Härligt med fina resultat! Det låter som en riktig irländareVi har en irländsk sportponny (maxad D) som när han kom hem i julas var så spänd att han på stallgången hade alla 4 hovar inom typ 20×60 cm. Ryckte till så fort man tog på honom, speciellt nära huvudet. Tror att förra ägaren förstärkte beteendet genom att oja sig så fort han spände till.
Steg ett hos oss var att betsla ner till ett blue alloy tvådelat bett i rätt storlek. I ridningen har vi jobbat med att få ut halsen ordentligt. Vi la till magnesium i fodret och i perioder får han även Krafft Stress Relief. Snordyr men den gör faktiskt skillnad. Men det viktigaste vi har gjort är att ta på honom. Borsta, massera, bara stå och krama. Strunta i om han spänner till eller bli rädd, då har vi bara gjort om ännu lugnare. Enligt förra ägaren kunde han tex inte ha flughuva eftersom han spände sig med huvudet rakt upp. Nu stoppar han själv in huvudet i flughuvan. Med massor av positiv förstärkning när han slappnar av såklart, både med röst och med godis, och I både ridning och hantering. Så jag tror inte man behöver krångla till det så mycket, bara vara lugn själv runt hästen. Vi har alltså gått från att det inte gått att klappa honom på rumpan till att jag kan stå och krama den och dallra på avslappnade muskler. Och hästen som nästan fick panik när ryttaren var ur balans kan nu ridas barbacka och kramas runt halsen från ryggen. Det har tagit 10 månader, och är ett konstant underhållsarbete, men det går!
Detta är en riktig svenne och van vid alla former av hantering skulle jag säga. Hon blir inte spänd för att jag rör henne utan hon är spänd hela tiden.
Jag är rätt övertygad om att det är för att hon inte arbetar korrekt och hela tiden kompenserar och spänner fel och onödiga muskler. Att det är anledningen.
Blir spännande att se hur länge effekten av behandlingen håller i sig och vilken skillnad det blir.