Bukefalos 28 år!

Hjälper kiwis mot sömnlöshet?

alazzi

Trådstartare
Haha , tyska biggest loser skriver på instagram att om man äter 2 kiwis en timme innan man lägger sig så förbättras sömnkvaliteten? Det har jag aldrig hört. Någon som har provat?
 
Det var nått brittiskt hälsoprogram på svt som testade detta och lite andra grejjer, bla varmt bad. Kommer dock inte ihåg vad de kom fram till. Kan hända att det går att hitta på Play.
 
Bananer och ost (bl.a) innehåller tryptofan som ”omvandlas” till serotonin och melatonin i kroppen.
Så kiwi, banan och ost så sover man gott!
*ironisk*

Ost kan faktiskt funka på mig. Det har absolut hänt att jag, smått desperat och sömnlös, gått upp och skurit en bit ost och petat i mig som den är. Och därefter somnat :D Men det är väl placebo förstås. Detsamma gäller om jag äter en bit choklad eller en tesked Nutella eller liknande, något mättat fett och sött.
 
Haha , tyska biggest loser skriver på instagram att om man äter 2 kiwis en timme innan man lägger sig så förbättras sömnkvaliteten? Det har jag aldrig hört. Någon som har provat?
Vet inte, MEN man får en himla fart på magen!! I vart fall om man äter dem med skalet (det gör jag alltid...).
 
Äter du skalet, aldrig hört någon göra. På gula lr gröna kiwi? Är det inte uhm inte så gott? Förlåt men haha har liksom råkat slicka på skalet ibland å ryser vid tanken, känns som en päls ^^ men jag kanske missar nått bra 😅
Jag äter bara gröna kiwis, gillar inte alls de gula. Men japp, jag älskar det ludna syrliga skalet!! Det är jättegott, ju! Inte värre än det ludna skalet på persikor :-) Fast jag slänger ändbitarna, där skaftet sitter.
 
Det var nått brittiskt hälsoprogram på svt som testade detta och lite andra grejjer, bla varmt bad. Kommer dock inte ihåg vad de kom fram till. Kan hända att det går att hitta på Play.
Varmt bad en bra stund innan läggdags funkar jättebra, tycker jag. När kroppen svalnar blir man behagligt sömnig... :)

Ur SvD:
2. Du sover bättre
Det finns teorier som påstår att en kallare kroppstemperatur är förknippat med bättre sömn. Men det har även visat sig att ett varmt bad före läggdags kan ge samma resultat. Ett varmt bad ökar kroppstemperaturen och när man går upp sänks temperaturen vilket driver på melatoninproduktionen.

https://www.svd.se/7-halsofordelar-med-att-bada-badkar
 
Jag äter bara gröna kiwis, gillar inte alls de gula. Men japp, jag älskar det ludna syrliga skalet!! Det är jättegott, ju! Inte värre än det ludna skalet på persikor :-) Fast jag slänger ändbitarna, där skaftet sitter.
Dom gula är ju otroligt söta i jämförelse. Brukar sitta i skrapa intensivt på skalet då det längst in på skalet på dom gröna är så surt å gott 😅 kanske borde testa å äta hela nästa gång ändå, kanske ett bett iaf ^^
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 362
Senast: AraSlei
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 010
Senast: Migo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 503
Senast: Hedinn
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp