Hjälp med extremt rädd häst

han står på box nattetid iomed att min ena häst inte vill stå ute, vandrar å är på resten av gänget, hmm där är vi lite olika, min ena häst slängde sig när hon satt fast, fick tips att ha säkerts spännen så att hon tog sig lös, hon slet sig heeeela tiden. Tills min hovslagare satte fast henne, hon kastade sig 2 ggr sen aldrig mer. Nog att de är 2 helt olika hästar men min tanke är att han aldrig ska få komma lös och aldrig i den situationen bli arg på han.

Fast det är skillnad på en häst som har panik. Vilket jag tolkar som att din har? Då kommer den slita till något går sönder. Jättestor skillnad mot en som lärt sig man kan komma lös. Därför jag skrev jag extremt sällan resonerar att de ska ha möjlighet fly (eller komma loss). Men är de så rädd och/eller har panik som du beskriver så väljer jag det sättet.

Man kan lära en trygg häst att sluta av okynne ta sig lös. Men kanske aldrig reparera en total förtroendeföelust.

Men det är väldigt svårt utan att ha sett hästen, och svaret blir utefter vad du skriver. En häst som inte ens är avslappnad med mänsklig beröring lös i hagen..
 
Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text"
Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare, har för närvarande en egen uppfödd 2 åring en rätt tuff 7 åring och nu har jag köpt mig ett sk "projekt"

Det är en kille på 6 år som jag hittade i ett försäljningsstall söderut. Såg en film med ryttare samt en bild, blev nyfiken och ringde stället. Det var alltså en häst som är osäker, flyr om han blir rädd och man inte har kedja över näsan. Bockat en gång och de är en häst som man måste lära känna innan man kan sätta sig upp, Dom var schyssta och lät mig fundera några dagar, tänkte för och nackdelar (trodde för stunden att jag hade fler som kunde hjälpa mig än vad jag eg verka ha). Men tillslut tänkte jag "hur svårt kan de va" har ju trotsallt haft bockande hästar förut i mitt stall.

Hästen kom. En häst som såg rätt nere ut, inte tunn men väldigt omusklad.
Eftersom han varit svårfångad i hagen hade jag han i en mindre hage, gick många ggr in till han med gotta och öste kärlek. 2 dagar senare släppte jag ihop han med resten av flocken i en stor gräshage vilket gick över förväntan bra. Han kom fram till mig dock alltid med ett öra riktat mot mig spänd som en fiol.

Han gick där 2 v. Tog upp han till stall igen. Han blev verkad utan större problem trots att han tidigare fått lugnande för att han inte skulle bli skrämd.
Det har gått några veckor, allt har gått jättebra tills några dagar sen, skulle ta ut han från hagen och plötsligt fick han panik och slet sig. Igår efter några gånger longerande med sadel, träning vid pall osvosv skulle ja hoppa upp. Vi gick 3 m innan han fick panik och bockade av mig så att jag bokstavligen flög ut från banan genom stängslet. Hoppade upp igen men han var inte tillfreds för 5 öre och vägrade gå fram om jag inte blev ledd.
Idag tog vi en promenad med utr och påväg hem från ingenstanns stack han, trots kedja över näsan och mina 80kg hade jag ingen suck.
Vad jag har fått höra var han inte osäker sim föl utan hab har mest troligt hamnat i fel händer. Varje gång jag longerar, stannar han för att gå fram är de som att han tror att han ska få sig en smäll. Klappar jag han hoppar han till. Ja han är rent ut sagt livrädd för människan. Är det någon utav er som haft en kortsagt livrädd häst som blev vad ska man säga. "normal"? Mina känslor tar över - jag kan inte sälja denna häst i dagsläget till nån som ska ha en häst för att rida till å sen sälja. Allt han behöver är en person att lita på. Så om ni har läst ända hit-
Jag behöver alltså TIPS på bra övningar, stärkande övningar från marken, kontakt övningar ja ALLT som kan tänkas hjälpa!! Att låna ut han kommer jag inte att göra, tanken är att ta hjälp av en kunnig person men. Vem vill hoppa upp på en häst som bockar like hell. Det är en fantastisk häst som jag verkligen gillar!

Var i landet bor du? Beroende på var kanske jag kan rek någon som är bra på såna här hästar. Jag jobbar själv med sånt. Men hinner inte nu eller inom en överskådlig framtid. Däremot kan jag veta andra duktiga som kan hjälpa er.

Man blir bra på det man tränar på/gör. Det gäller även hästar. Ju mer den kommer lös desto mer befäst blir det oönskade beteendet. Det är ju en säkerhetsrisk både med lös häst och en panikslagen häst. Så sånt beteende vill man hejda så fort det går. Och en stor, panikslagen häst eller en som ger sig fasen på att slita sig kan vara lite överkurs för annat än tränare som arbetar med just sånt.

En sån häst vill man ju umgås med i boxen, massera, klia och annat mysigt. De värsta såna jag haft hemma kan jag gärna sitta med då de äter, beroende på hur safe det är får man ju placera sig så man inte riskerar skadas. Till slut vill jag sitta just intill maten. Och sita där tills hela högivan är slut. Ju längre tid du är i närheten under tiden de har en positiv känsla i kroppen desto mer betingar du in positiva känslor kring dig.
Du kan nyttja flocken och trötthet också för det.

Det du kan göra själv tills du får hjälp är att om hästen försöker slita sig så måste du dra i rätt vinkel mot dig för att göra så hästen tappar balansen. Då får du ge slack i linan för att sen ev behöva kasta all din vikt i linan ca kl 9 om du har hästen till höger om dig. Kan du också flytta ut bakdelen på hästen så bromsar det en del.

Att börja lära in att ge efter för tryck är lämpligt ihop med flocken om de stöttar eller i boxen/mindre begränsad yta om du inte är säker på att du inte kommer tappa hästen.
Sänka huvudet använder jag alltid på såna och rehabhästar som är explosiva. Då får man mer kontroll.

Hinner inte skriva mer nu..
 
Här tycker jag att det finns två sorters hästar. En av den sorten du beskriver där det liksom bara eskalerar men det finns de som är som @Mickizz beskriver, lever ut paniken och aldrig får det igen.

Det svåra är ju att veta vilken sort ens häst är och jobba efter det. Man kan ju inte sätta fast en sådan häst du beskriver och hoppas på det bästa utan där är ju ditt tillvägagångssätt det allra bästa.

Jag har förr bara haft den första typen men har nu en av den andra typen.

precis. Jag sätter inte fast han varken i boxen eller i gången men samtidigr vill ja inte att han ska kunna förstå att varje gång han drar att han kommer lös. Ja menar, ex han blir rädd och flyr, jag håller fast han och sen gör vi ingen stor grej utav de utan forts ex gå som om inget har hänt. De är min tanke iaf..
 
Förutom det alla andra varit inne på, är den veterinärbesiktad ua? Röntgad?
Har varit med om en häst som fick såna "ryck", från ingenstans exploderade han och drog iväg helt okontrollerbar. Det visade sig att han hade någon skada, minns inte vad just nu, och väldigt ont.
Så om det inte är gjort skulle jag för säkerhetsskull undersöka hästen ordentligt fysiskt.
 
precis. Jag sätter inte fast han varken i boxen eller i gången men samtidigr vill ja inte att han ska kunna förstå att varje gång han drar att han kommer lös. Ja menar, ex han blir rädd och flyr, jag håller fast han och sen gör vi ingen stor grej utav de utan forts ex gå som om inget har hänt. De är min tanke iaf..
Men "panik" och "testar om han kan dra, men matte höll visst i så ok då" är två vitt skilda saker.
 
Förutom det alla andra varit inne på, är den veterinärbesiktad ua? Röntgad?
Har varit med om en häst som fick såna "ryck", från ingenstans exploderade han och drog iväg helt okontrollerbar. Det visade sig att han hade någon skada, minns inte vad just nu, och väldigt ont.
Så om det inte är gjort skulle jag för säkerhetsskull undersöka hästen ordentligt fysiskt.
standard. Nej han är inte röntgad. så du tror han har ont om jag kommer emot han och han fnyser? hoppar till för ALLT. Detta sitter i hivet på han!!!
 
standard. Nej han är inte röntgad. så du tror han har ont om jag kommer emot han och han fnyser? hoppar till för ALLT. Detta sitter i hivet på han!!!

Som sagt, jag hade kollat upp det för att vara säker. Den hästen jag kände betedde sig liknande och hade väldigt ont. Antar att han reagerade för att människa/arbete/etc = smärta. Men det kan man ju bara spekulera i.
 
standard. Nej han är inte röntgad. så du tror han har ont om jag kommer emot han och han fnyser? hoppar till för ALLT. Detta sitter i hivet på han!!!
Kanske, kanske inte.

Jag hade ett sto som hade "nära till sina instinkter".
En gång släppte vi ut henne och det nya fölet medan vi mockade boxen. Hon var lite halt (inte permanent -tror det var en hovböld eller åt sånt?) Hon sprang efter fölet och det gjorde ont. Så då slog hennes instinkter till.

Smärta=fara=fly.

Vi fick inte tag i henne den kvällen. VArken genom att stänga in, locka med mat eler godig. Inget hjälpte. Hon bara flydde. Nästa morgon tog jag ett fat med havre och lamig på mge i h agen och sköt sakta fatet framför mig tilsl vi kom nära. När hon till slut smakade på havren kunde jag ta tag i grimman och allt var som vanligt igen. Samma goa gosiga sto.

Jag har träffat flera hästar som varit skygga när de haft smärttillstånd. Ont gör att deras vanliga jag inte funkar som det ska. De är flyktdjur trots allt.
 
@Mickizz hästen låtsas inte att den är rädd. Inga hästar ”låtsas” utan de agerar/reagerar utifrån vad som är logiskt för dem i situationer. Att det inte är logiskt för människan är en annan sak.

F.ö så om du ska få bukt med beteendena och förtroendet osv krävs det väldigt mycket konsekvent och metodiskt och ”kunnigt” jobb.

Jag står uppstallad sen många år hos mina tränare som tar emot problemhästar och gjort hela sina liv.
De rider aldrig sådana hästar innan de funkar i alla tänkbara lägen från backen.
Att bli ledd är verkligen grund nr 1.

Jag håller utifrån det inte med @Alexandra_W s inlägg alls om att hantera den så lite som möjligt, bygga ”friinsläpp/utsläpp” osv.

Även med hästar som är felhanterade/har dåliga erf osv så måste de lära om sig så att de går att leda . Det är en utropi att någon har tid och möjlighet att ha dem i evigheter och liksom ”hoppas på det bästa” över så lång tid.

Som sagt så behöver du väldigt mycket metodik och tid att lägga ner på basic hanteringen först och främst. Att leda den in och ut från hagen hör till den basic hanteringen.
 
@Mickizz hästen låtsas inte att den är rädd. Inga hästar ”låtsas” utan de agerar/reagerar utifrån vad som är logiskt för dem i situationer. Att det inte är logiskt för människan är en annan sak.

F.ö så om du ska få bukt med beteendena och förtroendet osv krävs det väldigt mycket konsekvent och metodiskt och ”kunnigt” jobb.

Jag står uppstallad sen många år hos mina tränare som tar emot problemhästar och gjort hela sina liv.
De rider aldrig sådana hästar innan de funkar i alla tänkbara lägen från backen.
Att bli ledd är verkligen grund nr 1.

Jag håller utifrån det inte med @Alexandra_W s inlägg alls om att hantera den så lite som möjligt, bygga ”friinsläpp/utsläpp” osv.

Även med hästar som är felhanterade/har dåliga erf osv så måste de lära om sig så att de går att leda . Det är en utropi att någon har tid och möjlighet att ha dem i evigheter och liksom ”hoppas på det bästa” över så lång tid.

Som sagt så behöver du väldigt mycket metodik och tid att lägga ner på basic hanteringen först och främst. Att leda den in och ut från hagen hör till den basic hanteringen.

Jag förstår det och jag är ju inte helt tappad när de gäller hästar, har haft problem hästar tidigare dock ej rädda. Nu var mitt inlägg mer riktat mot dom som haft problem hästar som kan ge mig tips om övningar inte tips hur den dagliga hanteringen skulle funka!
 
Kanske, kanske inte.

Jag hade ett sto som hade "nära till sina instinkter".
En gång släppte vi ut henne och det nya fölet medan vi mockade boxen. Hon var lite halt (inte permanent -tror det var en hovböld eller åt sånt?) Hon sprang efter fölet och det gjorde ont. Så då slog hennes instinkter till.

Smärta=fara=fly.

Vi fick inte tag i henne den kvällen. VArken genom att stänga in, locka med mat eler godig. Inget hjälpte. Hon bara flydde. Nästa morgon tog jag ett fat med havre och lamig på mge i h agen och sköt sakta fatet framför mig tilsl vi kom nära. När hon till slut smakade på havren kunde jag ta tag i grimman och allt var som vanligt igen. Samma goa gosiga sto.

Jag har träffat flera hästar som varit skygga när de haft smärttillstånd. Ont gör att deras vanliga jag inte funkar som det ska. De är flyktdjur trots allt.
absolut! Men i dagsläget tror jag iomed att ja träffat hästen :) att de inte beror på smärta, nu var mitt inlägg mer att ja skulle få tips på övningar osv för att stärka bandet mellan oss.
 
absolut! Men i dagsläget tror jag iomed att ja träffat hästen :) att de inte beror på smärta, nu var mitt inlägg mer att ja skulle få tips på övningar osv för att stärka bandet mellan oss.
Fast vet du?

Om det är inre smärta inte något lättobserverat - som hälta - så vet man sällan om det. Har hästen ont i huvudet pga hjärntumör. Eller ont i bålen pga inre förändringar - ja då vet man inte det utan att ha gått igenom hästen rejält på klinik.

Jag träffade en häst som hade stora smärtor från sin halskotpelare. Den regerade inte genom att bli rätd utan genom att koppla av omgivningen. Den blev introvert och svår att få kontakt med.
Jag misstänkte att den hade ont, men jag var ensam om det. Senare röntgenfynd visade på rejäla skelettförändringar.

Säger inte att din häst har ont. Men att det kan vara en av orsakerna man bör kolla?
Ställa den på smärtstillande och se om det gör skillnad?
 
Jag förstår det och jag är ju inte helt tappad när de gäller hästar, har haft problem hästar tidigare dock ej rädda. Nu var mitt inlägg mer riktat mot dom som haft problem hästar som kan ge mig tips om övningar inte tips hur den dagliga hanteringen skulle funka!

Men hur menar du då ang specifika ”övningar” ?
Ingen här har ju varesig träffat dig eller din häst eller sett hur den/du beter sig osv?
Du beskriver ju att inte ens den dagliga hanteringen att leda den funkar? Hur skulle tips om andra övningar vara prio ett i sammanhanget då tänker du ?

Tips är som sagt att A och O är att ha en konsekvent plan hur du hanterar den från backen.
Är du noga med att när hästen leds ska den förhålla sig till dig och gå snett bakom eller ännu hellre ännu mer bakom? På slackt grimskaft (även om du i dagsläget behöver ha kedja över nosen som extra ”säkerhet” ? Kan du ha den och placera den så utifrån din egen kunskap och med kroppen korrigera den när den inte förstår utan vill trycka/hamna närmre dig osv?

Börja med dessa grunder är mitt konkreta tips på övningar . Det är grunden till alll hantering från backen gällande vardagshantering att ta den till och från hagen.
 
Jag förstår det och jag är ju inte helt tappad när de gäller hästar, har haft problem hästar tidigare dock ej rädda. Nu var mitt inlägg mer riktat mot dom som haft problem hästar som kan ge mig tips om övningar inte tips hur den dagliga hanteringen skulle funka!

Det är nog ingen som tycker du är helt tappad. Men för mig som jobbat med just sånt här i många år så vet jag att det är svårt även för många proffsryttare med sådana hästar. Så det säger inte att du är kass om du inte riktigt reder ut det utan experthjälp.

Jobbar med sånt här så lär man in ett system som funkar klockrent avsuttet som man sen kan ta med sig upp i sadeln, för att inte behöva vare sig skada sig själv, misslyckas eller lära hästen att det lönar sig att agera på oönskat och farligt sätt.

Det är också väldigt vanligt att hästar med en oupptäckt smärtproblematik har ett ständigt påslag av stresshormoner och då blir mer flyktbenägna. För hästar som är flyktdjur är det ju också så att de måste känna att de rent fysiskt klarar av att fly för att känna sig trygga. Är de nedsatta fysiskt på ngt vis, eller i obalans så kan de bli "stökiga". Så att folk nämner det är inget konstigt.

När det gått så pass långt som det har i din hästs fall brukar de flesta som arbetar med sånt här inte vilja rekommendera övningar över nätet. Men vill se ekipagen och oftast också göra grovjobbet själv iom att det är över det normala i svårighetsgrad sas. Det kräver rutn för att bli snabb nog i timeingen med såna här hästar. Och det kräver rutin för att läsa av vad som är lämpligt att göra där och då. Och det behöver man se själv på plats. Ganska ofta när man åker ut på såna här jobb så uppfattar man saker lite annorlunda än den berättelse man fått innan. Kunden uppfattar det på sitt sätt. Och hade man gett råd efter den historian hade det blivit fel.

Så jag upprepar igen: Kontakta någon som arbetar med just sånt här. Så får du verktyg att jobba vidare med din häst mellan gångerna.
En riktigt duktig problemlösare bör också kunna avgöra om det är fysiska besvär.

De som försöker metoden att bara älska bort såna här problem lyckas sällan. Man behöver jobba konsekvent med ett klokt system för att hjälpa hästen bli kvitt triggers etc.

Lycka till!
 
Det är nog ingen som tycker du är helt tappad. Men för mig som jobbat med just sånt här i många år så vet jag att det är svårt även för många proffsryttare med sådana hästar. Så det säger inte att du är kass om du inte riktigt reder ut det utan experthjälp.

Jobbar med sånt här så lär man in ett system som funkar klockrent avsuttet som man sen kan ta med sig upp i sadeln, för att inte behöva vare sig skada sig själv, misslyckas eller lära hästen att det lönar sig att agera på oönskat och farligt sätt.

Det är också väldigt vanligt att hästar med en oupptäckt smärtproblematik har ett ständigt påslag av stresshormoner och då blir mer flyktbenägna. För hästar som är flyktdjur är det ju också så att de måste känna att de rent fysiskt klarar av att fly för att känna sig trygga. Är de nedsatta fysiskt på ngt vis, eller i obalans så kan de bli "stökiga". Så att folk nämner det är inget konstigt.

När det gått så pass långt som det har i din hästs fall brukar de flesta som arbetar med sånt här inte vilja rekommendera övningar över nätet. Men vill se ekipagen och oftast också göra grovjobbet själv iom att det är över det normala i svårighetsgrad sas. Det kräver rutn för att bli snabb nog i timeingen med såna här hästar. Och det kräver rutin för att läsa av vad som är lämpligt att göra där och då. Och det behöver man se själv på plats. Ganska ofta när man åker ut på såna här jobb så uppfattar man saker lite annorlunda än den berättelse man fått innan. Kunden uppfattar det på sitt sätt. Och hade man gett råd efter den historian hade det blivit fel.

Så jag upprepar igen: Kontakta någon som arbetar med just sånt här. Så får du verktyg att jobba vidare med din häst mellan gångerna.
En riktigt duktig problemlösare bör också kunna avgöra om det är fysiska besvär.

De som försöker metoden att bara älska bort såna här problem lyckas sällan. Man behöver jobba konsekvent med ett klokt system för att hjälpa hästen bli kvitt triggers etc.

Lycka till!
Tack för ett bra svar!
Jag har nu fått kontakt med en "känd" duktig person häromkring som ska hjälpa mig!
Att utsätta han för en veterinär som ska pilla på han är inte aktuellt idag. Idag har han skött sig väldigt bra men blir dock väldigt upp i varv av godis så ja får nog tänka mig för där att inte mata i han alltför mkt. Men jag förstår att de kommer ta tid, jag anser mig kunskap om att jobba hästar från marken, dock ej rädda och de känns nu bra att få hjälp!
 
Men hur menar du då ang specifika ”övningar” ?
Ingen här har ju varesig träffat dig eller din häst eller sett hur den/du beter sig osv?
Du beskriver ju att inte ens den dagliga hanteringen att leda den funkar? Hur skulle tips om andra övningar vara prio ett i sammanhanget då tänker du ?

Tips är som sagt att A och O är att ha en konsekvent plan hur du hanterar den från backen.
Är du noga med att när hästen leds ska den förhålla sig till dig och gå snett bakom eller ännu hellre ännu mer bakom? På slackt grimskaft (även om du i dagsläget behöver ha kedja över nosen som extra ”säkerhet” ? Kan du ha den och placera den så utifrån din egen kunskap och med kroppen korrigera den när den inte förstår utan vill trycka/hamna närmre dig osv?

Börja med dessa grunder är mitt konkreta tips på övningar . Det är grunden till alll hantering från backen gällande vardagshantering att ta den till och från hagen.
Absolut de har du rätt i också men jag tycker att de blev hur ska ja förklara, "jag har en person i mitt stall som haft många problem hästar, de är inte enkelt blabla" nog förstpr jag att de är mkt jobb och kommer ta tid. Npnstans måste ma liksom börja, jag valde att sitta upp efter 1 månad eftersom han hade skött sig bra, jag kan ju inte bara lyssna på vad förssjäljningsstallet säger.
Vad jag menade med mitt inlägg var ifall dom som har haft rädda hästar vad dom har gjort för övningar, ex följa john? start å stopp, jobbat mkt med repgrimma? vad finns de för övningar där? nu har jag pratat med kunnit folk och ska nu få hjälp och tips av henne.
 
Ja självklart men de är så tröttsamt att de alltid ska skrivas om de. nu var de tips å råd på övningar ja ville ha.

Fast här måste jag nog ändå tillägga att seriösa hundproblemlösare alltid skickar alla problemhundar till veterinär före man gör något överhuvudtaget. Inte för att man förutsätter smärta men för att många, många, många hundar har en smärtbild. Varför skulle inte hästar ha det?
Jag hoppas sjutton att folk inte tycker att ”det är så tröttsamt att det alltid ska skrivas om de”.

Det borde, och är säkert så med många hästproblemlösare också, får man hoppas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp