Hjälp, tålamodet tryter..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare alfur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 811
A

alfur

Jag behöver hjälp med att göra tillvaron dräglig för vår 8-månaders konvalecent. Han har varit i stillhet de senaste 2 månaderna och just som vi skulle börja med rehab så bröt han en tå:cry:. Det är så jobbigt att se hans frustration och det är jobbigt att känna att man inte orkar behålla lugnet när han skäller och biter, fast man vet att han inte kan rå för det.

I alla fall. Detta gör vi:
dragkamp liggandes
toarullar med godis i
ett hundspel där han ska lyfta klossar
lära in höger och vänster
mycket klapp och smek
kontaktövningar
gå runt och nosa ute så lugnt det går...
åka med till stallet och sitta och titta på när jag mockar
bilturer

Han är i stort sett aldrig ensam, men ibland måste man plugga eller göra nåt annat som inte innefattar full fokus på honom. Har ni bra tips på psykisk stimulans så är jag jättetacksam. Även tips för att få stopp på skällandet, ignorera fungerar inte så bra, inte skälla tillbaka heller, då blir det mer som ett samtal oss emellan.

Sv: Hjälp, tålamodet tryter..

Glömde, han har mängder med leksaker och tuggben. Han ägnar en hel del tid till att tugga på sina ben, och tar sig ibland an veden också;)

Sv: Hjälp, tålamodet tryter..

Det finns en sida med en massa tricks: http://dogtricks.com och en som heter http://hattifnatt.com
Dogtricks endast på engelska, hattifnatt på svenska

Eftersom han har lätt till skall. Lär honom skälla på kommando och sluta med ett annat kommando. Det kan vara 2 olika handtecken likaväl som orden skall och tyst. Tyst ½ sekund första gången, sen drar du tiden längre och längre.

Slalom mellan benen. Tänk på att han ska gå ifrån den sidan som du ska flytta fram benet på.

Åttan. Du står stilla med en bit emellan fötterna och så ska han gå runt dem i en åtta.

Leta upp saker som du gömmer under påse, handduk eller liknande.

Rallylydnad är något för alla, allt från valpar till gamla hundar. Även konvalecenter (stavning?) eftersom man går i den takt man vill.

Kryp och rulla runt.

Jag kom precis på att jag vet ju inte varför han är konvalecent utöver den brutna tån. Kanske något av mina förslag är olämpligt.

Skällandet är en frustration för att han inte får utlopp för all sin överskottsenergi. Kanske kan avslappningsövningar hjälpa, försök få honom att lägga sig och så klia honom emellan frambenen. Sitt gärna kvar hos honom en stund om/när han somnar. Förbered så att du kanske kan plugga en stund där han sover eller låt honom sova där du pluggar.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka