Hjärntumör

Nej 14 dagar är inte lång tid, men infon om misstänkt tillväxt fanns ju dagen efter att läsa. Vid tidigare MR har det stått typ "MR- hjärnakontroll. Bilder granskas och länkas till UAS. Brev till patienten"
Känns onödigt att skriva misstänkt tillväxt, som jag kan läsa helt öppet, och sen börja oroa sig. Ja jag kanske är nojjig.

Vill bara säga att du är inte nojig och jag hade också varit vansinnig! De ska banne mig inte släppa sådant öppet i journalen innan de pratat med patienten!
 
Fast vem väntar 14 dagar med att ge ev sjukdomsbesked? Jag jobbar i vården och skulle aldrig vänta så länge.

Vi behöver ju dessutom förhålla oss till att patienterna nuförtiden kan läsa sin journal via 1177. Nu jobbar jag (tack och lov) inom en verksamhet där man fått igenom lite specialgrejer till journal på nätet, tex kan inte mina patienter läsa osignerade journalanteckningar. Jag kan alltså aktivt välja att lämna anteckningen osignerad för att säkerställa att inte patienterna läser saker som jag bedömer att de bör få information om direkt från mig. Tror dock inte att det funkar så i andra verksamheter.

Journal på nätet är förövrigt ett jäkla aber ibland. Alla fixar inte att själva ta beslut kring om det är bra för dem att läsa sin journal eller inte.
Fast svar till patienten efter röntgen på en misstänkt progress på en tumör är 14 dagar normal tid. Ska man boka in läkarbesök/telefonbesök för att tala om resultatet så får man nog räkna med två veckor efter utförd röntgen (om det inte är något superakut utan bara ”normal misstänkt progress”).
 
Nej 14 dagar är inte lång tid, men infon om misstänkt tillväxt fanns ju dagen efter att läsa. Vid tidigare MR har det stått typ "MR- hjärnakontroll. Bilder granskas och länkas till UAS. Brev till patienten"
Känns onödigt att skriva misstänkt tillväxt, som jag kan läsa helt öppet, och sen börja oroa sig. Ja jag kanske är nojjig.
Tycker inte du är nojjig 🥰

Tycker snarare det verkar vara ett bristfälligt system. Iallafall om tillgången på den här infon inte kräver mer än att man aktivt loggar in i sin journal.
 
Resultat ger man väl patienterna när man har dem. För en patient är en enda dag en hel jävla evighet men för prov- och konsultsvar är 14 dagar fortfarande helt normalt där jag bor.

Det där sista du säger är precis det som fick mig att undra om det är helt öppet utan varningar typ: klickar du här kan du eventuellt se saker som din läkare inte hunnit berätta för dig?

Låter galet ansvarslöst att inte ens varna om det nu är så det går till 🤔
Ja det är ju normalt att det dröjer innan provsvar finns, men när vårdpersonalen väl har fått in resultat och hunnit journalföra så ska de ju också informera patienten. Sen om det sker genom en bokad tid, ett telefonsamtal eller ett brev beror väl på.
Eftersom vi som jobbar i vården vet att patienterna läser sin journal så får vi ju använda vår hjärna. Skriv inte saker som patienten kommer bli livrädd av. Använd dolda sökord för att kunna journalföra viktiga saker som inte är redo att kommuniceras till patient.

Jo det finns en varning, men det funkar inte i praktiken. Man kan inte lämna allt ansvar till patienten.

I det här fallet kan jag tänka mig att något gått fel. Tex att läkaren blivit sjuk eller liknande och att det därför blivit en oavsiktlig fördröjning. Men det är ju fortfarande inte okej. Därför tycker jag att ts ska kontakta chefen.
 
Fast svar till patienten efter röntgen på en misstänkt progress på en tumör är 14 dagar normal tid. Ska man boka in läkarbesök/telefonbesök för att tala om resultatet så får man nog räkna med två veckor efter utförd röntgen (om det inte är något superakut utan bara ”normal misstänkt progress”).
Men då får man ju journalföra på ett bättre sätt så att man inte skrämmer slag på patienten under tiden?
Eller iaf boka en telefontid (eller hur man nu beslutat sig för att informationen ska ges) så att patienten vet att den kommer få informationen om x antal dagar?
 
Fast vem väntar 14 dagar med att ge ev sjukdomsbesked? Jag jobbar i vården och skulle aldrig vänta så länge.

Vi behöver ju dessutom förhålla oss till att patienterna nuförtiden kan läsa sin journal via 1177. Nu jobbar jag (tack och lov) inom en verksamhet där man fått igenom lite specialgrejer till journal på nätet, tex kan inte mina patienter läsa osignerade journalanteckningar. Jag kan alltså aktivt välja att lämna anteckningen osignerad för att säkerställa att inte patienterna läser saker som jag bedömer att de bör få information om direkt från mig. Tror dock inte att det funkar så i andra verksamheter.

Journal på nätet är förövrigt ett jäkla aber ibland. Alla fixar inte att själva ta beslut kring om det är bra för dem att läsa sin journal eller inte.
Sådär var det när pappa fick sin diagnos med. Det gick att läsa i journalen innan vården kontaktade honom/oss.
Efter biopsi var det ännu mer väntan. Diagnos kom och det stod "standard behandling" eller nåt sånt. Då pappa själv inte förstod så tog jag fighten och fick hjälp av dåvarande chef att sonika åka till sjukhuset och kräva svar.
 
Resultat ger man väl patienterna när man har dem. För en patient är en enda dag en hel jävla evighet men för prov- och konsultsvar är 14 dagar fortfarande helt normalt där jag bor.

Det där sista du säger är precis det som fick mig att undra om det är helt öppet utan varningar typ: klickar du här kan du eventuellt se saker som din läkare inte hunnit berätta för dig?

Låter galet ansvarslöst att inte ens varna om det nu är så det går till 🤔
För mig i journalen på 1177 kommer det upp en ruta där jag kan välja om jag vill se allt eller bara det som legat där mer än 14 dagar. Jag trodde det var så det såg ut hos alla.

Till TS så håller jag med om att det är riktigt jävla dåligt att du inte fått mer info. Även om det är så att bilderna kanske behöver eftergranskas för att konstatera om misstanken stämmer så kan de ju åtminstone informera dig om läget när de nu vet att du läst vad som står på 1177.
 
Resultat ger man väl patienterna när man har dem. För en patient är en enda dag en hel jävla evighet men för prov- och konsultsvar är 14 dagar fortfarande helt normalt där jag bor.

Det där sista du säger är precis det som fick mig att undra om det är helt öppet utan varningar typ: klickar du här kan du eventuellt se saker som din läkare inte hunnit berätta för dig?

Låter galet ansvarslöst att inte ens varna om det nu är så det går till 🤔
Man kan som patient välja om man vill se allt eller om man vill dölja anteckningar som är mindre än 14 dagar gamla.
 
Får du inget bokat besök för svar på röntgen/provtagning? Det får alltid jag och väljer att aldrig gå in på 1177 för jag vill få besked av läkare då jag inte är läkare och kan tolka provsvaren fel.
 
Är det svaret på undersökningen du kan se? För i så fall är det nog troligt att det går direkt in i journalen via taligenkänning från röntgenmottagningen. I alla fall är det så det fungerar i Skåne och flera andra regioner i Sverige, röntgenmottagningarna har taligenkänning, svaren dikteras direkt i journalen i samma stund röntgenläkaren får dem och ser dem, sedan skickas de till beställande läkare med ett svar. Inte alltid så praktiskt eftersom man kan läsa svaret från röntgen direkt när det kommer medan läkaren som beställde undersökningen först får vänta tills svar anlänt till mottagningen och sedan ska ha avsatt tid att meddela patienten. Är det då vårdcentral tar det till och med lite längre tid eftersom vc i Skåne har helt olikt system än sjukhusen.... (PMO heter journalsystemet på vc och Melior på sjukhusen, och SOM heter röntgensystemet.... där Melior och SOM läser varandra direkt, men inte PMO och SOM). Vi sekreterare loggar in i röntgensystemet, skriver ut röntgensvaren, skannar in dem i journalen och lägger det fysiska svaret i läkarens fack.

Med reservation för att det inte fungerar så här, det har jag inte koll på tyvärr.
 
Svarar alla
Tack för alla svar.

Det är min läkare som jag har här på lasarettet där jag bor, som skrivit in i min journal.

Nu granskas bilderna av min neurokirurg som opererade mig i Uppsala.

Har då inte sett några varningar eller dylikt att jag inte ska läsa, det står helt öppet när jag klickar på det.

Trodde egentligen imte att det skulle komma in så snabbt som dagen efter, anledningen till att jag såg det var för att samma dag så skar jag mig rejält i armen på jobbet, och skulle läsa om det för att kunna fylla i AFA rätt. Då såg jag noteringen från mitt lasarett om MR och gick in och läste.
 
Svarar alla
Tack för alla svar.

Det är min läkare som jag har här på lasarettet där jag bor, som skrivit in i min journal.

Nu granskas bilderna av min neurokirurg som opererade mig i Uppsala.

Har då inte sett några varningar eller dylikt att jag inte ska läsa, det står helt öppet när jag klickar på det.

Trodde egentligen imte att det skulle komma in så snabbt som dagen efter, anledningen till att jag såg det var för att samma dag så skar jag mig rejält i armen på jobbet, och skulle läsa om det för att kunna fylla i AFA rätt. Då såg jag noteringen från mitt lasarett om MR och gick in och läste.
Den frågan kommer i början när du klickar in dig i journalen "Visa signerade uppgifter nyare än 14 dagar elelr visa inte" elelr något åt det hållet. Så du har antagligen bara klickat förbi det för att läsa det från när du skar dig, då var du redan inne i journalen och hade tillgång till allt.
 
Den frågan kommer i början när du klickar in dig i journalen "Visa signerade uppgifter nyare än 14 dagar elelr visa inte" elelr något åt det hållet. Så du har antagligen bara klickat förbi det för att läsa det från när du skar dig, då var du redan inne i journalen och hade tillgång till allt.
Möjligt att det var så, och jag får skylla mig själv som gick in och läste. Men kan tycka att det är fel att kunna läsa om vissa saker innan man får besked av en läkare.
 
Men följdfråga på det där 1177 kommer det inte med en varning att där kan finnas info du inte fått redovisat av läkarna ännu och att du kan välja att låta bli att läsa?

Jo, det kommer ganska omfattande info när man klickar på journalen och längst ner, under denna info väljer man om man vill se allt eller inte visa vad som är nytt.

1676295823212.jpg
 
Jo, det kommer ganska omfattande info när man klickar på journalen och längst ner, under denna info väljer man om man vill se allt eller inte visa vad som är nytt.

Jo, det kommer ganska omfattande info när man klickar på journalen och längst ner, under denna info väljer man om man vill se allt eller inte visa vad som är nytt.

Visa bifogad fil 112586
Som jag skrev tidigare, jag gick in för att läsa om min skärskada samma dag, och såg anteckning från MR, vilket jag även sett vid tidigare omgångar, anteckningar dagen efter och då har det stått att omtagning önskats då bilderna ej blivit bra. Hade imte räknat med att efter precis 16 timmar efter MR kunnat läsa första prognos. Och det spelar egentligen ingen roll vad jag gör på min 1177, jag tycker fortfarande att vissa saker som kan oroa kanske inte ska skrivas synligt för patienten innan kontakt tagit.
 
Ja det är så vi har det med och då är det ju patientens ansvar och inte sjukvårdens även om en sådan här funktion inte passar alla 😆
Fast det finns lämplig mall i alla fall i journalsystemet jag arbetat med, att använda för just såna här tillfällen. Patienter kan inte läsa vad som skrivs i mallen ”tidiga hypoteser”. Och detta är just det: en tidig hypotes som inte bör läsas av patienten.
 
Fast det finns lämplig mall i alla fall i journalsystemet jag arbetat med, att använda för just såna här tillfällen. Patienter kan inte läsa vad som skrivs i mallen ”tidiga hypoteser”. Och detta är just det: en tidig hypotes som inte bör läsas av patienten.
Tänkte samma sak.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 598
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 329
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp