Hjärntumör eller dyl?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon som haft någon form av hjärntumör eller dyl på sin häst?
Hur kollar man det? Om man ens kan kolla upp det.

Gäller en häst med extrema beteendeproblem. Som troligtvis inte beror på felhantering. Med extrema rädslor på en betydligt högre nivå och på ett annat sätt än en ”normal” rädd häst uppvisar.
Då det är extremt svårt att se nåt mönster på den osv funderar jag på om felet skulle kunna sitta uppe i huvudet. Att något tex trycker/växer. Även duktiga hästmänniskor har tittat på den och flertal säger att de aldrig sett något liknande betende. Dessa har heller inte fått komma nära hästen (för hästen) men stunderat oss på avstånd och vårt samspel.
CT för scanning av bla huvud finns på Evidensia Helsingborg. Och ja, tumörer syns på CT. Mer tveksamt om det är en rimlig kostnad samt lyckosamt att behandla dessa på häst, men målet att få en fungerande häst. Ring Helsingborg och prata med dom, de har säkert koll.
 
CT för scanning av bla huvud finns på Evidensia Helsingborg. Och ja, tumörer syns på CT. Mer tveksamt om det är en rimlig kostnad samt lyckosamt att behandla dessa på häst, men målet att få en fungerande häst. Ring Helsingborg och prata med dom, de har säkert koll.
Tusen tack.
Om inte annat får jag ett svar och kan få den utdömd med gott samvete. Och svar på mycket annat. I dags läge går det inte ens att transportera den men för framtiden.
Dock tycks den må oförskämt bra i övrigt förutom dessa betenden och tycks ha en lite bättre period även om det är extremt långt kvar.
 
Tusen tack.
Om inte annat får jag ett svar och kan få den utdömd med gott samvete. Och svar på mycket annat. I dags läge går det inte ens att transportera den men för framtiden.
Dock tycks den må oförskämt bra i övrigt förutom dessa betenden och tycks ha en lite bättre period även om det är extremt långt kvar.
Strömholm kan också göra CT på huvet.
Minns inte kostnaden men det var iaf inte hutlöst och försäkringen täckte. Min häst hade dock slagit i huvudet så det var nödvändigt att röntga för att se hur det stod till i skallen.
 
Fästingsjukdomar kan ge men länge efter och ge en ökad känslighet för diverse annat. Jag har haft en häst jag köpte på senhösten efter att han hade haft fästingsjukdom på sommaren. Då (-06) hade jag ingen kunskap om fästingsjukdomar utan trodde att eftersom han blev behandlad direkt så var han frisk sedan. Idag skulle jag inte köpa en häst som har haft fästingsjukdomar. Precis som på människor kan det ge diffusa problem som är livslånga.

Om det inte går att köra hästen i vanlig transport, kan det vara ett alternativ att med lugnande köra i lastbil? Man får isåfall såklart vara mycket noga när man provar ut rätt dos (innan transporten) så att hästen inte slår sig fri och det blir farligt.
 
Skulle inte tro att en hjärntumör på en häst orsakar beteendeproblem en längre tid. Kanske i såfall plötsliga beteendeproblem och sen gradvis mer och mer problem. Beror ju på vart tumören sitter.
 
Skulle inte tro att en hjärntumör på en häst orsakar beteendeproblem en längre tid. Kanske i såfall plötsliga beteendeproblem och sen gradvis mer och mer problem. Beror ju på vart tumören sitter.
Människor kan ju bli helt personlighetsförändrade av hjärntumörer och andra skador på hjärnan så varför inte hästar?
 
Behöver du lasta en häst som inte kan lastas i nuläget kan jag varmt rekommendera stora transportbolaget som börjar på G. Dom får på hästen, utan skador. Dom har rätt grejer och rätt erfarenhet.

Men annars så börja med att ta ut en veterinär med portabel röntgen och gå igenom "det vanliga".

Har du haft ut någon välutbildad etolog/problemlösare/hanteringstränare än? En hel del kan ge dig lite råd via videofilm också.

Det är skillnad på hanteringstränare och ridtränare.
 
Skulle inte tro att en hjärntumör på en häst orsakar beteendeproblem en längre tid. Kanske i såfall plötsliga beteendeproblem och sen gradvis mer och mer problem. Beror ju på vart tumören sitter.
Fast det måste det ju göra. Åtminstone på människor gör det ju det. Tumörer kan vad jag vet vara både godartade och elakartade och växa olika fort?
 
Behöver du lasta en häst som inte kan lastas i nuläget kan jag varmt rekommendera stora transportbolaget som börjar på G. Dom får på hästen, utan skador. Dom har rätt grejer och rätt erfarenhet.

Men annars så börja med att ta ut en veterinär med portabel röntgen och gå igenom "det vanliga".

Har du haft ut någon välutbildad etolog/problemlösare/hanteringstränare än? En hel del kan ge dig lite råd via videofilm också.

Det är skillnad på hanteringstränare och ridtränare.
Den kommer inte att gå att lasta. Som sagt detta är en häst som går utöver allt som är normalt. Jag vet vad en hanteringstränare är men hästen är inte där idag.
 
Jag tänkte också på det, att om det nu är under en lång tid som problemet funnits så borde kanske fler saker ha påverkats med den hypotesen.
Säg att det startade för kanske 4 år sen. Då subtilt…några saker har blivit bättre. Några har eskalerat. Sen om det beror på enbart hästen eller yttre faktorer pga historik är svårt att säga. Om hönan eller ägget kom först… troligtvis någon mix emellan. Synd att den inte kan prata.
 
Absolut, men du går i regel inte med personlighetsförändringar lång tid utan andra symtom om det är en hjärntumör.
Fast eftersom jag inte ens skrivit vad för symptom hästen har så kan du ju inte veta?

Vilka symptom ingår i en hjärntumör?
 
Fästingsjukdomar kan ge men länge efter och ge en ökad känslighet för diverse annat. Jag har haft en häst jag köpte på senhösten efter att han hade haft fästingsjukdom på sommaren. Då (-06) hade jag ingen kunskap om fästingsjukdomar utan trodde att eftersom han blev behandlad direkt så var han frisk sedan. Idag skulle jag inte köpa en häst som har haft fästingsjukdomar. Precis som på människor kan det ge diffusa problem som är livslånga.

Om det inte går att köra hästen i vanlig transport, kan det vara ett alternativ att med lugnande köra i lastbil? Man får isåfall såklart vara mycket noga när man provar ut rätt dos (innan transporten) så att hästen inte slår sig fri och det blir farligt.
Jag har varit inne på fästingsjukdomar. För tydligt är att man i detta fall måste tänka utanför boxen tex att allt beror på smärta.

Kan de sitta i många år framåt och bara orsaka mentala problem? Alltså utan vinglighet osv?
 
Absolut, men du går i regel inte med personlighetsförändringar lång tid utan andra symtom om det är en hjärntumör.
Det är lite svårt för en häst att tala om att den har exempelvis huvudvärk, suddig syn eller liknande så det kan vara svårt att veta om den faktiskt har andra symptom eller ej.
En tumör kan växa väldigt sakta eller inte alls så det behöver inte eskalera.
Det kanske är en långsökt teori men inte omöjligt.
 
Det är lite svårt för en häst att tala om att den har exempelvis huvudvärk, suddig syn eller liknande så det kan vara svårt att veta om den faktiskt har andra symptom eller ej.
En tumör kan växa väldigt sakta eller inte alls så det behöver inte eskalera.
Det kanske är en långsökt teori men inte omöjligt.
Jag tänker likadant.
Och gällande denna häst, det är tänk utanför boxen som gäller nu. Vi är långt förbi smärta/dålig syn osv.
Även de proffs jag haft ute och som känner till hästen har kliat sig i huvudet och aldrig sett något likande innan. Och det är svårt att finna en röd tråd. Vilket jag jobbar på att kartlägga. Det är utanför saker vad enorma häst gör oavsett om den är rädd, misshandlad osv.

Tvärtemot vad som tycks härinne får jag enbart beröm för jobbet med hästen och ingen tycker den ”lider och bör avlivas” såsom det är i dags läge. Bara att fortsätta ge den tid och då har jag inte ens haft den länge.

Det är också därför jag valt att ställa frågan och ge den en rejäl chans.
 
Det beror delvis på vart tumören sitter och hur den växer. Det finns så mycket en tumör kan påverka
Min hjärntumör ger mig huvudvärk, lätt känselbortfall på höger sida, dimmig syn och yrsel.
Saker som är supersvåra att fråga en häst om. Beklagar att du har det så, dets låter otroligt jobbigt.

Jag sökte lite härinne bla om hjärntumör på häst. Det fanns inte mycket men det lilla jag hittade stämde ganska bra överens.
 
Saker som är supersvåra att fråga en häst om. Beklagar att du har det så, dets låter otroligt jobbigt.

Jag sökte lite härinne bla om hjärntumör på häst. Det fanns inte mycket men det lilla jag hittade stämde ganska bra överens.
Precis, och det var bara ren flax egentligen att man hittade min och jag är ändå en människa som kan beskriva exakt hur det känns.
Jag tänker likadant.
Och gällande denna häst, det är tänk utanför boxen som gäller nu. Vi är långt förbi smärta/dålig syn osv.
Även de proffs jag haft ute och som känner till hästen har kliat sig i huvudet och aldrig sett något likande innan. Och det är svårt att finna en röd tråd. Vilket jag jobbar på att kartlägga. Det är utanför saker vad enorma häst gör oavsett om den är rädd, misshandlad osv.

Tvärtemot vad som tycks härinne får jag enbart beröm för jobbet med hästen och ingen tycker den ”lider och bör avlivas” såsom det är i dags läge. Bara att fortsätta ge den tid och då har jag inte ens haft den länge.

Det är också därför jag valt att ställa frågan och ge den en rejäl chans.

Hoppas att du hittar någon lösning för hästen, vad det än må vara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 264
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 868
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp