• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Lead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 344

Lead

Trådstartare
Hej,

Har en livlig liten unge på 4 år och undrar hur gamla era barn var när ni började testa lite olika sporter och hobbies? Lite dålig ekonomi som singelmamma så alla billiga/gratis aktiviteter tas emot med öppna armar. Har också funderat på att ta ett litet låna utan uc ( men det är störda räntor) men om det är något som verkligen kan utveckla sinnet och personligheten hos min lilla.

Tacksam för svar

Det brukar ju finnas barngympa och liknande till inte allt för stor kostnad. Ponnyridning på ridklubbarna men det kostar ju också en liten slant förstås. Ibland finns ju lokala ”mammagrupper” på sin ort på fejjan där det anordnas aktiviteter!

Hej,

Har en livlig liten unge på 4 år och undrar hur gamla era barn var när ni började testa lite olika sporter och hobbies? Lite dålig ekonomi som singelmamma så alla billiga/gratis aktiviteter tas emot med öppna armar. Har också funderat på att ta ett litet låna utan uc ( men det är störda räntor) men om det är något som verkligen kan utveckla sinnet och personligheten hos min lilla.

Tacksam för svar

Ta inga lån för att finansiera fritidsaktiviteter! Om du berättar ungefär var du bor så blir det kanske lättare för folk i närheten att tipsa om vad som finns och som är bra! Har du själv något intresse som du skulle vilja dela med ditt barn? Jag är till exempel ledare inom en av mina barns aktiviteter och då är det kostnadsfritt för dem :)

Mina barn har gått på Bamsegympa från 3/4-6 år ungefär - allmän träning i gympasal med hinderbanor och lekar. Olika varianter av plask&lek/simskola har vi också kört periodvis redan i den åldern. Annars tror jag inte att det är någon poäng att börja introducera aktiviteter så tidigt om inte barnet specifikt ber om det.

Vi simmar sedan han var 4 månader och det tänkte vi fortsätta med tills han inte vill längre.
Tänker att det är en livsnödvändig kunskap med vattenvana och att senare kunna simma.
Och så motion och lek på köpet :)

Finns iaf häromkring i lite olika prisklasser och organisationer.

Vi börjar på gympa nu men det är lika dyrt som babysim... Tror dock utbytet ökar i olika prisklasser när de blir större.
Fotboll brukar väl vara rätt billigt? Har inte kollat upp det dock.

Inte direkt idrott, men en del organisationer har aktiviteter för barn som tex natursnokarna (via Naturskyddsföreningen).

Håller med om att inte ta lån :)

Skogsmulle finns fortfarande och brukar vara ganska billigt. Lite olika på olika ställen vid vilken ålder de får börja men kan vara värt att kolla upp.
4-h gårdar finns också på endel ställen och kan ha gratis eller iallafall billiga aktiviteter.
Fotboll är ganska billigt i den åldern också men blir dyrare senare tyvärr.
Bor du lite lantligt till så kan det vara en idé att kolla upp vad hembygdsföreningen har för aktiviteter. Endel har lite jympa och andra aktiviteter för barn och även kyrkan har diverse aktiviteter.

Ta för guds skull inga lån för att finansiera fritidsaktiviteter!

I kommunen jag arbetar i så kan barn från 6- års ålder upp till 12 år (tror jag gränsen går) betala 50 kr per år för att vara med på aktiviteter som sponsras av kommunen bl.a.
Dans, fotboll, innebandy, spökboll etc. och även på sommaren finns det ett par aktiviteter. Hör på förskolan om personalen har koll på utbudet i din kommun.
Annars hade jag letat reda på en öppen förskola. :)

Vissa sporter är rätt billiga att hålla på med. Fotboll kan ju inte kosta så mycket för de minsta? Eller judo, juijutsu, taekwondo osv (de har ibland barngrupper för de minsta barnen där det mest är lek och kroppskontroll). En del föreningar låter barnet prova 1-3 gånger gratis innan de måste bestämma sig. Kan vara värt att kolla upp. På sportlovet i februari brukar det vara ännu mer gratis prova-på aktiviteter.

Simning är också dyrt. Iaf är det det här i min stad.

Undvik ridning eftersom det är dyrt. Om du inte själv är hästkunnig och hittar någon i närheten som har en liten shettis eller annan lämplig mindre ponny som de kan vara villiga att låna ut några gånger i veckan (medryttare) till en billig peng (eller gratis mot lite stallarbete som mockning osv).

Friskis och Svettis har familjejympa för de minsta barnen och juniorjympa för de som är lite äldre. Inte heller det dyraste att hålla på med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 371
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 599
Senast: Ragdoll
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 814
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 826
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka