Hjälp inget köpekontrakt

Bukefalos 30 år!

MJLee

Trådstartare
Har ett svagt minne av att jag skrivit en tidigare tråd, men hittar den inte. Saken är den, min släkting som avlidit verkar inte ha ett köpekontrakt på sin lägenhet som hen bott i sedan 1999. Vi pratar hoarder här så att hitta ett köpekontrakt är helt hopplöst. Vad göra? Försökt googla lite men det verkar helt kört utan köpekontrakt, samtidigt som det här inte måste vara ett unikt fall.

Finns det någon klok person som har haft liknande problem och hur har ni löst det? Ordförande i BRF vet ingenting utan hänvisar mig bara till förvaltaren. Men hen har ju bara register över delägare i BR.

Vad är bekymret?
Förvaltaren ser ju att släkting varit delägare. Och antagligen folklbokförd där.
Är det köpesuman som är bekymret?

Vet inte om detta hjälper... saxat ftån Lawline:

att finansiera köpet lånade dom pengar av Nordea. Nu är lånet avbetalat. Hur kan man bevisa att dom äger bostaden? Vi har inget officiellt bevis på det så att säga.

Mvh,

A

Lawline svarar​

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt sett bevisas ägande genom att visa upp ett köpekontrakt från den tidigare ägaren. Om dina föräldrar har tappat bort sitt köpekontrakt kan det ändå finnas sätt att bevisa äganderätten.

Bostadsrättsföreningar är skyldiga att ha en medlemsförteckning (9 kap. 8 § BrL). Denna ska hållas tillgänglig för var och en som vill ta del av den. Däri ska stå varje medlems namn och postadress, tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen, och den bostadsrätt som medlemmen har (9 kap. 9 § BrL). Om du eller dina föräldrar hör av er till bostadsrättsföreningens styrelse så kommer ni kunna se om dom är ägare till bostadsrätten.

Om föreningen inte har följt reglerna och det inte finns något register borde dina föräldrar kunna få uppgift från Nordea om var de lånade pengarna gick och att det rörde sig om ett bostadsrättsköp, och använda detta som bevis för att de är ägare.

Nej det är att ha något bevis öht att släkting faktiskt ägde lägenheten

Men släkting står väl som medlem i registret? Betalar en månadsavgift?
Sen kan man ju ha en hyresrätt i en förening om man inte köpte loss vid en ombildning.

Ni ska kanske ta professionell hjälp i detta, banken borde kunna hjälpa till också.

Nej det är att ha något bevis öht att släkting faktiskt ägde lägenheten
Det hen ägde var ett medlemskap i föreningen som gav hen rätt att disponera lgh.

Men styrelsen måste ha en lägenhetslista. När medlemmar i vår förening vill låna på sina lägenheter begär banken utdrag ur lägenhetslistan och då får medlemmen ett sånt.

Har ett svagt minne av att jag skrivit en tidigare tråd, men hittar den inte. Saken är den, min släkting som avlidit verkar inte ha ett köpekontrakt på sin lägenhet som hen bott i sedan 1999. Vi pratar hoarder här så att hitta ett köpekontrakt är helt hopplöst. Vad göra? Försökt googla lite men det verkar helt kört utan köpekontrakt, samtidigt som det här inte måste vara ett unikt fall.

Finns det någon klok person som har haft liknande problem och hur har ni löst det? Ordförande i BRF vet ingenting utan hänvisar mig bara till förvaltaren. Men hen har ju bara register över delägare i BR.

Är det du som ansvarar för bouppteckningen? Om inte så hade jag låtit detta skötas av den som har getts uppdraget. Även om du är dödsbodelägare behöver du oftast bara ge fullmakt eller skriva under det som krävs, inte jaga dokument själv.
Men det som måste göras är att man ber bostadsrättsföreningen/förvaltaren om utdrag ur lägenhetsförteckningen. Den är lagstadgad och visar vem som äger bostadsrätten. Det räcker normalt för att bevisa innehavet även om köpekontraktet är borta. Det går också att be förvaltaren och dödsboets bank söka efter eventuella kopior av överlåtelsehandlingar. Om allt saknas kan föreningen utfärda ett intyg om innehav, vilket är fullt giltigt för t.ex. försäljning.

- -
Men det som måste göras är att man ber bostadsrättsföreningen/förvaltaren om utdrag ur lägenhetsförteckningen. Den är lagstadgad och visar vem som äger bostadsrätten. Det räcker normalt för att bevisa innehavet även om köpekontraktet är borta. Det går också att be förvaltaren och dödsboets bank söka efter eventuella kopior av överlåtelsehandlingar. Om allt saknas kan föreningen utfärda ett intyg om innehav, vilket är fullt giltigt för t.ex. försäljning.
@MJLee - gör inget onödigt så du trasslar till det,

Liknande trådar

• Fonder Blackrock Luxemburg
  • Testamente

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund