Hö till dräktigt sto, unghäst samt promenadhäst?

AnnEve

Trådstartare
Behöver lite råd, snälla!

I hagen går
ett dräktigt sto (fölar i mars)
en unghäst på tre år, ganska tunn
en 16årig promenadhäst

Jag har just nu ett hö med en kvot på 6. Jag märker att unghästen inte klarar sig vidare bra på detta, då hon är ganska tunn.

Grannen har skördat ett andraskördshö med en kvot på 9,4!

Vågar jag fodra med det till samtliga hästar, eller kan det bli på tok för mycket för dom? Är det bättre att fortsätta med en kvot på 6?

Har inte alla mineralanalyser i huvudet, men samtliga liger inom det "normala"

Tackar ödmjukast för svar!
 
Sv: Hö till dräktigt sto, unghäst samt promenadhäst?

samtliga per kg ts

hö nr 1:
smrp 62
MJ 10,1

hö nr 2:
smrp 96
MJ 10,2
 
Sv: Hö till dräktigt sto, unghäst samt promenadhäst?

För mycket vadå ? Att de andra skulle bli feta eller ? Dräktiga ston ska ju faktiskt inte vara i ridhästhull, utan ha lite överhull så det finns något att ta av de första di månaderna.
 
Sv: Hö till dräktigt sto, unghäst samt promenadhäst?

Jag hade glatt fodrat på med det kraftigare höet.
Både det dräktiga stoet och treåringen mår bara bra av ett bra hö. Det är möjligtvis promenadhästen som kan behöva ransoneras en del, men även det beror ju på om du har ett högt energivärde eller om det bara är en bra kvot på höet.

/Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 009
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 480
Senast: Lisa2014
·
Avel Hej alla. Jag har 2 dräktiga ponnyston i stallet hemma, båda förstagångare, en 4 år i år och den andra 6 år. Jag har problem med att...
Svar
4
· Visningar
1 347
Senast: dee79
·
Foder & Strö Nu har jag sökt överallt och frågat flera veterinärer med olika bud som följd... Behöver höra lite erfarenheter, ser gärna att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 588
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp