Hobson & Dorell

Re: Hobson & Dorell

Yes...fick tipset av "min" fodergubbe, fast min pålle är inte gammal,men dock har han haft lite svårt att hålla hull och eftersom att han fäller sina tänker nu så kör jag på Sixteen Plus ett tag...sen blir det väl Pasture Mix

Vilket har du??
 
Re: Hobson & Dorell

Jag har sexteen plus till min 22 årige hingst (2,5 kg) som har svårt att hålla hullet. Min 28 åriga b-ponny får 1 kg om dagen och min c-ponny som är 23 får lite mer än 1 kg per dag. Hingsten ökar nu i vikt med ca 4 kg i veckan vilket jag hoppar jämnfota av glädje över. Till mina tävlingshästar så använder jag Racehorse Cubes.
 
Re: Hobson & Dorell

Jag är ledsen att behöva säga det men du tillhör en av dem som inte skriver speciellt vettigt :angel:

Du säger att du kan se på hö analysen om din häst har någon mineral eller annan brist :confused:

Hur bär du dig åt??
Kan det vara så att du ser på analysen vad höet innehåller för att sedan enligt någon slags mall tillsätta det höet saknar :confused:

Men har du kollat din hästs värden hur spårämnen osv är hos honom/henne :angel:

Jag är sjuksköterska och skulle jag börja tillsätta en massa ämnen till mina patienter, för att maten saknar ditten eller datten. :crazy:
Vi förutsätts kolla patientens värden innan vi tillsätter något :idea:

Till trådens huvudfråga, Dodson & Horrel foder är super tilll alla slags hästar. Jag är en mycket nöjd kund, även om jag förordar hö, hö och åter hö som huvud foder. :idea:

Monke :)
 
Re: Hobson & Dorell

:bow: :bow:
Fast jag vill gärna ha en analys som "bas" och gärna nån som räknar ut foderstaten...MEN sen gör jag vad jag vill utifrån det, beroende på HUR hästen ser ut.....alla hästar har olika ämnesomsättningar och det måste man kunna lära sig att SE på dom :)
 
Re: Hobson & Dorell

Hur kan du säga att det inte är vettigt det som Bucus skriver?Du kan inte se på värdena i analysen om hästen har mineralbrist självklart men du kan ju utefter dem värdena du får in göra en RIKTIG foderstat så att hästen inte får mineralbrist vilket är stor risk om du inte har en analys då du omöjligt kan veta vad ditt hö innehåller för värden.Eller du kanske kan SE det på ditt hö? vad vet jag. Har du aldrig sett en analys eller? Det verkar så :smirk:
 
Re: Hobson & Dorell

Förlåt om JAG säger det men du måste vara riktigt trög :smirk:
Du har såklart aldrig sett en analys det begriper jag.
Du SER INTE på hästen om den har mineralbrist ELLER om fosforhalten överstiger kalciumhalten så att hästen inte tar upp kalciumet i foderstaten. Du får värdena på mineralerna, protein och energi i en ANALYS!!!(förstår du så långt?)
Därefter kollar du med hjälp av analysen och din nuvarande foderstat om hästen får i sig bla rätt mängd protein(inte bra om det är ett överskott av protein från kraftfodret tex) OCH MINERALER. Min häst har ett energibehov på 90 mj alltså har han ett kalcium och fosfor behov på 36 resp. 27. 1) Jag har ett hö med låt oss säga 1,9 g kalcium och 1,7 g fosfor.(DET STÅR PÅ ANALYSEN)
2) Hästen äter tex 8 kg hö, 1 kg havre, 1 kg kornkross o 0,5 kg betfor. 3) Energi och proteinbehovet är täckt MEN vi är bara uppe i 20 resp. 28 kalsium o fosfor(man får ju såklart veta hur mycket ca o p det finns i kraftfoderna också) och hästen hade ett behov på 36 resp. 27, alltså är hästens behov inte täckt med den foderstaten. Då räknar man på en ny foderstat och ser till så att behoven täcks MED HJÄLP AV ANALYSEN!

Sen kan vi ta ett exempel på magnesium.
Låt oss säga att jag har 0,7 g mg i mitt hö(DET STÅT PÅ ANALYSEN)
och så tar vi samma foderstat som innan. Jag vet att min häst har ett mg behov på 13,3(man räknar ut det med hjälp av energibehovet)
Med den foderstaten blir det bara 8,95 mg.(höet hade 0,7 mg, havre och korn har 1,1 mg och betfor har 2,3 mg) Alltås får hästen för lite mg i sig och man måste då ge extra magnesium till hästen.
Vad e det som du inte förstår :confused:
 
Re: Hobson & Dorell

Vi förutsätts kolla patientens värden innan vi tillsätter något

:rofl: Och vad e det man gör med hästarna då med hjälp av analysen? Jo kollar så ifall det saknas något eller är för mycket av något i sin foderstat innan man tillsätter något.

Men har du kollat din hästs värden hur spårämnen osv är hos honom/henne

Kan inte svara för Bucus mfl men jag gör det ialla fall så gott det går(tex koppar, zink osv)
 
Re: Hobson & Dorell

Innan jag lägger ner detta tröstlösa projekt måste jag bara säga:
Att det finns inte en chans i hel-te att du kan se vad din häst har för värden genom att analysera det han/hon äter.

Du måste kontrollera individens värden för att veta vad han/hon behöver.
Kontrollera gärna höt, men tro aldrig att du får sanningen om just din hästs behov där. Och sanningen i detta fallet är DIN hästs faktiska värden!
Tabeller och uträkningar är generella värden precis som vi har på normalvädern på olika saker. Men vi är individer precis som hästarna.

Jag tänker inte ens gå in på om jag sett en analys eller ens förstår vad ni pratar om.
Du/Ni kan uppenbarligen inte läsa/förstå vanlig svenska. :confused:

Monke :angel:
 
Re: Hobson & Dorell

Du måste kontrollera individens värden för att veta vad han/hon behöver.
Men det e ju precis det man gör herregud!
Du räknar ut vad individen(hästen)har för mineralbehov från hästens energibehov. Har en häst ett behov på 90 mj så tar man 90 x 0,04 och så får man ut vad hästen har för kalciumbehov och fosforbehovet gör du på samma sätt men gångar med 0,03 och magnesium gångar du med 0,15. Du kan inte säga att det är fel för då sätter du dig emot forskarna och argonomerna och då e man rentav korkad om man gör det och tro sig veta bättre än dem!
Jag tänker inte ens gå in på om jag sett en analys eller ens förstår vad ni pratar om.
Nä e man så trångsynt och inte vill se framåt och följa utvecklingen så e man och har man inget bättre att komma med än att vi inte förstår svenska för att argumenten tar slut så kan det va :smirk:
 
Re: Hobson & Dorell

fast monke menar ju INDIVIDEN , och alla hästar i världen på säg 500 kg är ju inte samma individ :crazy:
jag håller med henne där på hennes sätt att tänka....riktvärden genom analys är bra....men du kan ALDRIG veta vad som är rätt för just din häst...jag har av olika anledningar kört oanalyserat i många år(hög omsättning....nya partier varje månad)och t ex min tävlingshäst som tävlat bl V75 har ALDRIG varit skadad i en led..och han är 10 år nu....av de 5 sista avkommorna jag fött upp så hade 1 lösa benbitar...av de 6 innan var det oxå bara en som hade det....
Men ändå så förespråkar jag självklart analyser...men man skall inte tro att man är 100 säker bara för det.....ALLA hästar är individer och har olika behov, ämnesomsättningar och medfödda olikheter.
 
Re: Hobson & Dorell

Nej självklart har inte alla hästar på 500 kg samma behov! Vi pratar om mineralbehov. En häst på 500 kg har kanske ett mj behov på 60 och det är just efter INDIVIDEN medan en annnan häst på 500 kg har ett mj behov på 100.(tabellerna kanske säger att de bara behöver 50 mj och 90 mj men tycker jag att min häst går bra på 100 istället för 90 mj så får han 100 mj!) MEN det e fortfarande efter energibehovet du räknar ut vad en häst har för mineralbehov. Har en häst ett kalciumbehov på 30 och när jag sen räknar ut en foderstat så visar det sig att han bara får i sig 20, nock sjutton får han kalkbrist då. Och det e inget man kan se på hästen men man har som sagt en analys till hjälp.
 
Re: Hobson & Dorell

Glömde en sak. Man vet att vuxna hästar ska ha 0,4 g kalcium per mj och unghästar 0,5 g per mj och att kalcium/p kvoten aldrig får understiga 1,3 så hur kan man se att hästen får i sig tilräckligt eller för mycket enbart genom att titta på hästen och inte ha en analys som grund?
 
Re: Hobson & Dorell

fast säg att du bor på kalkrika gotland då.....kanske din häst för i sig sitt kalcium behov bara på att gå i en bra hage då....mot om den br på ett kalkfattigt område....jag fattar HUR monke menar...ju mer man tänker...ju virrigare blir det eg med foderstater...fast ändå tycker jag att det är bra...men till viss del bara..
 
Re: Hobson & Dorell

Men då VET du ju att det är kalkrik mark hästen går på och det syns säkert i grovfodret också.

Analyserar gör man ju för att veta vad man bör täcka upp, visst alla hästar har inte exakt samma behov och då får man kompromissa och använda tabellerna. Muskel och hull kan du rätta till själv men inte övrigt och är det ju bra med ett ugnefärligt värde så att man iaf vet att hästen *bör* få i sig det den behöver.
 
Re: Hobson & Dorell

Du är klok du och läser faktiskt vad man skriver :D

Jag är som sagt sjuksköterska och skulle jag gå efter vad tabeller säger, utan att kontrollera individens faktiska status så skulle jag bli av med min legitimation illa kvickt :crazy:

Ett blodprov på din häst talar kvickt om hur han/hon ser ut på insidan. Är kalcium lågt ja då behöver han mer kalcium :idea:
Svårare än så är det inte :angel:

Att tillsätta olika saker utan att se vad själva djuret har för värden är ju faktiskt att riskera hästens hälsa MER än att låta den äta friskt hö och gräs när det finns.

Jag skulle tex. kunna få hjärtat att stanna (ta död)på vem som helst genom att tillsätta för mycket kalium i den personens mat!!!!! :crazy:

Monke :)
 
Re: Hobson & Dorell

Jag är som sagt sjuksköterska och skulle jag gå efter vad tabeller säger, utan att kontrollera individens faktiska status så skulle jag bli av med min legitimation illa kvickt
Det e ju du som inte läser ordentligt. VAR har jag skrivit att man måste gå efter tabellerna bara för att man analyserar sitt grovfoder?

Jag besparar gärna min häst och mitt konto genom att hellre göra en grovfoderanalys än att ta hem veterinären eller åka till veterinären för att ta blodprov.
 
Re: Hobson & Dorell

Ett blodprov på din häst talar kvickt om hur han/hon ser ut på insidan. Är kalcium lågt ja då behöver han mer kalcium

Men du motsäger ju dig själv hela tiden.
Nu helt plötsligt ska man ta blodprov för att se om hästen har mineralbrist. Det e ju för sjutton samma sak med en grovfoderanalys. Man vet vad hästen har för mineralbehov och man har mineralanalysen framför sig och ser då precis vad som ska tilläggas i foderstaten.
 
Re: Hobson & Dorell

men om du har ett högt Ca värde i höet...menas det då att hästen inte får gå i sin hage????? för då kanske den får ännu mer i sig och det kan man ju inte kolla....förstå hur jag tänker...jag kör mer på monkes linje...men MED analys
dessutom finns det hästar med järn/koppar brist FAST det finns i fodret :crazy: men pga helt andra grunder....sjukdom t ex, parasiter osv......så bara för att man har en uträknad foderstat så betyder det faktiskt inte att man har alla rätt.... :angel:
 
Re: Hobson & Dorell

Måste tillägga en sista sak när nu blodprov kom in i bilden.
Monke om nu ditt lilla blodprov visar att din häst har aldeles aldeles för höga fosforvärden, vad gör du för att få rätt fosforvärde då? Pytsar, ändrar och grejar och tar nya blodprov gång på gång till du får rätt värden och rätt balans mellan ca och p?! Du har ju inte en suck om vad det är du behöver ändra på eftersom du inte vet hur mycket fosfor ditt hö och kraftfoder innehåller utan analys.
 
Re: Hobson & Dorell

Det är väl klart att hästen får gå i hagen, ett högt Ca värde ska ju inte skada så länge man täcker upp fosforbehovet, så har iaf jag fått lära mig.

Jag fodrar även med ögat, de flesta hästar är ju inte tabellhästar men med hjälp av tabellen har man iaf en grund att stå på.

Koppar/järnbrist bör man väl märka på prestation/håglöshet etc? Hur man än gör måste man ju känna sin häst.

Hur det fungerar utan analys är bara att kolla där jag hade Patsy innan, hon är den enda som inte var muskelfattig och det var för att jag kollade på de andra hästarna. Troligen lågt proteinvärde i höet men det vet vi inte, ingen analys... Och de undrade varför hästarna såg ut som de gjorde.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Senast: arabia
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
12 751
Senast: Leroy Udsen
·
P
Foder & Strö Hej! Jag har ett 17-årigt halvblodssto som står på Havens draversbrock (pellets) och hon är fin i hullet (äter bra hö ca 9 kg/dag), plus...
Svar
6
· Visningar
1 610
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 801
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp