Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Det är det jag försöker förklara, jag bråkar inte med mina hästar, de bråkar inte med mig. Vi sammarbetar.
I ett sammarbete blir ingen heller hindrad att uttrycka sig.
Mina hästar uttrycker sig inte genom att springa med huvudet uppe i luften.
Det kanske tar 1 år längre än om jag använt hjälpmedel, det är det garanterat värt.
När jag stöter på problem behöver jag inte ta till hjälpmedel för att kväva dom, jag går tillbaka ett steg och frågar mig själv vad jag gjort fel.


så här då:gummisnodd....

du kan knappast påstå att det är fel av mig att använmda mig av snodd i det här fallet....
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

om inte annat så kanske den blir säljbar till en annan lämpligare ryttare efter beridning :smirk: eller kanske ryttaren kan ta den hjälp som behövs utan risker efteråt.

nej, man måste verkligen inte ha bråttom, men när det gått för långt så hjälper knappast en instruktör. ska denna komma och undervisa en "farlig" häst med en förmodligen ganska spänd och rädd ryttare varje dag ? det kostar oxå vääldigt mkt. pengar. och ger troligen inte så bra resultat.

Om denna då skickar hästen till beridare, och sedan säljer hästen, så finns problemet fortfarande kvar, bara undertryckt.
Om den nya ägaren inte är tillräckligt van ryttare kommer problemet tids nog att växa fram igen, kanske är den nya ägaren inte ens medveten om det problemet vid köpet.
Så är det egentligen då bra att sälja en problemhäst som varit hos beridaren i en månad eller två, som kvävt beteendet?





jag förespråkar inte heller att rida in hästar så unga som man gör idag, just därför har jag inte kunnat delta med mitt halvblod i tex. kvaliten eftersom han inte va mer än insutten då.

sedan är det låångt ifrån bara unghästar som blir "förstörda"

Citatet var från min sida menat ang. alla hästar, om att man inte skall ha bråttom med Någons hästs utbildning, oavsett ålder.

tycker att din tanke är fin, men världen ser inte ut så, lika lite som att alla barn har rätt till mat, tak över huvudet och skolgång, men inte får det.

Och det finns "jobbiga människor" som strider för de barnens rättigheter, precis som jag strider för hästarnas rättighet att slippa hjälptyglar.
En vacker dag kanske...


eftersom du ändå inte vill förstå vad min poäng är, du drar bara upp samma saker gång på gång med skygglapparna på så skiter jag i denna tråden fortsättningsvis. du har fortfarande inte presenterat en "lösning" för alla enligt dig urkassa ryttare, eller vad som ska göras med deras fördärvade hästar. den "lösning" du presenterat håller liksom inte i verkligheten, även om tanken är fin.

Jag förstår din poäng, men jag håller inte med dig. Det är en skillnad däri.
Jag har inga skygglappar på mig, snarare så att jag tagit av mig dom och därför vågar argumentera emot hjälptyglar.

Lösningen behöver inte vara kortsiktig för de som du kallar dom urkassa ryttare, men som jag hellre kallar för ryttare som inte är redo för problemhästar.
Jag har aldrig kallat ryttare osm inte klarar av problemhästar för "urkassa ryttare" någonstanns.
Att träna en problemhäst är definitvit inte lätt.

Men "mina" lösningar på dina problem kan bli verkliga med långsiktigt arbete.
För varje ryttare som skippar hjälptygeln och lär sig att rida och reda ut problemet utan hjälptygel, finns möjligheten till en framtida instruktör som lär ut till sina elever i sin tur att rida utan hjälptyglar och finna lösningen hos sig själv.

Rom byggdes inte på en dag, men staden byggdes...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

så här då:gummisnodd....

du kan knappast påstå att det är fel av mig att använmda mig av snodd i det här fallet....



ja slapp tänka på hästen hela tiden och kunde koncentrera mig på att luta tillbaka överkroppen, vinkla fram bäckenet och följa med i hennes rörelser utan att förstöra balansen.

En liten fråga jag ställer mig i detta läge är det att de flesta travare springer Mer om du lutar dig bakåt och vinklar ditt bäcken.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att vinkla bäckenet framåt...
om du lutar dig bakåt med överkroppen samtidigt som du vinklar ditt bäcken framåt såsom jag uppfattar det så blir det att du svankar.
Gör förbaskat ont för mig när jag testar här i datastolen iallfall.
Effekten det får på hästen är att du skjuter den framåt i varje steg, du ber den att gå snabbare.

Nu kan det vara min okunskap på vinklingen av bäckenet så att jag missförstår och du vinklar bäckenet bakåt så du rätar ut korsryggen.
Vart lite skönare här i datastolen om jag satt så. Stretchar skönt i ryggen.
Men...
Genom att sitta så, samlar du visserligen upp hästen med ditt bäcken, du ber om samling, samtidigt som du skjuter på hästen och ber om ökning genom att att du lutar dig bakåt.


Och efter ett tag tycker min kropp att det är nog att sitta och rulla runt på bäckenet och vill gärna vara i neutralläge.

De flesta travare är extremt känsliga för detta.
(har 2 egna ridtravare nu, har ridit och ägt ett flertal förr).


Jag är inte riktigt säker på vad du menar med din sitts.


Ang gummisnodden så anser jag fortfarande att du väljer den enklaste av alla lösningar, som kanske inte är den bästa för din häst.

Arbeta hästen från backen innan du arbetar den från ryggen.
Ryttaren kan inte be om samlad trav, eller lugn trav från en travhäst, om inte skritten sitter och musklerna finns.


Hursom så kan inte jag förbjuda dig att rida med hjälptygel, och jag har ingen avsikt att göra det heller.
Mitt svar står dock fast, du skuille lära dig mer om ridning och det skulle vara justare mot din häst om du la ner tid på att lära dig finna lösningen utan hjälptygel.

Alla är dock inte beredd att lägga ner den tiden som behövs.
Jag själv har inte bråttom någonstanns, jag har häst för att det är roligt att utvecklas tillsammans med dom. De är mina lärare.
Om det innebär att jag har en problemhäst som rusar som en stjärnkikare så fort jag sitter upp, så är det vad jag har att lära mig.
Om jag har en turbohäst som rusar, så är det vad jag ska lära mig.
Oavsett tiden det tar har min hingst lärt mig att rida en stjärnkikare avslappnat och harmoniskt i form och mitt sto har lärt mig att rida ett turboyet sansat.
Båda ridtravare.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Hörde en klok och erfaren dressyrryttare säga att hjälptyglar ska man se ungefär som stödhjul som barn har när de ska lära sig cykla. Kan vara bra under en period bara man är medveten om att målet är att man ska klara sig utan...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Går runt eller löser - om problemet är borta så spelar det väl ingen roll?

Missförstå mig rätt. Jag är en inbiten förespråkare för att INTE använda hjäptyglar till höger och vänster.
Har sett många felanvända hjälptyglar och tycker sällan att det är befogat att använda.

MEN ibland så ÄR det ju faktiskt så att man kan komma tillrätta med ett problam med hjälp av en hjälptygel.
Kanske är det så att ryttaren med hjälp och tid skulle kunna lösa problemet i alla fall, men med hjälp av en hjälptygel så kommer man snabbbare tillrätta med problemet.
Och om det då är så - varför inte använda det?

Nu kom jag in sent i tråden här, och ursäktar om jag upprepar det som någon annan har sagt. Anledningen anser jag varför man inte sätter på en gramantygel är för att ridträningen syftar till att utbilda BÅDE hästen och ryttaren. Hästen lär sig att den inte får slå upp huvudet med graman vid övergångarna (nu ser inte jag det som ett stort problem utan bara är ett symptom på svaghet, men vissa ryttare gör tydligen det), MEN vad lär sig ryttaren? Det alla skriver här: visst kan man använda hjälptyglar, det går ju snabbare. Hästen behöver inte gymnastieras långsamt. De kan ju gå på bara 20 minuter! Den behöver inte muskla sig mer eller sätta under sig. Nästa gång samma ryttare sitter på en häst som går med högt huvud är gramanen svaret. För han eller hon har inga andra verktyg att ta itu med problemet med. Det är farligt!

När jag var 16 red jag en ponny som var fel utbildad. Jag började i frustration att såga med händerna för att få henne att ge efter. Till sist sa en äldre instruktör till mig: Det är bättre att hon går lite "sämre" med sitt huvud och använder bakbenen än att du förstör din ridning." Hon lärde mig hur jag skulle aktivera båda bakbenen.
Hade hon gett mig en gramantygel vet jag inte hur det hade gått... :eek:
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

vad som händer är att jag själv lyfter mig ur sadeln, böjer mig fram, höjer händerna och inte kan rida när det blir så. snodden är för min skull!

skritten sitter, böjning, ställning, skänkelvikning, you name it! men jag hinner inte med henne i traven!!!!!

med att vinkla fram bäckenet och luta mig bak, menar ja att sätter mig upprätt i sadeln och mjukt följer hennes rörelser. alltså slappnar av i överkroppen.

förstår du bättre hur ja menar nu?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 459
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp