Hjärtstartare

Vi har närmaste hjärtstartare i byggnaden bredvid våran (har varit där och kollat vart den hänger också), det är ett gym så de har öppet all tid vi har öppet. Vi hade senaste HLR-utbildningen för ett år sedan ungefär och gick då bl.a. igenom hur man använder en.
 
På nuvarande jobb har vi ingen, och har inte heller fått utbildning i varken användadet av sådan eller HLR.

Första 'riktiga' jobbet jag hade (ca 10 år sedan) införskaffade en och tränade alla i personalen efter en kollega gick bort, mycket hastigt, på jobbet.

Kanske ska prata med nuvarande chef om att det vore bra att ha en.
 
När jag jobbade på äldreboende så fanns ingen hjärtstartare. Den närmsta fanns på en närliggande ishall som hade känts avlägsen om man hade blivit tvungen att springa till den i skarpt läge. Senare fick vi en egen. Vi gick HLR-kurs varje år.

På mitt nya jobb vet jag inte om det finns, men det borde finnas i byggnaden. Ska absolut kollas upp!
 
På mitt jobb, säkerhetshäkte, har vi många hjärtstartare. Vet inte exakt hur många men kanske 10-12 stycken?
Vid alla larm finns det en person utsedd för att ta med sig hjärtstartare och första-hjälpen-väska till larmplatsen.

När jag är hemma vet jag inte exakt placering på närmaste hjärtstartare men jag vet placering i de två affärer jag oftast handlar hos.
Har varit med om att det behövt användas på jobbet, några gånger.
Övar regelbundet och har det som utbildningspunkt minst en gång per år.
På hjärtstartarna på jobbet finns det pocket-maskar.

Personligen kan jag tycka att det borde finnas på alla större arbetsplatser. Att inte använda på de boende är en sak men den kan ju vara märkt t.ex. "Endast personal" eller så får respektive boendes dörr/rum vara märkt med om hjärtstartare får användas eller ej.
 
Om ingen annan finns på plats ska man inte tveka ändå, den är extremt pedagogisk med bilder och en röst som säger vad man ska göra. Det är en skrämmande situation så det är mycket bättre om man fått gå kurs och prova, men jag tror att nästan alla kan lyckas använda den utan också.
Ja alltså, skulle det vara så att någon på jobbet får hjärtstopp så hade jag inte tvekat en sekund på att göra allt i min makt för att hjälpa till. Vi har också larm på oss när vi jobbar som gör att vi snabbt kan få väktare eller polis till lokalen och då blir det ju ännu lättare att få hjälp. De gissar jag dessutom att har utbildning? Med det sagt så skulle jag gärna gå en HLR-utbildning. Kanske skulle kolla om det går att få genom jobbet på något vis...
 
Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.

Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?

Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Hur är det på era jobb (även andra jobb menar jag), finns hjärtstartare?
Har ni koll på vart de finns annars i er närhet?
Någon som har en egen t om? Någon som behövt använda en?

Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.

Vi har hjärtstartare och så en liten grupp personer som får gå HLR kurs regelbundet.
 
Vi har flera på jobbet då jag jobbar på labb på sjukhus, dock har vi ingen på just vår avdelning utan vi får springa ut i korridoren och hämta en som finns utanför restaurangen. Vi har regelbundet kurser och övningar, och en gång om året så ska man utföra en obligatorisk digital HLR-kurs i regionens kompetensportal.
 
Jo, tillägg: Vartannat till vart tredje år kommer Röda korset hit och håller en HLR-kurs för oss alla. Vi är ca 60 pers.
 
Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.

Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?

Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Hur är det på era jobb (även andra jobb menar jag), finns hjärtstartare?
Har ni koll på vart de finns annars i er närhet?
Någon som har en egen t om? Någon som behövt använda en?

Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.

Det var ju ett uselt argument av flera skäl. Även de äldre på boendet bör ha tillgång till hjärtstartare. Det är inte acceptabelt att fatta generella beslut om HLR för äldre på särskilda boenden utan det ska fattas baserat på välgrundad medicinsk bedömning, den enskildes prognos och den enskildes vilja. Att fatta generella beslut av det slag som din chef gör strider mot den enskildes rätt till självbestämmande. Fullkomligt oacceptabelt, oetiskt och olagligt!

Det där bör du ta vidare till ansvariga vid kommunen.
 
Vi är en rätt liten arbetsplats, men har på jobbet och få gå kurs regelbundet(senast för typ 3 månader sen). I hjärtstartaren finns även en pocket-mask. Men har funderat på att skaffa en egen att ha på nyckelknippan. Vet att det pratades på kursen också om att vi kanske skulle få det som årets julklapp på jobbet.
 
Vi gick kurs förra året genom jobbet. Däremot finns det ingen direkt nära och jag får inte lämna min arbetsplats. Händer det mig något spelar det ingen roll då jag alltid arbetar ensam.

Hemma blir det för långt bort för att göra någon nytta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 165
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp