Hjälp med massa...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sarahaga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 941
S

sarahaga

...frågor. Jag har en hopphäst idag som jag ska låna ut 1år för att få en bättre dressyr oxå. Jag hade dock tänkt att betäcka henne i vår.
Jag kan i princip ingenting om avel & skulle behöva lite hjälp.

Min häst är (såklart) ett sto född -97, efter silbersee/Epson.
Hon har gått 1.40 i hopp & idag startat (placerad) endast en dressytävling (LA). Hon är 1.72cm hög & mörkbrun.

Jag vill ha ett föl som blir ungefär lika stort (runt 1.70) & hoppar kanon =) Jag är villig att lägga ganska mkt pengar för att få det här fölet, nu till mina frågor:

1) Hur vet man hur stor (ungefär) fölet blir? Vilken strl ska man ha på hingesten?
2) Hur vet man färgen (har iof inte ngn jätte betydelse)
3) Ngr förslag på fina hingstar?
4) Jag har aldrig sett min häst brunsta, hur gör man för att få koll på brunstperioderna?
5) Vad ungefär kostar det & vilka kostnader finns det?

Tacksam för svar på dessa & fler svar om ni har =)

Tack! :banana:

Sv: Hjälp med massa...

Det var många frågor.. Du känner ingen erfaren uppfödare som kan ta en titt på stoet.. Kan ju vara skönt att ha en mentor när man är blåbär :).
Du skriver inget om hennes exteriör, om du vill göra det så kan det bli lättare att komma med tips :).

1 -storleken är svår att garantera, men du kan u börja med att studera mankhöjder på föräldrar och kanske en generation till, så får du lite blick på var de ligger iallafall. Och så göra det samma på de hingstar du kan vara intresserad av.

2 - Ditt sto kan antinget vara bärare av brunt eller fux, vilket betyder att hon med en bruneller fux hingst kan få fux eller brun(lite olika stor sannolikhet bara(+ att du har chans på svert om du tar en brun eller svart hingst)). Vill du ha chans på en skimmel så har du oftast 50% chans att få en skimmel om du väljer en skimmel hingst. Det samma gäller om du vill ha isabell eller gulbrun, då får du välja en hingst som är gulbrun eller isabell.. Inte många sådana hopphingstar i ögonblicket, men det kommer kanske..Det vet man ju aldrig ;). Fler färger som du är intresserad av? Skäck? Tigrerat?

3-Det finns massor av fina hingstar, förslag kommer säkert när vi vet mer om ditt sto..

4 - alla brunstar inte jättetydligt.. Du får säkert svar av någon annan på detta..

5 - Hingstens avgifter, stationens, veterinär, moms, transporter, mat etc.. Det kommer till ganska mycket, har inte räknat på det, det finns det säkert någon annan som gjort..

Färg: Jag tycker ju mörka skimlar e det finaste som finns =) Annars svart e ju snyggt.. Brunt & fux är ju egentligen rätt "tråkigt" men färgen e ju som sagt inte det viktigaste.

Exteriör: (shit va svårt). Hon är ganska "grov". Lite överbyggd i bak kanske. Lätt för att lägga på sig. Lätt att sätta muskler. Proptionerlig. Ganska mkt hals. Stor. (Är det ngn som vet hur man infogar en bild???)

Vad vill/behöver man veta mer??

Bild hade varit bra :)
.. Och det är väldigt få skimmlar som inte ljusnar..
Svart är säkrast med svart hingst, men långt från en garanti.. Det finns oändligt många nyanser på fux och brunt.. Vissa är käckare än andra, Men det är ju inte färgen man rider på..

Har hon fått föl tidigare?

jag har ingen aning om hur man lägger in en bild..
Ulrika

Du måste lägga in bilden på ex photoshop först, går inte att länka direkt. Hur är halsansättningen, gångarterna, hopptekniken, benställningen, lång eller kort rygg, temperamentet? Försök vara lite mer utförlig. Men mitt första intryck av det du skrivit är att du kanske ska använda någon lite lättare, högrest hingst som förädlar, efterom din verkar lite grövre.
O välj som sagt inte hingst efter färgen, sen kan du ju alltid kolla på färgen om du i slutändan bara har ett par kandidater kvar som är lämpliga till ditt sto, då man kan kolla på sånna detajer istället.

Lycka till!

Ska försöka fixa in en bild (oteknisk som bara den..)

Hon har som sagt en ganska grov hals (vi pratar såklart inte hingsthals här). Hon är ganska högrest. Hon fick 8:a på gången i dressyrtävlingen. Traven är bättre än galoppen.

Hon hoppar kanon med bakbenen men hänger ngt med fram. Tempramentet är kanon(!). Lagom het mot hinder, annars cool som bara den men absolut Inte lat!

Benställningen är "vanlig", inga konstigheter. Hon har ganska långa ben. Ganska lång rygg tror jag. Det här är ju alltså en ganska stor häst.

Jag gillar stora/grova hästar med mkt (och stor) galopp. Som hoppar med mkt luft mellan. Men jag vill inte ha ngn som e högre än henne..

Hon e som sagt stor men man känner sig ändå inte speciellt liten på henne för det är mkt ben men inte så mkt kropp iaf... Hon känns ganska lång & tar mkt tid att få henne att jobba under sig..

tack för svaren, gärna fler =)

Ja du.. det verkar som du har en del att välja mellan, men jag blir lite förvånad att hon har bättre galopp än trav. Just galoppen är ju väldans viktig om man ska ha en riktigt bra hopphäst. Är du säker på att det inte är en dressyrhäst du har? ;)
Om du ska leta hopphingst till henne tycker jag i första hand att du ska leta efter en hingst med riktigt bra galopp som hoppar bra, gör det inget om avkomman blir stor och grov så är utbudet ganska stort. Jag har fått för mig att Elmshorn lämnar ganska grovbenade men ändå moderna hästar, han lär ha bra temperament och rör sig trevligt. Annars kan det kasnke vara kul att föröka se om det finns någon säker korsning med Silbersee-blod som verkar vara extra lyckad. Jag är tyvärr inte riktigt rätt kvinna att svara på detta.. men det rycker säkert in någon annan, som är klokare.
Ulrika

Jo jag vet =) Men hon e ju som sagt en kanon häst i dressyren med, just därför jag ska låna ut henne. Min dressyrtränare tror absolut hon kan gå medelsvår (svår?) utan problem & hon rör sig som sagt väldigt bra.

Jo men Huuur hittar man hingsten med bra (stor) galopp? Hoppar bra ser man ju på bilder/resultat men galoppen? Jag vill ju såklart inte ha en bjässe men har inga problem men lite större hästar. Fast jag vill inte ha ngn högre mankhöjd än idag...

Hur ser man om ngn har en bra silbersee korsning?? =P

Nu vet vi ju inte vilka hingstar som kommer att erbjudas nästa år, det kanske kommer något nytt spännande ;). Flyinge har iallafall videos på sina hingstar, det finns det fler hingsthållare som har, Hippo Essentia har på några av dem. Jag vet att det finns en film på Alcatraz, och han har jättefin galopp. Min förra häst (som har bra galopp) fick ett föl med supergalopp, han hoppar stocken i hagen med fin teknik, och rör sig bättre än mamman på alla sätt. Avkomman är välväxt, snygg och ädel(trodde inte mamman kunde få ett så vackert föl ;) ). Kunde inte vara mer stolt över att vara plastmormor till någon annan. Det enda problemet, och anledningen till att jag inte vill rekomendera den hingsten är att han har haft låg dräktighetsprocent, och många stoägare har fått jobba mycket på att få stona dräktiga. "Min" häst tog på 4:e försöket och hon har klarat sig på 1 försök tidigare. Det sägs bero på spädningsvästskan. Hoppas det löser sig tills nästa säsong.. Men som sagt, det finns många hingstar, men jag hade nog valt en multitalang, så du inte avlar bort hennes fina steg..
Ulrika

Tyvärr tror jag nog inte på att det är spädningsvätskan som är boven när det gäller Alcatraz. Sperman var dålig redan förra året, i år var den rent av usel. Att tro att sperman ska vara bättre nästa år, när han dessutom är ett år äldre, är nog att vara allt för hoppfull.
Annars håller jag med om att det är en fantastiskt fin häst.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 895
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 128
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 166
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022