Hjälp mig köpa transport och räkna vikt?

danilo

Trådstartare
Åh är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att tänka? :D

Jag är i transport-köpar-tankar och letar febrilt.
Jag har bara B-körkort, och min bil får dra ett släp med totalvikt 1280 kg.

Det jag inte riktigt fattar är, kan jag köpa ett släp vars totalvikt är 1300/ 1350 kg, men eftersom jag alltid bara kommer att köra en häst (som inte är så tung) så blir det aldrig mer än vad bilen får dra?

Eller kommer jag att få böta då vid en eventuell poliskontroll?

Det finns ju en del boggiesläp som ligger runt 1350 kg, men att hitta ett under 1280 verkar stört omöjligt om man vill köpa begagnat.

Sv: Hjälp mig köpa transport och räkna vikt?

Du får inte koppla på ett släp som har totalvikt på 1300.
Utan totalvikten på släpet måste vara 1280 eller mindre.

Mitt tips till dig är faktiskt om du vill ha boggie släp att först byta bil isf om du har möjlighet?
Min bil en volvo 850 får dra 1550 med B kort så det är ganska stor skillnad.
Det finns många bilar som iaf får dra ca 1400 med B kort.

Sen måste du ju också tänka på att med en totalvikt på 1280 på ett boggiesläp så blir det inte så mycket lastvikt kvar.
Alltså totalvikten minus släpets tjänstevikt så får du ju kvar vad du kan lasta.

ett ex mitt släp (boggie) väger (totalvikt) 1400kg mitt släps tjänstevikt är 690kg alltså har jag 710 kg kvar att lasta. min häst väger 620kg vilket betyder att jag kan ta med foder utrustning m.m för 90 kg.

Om du har ett släp med totalvikt 1280 och en tjänstevikt på 690kg får din häst max väga 590 kg

Tack för hjälpen! Och suck, ja, det är nog så att vi får köpa en ny bil. Jag vet inte ens om jag vill äga ett så lätt släp, det känns inte helt säkert.

Då blev det hela förstås en affär med helt andra pengar än vad jag tänkte mig från början :crazy:. Men det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja i andra änden - titta på bilar. Dessutom är det bra mycket lättare att hitta bra begagnade boggie-släp som ligger runt 1400 också, så jag får se det från den positiva sidan :).

Ja precis, men det är ingen fara för min häst väger under 500 kg..

Du får inte koppla på ett släp som har totalvikt på 1300.

Vill bara förtydliga att det VERKLIGEN inte är tillåtet för TS att göra så.

Det blir olovlig körning, precis som om man kör tung lastbil med bara B-kort, personbil med moppekort eller vad som helst helt utan körkort.

Ett ganska allvarligt brott, alltså. :)

TS: Om du skaffar BE-kort kan du göra så som du skriver, skaffa ett släp med högre totalvikt och lasta lite mindre i det. Men aldrig med B-kort.

Ja precis, men det är ingen fara för min häst väger under 500 kg..

Du får titta på 1,5hästars släpen, min boggie la jag maxlast på, för att inte behöva oroa mig för övervikt, så jag har viktat mitt släp på 1440 och då får jag lasta 800 kg, med andra ord hade du kunnat valt ett släp som mitt och viktat det det på 1240 men då bara fått lasta 600kg i det.

jo jag förstod att det inte var tillåtet :)

En följdfråga blir då - hur gör man när man typar ner släp, och är det alltid möjligt?

Det finns ju ganska många släp som ligger på 1300 kg/ 1360 och däromkring. I sådana fall är det kanske möjligt att köpa ett sådant släp, och sedan typa ner till 1280.

Var gör man detta, på en vanlig verkstad?

Kollade som hastigast på Blocket och Hästnet och hittade fyra begagnade släp med 1280 totalvikt.
Thule Horseliner , Ifor Williams och Umesläp A35, Star Trailer - XR3000.

Du har helt rätt, visst finns det vagnar på 1280/1250. Men förutom vikten så behöver släpet vara i mellansverige (det är åtminstone vad jag letar efter i första hand). Då går ifor och thule bort (de som ligger på blocket iaf).

Men jag fick ett tips om ett vv som kan passa, som var nertypat. Jag ska undersöka det :).

Men som sagt, någon som vet något om hur lätt det är att typa ner ett släp?

Star trailer- och umesläpet ligger tyvärr över min budget också. Jag har inte möjlighet att lägga mer än ca 35 000.

det beror på märke o årsmodell. Sen är det mycket lättare att typa till en jämn siffra, dvs 1300kg än 1280kg
Vi typade om vår Boj 96:a. Beställde ny handske, fricka o bromsintyg från Boj. Bytte handsken o bokade en reg besiktning. Gick på totalt en dryg tusenlapp. Hade vi velat haft en ojämn siffra hade vi behövt byta till sämre däck oxå o det ville vi inte då vi har jättebra extra tåliga o då nya däck.

Har lite dåligt hum om hur långt mellansverige sträcker sig men Boj i Gbg har en Star Safir-04 boggi, totalvikt 1280kg på väg in såg jag.

Men fy vad krångligt, jag blir sjukligt irriterad på att vår bil inte drar YNKA 20 kg mer. Då hade jag haft ett släp för länge sen som var ok.

Typiskt att det var så, men tack för hjälpen :)

Nu kan jag vara helt ute och cykla, men kan det finnas möjlighet att tynga ner bilen på något sätt för att få den att dra mer?
Har för mig att någon bekant gjorde något liknande för länge sedan.
Jag kan dock minnas fel , men värt att undersöka? 20 kg skulle ju väl då inte vara omöjligt i så fall.

Jag tror tyvärr inte att det går, någon som vet?

Den där star-trailern skulle förresten komma att ligga på runt 47 000, också lite över min budget alltså :/.

Jag ska ringa banken idag och höra mer om räntor och kolla upp vad jag kan satsa på.

Tidigare har det inte varit något problem att väga upp bilar, MEN jag är inte säker på att det inte har kommit några nya regler senaste åren.

/AA

Beror inte det på orsaken till att bilen inte får dra mer? Det kan väl vara dels att bilen är för lätt eller att totalvikten överstiger 3,5 ton med tyngre släp eller så sitter begränsningen i draget. Om bilen är för lätt så är väl risken att den aldrig blir någon bra dragbil. Om ekipaget blir för tungt löser ett BE-kort problemet.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 454
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 303
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 474
Senast: Novalisa
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för... 2
Svar
24
· Visningar
6 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka