Sv: Hjälp!!

Är verkligen total fel årstid att försöka sätta igång en häst, är kallt, halt, hårt och knögligt. Ska börja sätta igång min som är?/varit halt, innan jag ska tillbaka till kliniken, så drömmer mig bort till varmare breddgrader....:grin:
 
Sv: Hjälp!!

Idag så har jag iaf ridit en sväng på Vilgot, det va jättehärlig!! :love: Allt gick bra med hovis och nu har Vilgot fått skor på hovarna!!! :laugh: Imorgon ska jag köpa broddar o sedan får gärna kylan komma så att vi slipper den här förbannade leran!!!! :mad:
 
Sv: Hjälp!!

vi har tre decimeter snö ute....8 minusgrader;) det är bättre
 
Sv: Hjälp!!

Klinik i all ära men equeterapeft hittar sånt och kan hjälpa till med sånt som kliniker inte änns hittar. Jag skulle börja med det för att slippa att kliniken "sprutar" det brukar dom annars va snabba med
 
Sv: Hjälp!!

Min klinik sammarbetar med både equiterapeft (stavning?) och hovslagare.
Tro det eller ej, Vilgot har faktiskt blivit bättre av sprutorna.
 
Sv: Hjälp!!

Var ett tg sen jag hade tillgång till nätet nu, så jag har inte kunnat skriva nått till dig.... Men jag är glad att det blir bättre!!
Det är bara så trist när det bara är is is is överallt.... vi vill ju ha snö!
Jag har roddar på "min" häst, men när det är styltsnö så hjälper de ju inte ändå.... de når liksom inte ner i backen.... Men på de snölösa partierna är det skönt att ha dom!
Det är ju inte så kul när de halkar rejält.... Man vill ju inte att de ska fläka upp sej eller nått bara för man ska ut o skritta en sväng....

Vad kul iallafall att du kan börja träna nu! Det är lite roligare o rida då tycker jag, när man kan välja lite vad man ska göra :) Trisst att det inte finns nått ridhus bara... Men det kanske finns nått du kan åka transport till?

Nä, nu har jag visst lyckats skriva en hel uppsats ^^ Men jag hoppas jag kom med nått bra iallafall :)
 
Sv: Hjälp!!

Nu var det ett tag sen du skrev en rapport.... ;)

Tänkte bara höra hur det går för er? *nyfiken*
Hoppas du har bättre ridväder än jag, för hos mig är det stenhårt i backen :mad: (var tog snön som jag beställde vägen??? :cry: )
 
Sv: Hjälp!!

Jadu... När vi gick promenad härom dagen blev han gaalen när en traktor:devil: kom, kastade sig rakt ut i vägen flera ggr, stegra och hoppade runt som en galning. Han fick dessutom en tappsko i lördags, alldeles lagom för vår hovis har semester nu och han är den enda hovslagaren här på orten som får röra Vilgots hovar!!

Men tro inte att jag ger upp :devil: i februari ska Vilgots trimmning starta på allvar!!!
 
Sv: Hjälp!!

Haha, jag har blivit helknäpp!! :o Nu ska jag HÖJA hans nu nästan obefintliga kraftfodermängd för att han ska bli sitt "riktiga jag" igen.
Under konvalecenten har han fått: 4 dl Granngården Havrefri Müsli, 1 dl (torrmätt) Betfor och senaste tiden även BioMag.
Nu ska han få: ca 2 kg Krafft Groov 90, 3 dl (torrmätt) Betfor, 200g foderjäst och MioMag (så länge burken räcker, sedan får vi se om han ska fortsätta äta det). Även mitt fjordsto Grynet 28 år ska ha en foderstat med dessa komponenter, deras behov är förvånansvärt lika.
Fn. är högivan 7 kg per häst och dag.
 
Sv: Hjälp!!

vad är det som är knäppt? Om hästen behöver denna foderstat utefter analysen så ska du sjävklart ge dem det. Om analysen är bra så ska du inte ge massa extra. speciellt inte till en konvalicent som inte rids regelbundet. Mina hästar står alla på endast högiva, till och med den som tränas mest. Vi har såpass bra värden i höet så det enda som behöver kompleteras är lite mineraler.
 
Sv: Hjälp!!

Jag kan inte ta analys på höet av div. anledningar så har ingen aning om värdena.

Vi har verkligen provat allt med Vilgot, allt som man "ska" göra. Behandlad av Vet, utprovad sadel, bra ridistruktörer, foderstat med obefintlig mängd kraftfoder för att ev. överskottsenergi inte ska "spöka", har varit hos TL och kollat tänderna, tagit bort vargtänderna, mm, mm...
Vad mer ska jag göra då??
Vi ska ska prova den här foderstaten för att alla hästar är ju inte lika, Vilgot kanske behöver mkt kraftfoder för att orka engaera huvud och kropp på det jag ber honom göra?? Ingen vet...
 
Sv: Hjälp!!

Puttar upp lite allmänt nu, ingen som har en ledtråd till Vilgots gåta??
 
Sv: Hjälp!!

han kanske är understimulerad? Om han inte kan koncentrera sig på arbete på vanlig mängd kraftfoder så lär han ju inte bli bättre, snarare värre på högre giva kraftfoder.
 
Sv: Hjälp!!

Ja men jag kan liksom inte rida honom ofta på höst och vinter, kan inte ge mig ut i mörkret med en livsfarlig häst!?!
 
Sv: Hjälp!!

H*lv*t*s j*vl* sk*t!!!!!!!!!! hovslagarn kan inte komma förens på tisdag, jag blir gaaalen!!!!!!!! :devil::devil::devil::devil::devil::devil::devil:
 
Sv: Hjälp!!

varför ska du då ge mera foder om du inte kan rida?
 
Sv: Hjälp!!

Jag ska sätta igång honom på sportlovet, en av mina tränare bor nära vårat stall så jag ska stalla upp honom där på lovet. Hon ska hjälpa mig att få igån honom ordentligt så att jag sedan kan fortsätta träningen på egen hand.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 656
Senast: Efwa
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 511
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp