hjälpelihjälp

Sv: hjälpelihjälp

Nu har min analysrapport kommit!:banana:

TS 84
Smältbart råprotein 79
MJ 9.0
Ca 2.4
P 2.0
Mg 0.9
K 14.3

Ett ganska kraftigt hö?

Japp kraftigt, ja. Iaf om värderna är per kg foder? (annars kanske det är angivet per kg TS )

Hög kvot 8.7.

nej detta är per kg foder=)

Jag kan inte ge bara hö som grovfoder för då blir proteinvärdet alldeles för högt:o
Så nu har jag ordnat en foderstat med 6 kg hö och 2 kg halm.

jag klurar lite, vill gärna använda upp det foder jag har hemma nu så har knåpat ihop en foderstat med de fodermedlen, blev såhär:

6 kg hö
2 kg halm
0.5 kg lusernhack
0.5 kg krafft grund
0.5 kg havre
0.5 kg betfor
100 gram miner blå

kvot 7.3

Sen gjorde jag en som jag kan använda när lusernhacket är slut:

6 kg hö
2 kg halm
0.5 kg havre
1 kg krafft
0.5 kg betfor
100 gram miner blå

kvot 7.1

Är det en bra kvot?

Verkar som att jag behöver ge halm, för annars blir det jättemycket protein och för lite energi hur jag än försöker...

Om man ska blanda i halm, är det bättre att försöka ge så mycket hö som möjligt och så lite halm som möjligt?
Är proteinöverskott från grovfoder skadligt, och på vilket sätt isåfall?
Har hört lite olika där...

Sen undrar jag lite, hur vet man vilka vitaminer som hästen behöver, och hur mycket?
Just nu ger jag b-vitamin pga pälssättning...

Nej nej du behver inte bry dig om att det blir så mycket protein från höet! Tänk bara på hur hög kvoten är under hela betesperioden - mellan 7-15!! Nej det är inte skadligt med proteinöverskott från grovfoder.
Men visst KAN du med fördel ge delvis halm - om inte annat så blir det lite billigare (halmen du har är väl billigare per kg än höet?). ;)

Jag skulle fortfarande försöka att ge mer grovfoder (hö/halm).

Vitaminbehovet täcks bra från höet så det brukar man inte räkna på. På vårkanten tappar grovfodret vitaminvärde dock och DÅ kan du ev. tillsätta nåt multivitamintillskott.
Men minre blå innehåller alla vitaminer hästen behöver annars!

Som milly redan påpekat behöver du inte bekymra dig om proteinöverskottet så länge det kommer från grovfodret. Klarar hästen att gå på bete klarar den ditt grovfoder.

hmm okej, då är jag med!
Får kika på vad halmen kommer kosta då, men det blir nog inte jättestor skillnad på pris eftersom jag betalar under en krona/kg för höet:angel:

tack för svaret igen, och tack lovisaleonora_ också! =)

Har mitt silage väldigt dåliga värden?

Ts 60%
Sm Råprot 31
MJ 5,6
Ca 3,4
P 1,5
Mg 0,8
K 11,7

Förlåt fär trådkapning, men är själv så okunnig inom foderområdet...

Har mitt silage väldigt dåliga värden?

Ts 60%
Sm Råprot 31
MJ 5,6
Ca 3,4
P 1,5
Mg 0,8
K 11,7

Förlåt fär trådkapning, men är själv så okunnig inom foderområdet...

Det är ju ett silage med högt vatteninnehåll (40% är vatten per kg) och därför är ju näringsinnehållet lägre per kg än vad det brukar vara i hö (som ju alltid har bara 16% vatten).
Men helt normala värden har du för ett silage per kg. Du har en kvot (balansen mellan protein och energi) på 5.5 vilket är PRECIS godkänt för en normal, vuxen häst (ej dräktig eller digivande). Idealet 5.5-6.5 även om man kan ha högre också (på bete är kvoten ca 10-15) och en del hästar kanske klarar sig på något lägre.
Har du en svårfödd häst kan det hända att du behöver höja kvoten lite (eller mycket) genom att använda dig att proteintäta kraftfoder.

I mitt stall idag har jag tillgång till detta silage och hel eller krossad havre. Jag har nu även gett henne betfor, linfrön, Groov 90 och lucern då hon har vart tunn. Det är mycket fullblod i henne och hon är inte helt lättfödd, men inte direkt svårfödd heller. Ska jag försöka höja upp silaget på henne och ge henne lite havre (hon har inte fått det än) istället för lucern och groov?

Ska jag försöka höja upp silaget på henne och ge henne lite havre (hon har inte fått det än) istället för lucern och groov?

Nej nej fortsätt du med lusern så får du i henne mer protein. Havre är inte ett proteinkraftfoder - det innehåller ca lika mycket protein som groov 90 per kg. Du skulle möjligen kunna byta ut Groov 90 mot Groov 125 istället.
Hur mkt av de olika fodermedlen ger du?

Just nu får hon 10 kg silage, 1,6 kg groov, ca 1 kg lusern, 0,8 kg betfor, 100 g linfrön och 1 dl gröna krafft mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
2 000
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
1 008
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Av olika skäl kan min häst inte längre vara på bete. Hon går nu i en hage 24h, rids normalt och fodras 4 ggr/dag med ett hö som har vid... 2
Svar
25
· Visningar
2 755
Senast: arabia
·
Foder & Strö Nej jag behöver inte hjälp med att räkna men ha andra frågor. Hur gör ni andra som har häst på lösdrift när ni räknar ut foderstaten...
Svar
11
· Visningar
981
Senast: Zondell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka