Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sammet

Trådstartare
Hur ställer ni er till hjälptyglar?

Och Varför använder ryttare hjälptyglar?

Är det en kompensation för okunskap?

Hästen är "besvärlig", den är svårriden och ryttare klarar inte av den, tränaren (eller en vän eller ryttaren själv) rekomenderar hjälptyglar till ryttaren.

Men kommer man verkligen till en lösning med problemet?
Eller kommer man bara Runt problemet ett tag?


Borde man inte ställa sig själv frågan "Vad är felet?", istället för att säga "Jag gömmer felet".

Genom att använda en hjälptygel, kommer du till botten med det verkliga problemet?, eller bygger du en bro över det och förhindrar hästen från att uttrycka sig?

När ryttaren sätter på en hjälptygel på en häst förhindrar den hästen från att uttrycka sig på ett visst sätt.

Låt säga att hästen sätter upp huvudet, ryttaren sätter då på en hjälptygel som hindrar hästen från att sätta upp huvudet.
Men frågar ryttaren sig själv Varför hästen sätter upp huvudet?
Om svaret är för att hästen inte orkar, är lösningen då att hindra hästen från att säga "det här är tungt"?
Skulle lösningen kunna finnas på något annat sätt? Som att inte arbeta så långa tunga pass?
Att använda korta intervaller med längre pauser under samma ridpass?


Om hästen blir tung i handen sätter ryttaren på en annan hjälptygel för att denna inte orkar hålla upp hästens huvud.
Är lösningen verkligen korrekt? Vore det inte bättre att finna en motor bakifrån och få en mer aktiverad häst som inte hänger på handen?
Och att ge hästen motivation?
Varför ska hästen göra något för just dig? Speciellt om du inte lyssnar på den när den säger att den inte orkar.

En häst som skjuter ut bogar, höfter... behövs verkligen en hjälptygel eller kanske det är så att hästen just gör det du omedvetet ber den om med din sitts?



Använder man hjälptygeln när hästen går bra utan den?
Jag hoppas det är få som gör det.


Är hästen dum? Nej hästen är inte dum av naturen, hästen strävar efter en balans och en harmoni, det är då den mår bäst.
Men om hästen inte blir hörd kan den istället bli "dum och istadig".
Den försvarar sig själv och har du riktigt otur kanske hästen till och med gör rätt, den gör precis det du säger åt den.



"Men jag kommer inte tillrätta med problemet utan hjälptygel."

Problemet sitter ofta längre tillbak i hästens utbildning, ryttaren måste gå tillbaka några rutor och se om denna finner grunden till problemet här.
Och det är här här man finner lösningen, inte i en hjälptygel.

En hästs utbildning är som ett hus.
Först måste man bygga en grund, en stadig och hållbar grund.

När grunden är klar kan man bygga väggar, om man börjar med taket för tidigt kommer det inte att funka.

Om man slarvar med grunden kommer väggarna att bli fel, och slarvar man med väggarna kommer taket att bli fel.

Slarvar man med golvet kan det ändå funka med väggarna men i slutändan kommer huset att falla, eller bli snett, eller börja gå sönder.



Jag avslutar detta "hemska, provocerande" inlägg med att citera några ord från Bent som jag gillar:
(s 16. Akademisk Ridkonst. Bent Branderup.andra upplagan 2000. Kapson Hästböcker.)

"Föreställningen att man kan ersätta god ridning med tekniska
hjälpmedel är starkare än någonsin i den teknokratiska tid vi lever i."...



Det är just det... att det är en föreställning... att man kan ersätta god ridning med hjälpmedel.
Istället för att våga vara dålig (kloka ord från Cristina Drangel), ha en häst som inte går perfekt ett tag, lägga mer tid på en grund och få en häst som går bra och inte motsätter sig.
Istället för att sätta på ett hjälpmedel, dölja problemet men behålla prestigen. (?)



Långt blev det. Hoppas någon ids läsa igenom och kommentera.


/Sammet, skogsmulle ryttare med häst och alltid under utbildning.

"Tillättavisa mig gärna, bara du kan förklara varför."




Om moderatorn tycker att denna tråd hamnat fel, "feel free" att flytta den.
Själv kände jag itne att den tillhörde någon specifik gren och därför lade jag den här.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Hej!
Jag håller med om det mesta du har sagt, tycker inte att man ska använda hjälptyglar till vardags. Men jag tycker att i vissa fall är det befogat. Min häst var felriden vad gäller formen när jag fick henne och hur jag än försökte kunde jag inte få henne att förstå hur hon skulle bära sig. Efter att ha ridit typ 10ggr totalt med graman hittade hon tillslut en form som var bra för hennes hållbarhet. Behöver inte rida med graman nu när hon förstått hur hon på enklaste sätt kan bära sig själv och mig som ryttare. Därför är jag positiv till hjälptyglar när de används i korrigerande syfte under en kortare tid.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

CiderGirl skrev:
Hej!
Jag håller med om det mesta du har sagt, tycker inte att man ska använda hjälptyglar till vardags. Men jag tycker att i vissa fall är det befogat. Min häst var felriden vad gäller formen när jag fick henne och hur jag än försökte kunde jag inte få henne att förstå hur hon skulle bära sig. Efter att ha ridit typ 10ggr totalt med graman hittade hon tillslut en form som var bra för hennes hållbarhet. Behöver inte rida med graman nu när hon förstått hur hon på enklaste sätt kan bära sig själv och mig som ryttare. Därför är jag positiv till hjälptyglar när de används i korrigerande syfte under en kortare tid.

Jag håller med dej, hjälptyglar är bra att använda korrigerande under en kortare period. Min häst bar sig bra i form osv, men tjafsade i övergångarna genom att kasta upp huvudet. Han hade inte ont, jag gjorde inget direkt fel. Tränaren ansåg att hästen tjurades, vilket han också gjorde), jag red med inspänningstygel i 20 minuter, enbart övergångar, och vips så var problemet ur världen! Så efter det gör vi fina övergångar, utan tjabbel med huvudet.

Däremot anser jag att man inte lyckats med sin ridning om man måste sitta med graman. Finns en häst i mitt stall som gått med graman så länge som jag stått där (början av-04). Anledningen vet jag inte, men utbildaren har inte riktigt orka lägga ner tiden på grundutbildning utan samlar innan hon ens har en framåtbjudning.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Svarar på bådas här.

Finns möjligheten att era hästar sa er något när de "gick emot"?Att ni kunnat finna lösningen utan hjälptyglar.

Att gå några steg tillbaka i utbildningen.

I CiderGirl fall för att låta hästen finna sig själv och hur hon skulle bära sig.

Och i Carran82 fall att låta din häst antingen finna tryggheten eller styrkan?

Vad jag menar är, finner man att man har problem är lösningen oftast att gå tillbaka i utbildningen för där finns svaret.
Har man "problem" så har man missat något. Kanske inte medvetet.
Har man köpt en ny häst kan det vara så att man får ta hand om andras problem.



Det här är min personliga åsikt.
Det betyder inte att den nödvändigtvis är rätt och jag har inte sett er rida.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Ännu ett sånt här inlägg... Missförstå mig inte, men den här diskussionen har tagits upp lite väl mkt nu. Det blir ju ändå bara samma tjaffs till slut...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag har inte läst alla inlägg men har uppfattat de jag läst mer som läger a som är för hjälptyglar och läger b som tycker att hjälptyglar är skadligt medans jag med denna tråd hoppades få igång en debatt om Varför de använder och om det finns något annat sätt än att sätta på saker som döljer de små felen.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Carola_Lind skapade precis en sån här tråd för några veckor sen, sök upp den istället... Folk orkar inte svara mer, vare sig för den ena eller andra sidan. :p
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Vi tog hjälp av inspänningstygeln då hästen är tjurig i grund och botten. Han bar sig, men i alla förhållningar kastade han upp huvudet och blockerade sig där. Det hade kanske gått att komma åt det utan det här 20 minuters passet med inspänningstygel, men JAG var inte stadig nog att orka göra det. Så med hjälp av inspänningen fick hästen det stöd han behövde (insikten att huvudet kan inte åka upp), och jag fick det stöd jag behövde, samt att jag fick en bätte känsla för förhållningarna. Så idag funkar förhållningarna mkt bättre än förrut.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

om du har 2-3 månader på dig(i bästa fall) att korrigera någon annans häst som är direkt oridbar, vad hade du gjort då?????????

jag har jobbat som beridare, och vi hade inte bara en sådan häst åt gången. jag tycker i det läget att en hjälptygel är att föredra då det dessutom bidrar till min säkerhet..(förmodligen oxå hästens)

eller ska man slakta alla dessa fördärvade hästar som ingen vettig person köper i det skick många är.?

värst är dom hästar som är totalt respektlösa mot människor, för att dom har lärt sig sin styrka (många tror att ALLA jobbiga hästar har fått så mycket stryk)
dom hästarna är direkt farliga att hantera/rida.


men jag håller med om att hjälptyglar många gånger används både i tid och otid.......dessutom många gånger helt fel

men jag har svårt att vara antingen för eller imot då jag anser att det är situationen som avgör hurvidare det är den lämpligaste lösningen.......
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Om den som använder hjälpmedlena är kunnig och det används under en begränsad period tycker jag att det är ok.Under förutsättning att det är vettiga händer som håller i dem!
Men när jag ser "småtjejer" sitta och dra i en gramantygel så mår jag verkligen illa! Avsikten måste ju ändå vara att kunna rida sin häst utan en massa tyglar överallt eller....?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

precis vad jag menade, just gramantyglen (den enda hjälptygel jag kan tänka mig använda) är ovärderlig när man ska "korrigera" en
felriden/hanterad häst, eller någon olat som uppstått.

men anars tycker jag som min gamla tränare sa -ju mer utrustning-ju sämre ryttare..
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sammet skrev:
Finns möjligheten att era hästar sa er något när de "gick emot"?Att ni kunnat finna lösningen utan hjälptyglar.

Att gå några steg tillbaka i utbildningen.

I CiderGirl fall för att låta hästen finna sig själv och hur hon skulle bära sig.

Och i Carran82 fall att låta din häst antingen finna tryggheten eller styrkan?

Vad jag menar är, finner man att man har problem är lösningen oftast att gå tillbaka i utbildningen för där finns svaret.
Har man "problem" så har man missat något. Kanske inte medvetet.
Har man köpt en ny häst kan det vara så att man får ta hand om andras problem.

Ja men då ställer jag en motfråga till dig - VARFÖR skulle tex Carran82 säka en annan lösning?
Om ett 20 min pass med graman gjorde så att problemet inte längre finns - varför skulle hon/han inte välja den löningen?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

De flesta hjälpmedel som hamnar i fel händer blir stjälpmedel.
De som fördömmer hjälptyglar har oftast lite erfarenhet av dem...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Svara du mig här - eller är det mer en allmän kommentar.

Hur som helst så håller jag med.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag använder själv inte hjälptyglar, för jag har inte kunskapen, och min häst/jag behöver inte hjälptyglar för att komma vidare i träningen.
Däremot färstår jag de som väljer att använda en hjälptygel under kort period för att ta itu emd problem. När man däremot bärjar rida konstant, eller då och då under mkt lång tid, med hjälptygel, då tycker jag det gått för långt.
Såg min kompis rida sitt sto idag, med graman. Hästen gick i någon slags rollkur-form medan tränaren öste beröm. Spänd bakkärra, kräkr nacke, häst som var helt fastlåst.
Anledning: Hästen ahr "fått på skallen" att kasta med huvudet, av den anledning att hon haft problem med vargtänder/sår i munnen tidigare. De har använt graman i två år nu, utan att direkt nå resultat.
DET tycker jag är fel.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Nej, det var bara en kommentar till diskutionen.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Att använda gramantyglar i ett korrigerande syfte och hållna av rätt händer ser jag inga fel med.
Överlag är det inte så många som använder gramantyglar, utan de flesta orutinerade använder faktiskt överlag mest martingal och halsförlängare.
Så gramantyglar tycker jag inte det finns så stora problem med, iaf inte av vad jag har sett...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Hej! Tycker att man defenitivt inte ska använda hjälptyglar i ridning och knappt vid longering eller andra tillfällen heller:cool: . Klarar man inte av hästen prova med Nh eller något annat träningssätt eller träna dressyr även i skogen. Så hjälptyglar är inget jag föredrar om något skulle det vara martingal i hoppning (tävling) och bara ibland.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Hästen är "besvärlig", den är svårriden och ryttare klarar inte av den, tränaren (eller en vän eller ryttaren själv) rekomenderar hjälptyglar till ryttaren.

:bow: :bow: :bow:

Var på hopptävling nu i helgen, en sa till mig: att du inte rider henne på pessoarbett istället....

Jag blir så ledsen när man vräker ur sig nånting sånt, när problemet inte ligger i munnen, hästen blir nämligen väldigt het ute på banan, när det är mkt hästar o människor...hon tycker det är så kul...

Men det tränar vi på, då skulle hon sett henne för 5 -6 månader sen när jag köpte henne...ha ha...en helt annan häst på så kort tid, och bättre ska hon bli, utan skarpa bett, hjälptyglar..osv..

Nää, med en duktig instruktör och rätt träning går allt utan massa julpynt;)
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sammet....Lite utanför tråden på inlägget innan:D sorry


korrigera någon annans häst som är direkt oridbar, vad hade du gjort då?????????

Har sysslat med problemhästar och så kallade oridbara hästar, sen jag var tonåring, har aldrig ridit någon häst med varken skarpa bett eller hjälptyglar.....Ett gammalt hederligt vanligt träns är det enda hjälpmedel jag har använt.....har funkat på varenda häst som jag har haft här..:D

Viktigt att veta var problemet ligger, sen använder man sunt förnuft utefter det....detta är mitt sätt...det har funkat för mig....;)

Så det går utan...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 926
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 459
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp