Hjärtstartare

strawberrysylt

Trådstartare
Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.

Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?

Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Hur är det på era jobb (även andra jobb menar jag), finns hjärtstartare?
Har ni koll på vart de finns annars i er närhet?
Någon som har en egen t om? Någon som behövt använda en?

Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.
 
Vi har hjärtstartare på jobbet. Vi gick HLR kurs för 1,5 år sen. Det finns en hjärtstartare i området där jag bor och kurs erbjöds i våras
 
Även om vissa äldre ju blir 0-HLR behöver ju inte alla boende vara det men som du även påpekar; personalen då?!? När jag var vikarie på LAH (palliativ vårdavd.) fanns det ej någon fast det ju gör det på alla andra avdelningarna på sjukhuset.

Hemtjänsten jag var fast anställd vid har hjärtstartare på enheten. De andra arbetena har inte funnits någon.
 
Vi har hjärtstartare på jobbet och har gått flera kurser. Tittade på hjärtstartare registret här har vi två stycken på äldreboende som alltid finns tillgängliga.
 
Vi har två hjärtstartare på jobbet, och hade HLR-utbildning förra året. Här finns ytterligare i närområdet. Jag jobbar i utkanten av ett samhälle, på en industri med ca 300 anställda på plats :) vi har även några deltidsbrandmän som jobbar hos oss - en trygghet tycker jag personligen.

Har faktiskt funderat på att köpa en till min lilla verksamhet jag har hemma. Närmsta hjärtstartare hemifrån är för långt bort för att kunna rädda liv…
 
Vi har ingen men det finns några i närheten eftersom jag bor förhållandevis centralt. Problemet är ju att de bara är tillgängliga när platserna är öppna för allmänheten.

Vi blev visade pocketmasker på kursen men tydligen är de lite krångliga att använda så kursledaren rekommenderade att man övade några gånger med den, samt att man byte ut den då och då eftersom plasten torkade.
 
På mitt jobb finns det en hjärtstartare strax utanför, typ vägg i vägg.
Och, i min region finns det en hjärtstartare på alla bussar i linjetrafik-
1694726168464.png
 
Vi har hjärtstartare. Sitter i entrén på det äldreboende som vår hemtjänstgrupp utgår ifrån.

Alla äldre både på boendet och i egna hemmet har uppgett vilka livsuppehållande insattser de vill ha eller avstå. Det står några knapptryck bort i allas jobbtelefoner.
 
Vi har hjärtstartare på alla våra butiker sedan något år tillbaka. Innan dess fick vi light-utbildning (typ hur gör man, var finns närmaste) men det känns bra att det finns i butikerna både för vår och kundernas skull men också för att kunna assistera i väntan på ambulans om någon kollapsar i området.
 
Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.

Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?

Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Hur är det på era jobb (även andra jobb menar jag), finns hjärtstartare?
Har ni koll på vart de finns annars i er närhet?
Någon som har en egen t om? Någon som behövt använda en?

Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.

Vi har hjärtstartare på jobbet och får regelbundet HLR-utbildning där vi även får lära oss hantera den. Vanligt kontor.

Vilken dålig ursäkt! Ni anställda räknas ju också!
 
blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej
Vilket osedvanligt dåligt argument.
Man kan ju klara ut de etiska frågeställningarna på förhand så personalen vet när och på vem hjärtstartaren ska användas och inte. Istället för att lämna det till varje person att stå ensam med de etiska valen i den akuta situationen.

För övrigt så måste väl samma etiska frågeställning finnas om man ska eller inte ska göra HLR utan maskin på de boende? Är lösningen på den frågan att se till att ingen i personalen har kunskaper om HLR, så det aldrig ska finnas någon möjlighet till det, så man aldrig behöver göra några ställningstaganden om frågan...
 
Jag var tvungen att googla, och närmsta på jobbet finns visst i lokalen precis nedanför vår. Däremot har jag ingen aning om hur en sådan används.
 
Jag var tvungen att googla, och närmsta på jobbet finns visst i lokalen precis nedanför vår. Däremot har jag ingen aning om hur en sådan används.
Om ingen annan finns på plats ska man inte tveka ändå, den är extremt pedagogisk med bilder och en röst som säger vad man ska göra. Det är en skrämmande situation så det är mycket bättre om man fått gå kurs och prova, men jag tror att nästan alla kan lyckas använda den utan också.

Vi har hjärtstartare på jobbet (och fastighetsägaren har en i entrén) och går regelbundna HLR-kurser och andra räddningsutbildningar.

Största problemet tycker jag är att så många hjärtstartare är inlåsta och bara tillgängliga vissa tider.
 
Om ingen annan finns på plats ska man inte tveka ändå, den är extremt pedagogisk med bilder och en röst som säger vad man ska göra. Det är en skrämmande situation så det är mycket bättre om man fått gå kurs och prova, men jag tror att nästan alla kan lyckas använda den utan också.

Vi har hjärtstartare på jobbet (och fastighetsägaren har en i entrén) och går regelbundna HLR-kurser och andra räddningsutbildningar.

Största problemet tycker jag är att så många hjärtstartare är inlåsta och bara tillgängliga vissa tider.
Det fick mig att tänka på mitt jobb, hjärtstartare finns på kontoret. Kontoret är upplåst kanske 10-11 timmar. Men personal finns på plats 20-22 timmar per dygn.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 848
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 165
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp