Hobson & Dorell

Ninnie

Trådstartare
Hobson & Dorell

Är det någon som har erfarenhet av dessa produkter.
Mitt sto som fölade i somras har blivit så "urlakad" av sin lille hingst. Jag har problem att få upp henne i hull.
Hon får 8 kg hö och två kg flingor för dräktiga/digivande ston av H & D-flingor. Hon är ca 155 cm.
har även ett halvblodssto som har svårt att hålla hullet - hon får 12 kg hö, betfor (200 g/dag), krossad korn 2 kg + mineraler.
Önskvärt är ett foder som funkar för dem båda. vad ska jag ge dem ?? Korn, havre, betför, Krafft, Fibergi, Hippo......osv.
Tilläggas kan att jag är i ett inackoderingsstall med hö utan analys, ägaren säger att det är ett bra hö eftersom det produceras till tora travhästägare.......
 
Re: Hobson & Dorell

Dodson & Horell heter det väl :D
har haft det fodret tidigare det var bra hästarna älskade det.Dock är det dyrt då är Eggersmann billigare.
Även om höet är bra så säger det ju en inte vad det är för värden det är ju liksom det man vill veta och hur mycket mineraler osv. Då kan du ändå aldrig få ihop en riktigt foderstat tyvärr.Jag tycker du ska skicka in en enalys.
 
Re: Hobson & Dorell

Dodson & Horrell - eller är det med ett R? :D :D
 
Re: Hobson & Dorell

Det är hö som är basen i hästars foder. Äter din häst upp sina 8 kg hö?
Om så är fallet, ge henne mer :idea:
Jag ger mina hästar fri tillgång på hö och väldigt lite kraftfoder. Dom får Dodson & Horrell flingor + lite linfrökaka och nypon/ alger.

Jag tycker att det här hysteriska med att räkna ut foderstater har gått över styr. ALL bara MÅSTE räkna ut foderstat på alla hästar oavsett hur som ser ut.

Mina hästar har aldrig fått någon uträknad foderstat eller analyserat hö :crazy:
Men dom är fina i hullet och glansiga i pälsen ändå.
Lär er att titta på era hästar se hur dom mår. Och om dom inte mår bra kan det faktiskt vara många orsaker till det inte bara foder. :idea:

Det hjälper inte alltid att räkna ut en foderstat, just den hästen kanske behöver mycket mer eller varför inte mindre än det uträknade. :confused:

Dessutom pratas det så mycket om hur hästarna är i hull och mycket mer sällan hur dom lever och hur dom rids.
Bedömmning om hur hästar rids är lika bred som lång. Jag kan tycka att jag rider hårt, och kompisen tittar på och tycker att jag är en riktig mes.Vem har rätt?

Är din häst ute mycket, eller står den mycket på stall osv, osv.

Det finns ju snart inte en kotte som litar på sig själv längre när det gäller att bedömma hur hästen mår eller går :devil:

Nej, fram för mer sunt förnuft igen, räkna foderstat när det behövs inte sluta lita på dig själv. Jag har fått mycket hjälp av min foderhandlare när det gäller att fodra upp en tunn häst, med mycket gott resultat (utan analyser)

Monke :)
 
Re: Hobson & Dorell

Det är hö som är basen i hästars foder, skriver du. Det är ju verkligen sant. Men ...????om du inte vet vad basen innehåller hur skall du då veta vad du skall tillsätta??

Klart man skall analysera sitt grovfoder!! :)
 
Re: Hobson & Dorell

Ja du då måste jag fråga dig hur du ser att hästen har mineralbrist eller får i sig för mycket av något? Tex om fosforhalten överstiger kalciumhalten så tar ju inte hästen upp kalket i foderstaten och hästen får kalkbrist som följd.
 
Re: Hobson & Dorell

Ser hästen ut att må bra och presterar bra tycker jag inte att man behöver oroa sig.
Och som sagt är hästen i bra hull, blank och nöjd varför leta fel?

Uppriktigt sagt tror jag att det är fler hästar som får fel sammansatt foder på grund av alla dessa "små"experter.

Jag har själv en ganska gedigen utbildning men inte kan jag så säker säga vad det är som brister på personerna jag träffar i mitt yrke. :confused:
Det är så att ju mindre man vet desto säkrare är man på saker :crazy:

Jag vet att jag inte kan fodersammansättning och vad hästen behöver därför mixtrar jag inte med det. :cool:

Fodersammansättningen är viktig javisst, det innebär också att när noviser som de flesta av oss är, börjar mixtra med det så kan vi fördärva mer än vi fixar.

Se på storfräsar som Stig H inom travet han ger bara Havre och mineraler (hur klarar hans hästar att prestera så bra?)


Monke :)
 
Re: Hobson & Dorell

Hur ser DU att hästen har mineralbrist :confused:
Hur ser DU att hästen har kalkbrist :confused:

Kom inte och säg att du ser det på en foderanalys, då är du helt ute och cyklar.

Det begriper till och med jag att hur hästen mår mäter/ser du på hästen och ingen annan stans :idea:

TITTA PÅ DIN Häst!!!
Mår han/hon bra, sluta mixtra med sånt ni inte begriper.

Monke :)
 
Re: Hobson & Dorell

Håller med Bucus.
det står inte när du får tillbaks analysen din häst har brist på bla bla bla..
Men där står ju värdena och du kan ju omöjligt veta om din häst får rätt mängd och rätt kvoter mellan mineralerna eller du kanske kan SE det på hästen också? :angel:
Jag kan lova dig att Stig H har analyserat och väldigt bra hö så det är en annan femma han VET vad sina hästar får i sig.
 
Re: Hobson & Dorell

Först till alla andra. GE ER!!! Det finns en tråd om analysens vara eller icke vara.. Gå dit!.

Eftersom du inte vet värdet och hästarna är "urlakade" så ge mer. 8 kg, hö till ett digivande sto är alldeles för lite.

Hur ser de ut för övrigt stora magar muskelfattiga eller är de magra över lag?

D&H ger inte allt för mkt. protein och jag tycker att det överlag ger för lite hull och muskler om det skall vara ekonomiskt att ge detta. Även om fodret i sig är kanon.

Eftersom du inte vet så satsa på lucern eller fibergi till höt åt dina hästar. Då har du en hel foderstat baserad på grovfoder som ger både bra hull, muskler och en glad häst.

Att ge 2kg korn till en häst kan göra att all energi går åt till att smälta kornet så det blir inget över till hullet.

MVH/
 
Re: Hobson & Dorell

jag har rätt att uttrycka mig och säga min mening detta är ett forum visste du inte det ;)
 
Re: Hobson & Dorell

Hur ser DU att hästen har mineralbrist
Hur ser DU att hästen har kalkbrist
Ja HUR kan man se det :rofl: Självklart SER man inte det på hästen. Du tror möjligtvis inte att det står kalcium, fosfor o magnesiumvärdena på analysen så att man VET hur mycket kalcium,fosfor,magnesium mm hästen får i sig sen när man räknar ut en foderstat!? Undrar vem som e ute och cyklar :smirk:
 
Re: Hobson & Dorell

Visst har du det. Det har ALLA.

MEN, det finns en tråd just angående analysens vara eller icke vara och då hör sådana åsikter och funderingar hemma där istället för att en annan tråd som ex. denna skall flyta ut och komma från ämnet.

Skriver man en tråd så vill man få svar om just frågan, inte vill då jag i allfall att folk skall "låna" tråden och skriva utanför ramarna när det passar sig bättre i en annan tråd.
Det borde alla respektera.
MVH/
 
Re: Hobson & Dorell

Tilläggas kan att jag är i ett inackoderingsstall med hö utan analys, ägaren säger att det är ett bra hö eftersom det produceras till tora travhästägare.......

Det var ju trådskaparen själv som började med analyspratet så var har tråden "spårat ut" :confused:
Little blondie svarade att man inte kan se på höet om det e bra eller ej vilket e helt rätt. Trådskaparen ville ju veta om Dodson o Horrells foder e bra till hennes hästar eller rättare sagt hon frågade vilket foder hon skulle ge och då får man ju svara som det är, att det beror på grovfoderanalysen. Förstår inte vad du tycker e konstigt med det!?
 
Re: Hobson & Dorell

Dodson & Horrell
Jag använder själv deras foder. Jag rekomenderar dig att använda stud Cubes eller om man föredrar müslie Stud Diet. Det är samma foder men gjort i både pellets och müslie. Det är bara att öka kraftfodergivan till stoet som ger di. Och det bästa är att ge henne fri tillgång till hö. Du kan även ge den andra hästen av samma foder. hon behöver inte vara dräktig för att äta det här fodret.
 
Re: Hobson & Dorell

Äntligen en vettig själ :)
Jag vill inte diskutera analysens vara eller icke vara, utan människans förmåga att se och bedöma själv.
Om hästen är tunn är det mer mat som behövs och oftast grovfoder inte kraftfoder.

Mer hö till hästarna, det ger sysselsättning för både hjärnan och tarmarna.

Monke :)
 
Re: Hobson & Dorell

Förklara gärna vad som inte e vettigt i det som vi andra skriver :smirk:
 
Re: Hobson & Dorell

Yes...jag har det..och alla andra i stallet åzå :D
Just nu har jag Sixteen Plus då pållen fäller sina tänder nu.
Har provat Pasture Mix ...funkar super till varmblodet i stallet som var skinn och ben när han kom...nu är han riktigt fin i kroppen..å håller hullet bra...går varken ner eller upp :)

Sen har vi ju Build-up & Build-up cubes till en 4åring i stallet...han går bra på det.

Jag kan varmt rekomendera deras fodersortiment...finns massor att välja och vraka i mellan...fick en liten "bok" med alla deras olika sorter...tillskott osv.
ENORMT utbud!!

Lycka till

//Becky

Ps:Kan tillägga att vårt hö inte är analyserat...våra pållar mår ganska bra trots detta ;)
 
Re: Hobson & Dorell

sixteen plus är ett underbart foder till gamla hästar som har svårt att hålla hullet
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Senast: arabia
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
12 723
Senast: Leroy Udsen
·
P
Foder & Strö Hej! Jag har ett 17-årigt halvblodssto som står på Havens draversbrock (pellets) och hon är fin i hullet (äter bra hö ca 9 kg/dag), plus...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 796
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp