Hjälp mig spåna på hur jag får hästen att spänna av

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ray
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 133

Bukefalos 30 år!

Vi har en irländsk sportponny (maxad D) som när han kom hem i julas var så spänd att han på stallgången hade alla 4 hovar inom typ 20×60 cm. Ryckte till så fort man tog på honom, speciellt nära huvudet. Tror att förra ägaren förstärkte beteendet genom att oja sig så fort han spände till.
Steg ett hos oss var att betsla ner till ett blue alloy tvådelat bett i rätt storlek. I ridningen har vi jobbat med att få ut halsen ordentligt. Vi la till magnesium i fodret och i perioder får han även Krafft Stress Relief. Snordyr men den gör faktiskt skillnad. Men det viktigaste vi har gjort är att ta på honom. Borsta, massera, bara stå och krama. Strunta i om han spänner till eller bli rädd, då har vi bara gjort om ännu lugnare. Enligt förra ägaren kunde han tex inte ha flughuva eftersom han spände sig med huvudet rakt upp. Nu stoppar han själv in huvudet i flughuvan. Med massor av positiv förstärkning när han slappnar av såklart, både med röst och med godis, och I både ridning och hantering. Så jag tror inte man behöver krångla till det så mycket, bara vara lugn själv runt hästen. Vi har alltså gått från att det inte gått att klappa honom på rumpan till att jag kan stå och krama den och dallra på avslappnade muskler. Och hästen som nästan fick panik när ryttaren var ur balans kan nu ridas barbacka och kramas runt halsen från ryggen. Det har tagit 10 månader, och är ett konstant underhållsarbete, men det går!
Härligt med fina resultat! Det låter som en riktig irländare 😅
Detta är en riktig svenne och van vid alla former av hantering skulle jag säga. Hon blir inte spänd för att jag rör henne utan hon är spänd hela tiden.
Jag är rätt övertygad om att det är för att hon inte arbetar korrekt och hela tiden kompenserar och spänner fel och onödiga muskler. Att det är anledningen.
Blir spännande att se hur länge effekten av behandlingen håller i sig och vilken skillnad det blir.

Ger extra magnesium men bara "underhållsdos" så har funderat på att öka lite.
Jag märker ingen skillnad med magnesium om jag inte fläckar på maxdos på mig själv så det är ju värt att prova!
Intressant med sockerhalten i höet- det har jag svårt att göra något åt . Men har inte hört det förut. Berätta gärna mer!
Fodermässigt ger vi inget kraftfoder. Bara mash och lite lusern.

Mina hästar kan bli riktigt stissiga om jag ger hö med kring 120g socker och uppåt, jag fick byta grovfôder ett år pga det blev för farligt för mig i ridningen (de var heta även utan extra socker). Det är ju lätt att testa, iom socker är vattenlösligt så blir vattnet brunfärgat om du blöter upp hö som har högt sockerinnehåll. Och du kan vattna bort sockret till viss del, som man gör med fånghästar.

Kolla även sockerhalten i mashen, det kan vara stor skilnad på olika typer. Och ja, testa med högre dos magnesium, om du märker någon skilnad.

Nu joggar vi igång igen och det känns absolut bättre efter behandlingen. Tycker @tuaphua s tips om ryggningen fungerar bra. Det är tydligt att det krävs en lite längre sträcka för att hon faktiskt ska börja vinkla bak men det har hjälpt henne hitta hur hon ska bromsa upp sig med bak på ett bättre sätt
Tror det hjälper mycket att få loss lite spänning först. Innan var hon rätt motvillig till längre sträckor bakåt. Det stramade väl i hela ryggen såklart. Nu är det ju enklare för henne att röra sig rätt.
Det gör henne lugnare i allt dessutom. Bara att hon känner att det går utan att ta fart ändrar på hela hennes sinnesstämning. Utmaningen är att lyckas hålla det här så länge som möjligt!

Nu joggar vi igång igen och det känns absolut bättre efter behandlingen. Tycker @tuaphua s tips om ryggningen fungerar bra. Det är tydligt att det krävs en lite längre sträcka för att hon faktiskt ska börja vinkla bak men det har hjälpt henne hitta hur hon ska bromsa upp sig med bak på ett bättre sätt
Tror det hjälper mycket att få loss lite spänning först. Innan var hon rätt motvillig till längre sträckor bakåt. Det stramade väl i hela ryggen såklart. Nu är det ju enklare för henne att röra sig rätt.
Det gör henne lugnare i allt dessutom. Bara att hon känner att det går utan att ta fart ändrar på hela hennes sinnesstämning. Utmaningen är att lyckas hålla det här så länge som möjligt!
Kul att höra! Jag tycker det är en himla bra övning. Och man får inte alls samma effekt att ett fåtal steg.
Att få dem avspända fysiskt ger lugn mentalt. Lösgjord är även ett sinnestillstånd.
Ett flyktdjur vill att kroppen känns redo till alla rörelser, i alla riktningar etc, om den måste fly.
Jag upplever att det är mer jobbigt för dem mentalt att inte vara i balans/kunna balansera om pga låsningar/spänning än en hel del smärta.
Håller tummarna för fortsatt utveckling åt rätt håll!

Vad tänker när en lite längre sträcka?
Jag har ryggat tills jag känner att hon vinklar bak och nåt steg till och för oss är det inte mer än 10 -15 m. Så jag släppte tanken på sträckan och har mer gått på känslan. Är inte hästen van att backa så långt så behöver man nog lite invänjning både mentalt och fysiskt tänker jag.

Vad tänker när en lite längre sträcka?
Rygga gör jag men inte så långa sträckor. Hur långt tänker du?
Oj, hade missat svara!
Hur långt är individuellt. Både beroende på när det börjar släppa igenom i form av att bäckenet tiltar och när de hittar de långa, långsammare kliven.
För vissa är det tufft mentalt och man kan ta det lite piano. Vissa har det svårt med att våga vinkla bäcken och komma in iom att de inte är vana att balansera upp så och röra sig bakåt samtidigt.
Man får känna av lite.
När de fattar övningen helt och inget fysiskt tar emot så får man vinkling och långa, lugna kliv steg ett. Då kan man ju ändå köra på lite i stärkande syfte.
Om man tar min häst tex så blir det mer att man får se till att han inte vinklar och går för långa steg från första steget. Annars klonkar han bara i framskorna med bak. Så obekvämt ska det ju inte vara.

Liknande trådar

• Träning & tillskott vid SI-leds problematik
  • Låsning bakkota
  • Häst som är oren till å från
  • Från barfota till skodd.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat