Bukefalos 28 år!

Hö från 2008

Winni

Trådstartare
Jag har lite höbalar kvar från förra året av jättebra kvaliteet som jag hade tänkt sälja. OBS det här är ingen annons! Vill bara höra vad ni tror om det. Går det överhuvudtaget att sälja fjolårshö?
 
Sv: Hö från 2008

Klart det gör! Jag, och många med mig, fodrar gärna med fjolårdhö på våra lättfödda tjockisar för att kunna ge stora mängder utan att vikten skenar! :)
 
Sv: Hö från 2008

Jag har lärt mig att energi- och proteininnehåll i höet inte minskar av lagring.

Däremot sjunker vitamininnehållet. Och så riskerar man att hygieniska kvaliteten är sämre.
 
Sv: Hö från 2008

Går att sälja om priset är rätt och det är bra kvalitet på det. Som Anna_ skriver är det inte näringsinhållet som minskar utan bara vitaminerna.
 
Sv: Hö från 2008

Det låter bra det. Höet är fint, luktar gott och har förvarats på en torr och bra höskulle. Hade inte heller tänkt ta så mycket för det, men jag ska kolla runt vad årets hö kostar och sedan ta en rimlig summa för det här.

Tack för svaren :bow:
 
Sv: Hö från 2008

Det låter bra det. Höet är fint, luktar gott och har förvarats på en torr och bra höskulle. Hade inte heller tänkt ta så mycket för det, men jag ska kolla runt vad årets hö kostar och sedan ta en rimlig summa för det här.

Tack för svaren :bow:

Här nere i Skåne brukar BRA fjolårshö kosta ca 15:- för en småbal. Men om man har tur kan man även hitta för 10:-. Billigaste priset brukar det vara precis innan folk tar in sin nya skörd eftersom de då vill göra plats på skullarna till det nya höet.
 
Sv: Hö från 2008

Vissa vill ju bara ha fjolårshö.. en bonde här hade lite över och en hästägare blev helt till sig, för enligt henne tålde inte en av hennes hästar nytt hö eller vad man ska säga :crazy:
 
Sv: Hö från 2008

Vissa vill ju bara ha fjolårshö.. en bonde här hade lite över och en hästägare blev helt till sig, för enligt henne tålde inte en av hennes hästar nytt hö eller vad man ska säga :crazy:

Vad man ska säga?
Jo att det förekommer väldigt många konstiga idéer som helt saknar grund och rena felaktigheter inom hästsporten idag. Titta bara på första svaret till TS i den här tråden. :angel:
 
Sv: Hö från 2008

Eh, ja...
Man kan ju se frågeställningen på två sätt:
- Kan förra årets hö vara dugligt som foder? Svar: Ja, absolut, under förutsättning att det är vällagrat.
- Går det att sälja fjolårshö? Svar: Ja, med tanke på de märkliga föreställningar som "folk" har om fjolårshö, varför inte marknadsföra det som just fjolårshö och hoppas på att folk med feta hästar av egen fri vilja betalar dubbla priset?

(Ja, lite ironisk.)
 
Sv: Hö från 2008

Ja, eller hur?!
Vi kanske skulle slå oss ihop och göra en kokbok för bantare?
"Ät bara gammalt bröd". "Ät bara fallfrukt"
 
Sv: Hö från 2008

Självfallet, bara det fortfarande är fräscht!:) Både ägare till lättfödda hästar och till smågnagare (kaniner, marsvin, råttor/möss) är intresserad av fjolårshö.
 
Sv: Hö från 2008

Jag har lärt mig att energi- och proteininnehåll i höet inte minskar av lagring.

Däremot sjunker vitamininnehållet. Och så riskerar man att hygieniska kvaliteten är sämre.

Gör det inte? Men någon gång borde ju värderna minska? Eller:confused:...
 
Sv: Hö från 2008

Enl de experter som svarar på frågor på H*****n så sjunker inte näringsinnehållet, bara vitaminerna som försvinner. Det kan ju tom vara så att förra årets hö har högre näringsinnehåll än årets (det blir ju olika varje år beroende på när det skördats, väder, hur lång tid det legat och torkat innan press osv).
 
Sv: Hö från 2008

Ja, eller hur?!
Vi kanske skulle slå oss ihop och göra en kokbok för bantare?
"Ät bara gammalt bröd". "Ät bara fallfrukt"

:rofl:
Ja jag tänkte banta nu till jul så jag kommer bara att ta upp mat från frysen som legat där länge. Så att jag kan frossa utan risk ;)
 
Sv: Hö från 2008

Man kanske skulle koka massa knäck nu, och frysa in till julen -10.

Då kan man ju frossa ordentligt, utan att byxorna stramar. :d
 
Sv: Hö från 2008

Självfallet, bara det fortfarande är fräscht!:) Både ägare till lättfödda hästar och till smågnagare (kaniner, marsvin, råttor/möss) är intresserad av fjolårshö.

Och jag som ville minnas att gnagare ska ha oehört närings/vitaminrikt ängshö :confused: Fick jag lära mig när jag hade marsvinen iallafall :/
 
Sv: Hö från 2008

Hade min höbonde haft kvar av sitt fjolårshö så hade jag lätt köpt det istället för årshöet.
Kanonvärden hade det, till skillnad från årets...
Hade inte haft några problem att betala fullt pris för det heller, när situationen är som den är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Keb71
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 052
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp