Hjälp; problem med fötterna vid ridning.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Weathergirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 485
W

Weathergirl

I princip alltid när jag rider dressyr så försöker jag verkligen tänka på att fötterna inte skall 'sticka utåt', men de gör de oftast i alla fall. Jag vet inte om det beror på att jag för tillfället rider i en allround sadel och ofta rider i ett par vinterridstövlar (då jag inte köpt ett par riktiga dressyrstövlar än).

Alltså själva benet är rakt, men fötterna vinklas utåt vid vristerna ungefär. Är det bara något att träna på eller kan det ligga något annat bakom det? Fler som har problem med samma sak? Tips?

Tacksam för alla svar! :D
(Har tyvärr ingen bild för tillfället då de nya ridbilderna inte går att ladda upp av någon konstig anledning)

Sv: Hjälp; problem med fötterna vid ridning.

tårna ska inte peka utåt oavsett stövlar eller sadel. försök trampa ner hälen hårdare och vinkla in foten. ev. kan det hjälpa att fästa en rem mellan gjorden och stigbyglens insida.

jag hade som ung samma "problem" även att skänkeln flyttade sig något bakom skänkelläge vid hoppning. vet att jag hade en rem ett tag från byglen till gjorden vid hoppning och det blev bättre hyffsat fort, annars va det bara träning och åter träning ;)

finns även stigbygelplattor som är högre på utsidan för att underlätta för tån vid tramp.

Jag hade det problemet ett tag, så min tränare band fast stigbyglarna i sadelgjorden med balsnören. :) Gäller att man har en snäll häst. Men efter ett par gånger så hade fötterna "lärt" sig att vara raka. Kanske värt att prova. :)

men e sak jag funderar på om man sätter fast stigbygeln i sadelgjorden? hur gör man då om man måste föra bak/fram skänkeln?

vi har alltid använt en rem och den sätts ju inte helt kloss an så ett visst utrymme finns ändå ;) skänklen ska aldrig behöva flyttas mer fram-bak

Fast egentligen är det ju redan uppe i höften / bäckenet som vridningen ska komma som gör att foten hamnar rätt ...
Att binda fast stigbygeln (foten) med snöre gör ju inte precis att du får rätt på bäckenet.
Troligen bygger du bara in spänningar i hela "nedanför-bältet"-delen om du fokuserar på fötterna.

Förresten - klart att stövlarna inte har med saken att göra! Man ska ju egentligen rida likadant vare sig man är naken som iklädd skoter-overall!

Senast ändrad av en moderator:

Har också lite problem med detta, det har blivit lite bättre. Ofta är det om jag rider i en sadel som inte passar mig (tex på ridskolan) oftast då en allroundsadel. Eftersom man inte har samma vinkel på benen i en allroundsadel som i en dressyrsadel.
Jag får sämre vinkel på benen i en allround, eftersom man vinklar benet mer så pakar ju knät lite mer utåt (snett framåt) än i en dressyrsadel, och då blir det ju samma vinkel i foten, så den pekar lite mer utåt.
En svag vinkel framåt ska man ju alltid ha i foten.
Men jag tycker att det lätt blir för mycket i en allround. Det blir nästan lite grodsits (på mig iaf). För mig hjälper det inte att trycka ner hälen eller försöka vrida in tån, eftersom vridningen är fel genom hela underbenet. Så jag måste försöka ändra sitsen så att jag vrider om hela benet. (det är lätt att det blir lite mer av baksidan av låren är emot, istället för insidan)

Vet inte om du har samma problem som jag, men det kan vara så. I början fattade jag inte att jag vred benet fel, utan trodde bara att det var foten som pekade åt fel håll. Så jag försökte också vrida in foten, istället för att vrida om benet. När jag vande mig vid det så blev sitsen bättre (hade förr lite stolsits) och jag behövde inte anstränga mig för att hålla alla kroppsdelar på plats:p

Pekar tån utåt så är antagligen hela skänkeln utåtvriden. alltså ifrån höften ner till tån. Innan du sätter i gång ridningen prova att lyft benen uppåt/utåt och vrid in höften så att skänkeln blir omvriden och då kommer tårna också att peka framåt och inte utåt.

Vet inte om det var riktat till mig eller om det var knapplån.
Tar mig friheten att svara i vilket fall.

Jag vet om att hela benet är vridet (det skrev jag i mitt inlägg så därför funderar jag på om det är knapplån) och jag tränar på detta, tar dock lite tid innan man kommer ur gamla mönster.

Förstod inte riktigt hur du menade, kan du förklara lite närmare, jag är öppen för alla tips.

Fast jag håller fortfarande kvar vid att man måste ha en liten vinkling i foten. Den ska inte peka rakt fram, utan mer som klockan ett på en klocka, för att man ska kunna följa hästens form med hela benet. Ska benet vara helt rakt måste man antingen vara väligt hjulbent eller så sitter man med benen rakt ut åt sidorna. Nu är det inte nåon stor vinkling jag pratar om, utan bara så att benen inte är helt stela. (För man kan ju inte vika knät i sidled)

Vi ridfolk brukar vara väldigt tjuriga med att sitsen ska SE bra ut oavsett sadel, häst och situation. Vilket vore optimalt men är grymt svårt! Faktiskt kan det i vissa sadlar vara omöjligt att få en bra sits, skulle man få det SE bra ut så sitter man i själva verket och spänner fel muskler för att hålla sig kvar och inverkar därmed felaktigt.

Oftast så är fötterna bara ett symptom på att något annat i sitsen brister. Kanske är höfterna också lite felvridna eller att du spänner dig någonstans. Hur ser det ut när du bara står rakt upp på marken utan häst? Är dina fötter utåtvinklade då? Om du ställer dig med lätt böjda knän, är dina fötter utåtvinklade då?
Om ja - då kan det vara svårt utifrån sin egen kroppsbyggnad att få det rätt.
Om nej, då är det antingen sadeln eller något i sitsen vid ridning som behöver rättas till. Kanske om du vrider in låren lite så det nästan känns som att knäna pekar in mot hästens revben?
För att åstakomma det utan spänning kan man lyfta ut låren från sidan av hästen och samtidigt eller efteråt föra benen bakåt så långt du kan. När man sen släpper tillbaka låren mot sadeln tänker man att benen ska sjunka ner/in i sadeln, avslappnat. Kanske får man också flytta rumpan lite framåt beroende på hur du satt tidigare.
Vet inte hur det fungerar just för ditt problem men jag vet att jag nästan blev inåttåad av att ha övat den avslappningsövningen och tänka "långa lår, knäna inåt!" en period! :rofl:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 368
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 933
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger... 2
Svar
23
· Visningar
4 368
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna