HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tottboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 952
Sv: HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!

En svensk häst har oftast en befintlig försäkring som brukar ligga på sedan föl. Vilket innebär att den täcker medfödda fel som tex OCD och dyl.
Om du försäkrar en import som då är en oförsäkrad häst så har du inte detta skydd.

Nej detta är fel.

Du måste special försäkra för dolda fel och byter hästen försäkringsbolag så försvinner detta omedelbart.

Dessutom så tar försäkringen lösa benbitar om hästen varit försäkrad i samma bolag under två år och hästen varit frisk under dessa år

Och varför skulle en importhäst vara oförsäkrad??

Jag hade absolut både röntgat OCH gjort en klinikbesiktning. Kan inte tänka mig att det blir så mkt dyrare att göra besiktningen på kliniken i samband med röntgen än att ta ut en distriktare som ska ha massa avgifter och bensinkostnader.

Ring kliniken du tänkt dig och ställ frågan, vad det kan tänkas kosta. Dom kan säkert säga på ett ungefär.

Lycka till med hästköpet!

Om jag hade varit du, vilket jag inte är men.. Då skulle jag absolut både göra en röntgen och klinikbesiktning. När det handlar om försäkringar och dyligt så är det klinikbesiktningar som gäller. Och köper man en häst för 85.000 borde man ha råd med detta också, det är det värt. Låna en slant annars, det kan det vara värt i längden. Försök att göra upp med ägaren att ni betalar röntgen, men om hästen inte går igenom så får dem stå för det... tillexempel...
Lycka till.

Nej nu har du fattat mig fel. Jag menar att en import häst är oförsäkrad i sverige när man köper den självklart kan du försäkra den när du flyttar den hit. Om du köper en svensk häst så kan/ska du ta överbefintlig försäkring för att få fördelarna.

Jag har dolda fel på alla mina unghästar eftersom det är en relativt ny försäkring och endast går att teckna på föl. Detta kan du alltså inte ha på en import häst.

Mitt bolag Folksam tar inte OCD om hästen inte varit försäkrad där sedan födseln. Jag har frågat dem detta så därför vet jag. Och du skriver ju själv att hästen måste varit försäkrad två år för att de ska ersätta lösa benbitar (sedan är det skillnad på OCD och lösa benbitar) om de nu inte gör någon besiktning med röntgen så kan jag garantera dig att försäkringsbolaget kommer att säga att dessa fanns där vid köp.

Nej nu har du fattat mig fel. Jag menar att en import häst är oförsäkrad i sverige när man köper den självklart kan du försäkra den när du flyttar den hit. Om du köper en svensk häst så kan/ska du ta överbefintlig försäkring för att få fördelarna.

Jag har dolda fel på alla mina unghästar eftersom det är en relativt ny försäkring och endast går att teckna på föl. Detta kan du alltså inte ha på en import häst.

Mitt bolag Folksam tar inte OCD om hästen inte varit försäkrad där sedan födseln. Jag har frågat dem detta så därför vet jag. Och du skriver ju själv att hästen måste varit försäkrad två år för att de ska ersätta lösa benbitar (sedan är det skillnad på OCD och lösa benbitar) om de nu inte gör någon besiktning med röntgen så kan jag garantera dig att försäkringsbolaget kommer att säga att dessa fanns där vid köp.

Jo Folksam tar visst lösa benbitar på hästar om de påverkar negativt. Men du får inte bara ta ut dem utan orsak vilket man kan göra med en dolda fel försäkring. Vi har pratat med Folksam om detta!

Och importhästar kan man försäkra för dolda fel under en viss ålder, alla behöver ju inte importeras som äldre :idea:

Utländska hästar kan vara försäkrade ;)

Dolda fel går endast att teckna inom några dagar från det att fölet föds inte så många hästar som säljs då. Hästen som ts skriver om är betydligt äldre

Jag pratade med Folksam den 19/12 och då fick jag besked om att OCD inte ersätts även om hästen har problem av det om inte hästen varit försäkrad där sedan födseln. Konstigt att man får olika besked.

Var har jag skrivit att de inte kan vara fösäkrad :confused:

De kan vara försäkrade men inte ha samma skydd som en svenskfödd häst.

Ja det är konstigt, men det står inte någonstans att de inte op lösa benbitar förutom när det gäller kallblod och travare

Jag hade absolut både röntgat OCH gjort en klinikbesiktning. Kan inte tänka mig att det blir så mkt dyrare att göra besiktningen på kliniken i samband med röntgen än att ta ut en distriktare som ska ha massa avgifter och bensinkostnader.

Ring kliniken du tänkt dig och ställ frågan, vad det kan tänkas kosta. Dom kan säkert säga på ett ungefär.

Lycka till med hästköpet!

Tack! Det var verkligen svar på det jag ville veta! :bump:
Det lutar väl åt att det blir klinikbes. och ryggröntgen i första hand. Det blir säkert dyrt men man kanske kan göra en deal med ägarna. Han har varit i Sverige i ett halvår, men är inte besiktad här. De som imp honom är ett välkänt försäljningsstall och jag tror inte att blodprov är nödvändigt! Jag menar, de som äger honom nu är mycket trevliga, en barnfamilj. Och de är vän med de som äger föräljningsstallet. Jag tror inte att de skulle smussla med smärtstillande osv!

Är det möjlig att han ser låst ut pga av stressande resa och mycket spänningar? Samt att han som sagt satt fast mycket värre i höger sida inan raspningen?

Har en annan film från hans hemmiljö, och där ser han betyfdligt mjukare ut!

Nu är det inte så att vi (famlijen) slänger ut 85,000 bara sådär. Det är för att nuvarande ponnyn säljs för 65,000 (åker snart) och att ajg har fått en bil av min far som jag säljer och får då 10,000 för den. Så vi har samlat och skrapat. Nu är vi förälskade i hästen och tycker att det är en rimlig summa då det är en bra(!!!) häst som skall användas till att tävla i de högre klasserna med!

Men det är väl hur mycket importhästar i Sverige som helst som det inte är några problem med också!

men nu vill jag inte ha tråden till en diskussion om importhästar, bra eller dåliga! Ta inte illa upp!

Tack för alla svar! Det hjälper verkligen hur mycket som helst!! :bump::banana:

Lotta

*knapplån*

Till TS:

Du bör absolut klinikbesiktiga samt röntga hästen (ben + rygg). Även om hästen har varit röntgad ua tidigare (kom inte ihåg om det stod eller ej) så kan det skilja enormt mycket på tolkning av plåtarna mellan länder emellan.

Däremot skulle jag personligen aldrig blanda in en Equiterapeut i köp, anlita en välrenommerad klinik istället!

Lotta - det är väl mer att det kan bli dyrt att köpa utan rtg, och då även exprtg, som folk tjatar. För tyvärr kan det bli extra dyrt med en importhäst, just iom att de får/har ett sämre försäkringesskydd.

Tack! Precis sådana råd jag behöver!
Antar att det är lika bra att göra så, så att man inte tar hem en redan trasig häst!

Kan man "kräva" av ägarna att de ska hjälpa till? eller är det helt och håller vårt ansvar?

Lotta =)

Tack! Precis sådana råd jag behöver!
Antar att det är lika bra att göra så, så att man inte tar hem en redan trasig häst!

Kan man "kräva" av ägarna att de ska hjälpa till? eller är det helt och håller vårt ansvar?

Lotta =)

Det brukar variera lite vem som står för röntgen. Vanligtvis är det köparen men ett alternativ du kan föreslå är följande:
Om hästen är ren i röntgen står du för kostnaderna, skulle hästen visa något (KS, Atros mm) så står säljaren för kostnaden.
Vet inte om det är brukligt i Sverige men utomlands är det rätt vanligt.

Lycka till!

Tack än en gång för ditt kunnande!

Har nu pratat med vet i K***Ä*V och fått lite priser.
Pratade också med ATG med de gjorde inte ett bra intryck då vi inte kommer vara med på bes. då vi bor ca 60 mil bort! De andra, som vi isf kommer ta, förklarade och beskrev allt!

Besiktning, inkl longering 1500kr + besöksavg. 300kr

Röntgen 1000 kronor 1:a bild och sen tillkommer 600 per bild! De rekomenderade att ta 4 bilder, det skulle då visa på KS osv.
Dessutom tillkommer en kostnad av 250kr för sedering.

har ni någon erfarenhet av hur många bilder som bör tas på rygg? Vad är eg skillnaden på 4 bilder och på 8 spelar det stor roll?

Hur viktigt blir det med benröntgen om de böjer och longerar och inte tycker att det är nödvändigt? Är det absolut nödvändigt även om inte vet. tycker det?

Lotta =)

Lotta - det är väl mer att det kan bli dyrt att köpa utan rtg, och då även exprtg, som folk tjatar. För tyvärr kan det bli extra dyrt med en importhäst, just iom att de får/har ett sämre försäkringesskydd.

Men alla hästar ÄR ju inte försäkrade med dolda fel försäkring så varför skriva hela tiden att importerna har sämre försäkringsskydd??

har inte en svensk häst dolda fel försökring så är det inte ett dugg skillnad i försäkringen

Jag har haft importhästar de senaste 10åren och har aldrig märkt någon skillnad mellan de svenskfödda.

Men alla hästar ÄR ju inte försäkrade med dolda fel försäkring så varför skriva hela tiden att importerna har sämre försäkringsskydd??

har inte en svensk häst dolda fel försökring så är det inte ett dugg skillnad i försäkringen

Jag har haft importhästar de senaste 10åren och har aldrig märkt någon skillnad mellan de svenskfödda.

Jag talar inte om dolda fel försäkring!

Däremot så alla försäkringar i alla bolag friskriver sig mot fel som förelåg innan försäkringen tecknades/ändrades. Dock så en svenskköpt häst har ofta en försäkring, som ofta men inte alltid tecknades när hästen var ung. Det innebär att man fortfarande har veterinärvårdsskyddet t ex, även om livvärdet påverkas om ett fel som förelåg innan försäkringen ändrades upptäcks.

En importhäst har oftast 'ingenting' i botten, utan från dagen innan den försäkrades så är det tomt, och upptäcks ett fel som förelåg innan den försäkrades, står man där utan veterinärvård med.

Hej!
Jag har tyvärr en tråkig erfarenhet av att inte röntga häst vid köp. Jag var väldigt kär i min nya häst och ägnade honom fyra månader helt bortkastat då det visade sig vara fel på ett av hans ben (pålagringar på kronleden som kan utvecklas till ringkota=obotligt). Nu skulle jag aldrig köpa en häst oröntgad för FY vad ledsamt det var!!
Nu har jag hittat en friskröntgad goding, satsa på det är mitt råd, det är värt de extra pengarna! (Benröntgen kostade 3400kr ATG Ka-s-ad). Lycka till!

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en häst utan nogrann besiktning! Svensk eller import spelar ingen roll.
Det blir billigare i längden att göra en ordentlig besiktning på klinik, med röntgen bilder och veta att hästen är fullt frisk.

För hur kul och dyrt blir det inte sedan att stå där med skägget i brevlådan då hästen inte är okej, bara för att spara in lite slantar, nä i längden så blir det mkt dyrare!!

Jag talar inte om dolda fel försäkring!

Däremot så alla försäkringar i alla bolag friskriver sig mot fel som förelåg innan försäkringen tecknades/ändrades. Dock så en svenskköpt häst har ofta en försäkring, som ofta men inte alltid tecknades när hästen var ung. Det innebär att man fortfarande har veterinärvårdsskyddet t ex, även om livvärdet påverkas om ett fel som förelåg innan försäkringen ändrades upptäcks.

En importhäst har oftast 'ingenting' i botten, utan från dagen innan den försäkrades så är det tomt, och upptäcks ett fel som förelåg innan den försäkrades, står man där utan veterinärvård med.

Jag har aldrig någonsin råkat ut för att de inte skulle ta något på en importhäst.

Det är precis likadant som på de hästar som är svenskfödda. Finns ingen skillnad alls i reglerna.

Fattar faktiskt inte var ifrån du fått detta??

Spelar ingen roll var du försäkrar eller om hästen inte varit försäkrad innan. Du har dina karensmånader oavsett häst och land.

Även om det är en svenskfödd häst så kommer du inte undan om det förelegat en skada innan försäkringens tecknande! Och nej på en nyförsäkring så har du inte kvar vetvården, var har du fått det ifrån??

Detta har du fel i. Alla de fel som de skulle anse var innan tecknandet brukar gå som dolda fel!

Har du en häst som är vetbes och röntgad ua. oavsett land så finns det inget som kan göra den hästen oförsäkringsbar efter det att karensen gått ut

Snåla inte på röntgenkostnaden. På en häst i den prisklassen tycker jag röntgen av ben är ett absolut minimum.

Visst, det kostar, men å andra sidan: sätt dig in i scenariot att hästen blir halt efter sommaren, det visar sig att den har en röntgenförändring på en kota.

När ni kontaktar försäkringsbolaget hävdar de att felet funnits innan ni köpt hästen, ni har därför ingen försäkring som täcker. Försäkringsbolaget tar varken veterinärkostnaderna eller livförsäkringsbeloppet, ni har förlorat hästen, ni får inga pengar på försäkringen och har veterinärvårdsräkningar. DET är dyrt.

Till TS..

Ser att du fått en massa svar och lite allt möjligt, har inte läst allt men tänkte bara berätta att en ryggrötgen här i götet på Åby klinik kostade 3000 kr ...

Jag rekomenderrar verkligen att ta en röntgen, annars kanske man hamnar i samma sits som med min medryttarhäst som har kissing spines och kanske kommer bömmas ut på Fredag:cry:, de är då man önskar att en röntgen hade gjorts vid köp redan...

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 521
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 810
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev... 2 3
Svar
50
· Visningar
13 418
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna