Bukefalos 28 år!

Hö och hö...

Tussemaja

Trådstartare
Skulltorkat hö som balas efterhand: känns ofta fräschare, luftigare men kan bli dammigt - åtminstone om det är mycket tunna strån som bryts av vid balningen
Hö som balas direkt: Mindre dammigt i sig självt men större risk för mögel och därmed damm pga det...
Hösilage: Man vet aldrig hur balen ser ut inuti, svårt att förvara på sommaren om öppnad bal inte går åt direkt.
Hö: Risk för att utveckla hosta
Hösilage: Vissa hästmagar tål inte.
Inte lätt att vara hästägare....!:confused:
 
Sv: Hö och hö...

Skulltorkat hö som balas efterhand: känns ofta fräschare, luftigare men kan bli dammigt - åtminstone om det är mycket tunna strån som bryts av vid balningen
Hö som balas direkt: Mindre dammigt i sig självt men större risk för mögel och därmed damm pga det...
Nu gjorde du det enkelt för dig själv! Hö kan hanteras på olika sätt, här är några:

* Löshö (lätt att sluttorka med skulltork om man vill det och enkelt att hantera om man har ont om arbetskraft, kräver en del investeringar i vagn och hanteringssystem)
* Löspressade balar (finns ofta billig, begagnad utrustning att köpa. Lätt att sluttorka i tork. Arbetskrävande hantering!)
* Hårdpressade balar (Kan vara svårt att sluttorka med äldre torkar. Arbetskrävande)
* Rundbalshö (Svårt att sluttorka med tork, kräver lastartraktor för hantering, rationellt med rätt maskiner)

Vi sluttorkar allt vårat hö eftersom man annars förlorar mycket av de små näringsrika bladen i de sista vändningarna. Det mesta går dock som ensilage eftersom kvalitén blir mycket jämnare och det är rationellt för oss att hantera.
 
Sv: Hö och hö...

He he, ja det var förståss grovt förenklat eftersom jag inte är höproducent själv utan försöker köpa det som är bäst för mina hästar. Så det var mest det jag menade; inte lätt att välja... Men det är absolut en poäng i att lära sig så mycket som möjligt om olika bärgningsmetoder så man vet vad man ska fråga producenten om och kunna ta ställning till vad man vill ha. Just nu sitter jag och önskar mig en höbonde som kan göra små behändiga silagebalar på sådär 30-60 kilo. Då skulle jag slippa damm och oron över hur balen ser ut inuti (inte katastrof att behöva kasta 30 kg..) samt oron över att silaget inte ska hålla innan balen är uppäten. Men omöjligt att få tag i härikring och blir hutlöst dyrt om man lägger till transportkostnad kanske 40-50 mil. Det finns ju trots allt en gräns för vad foder får kosta var och en. Även om den gränsen är väldigt olika....
 
Sv: Hö och hö...

Just nu sitter jag och önskar mig en höbonde som kan göra små behändiga silagebalar på sådär 30-60 kilo.

Behändiga för dig men de är absolut hopplösa ur hanteringsperspektiv för producenten. 30-60 kilo är för tungt att hantera med manuella system och för smått för att hantera rationellt med traktor. Jag ser framför mig en åkervall med tusentals små "minibalar" som lagts med en inlinepress. Hur får man hem dessa? De stora balarna är enkla att hantera med en traktor med balklämma.
 
Sv: Hö och hö...

Ja, fast producenten producerar ju för konsumenterna - kunderna. Såvida han/hon inte producerar bara till sig själv förståss. Blir det större efterfrågan på småbal så lär det också dyka upp producenter. Jag har aldrig förstått hur folk med en eller få hästar klarar senvår och tidig höst + ev sommar (inte alla som släpper på bete) med silagestorbalarna. Och jag förvånas över hur många storbalar som står ute på gärden och äts av under över en vecka, ibland två. Blir det inte förstört? Blir inte hästarna sjuka?
 
Sv: Hö och hö...

Blir det större efterfrågan på småbal så lär det också dyka upp producenter.
Låter enkelt men verkligheten är mer komplicerad än så. Att investera i en helt ny hanteringskedja: inlinepress, ny last-/transportmetod från fält och distribution till slutkund är mycket dyrt. Som exempel kan nämnas att en ny plastare för småbal kostar runt 400 000:-. En snabb budget visar att investeringar för en ny hanteringskedja (exklusive traktor) kostar knappt en miljon kronor. Med tio års avskrivning innebär det att fasta kostnader på 100 000 per år ska tjänas in. Om man producerar 100 ton/år (50 kg*2000 st) så innebär det en kostnad per bal på 50:-/st bara i maskinkostnad. Lägg sedan till rörliga kostnader (plast, reservdelar...) så inses snart att det inte går ihop sig.

Eftersom det nästan inte finns begagnad utrustning för plastad småbal så är det i de flesta fall inget alternativ. Några bönder har byggt egna maskiner för denna nisch.
 
Sv: Hö och hö...

Det var väl det dummaste jag hört. Det finns fortfarande en producent bakom dina höbalar som sliter för att få in sitt hö på ett bra sätt utan att slita ihjäl sig själv.
Håller helt med dig. Kommer sedan kunden och bara ska köpa ett ton hö så kan man förstå att bönder blir tjuriga. Flera timmars arbete bara för att prata, hjälpa att anvisa, lasta (!) och sedan fakturerar och bokföra för 800:- plus moms. Har bonden då tjänat 100 :- brutto så kan man förstå att små hästkunder räknas som välgörenhet.
 
Sv: Hö och hö...

Vad är det för dumt med det...? Hö är ju en vara som produceras och säljs. Precis som vilken annan vara som helst. Sen att höbondens jobb säkert är slitigt och att det inte ger så mycket i plånboken är en annan diskussion.
 
Sv: Hö och hö...

Vad är det för dumt med det...? Hö är ju en vara som produceras och säljs. Precis som vilken annan vara som helst.

Nja, det som skiljer från andra, fungerande, marknader är att det finns en ganska omfattande "oseriös" handel med hö. Många småproducenter med svarta pengar, (ibland) tveksam kvalité och nästan aldrig analys. Det gör det svårt för seriösa foderproducenter att satsa på kvalité eftersom få är beredda att betala för det.
 
Sv: Hö och hö...

jag föredrar hö som ligger löst på skulle och sen pressas inför leverans. det håller mkt högre kvalitet än hö som pressats direkt. sånt hö är sällan tillräckligt torrt eftersom bönderna brukar spara på torkfläkten (drar massa el) och då möglar höet utöver hösten... :crazy:

om det lösa höet har samlat damm är det enkelt att lösa vid att spola av det innan fodring. men ett hö som dammar pga mögel är aldrig okej att ge!
 
Sv: Hö och hö...

Man får vad man betalar för, är kunderna inte beredda att betala extra för analys och elen till torken så får man stå ut med mögligt hö. Finns många gamla bönder som slår hö för att dryga ut pensionen. Inget ont i det men ofta är det då sent slaget, tork har man kanske inte ens och analys vet man inte vad det är. Att i det läget begära toppfoder för en tävlings- eller avelshäst är ju inte rimligt!
 
Sv: Hö och hö...

Just nu sitter jag och önskar mig en höbonde som kan göra små behändiga silagebalar på sådär 30-60 kilo. Då skulle jag slippa damm och oron över hur balen ser ut inuti (inte katastrof att behöva kasta 30 kg..) samt oron över att silaget inte ska hålla innan balen är uppäten. Men omöjligt att få tag i härikring och blir hutlöst dyrt om man lägger till transportkostnad kanske 40-50 mil. Det finns ju trots allt en gräns för vad foder får kosta var och en.

Och det är inte värt det priset att slippa oron? Jag blir lite nyfiken; hur mycket hade du varit beredd att betala per kg om du kunde hämta det själv och slapp frakt?.

Så ska jag berätta vad det kostar häromkring.

P.S Anledningen till att få satsar på småbal är att hästägare är för snåla, det ska finnas men det får inte kosta...
 
Sv: Hö och hö...

det är inte så att jag inte vill betala, det finns bara inget. nu hämtar vi hö 1,5 timme härifrån hos en jättetrevlig gammal bonde, pga allt som görs här i närheten inte är torrt.

har en lokal storproducent men han har för fasen dåligare hö än alla småproducenter.:crazy: bara ute efter att tjäna mest möjligt och skiter i kvaliten.
 
Sv: Hö och hö...

Knapplån: Jag lämnar den här tråden nu. Från början var den tänkt som en reflextions-tråd och "dela-erfarenheter-tråd" men urartade snabbt till att bli en "jag -vet-bäst- och- du-begriper-inget-tråd". Jag deltar inte i sånt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 918
Senast: mackan
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 958
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 659
Foder & Strö Har en valack på 14 år som blir tunn på sommaren. Tunn och tråkig överlinje framförallt. Nu ser han ok ut i hullet men jag tror att han...
Svar
8
· Visningar
2 520
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp