Hjärtstartare

Vi har två på jobbet. Dock är byggnaden inte öppen hela dagarna, men när den är öppen är de tillgänga för allmänheten också.
 
Vi har sammanlagt 11 st hjärtstartare på jobbet och alla i personalen (runt 700 pers) går HLR-ABC-utbildning var tredje år. Alla hjärtstartare sitter så att de finns tillgängliga dygnet runt eftersom vi har produktion dygnet runt, alla som jobbar kommer t.o.m in på kontoren på nätterna om det skulle behövas (okej, inte in på enskildas kontor alltså utan vid kontoren där hjärtstartare finns). Men de flesta sitter i produktionen så att de ska vara nära där mest folk är.

Tycker det är hål i huvudet på arbetsgivare som låser in sånt här, bara för att dom har lagt pengar på det och är snåla :banghead: För att inte tala om TS arbetagivare...vill inte ta tag i ett jobbigt etiskt problem så man riskerar personalens liv istället, snyggt!
 
Jobbar inom industri och vi har ingen hjärtstartare i byggnaden. Vi fick gå kurs i HLR för ett par veckor sedan. En lokal i närheten har en men den är bara tillgänglig när det är öppet, dessutom blir det en bit att springa.
 
Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.

Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?

Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Hur är det på era jobb (även andra jobb menar jag), finns hjärtstartare?
Har ni koll på vart de finns annars i er närhet?
Någon som har en egen t om? Någon som behövt använda en?

Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.

Jobbar på sjukhus så vi har god tillgång till hjärtstartare på jobbet. :D

Jag har använt hjärtstartare privat, var en himla tur att den fanns tillgänglig där för hjärtat kom igång efter en stöt.
 
Vi har en hjärtstartare på jobbet, den sitter i receptionen då det är där flest personer passerar på en dag. Tillgång till den finns dygnet runt för personalen. Men man kommer inte in utifrån på nattetid. Den införskaffades efter att en kvinna gått hjärtstopp för några år sedan. Hon klarade sig ändå pga en fantastisk insats av kollegor.
Erbjuds även HLR-utbildning via jobbet.

Vi har även en defibrillator, men den är till djuren men skulle gå att använda på människa också eftersom den är byggd för det.

På gymmet sitter det en på väggen vid entrén. I stallet finns den på stallkontoret.
 
Angående TS chefs märkliga argument för att inte ha hjärtstartare.
Vi har ca 150 vårdtagare i hemtjänsten och endast FYRA har avböjt livsuppehållande insattser.
Hur det ser ut på de fyra avdelningarna på boendet vet jag inte men det är ju där de oftast hamnar sen. Några kanske ändrar sitt val men de som vill ha hjälp är i solklar majoritet. Lägger man sen till att det ska vara en säker arbetsplats och tryggt för anhöriga att besöka så blir argumentet jättekonstigt. Och dåligt!

Jag ifrågasätter det etiska i att INTE ge dem möjligheten att få en hjärtstartare. De lever faktiskt fortfarande.
 
Vi har en hjärtstartare på mitt fd jobb. Stod i närheten av entren. Kommunal byggnad och vi hade mycket besökare inom verksamheten. Dock fick vi tyvärr aldrig någon utbildning under alla år jag jobbade där. Men den fanns tillgänglig iallafall både för oss som jobbade i byggnaden och allmänhet (när vi hade öppet då).

Var in och tittade på kartan och då verkar det finnas iallafall 4 hjärtstartare på orten. "Vår" var dock inte en av dom...
 
då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.

Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?
Som flera redan påtalat är det ett anmärkningsvärt beslut som är oetiskt och möjligen även olagligt. Jag hade lyft frågan uppåt med i första hand MAS och möjligen företags-/kommunjurist. Har det i konsekvensens namn utgått påbud att inte starta manuell HLR på någon vårdtagare heller? Eller kollega?

På min arbetsplats, ett mellanstort sjukhus, finns ett stort antal hjärtstartare både på vårdavdelningar och mottagningar och ute i allmänna utrymmen. De patienter som har 0 HLR har personalen koll på, det finns inga generella oklarheter eller etiska spörsmål öht kring användning av hjärtstartare i övrigt. Trillar någon ihop så kör vi, tills ansvarig läkare eventuellt beslutar annorlunda.
 
Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.

Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?

Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Hur är det på era jobb (även andra jobb menar jag), finns hjärtstartare?
Har ni koll på vart de finns annars i er närhet?
Någon som har en egen t om? Någon som behövt använda en?

Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.
Vi har hjärtstartare seda något år tillbaka. Litet kontor.
 
Vi har hjärtstartare på kontoret, nere i receptionen mitt i centrala Malmö. Men ja, kvällar och helger är det ju låst. Vi har också regelbundna utbildningar i HLR för personalen. Jobbet handlar inte om sjukvård.
 
Vi har hjärtstartare på jobbet, kontorsbyggnad med ca 1000 personer. Och i alla fall en kollega lever fortfarande tack vare att den fanns nära till hands och med någon som vågade använda den.

Jag är ansluten till sms-livräddare och får larm i mobilen om det är ett misstänkt hjärtstopp i närheten av där jag är. Och precis som @sjoberga skriver så är det ett problem med att flera hjärtstartare är inlåsta. Jag har upplevt flera gånger att hjärtstartaren är inlåst eller att man på plats inte vet var den finns. Men jag har också varit med om en privatperson som hade en i sin öppna friggebod.
 
I min kommun finns hjärtstartare bl.a. utplacerade på just äldreboende med dygnetruntbemanning just för att de ska vara tillgängliga.

Som svar på ursprungsfrågan: Ja, det finns hjärtstartare på mitt jobb (skola) och vi får regelbunden utbildning i HLR.
 
Även om vissa äldre ju blir 0-HLR behöver ju inte alla boende vara det men som du även påpekar; personalen då?!? När jag var vikarie på LAH (palliativ vårdavd.) fanns det ej någon fast det ju gör det på alla andra avdelningarna på sjukhuset.

Hemtjänsten jag var fast anställd vid har hjärtstartare på enheten. De andra arbetena har inte funnits någon.

Vi har hjärtstartare på jobbet och har gått flera kurser. Tittade på hjärtstartare registret här har vi två stycken på äldreboende som alltid finns tillgängliga.
Vi blev visade pocketmasker på kursen men tydligen är de lite krångliga att använda så kursledaren rekommenderade att man övade några gånger med den, samt att man byte ut den då och då eftersom plasten torkade.
Tänkvärt! Tack för tipset.

Vi har hjärtstartare. Sitter i entrén på det äldreboende som vår hemtjänstgrupp utgår ifrån.

Alla äldre både på boendet och i egna hemmet har uppgett vilka livsuppehållande insattser de vill ha eller avstå. Det står några knapptryck bort i allas jobbtelefoner.
Personligen kan jag tycka att det borde finnas på alla större arbetsplatser. Att inte använda på de boende är en sak men den kan ju vara märkt t.ex. "Endast personal" eller så får respektive boendes dörr/rum vara märkt med om hjärtstartare får användas eller ej.

Vi har en i samma byggnad, en trappa ner. Jättekonstigt argument från din chef!

Det var ju ett uselt argument av flera skäl. Även de äldre på boendet bör ha tillgång till hjärtstartare. Det är inte acceptabelt att fatta generella beslut om HLR för äldre på särskilda boenden utan det ska fattas baserat på välgrundad medicinsk bedömning, den enskildes prognos och den enskildes vilja. Att fatta generella beslut av det slag som din chef gör strider mot den enskildes rätt till självbestämmande. Fullkomligt oacceptabelt, oetiskt och olagligt!

Det där bör du ta vidare till ansvariga vid kommunen.

Vi har en i entrén på jobbet (äldreboende).

För att inte tala om TS arbetagivare...vill inte ta tag i ett jobbigt etiskt problem så man riskerar personalens liv istället, snyggt!

Jag bor väldigt lantligt men vi har ett äldreboende i byn och där finns en hjärtstartare.
Och det informeras det om både i affären och på byns facebooksida.

Angående TS chefs märkliga argument för att inte ha hjärtstartare.
Vi har ca 150 vårdtagare i hemtjänsten och endast FYRA har avböjt livsuppehållande insattser.
Hur det ser ut på de fyra avdelningarna på boendet vet jag inte men det är ju där de oftast hamnar sen. Några kanske ändrar sitt val men de som vill ha hjälp är i solklar majoritet. Lägger man sen till att det ska vara en säker arbetsplats och tryggt för anhöriga att besöka så blir argumentet jättekonstigt. Och dåligt!

Jag ifrågasätter det etiska i att INTE ge dem möjligheten att få en hjärtstartare. De lever faktiskt fortfarande.

Som flera redan påtalat är det ett anmärkningsvärt beslut som är oetiskt och möjligen även olagligt. Jag hade lyft frågan uppåt med i första hand MAS och möjligen företags-/kommunjurist. Har det i konsekvensens namn utgått påbud att inte starta manuell HLR på någon vårdtagare heller? Eller kollega?

På min arbetsplats, ett mellanstort sjukhus, finns ett stort antal hjärtstartare både på vårdavdelningar och mottagningar och ute i allmänna utrymmen. De patienter som har 0 HLR har personalen koll på, det finns inga generella oklarheter eller etiska spörsmål öht kring användning av hjärtstartare i övrigt. Trillar någon ihop så kör vi, tills ansvarig läkare eventuellt beslutar annorlunda.

I min kommun finns hjärtstartare bl.a. utplacerade på just äldreboende med dygnetruntbemanning just för att de ska vara tillgängliga.

Som svar på ursprungsfrågan: Ja, det finns hjärtstartare på mitt jobb (skola) och vi får regelbunden utbildning i HLR.

Tack för alla svar!

Skönt att det inte bara är jag som tyckte att svaret var skitskumt. Och av era svar ser man ju att det finns på andra äldreboenden. Jag ska absolut ta detta vidare. Har redan tagit upp det med min lärare i skolan (läser till uska) och vi ska prata om det i skolan på tis när vi faktiskt passande nog ska ha HLR.
 
Tänkvärt! Tack för tipset.




















Tack för alla svar!

Skönt att det inte bara är jag som tyckte att svaret var skitskumt. Och av era svar ser man ju att det finns på andra äldreboenden. Jag ska absolut ta detta vidare. Har redan tagit upp det med min lärare i skolan (läser till uska) och vi ska prata om det i skolan på tis när vi faktiskt passande nog ska ha HLR.
Anhöriga på ett äldreboende kanske man vill återuppliva liksom. Eller dom som kommer med varor. Eller chefen själv? Det finns stor vits med att ha hjärtstartare på ett äldreboende där det rör sig mycket människor.
 
Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.

Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?

Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Hur är det på era jobb (även andra jobb menar jag), finns hjärtstartare?
Har ni koll på vart de finns annars i er närhet?
Någon som har en egen t om? Någon som behövt använda en?

Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.
Om de boende blivit bedömda av läkare att ha vårdbegränsningar (inte ge HLR) bör ju det framgå tydligt. Det har ju inte med åldern att göra, utan hur individen skulle klara av en HLR med allt vad det innebär. Detta måste bedömmas individuellt.

Om de boende inte har vårdbegränsningar utan ska få HLR om det behövs, borde ju rimligtvis hjärtstartare också få användas.

Jag uttalar mig utifrån ett sjukvårdsperspektiv då jag inte arbetat på äldreboende, men det borde vara samma regler, men jag vet inte.

För att svara lite på den andra frågorna; Jag är SMS-livräddare https://www.smslivraddare.se/ och i den appen finns alla hjärtstartare inlagda i en karta. Mycket smidigt. Jag han köpt in en pocket mask, som jag har i bilen tillsammans med förstahjälpen kitet. På min nyckelknippa hänger ett engångs mun-mot-mun skydd.
 
Vi har en på jobbet, när jag är hemma finns det en i en av BRF:erna på andra sidan kvarteret, det borde finnas en på Komvux som är närmre men där finns ingen på kartan, vilket känns väldigt konstigt. När jag är i stugan finns en ett par kilometer bort så då får man ringa någon av de permanentboende där som får komma med den. Min partner installerade precis i dagarna en i sitt villaområde.
Plastskydd för in och utblås fick vi av utbildaren på HLR-utbildningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 852
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 167
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp