Hobson & Dorell

Re: Hobson & Dorell

koppar/järnbrist kan man ibland knappt ens märka...det beror på vad du gör med din häst, har du en travare som skall maxa sig 2-3 ggr i månaden med ganska hård träning emellan kan det ju märkas...men en vanlig hobbyhäst torde ju vara besvärligare att se på , föl o fölston mm...dessutom kan dom ha en hel del andra brister som man eg inte vet om....min ena häst tex får lågt hb varje höst vid pälssättningen...han är pigg och som vanligt men som en diesel att tävla med :D(tävlar INTE den perioden numer)
 
Re: Hobson & Dorell

Jag lägger ner, du läser mina inlägg som f-n läser bibeln.
Har jag sagt att man inte skall analysera sitt hö?:confused:

Jag har sagt: att du får inte reda på din hästs brister eller överskott med en hö analys :crazy:

Jag har sagt att jag inte är emot hö analyser, men det verkar som om allt sunt förnuft har försvunnit och man måste ha en hö analys för att se om ens häst mår bra :crazy:

Jag har sagt att det verkar som om hela buke består av små professorer som kan ställa diagnos och besluta om behandling endast via en hö analys :crazy:

Adjöss från denna tråd :cool:
vi ses någon annan stans
Monke :)
 
Re: Hobson & Dorell

Jag har sagt: att du får inte reda på din hästs brister eller överskott med en hö analys

Och det får man enligt dig genom att titta på hästen suck :crazy:
Och ännu en gång så får du reda på hästens brister med hjälp av en analys! Har höet låga värden av ex calcium och fosfor(och kanske kraftfodret också) så vet man med all säkerhet att hästen får i sig för lite av detta och då lägger man till det så att hästen får rätt mängd i sig. Men då e man professor och besservisser :rofl:
 
Re: Hobson & Dorell

fast nu måste jag tillägga att monke aldrig sagt att det går genom att bara TITTA på hästen...hur läser du eg????
Genom att ta t ex blodprov på hästens STATUS skriver hon ju....OCH titta på din häst MED analyserat grovfoder...så fattar jag det som iallafall...du KAN ha obalans och brister TROTS en väl uträknad foderstat MED analys.....ramlar myntet ner nu????
 
Re: Hobson & Dorell

TITTA PÅ DIN Häst!!!
Mår han/hon bra, sluta mixtra med sånt ni inte begriper.
Än en gång citerar jag från det hon skrivit. Det tar ialla fall JAG som att det räcker att titta på hästen för att se om den mår bra eftersom hon inte själv gör någon analys heller. Mår han/hon bra?
Tja det kan man nog se men det tar ett bra tag innan hästen visar tecken på både protein och mineralbrist och det e ju rätt dumt att låta det gå så långt.
Var ser du förresten att hon skrivit "titta på hästen MED analyserat grovfoder"?? Citera gärna det från hennes text.
 
Re: Hobson & Dorell

du KAN ha obalans och brister TROTS en väl uträknad foderstat MED analys.....

Vem har påstått något annat? Varken jag, Bucus, Little blondie mfl ialla fall.
Monke ifrågasatte hur Bucus kunde veta att hästen hade mineralbrist genom att ha en höanalys och hon verkar fortfarande inte förstå hur man kan få reda på det genom den. Hon förstår inte att om hästen har ett behov på 30 g kalcium och hästen genom höet och kraftfodret bara får i sig 20 g kalcium så har man ju alltså fått hjälp att veta det genom just analysen!
 
Re: Hobson & Dorell

men om man läser ALLA inläggen så står det faktiskt att h*n INTE är emot analyserat foder :crazy:
..och jag tycker det är bra med analyser och foderstater, men ...tro mig....det finns massor...och då menar jag massor folk som har uträknade foderstater och hästarna ser ut som hej kom å hjälp mig :crazy:...men FODERSTAT ....det har dom......
Vi har diskuterat detta förut här på foder...som en riktlinje...ja, men att lita sig blind på den...nej.
 
Re: Hobson & Dorell

Jag håller med om att många hästar som har en uträknad foderstat ser ut som kriget med det beror nästan alltid på att man redan i början av uträkningen räknar med helt galen vikt på hästen. Det e inte många som vet vad sin häste exakt väger utan gissar sig till en vikt och det e väldigt svårt att göra det och redan där brister det i uträkningarna då eftersom tabellerna går efter exakt vikt.
Vi har ju turen att ha en våg i stallet och jag har vägt mååånga hästar till folk och när man frågar dem vad de tror att hästen väger så slår det oftast på 70-80 kg.
Jag ville själv ha hjälp med olika förslag på foderstater för ett tag sen här och när jag skrev att mitt fullblod vägde runt 600 kg så blev jag dumförklarad. De tänkte räkna på max 550 kg :smirk:
Okey tänkte jag när jag kom på att vi hade en våg.Jag går ut o väger mitt fullblod och vågen stannade på 593 kg ;)
 
Re: Hobson & Dorell

Fast det är just denna exaktheten som skrämmer mig ibland...allt har inte med vikt att göra, utan vad dom har för ämnesomsättning, arbete osv...hur mycket rör dom sig i hagen, hingstar...and so on...man läser härinne om folk som är rädda att ställa hästen på halm då det kan förstöra foderstaten...KAN man ge hästen linfrö...VAD innehåller det?? det fattas 0,12 mg kalium...ja typ.... :crazy:DÅ blir jag mörkrädd iallafall...sen kommer gräset :eek:...hela alltet är förstört :crazy:

Jag tänker på min hingst som har en jättehage med ..berg..lövskog..barrskog..och öppet med bara massa olika gräs/ogräs.... förmodligen så kan han tillgodogöra sig sitt behov med mineraler ganska så bra bara i sin hage....
 
Re: Hobson & Dorell

Ja nä självklart har det inte bara med vikt att göra, jag bara tog ett exempel eftersom många vill gå efter tabellerna och det blir ju svårt, särskilt på sommrarna när hästarna äter gräs med mycket näring o rör sig mer då de går och dricker oftare, går in/ut från skugga, rids i ett tuffare klimat och förlorar mer energi osv osv än på vintern när det inte är varken näring eller mineraler i gräset och de står mestadels stilla i hagen.
Själv har jag tex ingen suck om hur mycket halm min pålle petar i sig under en natt men låt oss säga ca 2 kg och vips då e min foderstat uppe i 10 mj till men det e sådant jag inte räknar med i uträkningen ;)
 
Re: Hobson & Dorell

men herregud det är ju därför det finns arbetstillägg efter vilket arbete hästen utför och tillägg om hästen är svårfödd, lättfödd osv. Det går iaf och få en mycket mer exakt foderstat med analyserat hö än utan.
 
Re: Hobson & Dorell

:crazy: Du behöver faktiskt inte herreguda dig över mig OM du bevärdigat dig med att läsa mina inlägg...
OM du nu inte har gjort det så står det ATT jag använder mig av analyserat grovfoder :crazy: :crazy:
Så då vet ju du exakt hur många MJ din häst gör sig av med på ett dygn...och då gör den det varje dag året runt alltså????
dessutom så tror jag hästar lägger sig på en lägre ämnesomsättningsnivå under vintermånaderna...men det är en annan diskussion.....
 
Re: Hobson & Dorell

vaknat på fel sida kanske :devil:?
det går ju inte att få en MER exakt foderstat än en väl uträknad så varför pratar du emot dig själv då?
 
Re: Hobson & Dorell

Ursäkta?När har jag sagt att jag inte förstår vad du skriver?
 
Re: Hobson & Dorell

tyvärr så finns det alldeles för många som inte fattar vad det handlar om!!! Utan trampar bara på i samma gamla spår som innan. tyvärr är det oxå många av dessa som har som små labb hemma i stallet där det ska på grammet räknas ut vad hästen ska få i sig. Du tränar inte hästen lika dant varje dag. ska man då ändra foderstaten efter vilket jobb den gjorde just den dagen. :smirk: eller ???????

Vissa överdriver hur mycket deras häst tränar och tror att en timme dressyr är hård träning. När hård träning igentligen är när hästen är genomsvettig och har tagit ut sig de flesta gånger som man tränar ex som travare gör.
 
Re: Hobson & Dorell

vaknat på fel sida kanske :devil:?
det går ju inte att få en MER exakt foderstat än en väl uträknad så varför pratar du emot dig själv då?

Jag undrar vart du ser att jag pratar emot mig själv :confused: Du har ju inte alls förstått vad jag övht talar om.......
 
Re: Hobson & Dorell

Du tränar inte hästen likadant varje dag?
Nä det e väl självklart att man inte gör :confused: Tror du att träningstilläggen är anpassade efter den "metoden" eller :smirk:

Vissa överdriver hur mycket deras häst tränar och tror att en timme dressyr är hård träning. När hård träning igentligen är när hästen är genomsvettig och har tagit ut sig de flesta gånger som man tränar ex som travare gör.
Men hallå nu e du allt ute o surfar. En timmes dressyr är kanske inte mycket för din häst men för en annan häst e det kanske rena döden. Det beror ju helt på vad det e man tränar på och var hästen e i sin utbildning och framförallt om det e en unghäst, gammal häst och hur hästens kondition ser ut. Hur tänker du igentligen?
Hård träning e om hästen blir genomsvettig :rofl: Det var det roligaste jag läst här på länge! Då skulle mitt fullblod vara rent slut efter 15 min travarbete när vi rider ut(han blir inte det när vi tränar)för då e han nämligen rent svettig. Och nä han har inte dålig kondition utan e allmänt spänd o rädd därför svettas han.
Och hästar som inte e klippta svettas ju jättefort på hösten/vintern.
 
Re: Hobson & Dorell

Jag förstår inte varför du vill tjafsa emot hela tiden :confused: Om man nu ändå har en grovfoderanalys och har den som RIKTMÄRKE......vad hästen gör för ett arbete är ju naturligtvis också ett riktmärke och att räkna ut på grammet är ju verkligen överkurs då hästen inte gör samma arbete varje dag...där är vi väl överens hoppas jag
att sen det är skillnad på en travare/galoppör som gör HÅRDA arbeten förhållandevis till en dressyrhäst måste vi väl också vara överens om , men det är ju inte DET som menas heller......sen vem som svettas mest har ingen betydelse utan hur mycket energi som behövs, kontra protein är ju en helt annan sak....en travare i full kondition kräver nästan lika mycket som ett högdräktigt sto sen MÅSTE man plussa på vissa vitaminer såsom E och B vitaminer....men därifrån till att räkna gram och hålla det konstant VARJE dag tycker iallafall jag är överdrivet(man blir fångad i en gramfälla)
Sen att levande individer styrs av årstider och sänker ämnesomsättningen på de kalla årstiderna, det märks ju tydligt på t ex travares prestationer vintertid, tidsmässigt blir dom flera sekunder "sämre"
Man måste kunna vara öppen för variationer och det GÅR inte att säga på grammet och tro att det är sanningen....visst....en riktlinje är bra att ha, men därifrån till att vara slavisk i sina uträkningar kan inte vara nyttigt för nån...

Martha med både egna uppfödningar och aktiva travare som har som märke att vara hållbara""
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 915
Senast: arabia
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
12 765
Senast: Leroy Udsen
·
P
Foder & Strö Hej! Jag har ett 17-årigt halvblodssto som står på Havens draversbrock (pellets) och hon är fin i hullet (äter bra hö ca 9 kg/dag), plus...
Svar
6
· Visningar
1 614
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 803
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp