Hjälpsamma frågor för att komma till ett beslut?

Bukefalos 30 år!

farin

Trådstartare
Fel prefix, det handlar inte om en relation, om man inte tänker relationen en person har till sig själv då kanske.Men inget annat var bättre 😊

Jag skulle vilja få in era frågor ni ställer er själva/till andra när ett större beslut ska tas. Jag tycker oftast jag är bra på det, men här går jag bet.

En person står inför tre alternativ. Av hänsyn till personen går jag inte in på vad det handlar om och jag tänker att det inte är relevant.

Alternativen påverkar livssituationen på många sätt och ekonomi på kort och lång sikt.

För- och nackdelar finns med alla alternativ. Frågan om vad som är viktigt i livet har bollats, men är inte svartvit. Påverkan på ekonomi på kort och lång sikt har bollats, och alla har olika för- och nackdelar där med. Personens behov av enkelhet/förmåga att hantera när det inte är lika enkelt pratas det om nu, är inte "färdigutredd". Frågan om var personen ser sig själv om 5 eller 10 år, eller som äldre har börjat pratas om.

Vilka infallsvinklar skulle du vilja lyfta? Vad är viktigt för dig när du ska ta stora beslut?

Det finns väl fler aspekter än ekonomi?

Jag brukar fråga mig om det får mig att må så bra att det är värt både tid och/eller pengar.

Jag brukar fråga mig om det får mig att må så bra att det är värt både tid och/eller pengar.
Viktning av ekonomi på lång sikt är också ofta korrelerat med ålder kvar att leva. Om man kan ha en trygg nivå man vet att man kan klara sig på, är det högst rimligt att prioritera annat långt före.

Fel prefix, det handlar inte om en relation, om man inte tänker relationen en person har till sig själv då kanske.Men inget annat var bättre 😊

Jag skulle vilja få in era frågor ni ställer er själva/till andra när ett större beslut ska tas. Jag tycker oftast jag är bra på det, men här går jag bet.

En person står inför tre alternativ. Av hänsyn till personen går jag inte in på vad det handlar om och jag tänker att det inte är relevant.

Alternativen påverkar livssituationen på många sätt och ekonomi på kort och lång sikt.

För- och nackdelar finns med alla alternativ. Frågan om vad som är viktigt i livet har bollats, men är inte svartvit. Påverkan på ekonomi på kort och lång sikt har bollats, och alla har olika för- och nackdelar där med. Personens behov av enkelhet/förmåga att hantera när det inte är lika enkelt pratas det om nu, är inte "färdigutredd". Frågan om var personen ser sig själv om 5 eller 10 år, eller som äldre har börjat pratas om.

Vilka infallsvinklar skulle du vilja lyfta? Vad är viktigt för dig när du ska ta stora beslut?
Jag har börjat, lite överdramatiskt kanske, om jag visste att jag skulle dö snart, vad skulle jag göra då. I stort sett hur viktigt är det här för mig egentligen. Koka ner det till vad är viktigt i mitt liv och vad av det kan jag göra nu, vad är nåbart och är det här steget i rätt riktning för det som är viktigt för mig. Vad klarar jag av att leva utan på kort och långsikt om jag måste.

Ja, det tycker jag att jag beskriver också?
Vad är viktigt för personen?
Personens behov av enkelhet/förmåga att hantera om det inte är lika enkelt och var den ser sig själv om 5, 10 år?

Men ekonomi är för den här personen väldigt konkret, vilket några av de andra frågorna inte är, så det är lätt för hen att prata om ekonomin.

Jag brukar väga in hur lätt eller svårt det är att göra beslutet ogjort. Byta till fel jobb, flytta till fel ställe går att reda ut. Det är "bara" lite jobbigt.

Brukar också tänka på vad min inre 85-åring skulle vilja att jag gjorde. Alltså när jag är 85 år och tänker tillbaka på det här valet, hur kommer jag känna om jag valde respektive alternativ?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka