Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag tror det är i denna tråd jag frågat efter en sammanställning av orsaker till varför man skall använda hjälptyglar.

Är det någon som kan ge en sådan?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag har själv använt hjälpyglar ibland på min häst. (dock inte särskilt ofta). Jag brukade använda halsförlängare (mest vid longering för att få pållan att gå ner i en djup form och jobba upp ryggmusklerna) Några gånger hade vi den på hoppträningen också för att lära hennne att hoppa med ryggen. (min hopptränare satte på den)

Annars är jag mycket skeptisk till hjälptyglar. Ska man ha dem ska man också kunna rida med den och veta vad man vill få ut av det. De ska inte användas för att "tvinga" ner hästen på tygeln.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Annars är jag mycket skeptisk till hjälptyglar. Ska man ha dem ska man också kunna rida med den och veta vad man vill få ut av det. De ska inte användas för att "tvinga" ner hästen på tygeln.


För att rida med hjälptyglar ska man vara så bra på att rida att man inte behöver rida med hjälptyglar eftersom man kan korrigera "problemet" utan hjälptygel.


Har vi rätten att använda hjälptyglar som komplement till vår brist på kunskap och kompetens?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Tycker inte att det finns något rätt eller fel egentligen i frågan om hjälptyglar ska användas eller inte. Men jag har förstått att du är rätt fundamentalistisk i frågan...

Mitt svar är: det beror på situationen... Ibland kan det vara bra, ibland inte.

Vi rider aldrig med hjälptyglar ex. Men vi tycker chambon är bra när vi tömkör, som ett exempel. Har fått hästen (travare) att förstå att söka sig neråt i tömkörningen. Samtidigt som den slipper belastning av ryttare.

Jag tycker att det kan vara lika fel att vara fundamentalistiskt emot, som att vara helt för. Mitt svar är att det ibland kan vara bra.

Norrland
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Oj.. herregud det har jag aldrig tänkt på :eek: ! Visserligen rider jag islänningar nu.. men jag har gått ett par år på ponny-ridskola. Där har de flesta ponnyer en "vanlig" martingal. Ibland hade vissa gummisnodd också. Det är nog som säger, det är i flesta fall helt onödigt!
Men.. det måste väll ändå Ibland finnas en anledning?? Om man ex. har en het häst som slår upp huvudet och så i kanske övergångar, kan det inte vara bra att ha en martingal då. Om hästen gör så är det ju oftast för att den inte vill samla sig osv. för att den tycker det är "lättare" att slänga upp huvudet än att jobba. Det är ju helt självklart att man inte kan Tvinga en häst att samla sig på ett sånt sätt! Men det kanske inte Går att få den att samla sig utan hjälptygel, för att den slänger upp huvudet! Är det bra att ha hjälptygel då, eller är det kanske så att "vi" bara gör en enkel genväg genom problemet :crazy: ?

Det här var en väldigt intressant tråd.. man får verkligen tänka till :)
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Svarar för mig själv, då jag är emot hjälptyglars användande. Mest för att det tas till i okunnighet. Själv har jag dock använt mig av gramanen på min häst under två veckors tid(inte dagligen utan när vi tränat)för att hon helt enkelt inte kunde hitta sin arbetsform med mig. Hon var som en virknål i sin form och hur vi än jobbade så kunde vi inte ändra på den, men efter dessa två veckor var hon som en annan häst och vi kunde fortsätta utvecklas.
Visst hade jag kunnat försöka få nån rida henne, men det är det tyvärr ingen som har sådan jätte god lust med, då hon testar sina ryttare fruktansvärt bl a genom att resa sig, tokslå eller inte röra sig ur fläcken.
Men som sagt var två veckors användade av graman gjorde susen för oss, och nu samlar den damm i skåpet.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Har vi rätten att använda hjälptyglar som komplement till vår brist på kunskap och kompetens?

svar ja. under förutsättningen att den används korrekt och ryttaren tänkt till både en och två gånger innan.

som sagt, en hjälptygel hjälper ryttaren, inte hästen.....
om man genom användandet av hjälptygel blir en bättre ryttare, ser jag inga som helst hinder på att använda dom. men inge fusk!!!!!!
kom ihåg att man inte förblir smal resten av livet genom att dricka näringsersättning varje måltid.....;)
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Är det inte bättre att istället direkt från början ta tag i sig själv och träna på problemet? Eftersom probelemet sitter hos ryttaren och inte hos hästen.
Oavsett om det är hästen som uppvisar beteendet.

Även om hästen är ny pch uppvisar beteendet är det ryttaren som inte kan hantera problemet ohc därmed är det ryttaren som måste utbilda sig för att kunna utbilda hästen.

Ju svårare ett problem är, desto bättre behöver läraren vara.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Har varit en älskare av gramanen, önskade verkligen att man kunnat göra den osynlig för att kunna delta i dressyrtävlingar - men har nu nästan helt tagit avstånd. Har insett efter 100 år på hästryggen (vissa vaknar sent) att den inte alls hjälpte mig som jag hoppades. Mitt nu 18 åriga sto red jag själv in och har misslyckats med det mesta har jag insett nu. Har efter att ha dödat hennes bakbensaktivitet och gjort henne rejält sned provat allt från graman - jaktbett - you name it, för att nu konstatera att man måste börja om från början med grunderna igen precis som någon antydde. Jag har fått jobba MASSOR med att få henne rak, jobba in sina bakben inunder istället för bakom och slappna av i nacken - och faktiskt så börjar denna stela "hopplösa" individ kunna kröka både på nacke och inte vara tudelad längre. Hennes spända attityd är svårast att jobba bort och tyvärr ett resultat av dålig ridning i kombination av mina hjälpmedel jag tagit till i dystra stunder. Jag trodde inte för några år sedan att jag skulle fördöma mina älsklingssaker, men jag vill nu inte veta av dem, inte heller i korrigeringsarbete. Bara mina åsikter... och
lite praktisk erfarenhet...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Är det inte bättre att istället direkt från början ta tag i sig själv och träna på problemet? Eftersom probelemet sitter hos ryttaren och inte hos hästen.
Oavsett om det är hästen som uppvisar beteendet.


visst är det d, men hur ska man göra det då? om ja anser en hjälptygel faktiskt kan hjälpa mig? ge mig ett konkret exempel på hur jag tex ska hinna med och rida mig häst riktigt när hon bara kör upp skallen och rusar iväg? när en så enkel sak som en snodd hjälper mig, så jag hinner med henne.

eler har du gjort det till en pricipsak? hellre bråk och tråk än en hjälp?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

nej, svart eller vitt va det :crazy: har inte fått ett ända riktigt svar på mina frågor om vad man gör med alla som hamnat i "gråzonen"

bara massa sk. "faktum" som hamnar inom "ramen" svart eller vitt, inget om hur man rent praktiskt löser vissa situationer.

jag tycker fortfarande att man ska låta situationen avgöra huruvida det är den bästa lösningen.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

nej, svart eller vitt va det :crazy: har inte fått ett ända riktigt svar på mina frågor om vad man gör med alla som hamnat i "gråzonen"

bara massa sk. "faktum" som hamnar inom "ramen" svart eller vitt, inget om hur man rent praktiskt löser vissa situationer.

jag tycker fortfarande att man ska låta situationen avgöra huruvida det är den bästa lösningen.

håller med dig. upp till var och en och avgöra vad som ska till för att komma över ett problem.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Det kan jag inte svara på, eftersom jag inte vet varför hon kastar upp huvudet.

Ridning och problemlösning är precis som vid vilken problemlösning som helst, du måste veta orsaken för att kunna korrigera problemet.

Om du har en förkylning kan du inte bota dig genom att behandla för borelia...


Det är upp till ryttaren att ta resa på varför hästen reagerar sm den gör.

Måste ryttaren ha så bråttom?
Har denna en deadline?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

har inte fått ett ända riktigt svar på mina frågor om vad man gör med alla som hamnat i "gråzonen"


Specifcera.
Vilka är det som hamnat i gråzon?

De hästar som har ryttare som inte är nog duktiga?
De ska definitivt inte rida med hjälptyglar.
De kanske kan göra det under tränares uppsikt kan endel anse, är det då inte bättre, om de ska lägga ner pengar på tränare, att de lär sig att rida korrekt?

De hästar som har ryttare som rä nog duktiga att rida med hjälptygel?
Har de bråttom någonstanns?
Måste de bli klara snabbt för att kunna tävla? Köp inte en häst de inte klarar av i sådana fall.



Vilka hästar har hamnat i gråzonen?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

jag tycker fortfarande att man ska låta situationen avgöra huruvida det är den bästa lösningen.

Nå låt säga att situationen får avgöra om ryttaren skall använda hjälptygel eller inte.


Vilka situationer anser du att ryttaren skall kunna använda hjälptygeln i?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Bättre sent än aldrig att ta tag i saker.
Jag tror din häst är tacksam för det, och jag gissar att din ridning blir roligare.


Har varit en älskare av gramanen, önskade verkligen att man kunnat göra den osynlig för att kunna delta i dressyrtävlingar - men har nu nästan helt tagit avstånd. Har insett efter 100 år på hästryggen (vissa vaknar sent) att den inte alls hjälpte mig som jag hoppades. Mitt nu 18 åriga sto red jag själv in och har misslyckats med det mesta har jag insett nu. Har efter att ha dödat hennes bakbensaktivitet och gjort henne rejält sned provat allt från graman - jaktbett - you name it, för att nu konstatera att man måste börja om från början med grunderna igen precis som någon antydde. Jag har fått jobba MASSOR med att få henne rak, jobba in sina bakben inunder istället för bakom och slappna av i nacken - och faktiskt så börjar denna stela "hopplösa" individ kunna kröka både på nacke och inte vara tudelad längre. Hennes spända attityd är svårast att jobba bort och tyvärr ett resultat av dålig ridning i kombination av mina hjälpmedel jag tagit till i dystra stunder. Jag trodde inte för några år sedan att jag skulle fördöma mina älsklingssaker, men jag vill nu inte veta av dem, inte heller i korrigeringsarbete. Bara mina åsikter... och
lite praktisk erfarenhet...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

eler har du gjort det till en pricipsak? hellre bråk och tråk än en hjälp?

Det är det jag försöker förklara, jag bråkar inte med mina hästar, de bråkar inte med mig. Vi sammarbetar.
I ett sammarbete blir ingen heller hindrad att uttrycka sig.
Mina hästar uttrycker sig inte genom att springa med huvudet uppe i luften.
Det kanske tar 1 år längre än om jag använt hjälpmedel, det är det garanterat värt.
När jag stöter på problem behöver jag inte ta till hjälpmedel för att kväva dom, jag går tillbaka ett steg och frågar mig själv vad jag gjort fel.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

dom hästar som hamnar i "gråzon" är ju bla. dom hästar som blivit förstörda (hur många inlägg har jag inte gjort om det) och skickas till en beridare. det kostar en hel del samt medför vissa risker för både hästen och ryttaren. den "tiden" som du anser att alla hästar bör få (vilket jag oxå kan tycka, men tyvärr lever vi inte i en "perfekt" värd)
finns inte alltid.

det finns en hel del "problem" där gramanen är en utmärkt hjälp för att tex. undvika dom skador som kan bli resultatet för både häst och ryttare(vilket jag oxå redan skrivit om). därmed inte sagt att man ska använda sig av NÅGOT hjälpmedel man inte kan hantera på ett korrekt sätt.

om en häst är såpass oridbar att ryttaren inte själv längre klarar av den, vem vill då köpa den ? hur många människor tror du har råd att lämna bort den för tex. 1 års beridning/korrigering (utan hjälpmedel, som kan hjälpa hästen att snabbare förstå med betydligt mindre risker.)? ska inte dom hästarna få den chansen till att få leva vidare ? då återstår ett alternativ - slakt. att sälja/skänka bort en sådan häst är iallafall inte något alternativ i min värld, då dom som har tillräcklig kunskap förmodligen hellre satsar på en "ridbar, utvecklingsbar" häst.

det finns tyvärr ALLDELES för många hästar i "gråzonen."
 
Återigen är min fråga, måste man ha bråttom?

Ryttaren behöver inte skicka till beridare, denna kan ta ut instruktör och lära sig.

Om man inte kan ta det lungt, om man inte kan vänta så ska man heller itne ha häst.

Bent har några utomordentliga citat i sin bok Akademisk Ridkonst.

"Det lönar att ta god tid på sig i början.
De fel som du gör här följer dig under hela utbildningen av din häst - de extra månader av tid som du använder här tjänar du i slutet av utbildningen i år.
En del unga hästar behöver längre tid, andra kortare - sådant är livet helt enkelt!
Lugn framför allt så att den lilla dumma, den stirriga och den motspänstiga hänger med. Det kanske är så att just den hästen visar sig vara en talang."


Han säger även så här om unghästar, något som också avser all ridning anser jag:

"Beroende på ras kan man börja arbeta med hästen när den är mellan tre och ett halvt och fyra och ett halvt år.
Den som inte kan vänta bör köpa en mountainbike."


Jag kan inget annat än hålla med honom här.
Har ryttaren inte tålamod att vänta på hästen, så att Hästen är redo, kan ryttaren lika gärna köpa en mountainbike.

Där har du mitt svar på vad man ska göra med hästar som blivit "förstörda", börja om från början.
Har ryttaren inte tid? Då borde denna inte köpt just denna häst.
Förstörda hästar kräver tid.

Har nuvarande ryttaren förstört hästen?
Då hjälper det itne att skicka hästen till en beridare, oavsett hur lång tid beridaren lägger ner på hästen, kommer den att bli likadan igen, om inte ryttaren själv lär sig att rida korrekt, vilken ryttaren inte gör om den lämnar ifrån sig hästen för att någon annan skall "städa upp efter denna".
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

om inte annat så kanske den blir säljbar till en annan lämpligare ryttare efter beridning :smirk: eller kanske ryttaren kan ta den hjälp som behövs utan risker efteråt.

nej, man måste verkligen inte ha bråttom, men när det gått för långt så hjälper knappast en instruktör. ska denna komma och undervisa en "farlig" häst med en förmodligen ganska spänd och rädd ryttare varje dag ? det kostar oxå vääldigt mkt. pengar. och ger troligen inte så bra resultat.

jag förespråkar inte heller att rida in hästar så unga som man gör idag, just därför har jag inte kunnat delta med mitt halvblod i tex. kvaliten eftersom han inte va mer än insutten då.

sedan är det låångt ifrån bara unghästar som blir "förstörda"

tycker att din tanke är fin, men världen ser inte ut så, lika lite som att alla barn har rätt till mat, tak över huvudet och skolgång, men inte får det.


eftersom du ändå inte vill förstå vad min poäng är, du drar bara upp samma saker gång på gång med skygglapparna på så skiter jag i denna tråden fortsättningsvis. du har fortfarande inte presenterat en "lösning" för alla enligt dig urkassa ryttare, eller vad som ska göras med deras fördärvade hästar. den "lösning" du presenterat håller liksom inte i verkligheten, även om tanken är fin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 926
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 459
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp