HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tottboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 952
Sv: HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!

Jag menar en doldafel försäkring som tecknas inom 30 dagar. På äldre hästar gäller reglen att om de alltid varit i bolaget sedan födseln så ersätts dolda fel.

Mycket bra svar allaihopa och en mycket intressant disskussion!
Precis som ni säger så har man ju ingenting att komma med om det senare skulle visa sig att den tex, har pålagringar och inte kan användas.

Har man då inte friröntgat den så står man ju där med en trasig häst och inga flrsäkringspengar!

Därför har vi kommit fram till att sänka taket på hästkostnaden och istället lägga mer pengar på att få den friröntgad, överallt!

Dock syns väl inte allt på röntgen? Men man kan väl inte beöva UL hela hästen!!

Lotta

Ta reda på genom din veterinär vad som behövs för att du ska ha genomfört din undersökningsplikt. Det är det viktigaste, ifall nåt kommer upp efter köpet.

Snälla uppdatera hur det går för er!

Dolda fel går endast att teckna inom några dagar från det att fölet föds inte så många hästar som säljs då. Hästen som ts skriver om är betydligt äldre

Jag pratade med Folksam den 19/12 och då fick jag besked om att OCD inte ersätts även om hästen har problem av det om inte hästen varit försäkrad där sedan födseln. Konstigt att man får olika besked.

Var har jag skrivit att de inte kan vara fösäkrad :confused:

De kan vara försäkrade men inte ha samma skydd som en svenskfödd häst.

Folksam tar vist det OCD även om inte hästen varit försäkrad sedan föl om hästen har problem, dock måste hästen som sagt varit försäkrad där i minst 2 år först.

Dessutom tar de numera dessutom medfödda fel tom i sin förenklade tävlingsförsäkring följande står i försvillkoren

Vad tävling extra täcker:

*Medfödda fel som upptäcks efter att hästen varit försäkrad i 12 månader i Folksam

Jag fick ett annat besked när jag ringde och frågade. Min häst hade kotsenbensfrakturer och tom det var de tvugna att kolla om de skulle ersätta men när de såg att han var försäkrad där sedan födseln så var det inga problem. Och detta trots att veterinären sa att det var något de ersätter.

Problemet är ju att en import häst har du ju inte haft i bolaget i 2 år om du får problem efter att du köpt den... Då står du ju utan skydd i två år.

Såg att TS nu bestämt sig för att följa råden om röntgen och det tycker jag är bra och förståndigt.

Jag fick ett annat besked när jag ringde och frågade. Min häst hade kotsenbensfrakturer och tom det var de tvugna att kolla om de skulle ersätta men när de såg att han var försäkrad där sedan födseln så var det inga problem. Och detta trots att veterinären sa att det var något de ersätter.

Problemet är ju att en import häst har du ju inte haft i bolaget i 2 år om du får problem efter att du köpt den... Då står du ju utan skydd i två år.

Såg att TS nu bestämt sig för att följa råden om röntgen och det tycker jag är bra och förståndigt.

Jag har fått samma svar som Gylle ang lösa benbitar.

Dessutom så är det väl så att de allra flesta hästar inte har sådana defekter att de går sönder så pass att försäkringen inte gäller.

Det är ju inte så att man är oskyddad i 2år direkt, men när det gäller lösa benbitar så har de 2år som kutym.

Allt annat tar ju försäkringsbolaget dvs skador, kolik etc så hästen är ju helt försäkrad ändå!!

Jag ville med mitt första inlägg bara poängtera att det INTE är skillnad i försäkringen när det gäller importhästar utan försäkringen gäller för exakt samma saker med undantag för dolda fel försäkringen som tecknas inom 30 dygn (vilket inte speciellt många har)

Känns som det är bäst att göra så när man har importhäst, och även svenska hästar, då man annars kan slänga 85,000 i sjön i stort sett.

Har den pålagringar tex. så står man ju där med en icke användbar eller behandlingsbar häst. Och inga pengar heller. Då är det väl lika bra att kolla hela hästen innan så är man på den säkra sidan!

Tack alla!

Lotta

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 521
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 810
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev... 2 3
Svar
50
· Visningar
13 418
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna