än nytta på din häst. Tömkör istället!
 
Sv: Hjälp!!

Jo då, jag fick en massa tips av veterinären men jag tänkte att det kan vara bra att fråga fler erfarna personer :)
Våra omkringliggande grusvägar verkar vara perfekta att rida på under igångsättningen, raka o fina. När jag tömkör, hur ska jag undvika att han attackerar mig?? :o

Har gjort en "bockstoppare" av en gummisnodd/halsförlängare, är det OK att använda den vid ridning ibörjan så att vi inte utgör så mkt trafikfara??
25662462.jpg
 
Sv: Hjälp!!

attackerar? :eek: Vad gör han?

Se till att ha tillräckligt långa tömmar så att du kan gå en bit bakom honom. Märker du att han är på väg att bocka så driv på framåt. Ska du ha hjälptygel så spän in honom isåfall, inte upp med huvudet. Han ska arbeta i en bra form som främjar muskulaturen.
 
Sv: Hjälp!!

Han bockar och sparkar mot mig, vänder sig mot mig och stegrar mm.
En gång när han var helt bedrövlig skulle mamma gå bredvid honom som extra stöd och då stegrade han sig mot mamma med hovarna i huvudhöjd!! Hon gick bara lugnt imot honom när han stod stilla, inget våld eller sress och endå anfaller han :confused:
Han är riktigt lurig, driver man liite, liite mer än vad han tycker så blir han skitsur och bockar iväg eller stannar och stegrar.

Ang. inspänning så provade vi halsförlängare fäst i sidorna på honom i sommras och vi stormtrivdes!! Han gick i ÄRLIG form, slutade konstra och trivdes med arbetet. Allt under instruktörs råd och bevakning.
Kanske ska prova att använda den igen??
 
Sv: Hjälp!!

Hur tycker bukefolket att han är i hullet??
25172055.jpg

Tagen i november men han har inte ändrat sig så mkt.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 656
Senast: Efwa
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 512
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp