HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tottboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 952
T

Tottboll

Hej! Är ev på väg att köpa en 5 åring som är importerad från belgien för ca 6 månader sedan.
Ingen besikting har gjorts men inte heller något problem har upptäkts!

Visade film på den idag för min tränare som tyckre att han "satt fast" lite i höger sidan. Han rekomenderade röntgen, framförallt av ryggen. Vi pratar om en häst som kostar 85,000 kronor.

Den står även ca 50 mil härifrån, så det är inte bara åka ner dit igen. Ägarna skulle ev gå med på att köra den de 17 milen till närmaste klinik och röntga, om vi stod för kostnaden och bokningen utav tid.

Andra förslaget är att ta hem honom hit, på öppet köp. Och att vi står för röntgen, men om han inte går igenom, så måste väl vi även stå för transporten ned dit igen?

Hur mycket kan det kosta att göra en ryggröntgen? Fungerar det att komplettera med en vanlig gårdsbesiktning efter, då vi inte har så mycket mer i buffert, hästen är precis vad vi klarar av?

KOm med allt ni kommer på. Jag behöver hjälp. Framförallt vad en ryggröntgen kan kosta. I en stad som G***B**G.

Tack för alla svar!

Sv: HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!

Den skall väl till ATG kliniken gissar jag på då.

Jag hade nere min häst, böjde alla fyra benen + longering, ej röntgen.

Kollade hästen i 15 min och det gick på 1500:- Så jag tror det är dyrare.

Om du ändå skall röntga ryggen så kolla hela hästen, gör en besiktning på klinik istället för att göra en gårdsbesiktning det blir nästan dubbla kostnader.

Sedan så behöver det inte vara något i ryggen utan det kan vara en låsning, sne i bäckenet mm.

Lycka till vad du än bestämmer dig för.

Köpte min häst 55 mil bort.. Säljaren bokade tid på en klinik vald av mig. Jag åkte dit och provred hästen samma dag och sedan så åkte vi vidare till kliniken och gjorde en export röntgen samt besiktning, dock så röntgade vi inte ryggen. Det kostade i alla fall 5000:-
Jag hade transporten med mig och hästen gick igenom besiktningen så då tog jag med honom hem dagen efter. Hade bokat vandrarhem för natten så hästen skulle få vila över natten efter besiktingen och starta den långa resan hem utvilad.

Okej, nu är det så att jag redan har varit ner och kollat på honom. Vi har inte råd att ta exportröntgen och rygg, det blir för mycket. Vi hade från början bara tänkt gårdsbesiktning men när tränaren tyckte att vi skulle kolla upp honom så tänkte vi att vi tar en rygg iaf. Så att det inte är några pålagringar eller skit!

Ta en klinikbesiktning i samma veva som ryggr blir väl dyrare än att ta gårdsbesiktning efteråt?:confused:

Det är en häst som är fem år och riden i ett halvår, så pålagringar har jag lite svårt att tänka mig, jag tror att det kan ha att göra med att han är riden så pass kort tid. Pratade med ägaren igår och kom fram till att han är raspad för ca 2 månader sedan och att det då var massa skrot i munnen som gjorde att han satt fast i höger. Hon sa även att det hade blivit mycket bättre sedan dess. Då undrar man kanske om det är att det bara är stryrkan som fattas, och att han har blivit väldigt sne av det? Kan det vara så?
ä
Behöver all hjälp jag kan få här! Vad skulle ni göra med en 5 årig häst som tränaren (vilken är mycket meriterad och duktig vad gäller hästar) tycker sitter fast lite i högersidan och springer ifrån lite i galopparbetet? Hur mycket skulle ni kolla upp? 85,000 ska vi köpa honom för isf, plus att vi ska betala trasport upp hit.

Hjälp!

Du kanske kunde i första hand ta hjälp av en bra Equiterapeut! De ser och känner ev låsningar och vad för behandling som behövs. Bara en chansning men, det kan vara värt det!
Sen ska du ju inte utesluta besiktningen.

Lycka till!

Finns det inte friska hästar för det priset?

Inget kul att börja med en känsla av att hästen sitter fast. Oavsett vad röntgen visar säger ju din tränare något om hur den fungerar....

Nu har ju inte jag någon aning om vad du har för ekonomi, men för mig är 85 000:- en hel del pengar. Det är liksom inget jag dealar med.

Och tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av importer, men det kan ju bero på vad som helst.

Jag tycker absolut att du ska röntga, ta inte hem hästen innan du är helt på det klara med att den är ok, så det inte blir något strul med själva affären. Och visst blir det billigare med en klinikbes. inkl röntgen istället för gårdsbesiktning plus röntgen.

Jag skulle ALDRIG köpa en häst i den prisklassen utan att göra full röntgen kan jag säga. Hellre då köpa en annan häst för ett antal tusen mindre och lägga resterade på att göra en röntgen. Inte kul att stå där sen, men en häst som visar sig ha en massa fel, sånt händer ju tyvärr alltför ofta.

Tänk på att en försäkring på hästen här i sverige INTE täcker för fel som ni upptäcker efteråt dvs fel som kan tänkas uppkommit innan köp... Då blir det dyrare för er att inte ta röntgen nu.. låna 5000 kr extra och gör det.

Hade ALDRIG köpt en så dr häst utan röntgen.

Man ska vara mycket försiktig när det gäller köp av importer. Känner du inte säljaren ordenligt och kan få ordentlig dokumentation på vad hästen tidagre varit med om och var. Så köp den inte! Risken är överhängade att du köper på dig en massa problem och betydligt högre kostnader. Speciellt nu om du har begränsad budget. Leta då istället efter en frisk häst än en som kanske redan har problem.

Innan jag köpte den nuvarande så var jag ner till Skåne och köpte en 1-åring. Den veterinärbesiktade jag inte för jag tänkte hur mycket fel kan det vara på en 1-åring.. När jag hade haft honom i ca 2 veckor så svullnade ena hasen upp och jag åkte in och kollade honom, då visade det sig att han hade lösa benbitar i båda haserna samt cystor i båda lårbenen. Kan ju säga att köpet gick tillbaka.. Hästar kan ha kissing spines utan att ha blivit ridna!

Håller med övriga, skulle aldrig köpa en så dyr häst utan vet besiktning och röntgen!

Min kompis köpte en Belgisk varmblods valack (e. Darlington), han var 4 år. Tre år senare vart han utdömd pga kissing spine. Han tränades och tävlades i dressyr av min bekant som är en erfaren hästägare. Han började gå stelt och var inte så glad i dressyrarbetet när kraven började ställas.

Kan vara en bra ide att kliniken tar ett par rör blod och stoppar i frysen. Många köper hästar som är ok vid provridning & besiktning men blir halta nästan omgående efter hemkomst. Då kan det vara bra att ha ett blodprov liggande på neutral plats om man vill analysera om hästen fått något antiinfl/smärtstillande vid provridning/besiktning.

Man ska vara mycket försiktig när det gäller köp av importer. Känner du inte säljaren ordenligt och kan få ordentlig dokumentation på vad hästen tidagre varit med om och var. Så köp den inte! Risken är överhängade att du köper på dig en massa problem och betydligt högre kostnader. Speciellt nu om du har begränsad budget. Leta då istället efter en frisk häst än en som kanske redan har problem.

Måste bara fråga varför man måste vara försiktig vid köp av importer??

Man måste vara precis lika försiktig vid köp av svenska hästar, är ingen som helst skillnad!

Om jag skulle köpa en så dyr häst så hade jag genom röntgat hästen och bett en duktig equiterapeut känna igenom hästen innan köp.

Och givetvis en klinik besiktning!

Risken finns att du står där med en häst som inte försäkringen gäller för om den går sönder.

Måste bara fråga varför man måste vara försiktig vid köp av importer??

Man måste vara precis lika försiktig vid köp av svenska hästar, är ingen som helst skillnad!

Jo det är en betydan skillnad på hästar speciellt i den prisklassen. Finns ett antal icke seriösa hästhandlare som köper mer eller mindre kasserade hästar i främst tyskland, Holland och Beligien. Som de sedan tar hit och säljer med god vinstmarginal till icke ont anande blåögda svenskar. Så om man inte är säker på säljaren och/eller kan få ordentlig dokumnetation på vad hästen varit med om innan dem kom till Sverige behöver man vara mer försiktig än med en svensk häst.
En svensk häst i den prisklassen går ofta på ett helt annat sätt att kolla upp. Med tex tidigare tävlingar m m med andra ord hur tagen hästen är tidigare. Har bara runt om mig träffat på ett tiotal fall av folk som köpt importerade hästar och sedan råkat riktigt illa ut. När den veterinärastatusen verkligen visar sig på hästen och försäkringen inte gäller. Ofta så erbjuder sig hästhandlaren att bara byta in hästen mot en annan. Ingen har gått med på att betala tillbaka några pengar. Detta scenariot är i bästa fall. I värsta fall är inte hästhandlaren ens möjlig att få kontakt med. När det gäller folk som blivit lurade på svenskfödda hästar kan jag inte ge ett enda exempel. Det finns men är inte lika vanligt förkommande.

Tja jag vet flertalet oseriösa handlare på Svenska hästar.

Allt går att kolla upp med importer idag både tävlingsresultat och vet i vart fall från Tyskland.

Du har inte mer rätt att kolla upp en svensk häst vetmässigt än en utländsk.

Idag med passen så är det betydligt lättare.

Jag tolkade ditt inlägg som att det var vanligare att det var fel på hästarna som var importer. Inte att det var oseriösa säljare som medvetet sålde kassa hästar.

En svensk häst har oftast en befintlig försäkring som brukar ligga på sedan föl. Vilket innebär att den täcker medfödda fel som tex OCD och dyl.
Om du försäkrar en import som då är en oförsäkrad häst så har du inte detta skydd.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 525
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 810
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev... 2 3
Svar
50
· Visningar
13 418
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka