Bukefalos 28 år!

Hmm hur ska jag göra??

caradan

Trådstartare
Fick idag hem min nya foderhäst som har ätit ensilage, havre, fibergi(vet ej vilken sort?) och betfor innan och jag har endast betfor av de sakerna hemma...
Jag har tänkt att ge lusern (1 kg), b-jäst (75 g), krafft protein (75g) och mineraler. (och hö såklart)
Men bytet blir ju väldigt tvärtt och jag vet inte hur mycket jag vågar ge honom nu i början av det??
Jag har blandat till det jag skrivit ovan men funderar på om det kanske blir för mycket olikt på en och samma gång??
 
Jag skulle nog bara ge hö och betfor (om du har tänkt fortsätta med det) tills magen är helt okej och sedan sakta öka på med lucernet och till sist lägga på krafft protein och jäst.

mvh Jessica
 
Jo för att jag har inte havre (och kan inte ha det för krossad hinner att bli dålig innan jag gör slut på det) och ensilage är det samma med.
Fibergi tycker jag är onödigt dyrt och jag har lusern mm redan hemma sedan förra hästen.
 
JO..jag gav som jag hade tänkt i går men han åt ändå inte upp hälften (kanske en fjärde del??)
Lusern hack vägrade han oxå....varför får jag tag i alla de hästarna som inte äter det??

Men jag ska ge honom hö och betfor det var ett jätte bra förslag. (för hö hade han ätit i alla´fall. Ca 7 kg under natten)
 
Har du några värden på höet?

Det kanske är så bra att det inte behövs något annat.

Det är ganska vanligt att hästar tröttnar på lucernhack, jag tror det är jobbigt för dem att pilla i sig.

mvh Jessica
 
Men där står bara värdena för hela foderstaten. Vad har höet för värden?

mvh Jessica
 
Alla hästar tycker inte om lusern...som du märkt. Och endel hästar kan inte äta det(dom blir lösa i magen/allergi)
Men behöver du verkligen ge det?
Har du dåliga värden på höet eller?
Jag tror att det dessutom blir billigare att ge ett bra fullfoder än som du...
Lusern, b-jäst, krafft protein,betfor och mineraler.
Vad är det för typ av häst?
Är det verkligen lämpligt att ge så mycket protein?
Hur har du kommit fram till denna foderstat?

Tänk på att det tar 2 - 3 veckor för tarmfloran att anpasa sig efter en ny foderstat och att alla byten ska ske FÖRSIKTIGT för om man gör flera eller snabba byten sabbar man så att hästen får svårt att tillgodogöra sig fodret.

Man kan ju som inte bara vakna upp en dag och bestämma sig för att...Såhär ska foderstaten se ut!
Man måste ju se till vad det är hästen behöver och tycker om att äta och vad den fungerat på tidigare.

Jag har nyligt haft kontakt med personer som håller på med Bla forskning kring foder och hästar (SLU) och där säger dom att man ska försöka att hålla foderstaten så enkel som möjligt, alltså inte hålla på att "pytsa" i onödan. Det kan försämra förutsättningarna för näringsupptaget....
 
Ojdå förlåt..här kommer värdena för höt.

g/kg
7,3 MJ
40 SMRP
3,4 Ca
1,3 Fosfor
1,3 MG
9,2 K
 
Jag vill ge detta för att jag har ex 75 kg lusern hackad strå liggandes och ca 30kg lusern pellets, 27kg krafft protein och ca 19kg foderjäst.
Jag har inte råd att köpa annat när jag ändå har detta. (köpt till en annan häst som tyvärr inte finns i livet i dag)
Därför vill jag försöka få ihop en foderstat av det som är bra.

Det är en vbl valack på¨9 år, ca 155cm, smäcker.
 
Du vet inte någon som kan tänkas vara intresserad av att köpa det foder du har hemma?? Tycker att det blev lite tvära kast.. försök sälj ditt "gamla" foder, och köp det hästen ätit.. Du kan ju köpa hel havre, fast hästen gått p rossat, å prova om han kan smälta det..
 
Det är ett Mycket bra förslag!!!
Sälj fodret...


En liten tanke bara.....
Om man inte har råd att köpa foder till hästen...
Är det verkligen lämpligt då att ha häst?
Det kan ju faktiskt hända saker så att man måste lägga ut ganska mycket pengar, tex transport till klinik...
Ska man då måsta välja mellan att ge hästen mat eller ta den till ex kliniken?

En säck hel havre köpt på Odal eller vad det nu heter kostar under 150kr och det brukar vara 30kg.
Hel havre kan lagras längre än krossad och 30kg till en häst borde ju räcka ett tag.

Visst har jag förståelse för att man kan ha dålig ekonomi....jag är ju hästägare själv...
Men aldrig så dålig ekonomi så att man inte har råd med mat till hästen som passar den.
Man kan låna pengar av nån man känner...som sagt 150kr är inte så mycket pengar.

Köpte du det där fodret till din förra häst... och den åt det inte(du skrev: varför får jag hästar som inte äter det) varför gjorde du dig inte av med maten redan då?
Alla hästar är individer och även om den där foderstaten skulle ha funkat på EN annan häst så kan man inte utgå ifrån att alla hästar funkar på det.

Man kan ju inte tänka att:
Jag har det här hemma så det kan jag ge till nästa häst också...
Det verkar inte riktigt seriöst att tänka så.
Man måste ju kolla vad hästen har ätit tidigare och köpa det fodret i alla fall för en övergångs period, vissa hästar är jätte känsliga för förändringar och kan bli jätte dåliga bara av att flytta (nästan alla hästar påverkas)och då är det inte rättvist mot hästen att också utsätta den för ett plötsligt foderbyte.
Jag blir lite "sur" när jag läser sånt här...
Jag tycker att det helt klart tyder på en viss okunskap och man ska skaffa sig kunskapen innan man skaffar djuret, men samtidigt så skriver du om analys innehåll mm och då har du ju kunskap...
Så jag förstår inte varför man då gör såhär...
 
Jag har råd, jag har odal konto så det är inga problem om jag inte har kontanter MEN jag tycker att det är onödigt att köpa nytt iom att jag redan har det andra hemma.
Jag har försäkring som täcker om jag måste in till klinik eller likn och jag har pengar till det men VARFÖR måste jag köpa nytt foder då han ska gå på detta sen ändå??

Jag hade en tillfällig häst här i en månad som sällskap till mitt sällskap och han åt inte heller hack till att börja med men innan han åkte hem igen var det inga problem för honom att ätra det.

Varför ska jag promt stoppa i honom havre?? Jag vill inte fodra men havre och defenitivt inte hel havre, krossad tycker jag är ok men som sagt jag har 1 stor häst (och en mini som sällskap) och jag skulle göra av med ca 2 kg/dag och då får jag slänga hela tiden.

Det är TUR att du är så jä*la redig och har pengar i överflöd!
Jag hade aldrig köpt upp ett stort lager med detta fodret som jag har nu om jag vetat att på 1 månad blev min förra häst så dålig att jag var tvungen att ta bort honom, hade jag vetat det så hade jag självklart aldrig köpt det DÅ men, jag hade nog köpt det nu för det är vad JAG vill fodra min häst med.

GROVFODER i första hand sedan krafft foder.

Okunskap??? Hur länge har du ridit själv? Haft egen häst?? Jobbat på klinik?? Hur gammal är du egentligen?
Ta reda på fakta om den du anklagar innan!

SUCK jag blir så trött, att jag enns orkade svara på detta inlägget!
 
Efter som du undrar...
Jag är 30 år jag har jobbat med hästar i ca 10år och så har jag arbetat på hästaffär(sålde hästfoder mm) då fick jag gå en massa foderkurser, jag är diplomerad hästskötare och jag håller på att utbilda mig till häst massör. Jag har haft egna hästar 5st efter varandra och det är ca 20år sammanlagt. En av dessa hästar hadde fysiska fel som gjorde att han inte kunde ta upp fodret normalt och i samband med honom så läste jag ännu mer om foder och gick ännu fler kurser.
När jag gjorde hästskötar diplomet (som privatist utan att ha gått naturbruksgymnasium) så gjorde jag det tillsammans med såna som hadde gått naturbruks i 3 år...
Det var bara JAG av alla 30st som gjorde provet då som hadde ALLA RÄTT på foderdelen.
Så nu vet du det...

Anledningen till att jag skrev det där med havren var för att du skrev att den hade gått på fibergi och havre tidigare och du tyckte att fibergi var för dyrt så det ville du inte köpa.

Du skriver:VARFÖR måste jag köpa nytt foder då han ska gå på detta sen ändå??
Då måste jag få fråga...
Vad gör du om han inte vill äta det foder du bestämmt?
Som det verkar så gillar han det ju inte...
Ska du då låta han svälta tills han äter det eller vad har du tänkt???
Jag får som uppfattningen av det du skriver att du skiter fullständigt i vad hästen tycker om mm...
Du har ju bestämmt att det ska vara så.

Meningen är inte att hacka på dig eller nått sånt men...
Jag försökte påpeka vissa grejer lite försiktigt först, men då gjorde du ett inlägg och då kunde jag inte låta bli att fortsätta att påpeka.
 
Nej han behöver inte promt äta hackat strå men jag vill gfe lusern, just pga att det klassas som grovfoder och jag vill ha en foderstat som innehåller mest grovfoder.
Han har smakat lusern hack en gång och det är inte säkert men kanske så kommer han att börja äta det med tiden.
Han åt lusern pellets utan problem.

Varför jag inte vill ge fiberi är ju för att ex hippo basic är betydligt billigare och innehåller ungefär samma som fibergi bas...varför då betala nästan 50kr mer per säck?? (snål eller ekonomisk??)
 
Helt klart ska man inte betala mer än nödvändigt för fodret och jag tycker också att du är i alla fall på rätt väg när det gäller hur viktigt det är med grovfoder.

Men om den får hö i rätt mängd så behöver du kanske inte ge lusern. Då får ju hästen i sig rätt grovfoder mängd och då behöver man inte ge lusern.
Då klarar sig hästen på den mängden och då kanske man kan ge ett annat kraft foder. Det finns mûslifoder som även har stri i sig också och som är billigare än fibergi... Tex Dodson & Horrell. Dom har dessutom flera olika sorter att välja mellan som ska passa hästar i olika situationer. Då slipper du hålla på med flera olika saker, men hästarna få i sig exakt det dom behöver.
Bara ett litet förslag...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 981
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 214
Senast: Habina
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 554
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp