Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Shiny skrev:
Ett exempel på hjälptyglar som kan vara bra i korrigerande syfte är fast martingal. Den fästs i nosgrimman istället för i tyglarna. När hästen slänger upp huvudet tar det stopp. Efter ett tag tröttnar hästen och man kan ta bort martingalen för gott.

:eek: det där låter ju helt sjukt!!!!! ´finns det verkligen sånt? oki om det funkar åt andra hållet, en inspänning som hindrar hästen, tex ponnyn, från att dra ner huvudet, tex äta gräs. (mest för de många gånger yngre och svagare ryttarna skull)

men stoppa hästen från att dra upp huvudet!?!?!?!?!?!?!?!? om hästen måste balansera upp sig då? och använder huvudet till det? nej, den iden tror inte jag ett smack på.....
låter bara korkat och idiotiskt. jag skulle aldrig få för mig att stoppa en hästs rörelse på det viset....
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Det spelar egentligen ingen roll vad man säger till dej och alla dessa fanatiska antihjälpmedelryttare. Ni har redan bestämt er. Precis som vi som använder hjälptyglar av olika skäl har bestämt oss.

Jag använder alltid martingal på mina hästar, vid alla ridning. En går med kort en med en normal och en har en sånn galoppmartingal (ni vet där ringarna sitter fast i en triandelformad platta).
Jag rider vanligen med graman på min ena tävlingshäst. Han är inriden med graman (inte jag som red in honom) och behöver den som en vägvisare. På tävling och träning(hoppning) rids han alltid utan. Men om det är en ny miljö som gör honom spänd och hysterisk så använder jag gramanen för att han inte skall ställa sig på bakbenen i ett hörn (det hjälper iaf på honom). Den gör iaf min häst mer koncenterad på uppgiften.

Graman på ponnys där ungarna är 10-12 år tycker jag är förkastligt, precis som att förbjuda graman på hästar som behöver det.
Så varsågod och hacka..
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

fattar inte heller varför man måste vara antingen för eller emot :confused:

har sett fler hästar fördärvade av "gummisnodd" än av graman.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

I mina ögon, är hjälptyglar, en brist på kommunikation med hästen och en brist i ryttarens kunskap.

Kan du inte rida din häst utan hjälptygel, ta hjälp av en instruktör, inte en hjälptygel...


Iallafall om man alltid måste rida med dom...


Artificiell ridning...

Varför? För att det blir artificiell säkerhet, artificiell trygghet, artificiell form, artificiell balans... osv
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Varför skulle jag ta hjälp av en tränare för att rida utan hjälptyglar?? Kanske alla i eliten utomlands och i Sverige oxå skall ta hjälp av en tränare för att inte behöva rida med martingal?? eller Graman?? Men snälla ge dej nu va? Jag rider redan för kompetenta tränare som tipsat om just denna form av hjälptyglar. Inte för att vi är lata eller okunniga eller rider som krattor, utanför att det verkligen behövs. Jag VÄGRAR att hoppa en häst utan martingal. Vare sig det behövs eller ej. Dels kan jag hålla i ringen OM det skulle hända något och dels behöver jag inte vara orolig för att få näsan krossad.

Ofta i markarbetet går två av hästarna utan martingal. Ibland ahr jag den mest av lathet eftersom den inte gör någon skada egentligen och ändå sitter på tränset. Förklara för mej hur martingalen gör skada när den bara hänger löst. Martingalen korrrigerar när hästen stegrar sig eller drar upp huvudet så högt att det finns risk för nackskador hos både häst och ryttare.

Att min häst går med graman är en följd av att han för 6 år sedan reds in MED GRAMAN. jag vet det låter konstigt men så gör vissa beridare utomlands. Tyvärr. Han har den som en vägvisare. När han inte har graman har jag martingal på honom och det tänker jag fortsäta med. Sen får vi se vem som kommer längst:smirk:
Jag vet vem jag satsar mina pengar på..:rofl:
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Nä man behöver inte vara för eller emot. men sådan här trådar startas alltid av en eller flera personer som vill att alla skall säga DÖD ÅT GRAMAN OCH ANDRA HJÄLPTYGLAR. De som rider med sådana saker borde inte ha häst alternativt hålla sig till ridskolan.. Men så ser inte verkligheten ut. De vet många av oss.

Om jag köper en ny hopphäst så begär jag att den inom en månadstid skall vara klar att prestera utefter dens utbildningsnivå. Hästarna utbildas hela tiden under den tid man har dom. Men jag har inte tid, inte råd och inte lust att vänta 3 år på att hästen skall kunna hoppa en 130 bana utan att använda martingal. Visst det skulle säkert gå redan nu. Men jag tror inte att det skulle vara en särskilt harmonisk ritt.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

nä, ja fattar pricis vad du menar. jag använde graman mycket när jag jobbade (tycker att det kan vara en både enkel och skonsam livförsäkring för såväl ryttare som häst).

problemen kommer ju bara om okunniga ryttare använder den "fel",
jag lärde mig använda graman med riktigt duktiga hopptränare som "lärare" under träning (markarbete). att exprimentera på egen hand utan hjälp känns inte som om det är en riktigt bra ide.:eek:
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag har ingen tanke på att sattsa på tävling... det finns andra orsaker att rida häst...

Mina ambitioner när jag rider är att uppleva ett samspel med hästen, inte att vinna rosetter till vilket pris som helst.


/Sammet, lovordad vid provhoppning av häst, av anställd på Flying... :angel:
Exakt vad han arbetade som frågade jag inte, något med hästarna, han hade egna hästar och uppfödning, och ärligt talat, så skiter jag fullständigt i det och fortsätter att skogsmulleäga hästar.
Och jag bryr mig om att sätta i mina meriter.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Att ha hjälptyglar är inte för att ryttaren är dålig på något sätt. Det kan vara för att sadeln åker bak, hästen bär huvudet för högt, man vill få den på tygeln. Det finns många sorters hjälptyglar. Men et är för att underlätta din och din hästs ridning !
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag red min ponny på gummisnoddar en lektion, sen behövde jag inte ha den mer, för min ponny förstod vad han skulle göra, så att 20 min hit eller dit itne spelar någon roll, beror nog lite på vilken ponny/häst det är. Alla är olika, såsom människor.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Ett riktigt stort problem tycker jag är när tränare sätter graman i händerna på b och c ponny ryttare och begär att de alltid skall rida hästen med graman utan någon som helst förkunskaper om vare sig häst eller ryttare.

Annars är vi på samma våglängd.

Ps. I ditt första inlägg till mej så misstolkade jag dej lite. Läste lite för snabbt. Va inte meningen o va så hmm snorkig..*S*
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sammet skrev:
Jag har ingen tanke på att sattsa på tävling... det finns andra orsaker att rida häst...

Mina ambitioner när jag rider är att uppleva ett samspel med hästen, inte att vinna rosetter till vilket pris som helst.


/Sammet, lovordad vid provhoppning av häst, av anställd på Flying... :angel:
Exakt vad han arbetade som frågade jag inte, något med hästarna, han hade egna hästar och uppfödning, och ärligt talat, så skiter jag fullständigt i det och fortsätter att skogsmulleäga hästar.
Och jag bryr mig om att sätta i mina meriter.


Vadå vinna rosetter till varje pris?! Kan du inte inse att det inbland måste få finnas andra vägar än morot på pinne?! Om en häst funkar bra på martingal så skall den få gå på martingal. En martingal som är rätt utpassad vare sig stör eller förstör en häst eller ryttare. Inte heller en graman som används på rätt sätt.
Sen bryr jag mej inte om vem du blivit lovordad för. Jag har blivit lovordad av en landslagstränare, btränaren som jag träffar varje vecka samt en hög andra. Som att de skulle vara en merit..:confused: :rofl:
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Att ha hjälptyglar är inte för att ryttaren är dålig på något sätt.


Det kan vara för att sadeln åker bak,
Köp en sadel som passar hästen. (Ryttarens ansvar.)

hästen bär huvudet för högt,
Ryttaren kan inte få hästen att sänka huvudet. (Ryttarens ansvar.)

man vill få den på tygeln.
Artuficiell form. Om man måste ha en hjälptygel för att få hästen att gå i form, så är man fel ute i mina ögon.
(Ryttarens ansvar.)

Det finns många sorters hjälptyglar. Men et är för att underlätta din och din hästs ridning !
Jag anser tyvärr fortfarande att hjälptyglar enbart är ger en artificiell ridning.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Hej! Jag håller med om det du skrivit, man ska ta itu med problemet och göra något åt det i stället för att bara sätta på en hjälptygel.

Själv använder jag martingal på min kille när jag hoppar i skogen och det av den enkla anledningen att han tycker det är så kul att han absolut inte vill stanna och då kör upp huvudet så att det blir rent ut sagt livsfarligt att inte ha något som stoppar det. Många säger till mej att sätta på ett skarpare bett, men jag vill helst inte det då jag är lite rädd för skarpa bett (har en fd. kompis som totalt förstört sin häst genom att använda för skarpa bett). Så jag rider på vanligt tre-delat och martingal :) Det känns schystare mot hästen.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

men jag håller med om att hjälptyglar många gånger används både i tid och otid.......dessutom många gånger helt fel

men jag har svårt att vara antingen för eller imot då jag anser att det är situationen som avgör hurvidare det är den lämpligaste lösningen.......

Håller helt och hållet med dig
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

tack, vad skönt att det är fler som inte ser i svart eller vitt :D :D
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

*allmänt knapplån*

Så, de som är För hjälptyglar...

Om jag förstått det korrekt så deffinerar ni orsaken till att ha hjälptyglar för att ryttaren inte kan rida hästen utan...

Jag kan till Viss del respektera argumentet "För säkerhets skull", så att hästen inte skall kunna kasta upp huvudet och knocka hoppryttaren i språnget... (been there felt that... tog ont som tusan... red utan hjälptygel).
Även om jag då vill tillägga att det borde läggas ner mer tid på att träna hästen så den inte kastar upp huvudet.
(ryttarens ansvar).

Har ryttaren inte tid?
Byt hobby, frimärken behöver inte tålamod eller omsorg och kärlek.

Varför köper ryttaren en häst han/hon inte klarar av från början?
Genom att göra detta har ryttaren tagit på sig ansvaret om hästen.




Oavsett orsaken till att använda hjälptygel så kommer jag fram till, med hjälp av alla svar här, att det är ryttaren som väljer att göra det för sin egen egoisms skull.
Ryttaren vill uppnå något som den inte kan göra utan hjälptygeln, och det gör ryttaren på hästens bekostnad...

Är hästen då inget annat än ett verktyg för ryttaren?
Har dessa ryttare inte känslor för hästens välbefinnande?
Ingen respekt för hästens tankar?
För det Finns ju en orsak till att hästen gör det specifika beteende som får ryttaren att använda hjälptygel...
Det är inte för att det är skoj, det är för att motsätta sig något, vad än orsaken är.


Kort sagt, är hästen bara en slav för ryttarens själviskhet?



Och om de ryttare tänker "Det är inte själviskhet", fråga då er själva varför ni rider?

Är det för hästens välbefinnande?
Nej, hästen skulle må alldeles utmärkt att hållas som boskap på ett nog stort område.

Är det för att hästen som ras inte skulle överlevna utan oss?
Knappast, hästen har funnits i tuentals år, och den skulle kunna fortsätta att existera i världen utan att vi tog hand om den, det är ett djur, inte en maskin som behöver tankas.



Så alltså måste det vara för vår egen skull, vår egen själviskhet vi rider...
Borde vi då inte eftersträva att göra livet för hästarna så drägligt som möjligt?


En häst är alltid en häst, medans en ryttare enbart är en enkelt människa så fort hon/han kliver ner från hästens rygg.


Som svar på attityden att det inte Går att förändra världen... att man inte kan eftersträva tat lära ut på ridskolor att rida utan hjälptyglar. Att privattränare inte kan förväntas att lära den lilla ponnyryttaren att det inte behövs en hjälptygel...
Ska vi gå tillbaka till att mörkhyade är slavar?
Nazism skall styra världen, eller varför inte rasism?
Kvinnor skall inte ha rösträtt, vi skall inte heller ha rätt att vägra vår man sex, och skall giftas bort...
Världen går att ändra på... även hästvärlden.



Kanske är jag ensam i min tro att hästen skall vara mig likvärdig i alla rättigheter, och att ansvaret alltid, Alltid ligger hos mig som ryttare och människa.


Jag är ledsen, men hur jag än vänder och vrider på ting, så kommer jag alltid till lösningen att det är ryttarens fel, och hästens rättigheter att få använda sin hals fri.
Den dagen du själv går med på att frivilligt hindra dig själv från att till fullo uttrycka dina tankar och du begränsar din rörelsefrihet, den dagen får du veta vad en hjälptygel egentligen är.

Skulle du frivilligt skära ut din tunga för att inte kunna göra din röst hörd, skulle du frivilligt använda en nackkrage dygnet runt som hindrar dig från att röra på huvudet?

Jag undrar bara var vi får vår tro att vi har rätten att styra över en annan ras?
Men det kanske bara är en häst...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

men det jag vänder mig mot är att du ska ha det i svart eller vitt. vad gör vi med dom hästar som andra redan misslyckats med ? ska vi slakta dom ?

tycker inte du att dom ska ha en chans ? men vem ska betala för det jobb det medför ?

vill du riskera "nacken" för andras misstag ? utan "rimlig" ersättning ? så kul är det inte !

vill du jobba "idiellt" med dessa hästar som andra redan "chabblat" ?

som yrkesmänniska vill man ju ha betalt för sitt jobb, och det "får" inte ta hur lång tid som helst (för vem ska då betala). vad har du för lösning på det ?

det du beskriver är ju bara "den perfekta möjligheten" som inte skulle uppstått från början, men hur ska det hanteras när det väl uppstått ?

(hoppar dock aldrig på graman, funkar inte hästen utan så är det knappast läge att hoppa !!!!) förr sa man alltid att ju mindre utrustning, ju bättre ryttare...men dom individer som redan har blivit "babbade" kanske ska ha en "rimlig" chans i alla fall ? tycker jag ! men jag använder dock företrädesvis graman för både hästens och min säkerhet som "billig" livförsäkring" då dom behoven har uppstått!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

men det jag vänder mig mot är att du ska ha det i svart eller vitt. vad gör vi med dom hästar som andra redan misslyckats med ? ska vi slakta dom ?

tycker inte du att dom ska ha en chans ? men vem ska betala för det jobb det medför ?

vill du riskera "nacken" för andras misstag ? utan "rimlig" ersättning ? så kul är det inte !

vill du jobba "idiellt" med dessa hästar som andra redan "chabblat" ?

som yrkesmänniska vill man ju ha betalt för sitt jobb, och det "får" inte ta hur lång tid som helst (för vem ska då betala). vad har du för lösning på det ?

det du beskriver är ju bara "den perfekta möjligheten" som inte skulle uppstått från början, men hur ska det hanteras när det väl uppstått ?

(hoppar dock aldrig på graman, funkar inte hästen utan så är det knappast läge att hoppa !!!!) förr sa man alltid att ju mindre utrustning, ju bättre ryttare...men dom individer som redan har blivit "babbade" kanske ska ha en "rimlig" chans i alla fall ? tycker jag ! men jag använder dock företrädesvis graman för både hästens och min säkerhet som "billig" livförsäkring" då dom behoven har uppstått!!!!



Då kommer jag tillbaka till två faktum.


I läget där ryttaren har en fin häst, som han/hon sedan "förstör":
1) Denna situation skulle inte uppstå om man satte större krav på utbildning av ryttare.
Allt från barnen som rider på ridskola till eleverna på strömsholm/flyinge som ska bli ridlärare (och utbilda barnen på ridskolan eller starta eget).
För Någonstanns uppkommer ju felet för första gången... eller hur.


samt

Läget där ryttaren köper en häst som den sen inte klarar av:
2) varför köpte ryttaren hästen som var för svår?

Är det för att hästen var fin?
Eller för att hästen var billig?
Eller för att den hade bra meriter?

Om svaret på 2 är, men ryttaren visste inte om att hästen var så...
Tuff deal... du går back på ett hästköp, sälj hästen till någon som klarar av den, eller se till att ta hjälp.
Att utbilda om hästen från början kan innebära olika saker.
1) Du lämnar iväg hästen.
2) Du tar hjälp av en tränare.

Oavsett så får du räkna med tat inte kunna gå fort fram.

Båda händelserna skall dock innebära att du börjar om från grunden.
Ett hus kan inte byggas på en dålig grund. Om man fortsätter kommer huset att rasa...
Och man får börja om igen, och se till att grunden blir bättre den här gången.

Och orsak nummer 2 skulle gå betydligt smidigare för ryttaren om orsak nummer 1 var tillgodosedd.




Kanske man inte kan uppnå perfektionism, men man kan fasiken bli bättre.

Om man skulle se det som att det inte går, så skulle mörkhyade inte få sitta på samma bänk i parken som "vita" i USA, de skulle inte få åka på samma buss och inte gå i samma skolor.
De kanske inte ännu är 100% jämnställda, men det har blivit bättre...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 459
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp