fettso

Trådstartare
Behöver hjälp av ngn som varit med om detta tidigare eller vet ngt.

Mitt sto gick omkull i Onsdags, hårt på sidan.
Hon fick skrapsår på vänster fram men inget allvarligt.
Hon har inte haft några flytningar eller ngt konstigt efteråt.(kollar varje dag)
Men hon har slutat äta..

Dom två senaste nätterna(efter hon gått omkull)har hon lämnat i princip allt sitt hö.
I hagen ligger ungefär hälften av det utlagda höet kvar.
Shettisen äter ju sin ranson med råge.
I hagen får dom fyra kilo fördelat på 4 högar, två av högarna var i princip orörda igår och idag.
På natten går dom i varsin box och Kaela får ca 5 kilo inne(fri tillgång)och nästan allt var kvar både igår och idag.

Kan smällen när hon ramlade ha utlöst detta?
Hon går ju och letar rötter osv i hagen men hon behöver ju verkligen äta nu!!
Hon äter men mkt mkt mindre än innan.
Är det en tillfällighet??

Idag har hon gått 139 dygn.
Tog blodprov på henne för levande foster för 1,5 vecka sedan(en vecka innan hon gick omkull)och har inte fått svar än.
Ska ringa på Måndag och kolla om dom fått svaret.
Skulle egentligen träna Lördag och Söndag men nu verkar det ju som att hon kanske inte mår så bra.
Vad hade ni gjort??

Sv: Hjälp!?

Kan vara en tillfällighet det kan det för dräktiga ston kan få perioder då äter sämre. Men det kan också bero på att hon gick om kull.
Fast du ska kanske titta i andra ända, så att säga. Du ska titta hur hon ser ut i munnen. Hon kan ju ha slagit huvudet och skadat någon tand eller fått en utgjutning som gör att hon har svårt att äta.
När hästar får problem med tänderna så brukar det synas på deras sätt att äta just grovfoder.

Nej hon har knappt rört vattnet dom sista två nätterna.
Ska göra det,kolla hennes mun.

Återkommer.

en häst som inte dricker äter inte gärna.
dom kan få både kolik och vätskebrist.
tycker det låter som tecken på att nått är fel.
ring vet, det kan gå fort och illa med hästar som inte äter eller dricker.

Jag håller med! Det är nog läge att ringa veterinären och rådgöra lite... i morgon är det ju helg.

Kollade henne och jag kan inte se att det skulle vara tänderna(men jag är ju inte hästtandläkare).
Hon är varm och lite svullen på både knäet och kotan vänster fram.
Dessutom har hon fått utslag runt vulvan(heter det så)ser ut som en könssjukdom.
Hon har fortfarande inte rört höet bara ngn tugga.

--------------------------------------------------------------------------------

Syrran har tittat på henne nu.
Det är ingen fara där "bak" på henne inga utslag eller flytningar så som vi kunde se, så det var nog inbillning.
Men hon gick väldigt bredbent in i stallet och när vi lyfte på svansen ställde hon sig i kiss-ställning.
Hon brukar iof spänna upp ryggen när man lyfter men nu gjorde hon inte det utan som jag skrev ovan.

Knäet var fortfarande svullet och varmt.
Hoppas nu allt är bra med fölis iaf.
Hon äter ju dåligt just nu så jag får väl avvakta och se vad som händer.
Hon har ätit ca 4kg dom senaste två dygnen så jag hoppas hon går med på att äta lite mer nu.
Magen verkar ha ändrat form nu, ska försöka ta bilder imorgon på 140 dygn.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 780
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Kivina
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 616
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att... 2
Svar
30
· Visningar
4 301
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur