Utfodring av dräktigt sto med fång

Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Ok, lite mer hjälp från er som kan det här då....

Har fått min sockeranalys. Den säger ju som sagt inget om % men Socker (NIR) är 122 g/ts. Förmodar att det är ett skyhögt värde? :crazy:
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Inte alls skyhögt, det kan vara över 300 gr/kg TS.

Du har 12.2% socker, vilket är lite högre än man vill ha för t ex en IR-häst (där socker + stärkelse bör vara under 10 - 12% - lite olika siffra beroende på var man läser).

Till 'bara' en fånghäst finns det inte lika tydliga gränser. Visst kunde det varit lägre, men det kunde varit MYCKET högre med. Och jag skulle vara NÖJD med det svaret, och utan större ångest använda det. Det är ett helt okej värde i sammanhanget, och det är ett hyfsat lågt värde =)
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Åh, jag och procenten....:o

Men det låter ju bra! Då kan jag kanske börja vänja in henne på hösilaget lite igen. Hon går in i de sista tre dräktighetsmånaderna i mitten av februari. Kan jag ge henne slipper jag ju ge henne något kraftfoder.

Behöver bara tillsätta Tokosel, några tips om vad man kan ge det i istället för betforen?
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Det finns en melassfri betfor som heter speedibeet.
Vet inte vad Alexandra W tycker om den? Men på påsen står det att den rekomenderas av "laminatis society" i UK.
Jag har inga fånghästar, men jag anser att man ska försöka fodra sina hästar så sockerfritt som möjligt iallafall...
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Finns speedi beet som tipsats om, funkar bra. Eller om du orkar med ett arbetsmoment till, laka ur vanlig betfor. Blötlägg den i överdrivet mycket vatten, det ska vara vatten kvar när den svällt klart. Häll av det vattnet, och spola betforn i t ex durkslag under rinnande vatten tills du sköljt bort allt brunt vatten. Sen kan du ge det. Sockret är vattenlösligt och du sköljer bort det, kvar är fibrena och de andra fördelarna.

Annars finns det melassfri lucern, både pellets och hack.

Sen, 1 gång i veckan för att ge Tokosel, så du kan nog utan problem ge 1 dl uppblött volym vanlig betfor/lucern utan att det i realiteten blir någon större fara. Även om det är socker i det så det är 1 gång/v och det är sådana små små mängder att det blir så lite socker i realiteten.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Tack Alexandra_W! Jag har varit lite tveksam till om det är humbug med SpeediBeeten, men det verkar som om det ör som dom säger!
Mina hästar äter inte lucernen utan att det finns lite gott i....
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Nejdå, ingen humbug alls, den är melassfri =)

Jag undrar btw om det är för den är melassfri den sväller snabbare - eller har de 'gjort' något mer med den med?

För märkt det med lucernpelletsen - den melassfria sväller blixtsnabbt, jämfört med den melassade. Och jag har funderat på om det är för att med melass måste vattnet först lösa upp melassen, och sen kan pelletsen börja falla sönder och blötas. Medan melassfri börjar blötas upp omedelbart.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Det har jag inte tänkt på....
Men så kan det ju vara! Socker "smälter" ju sakta.... Men är inte melass typ som flytande honung i konsistensen!?
Ja, en massa svammel blev det...
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Jo, fast melassen 'torkar' ju när pelletsarna hetlufttorkas. Som sagt, ingen aning om det är melassen som gör skillnaden, bara just noterat skillnad.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Tack för tipsen hörni. Det verkar inte bli så besvärligt som jag befarade. Om nu märren håller sig ok.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

* Knapplån*

Jag har ett dräktigt sto, som innan betäckning varit i tävlingsform (trav)och då varit ganska svårfödd, problem med stress bla. arbetas ner under sommaren och har efter ett ormbett i september inte arbetat alls.

Därför har vi nu gett henne väldigt mkt grovfoder för att hålla henne i bra hull, (fri tillgång i stort sett på hö 9,2 MJ, 45 g/smrp, tyvärr ingen analys på sockret:( ) och hon äter säkert 15 kg om dagen. Hon får också 2 kg lucern pellets ( kraffts) och mineraler samt betfor och morötter.
Till saken:
Hon har gått upp kraftigt i vikt, väldigt fort. Och jag är nu rädd för att det ska leda till fång, och eventuellt att hon kan ha fått IR. Blodprov ska tas i nästa vecka, ( detta är inte akut då hästens allmäntillstånd är bra, men ngt trött ) och jag kommer ta bort morötter/betfor eller ev skölja den istället får se hur magen reagerar. Hon behöver fibrer för sin mage, äter också halm.

Hon är på dygn 240 och det känns ju helt fel att börja banta henne nu? men ännu värre är ju om övervikten leder till ovannämnda.
Funderar även på om morötterna kan ha varit frusna, och eventuellt bilda fruktan som fruset gräs gör, ngn som vet om det är möjligt?

Hur hade ni gjort, tagit bort även lucernen i detta skede?
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Höet som du ger stoet har en dålig kvot för ett högdräktigt sto!

Om hon äter 15 kg av det så har hon bara genom höet fått i sig 138 MJ, det är vad en hårt tränande tävlande travare behöver, så det är inte konstigt om hon blir fet, sen äter hon ju dessutom fler MJ än detta! Ytterligare 20 MJ genom lucernen bara! En häst kan bli IR av att vara för fet, men det kan gå tillbaka om de fodras rätt och bantas!

Jag skulle begränsa högivan, ge henne melassfri lucern (tex Kvarnbyfoders 8 MJ 150 gr smb rp) och låta henne äta en del halm + ett mineralfoder som passar in!
Gör "sockeranalys" på höet, om det är högt skaffa ett annat hö! Du kan tugga på ett höstrå själv, smakar det socker gör definitivt "sockeranalys".
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Tack!

Ja jag vet att kvoten är dålig, men det har tyvärr varit problem att hitta ett annat hö som inte haft ännu lägre protein, bland våra leverantörer. Mj har varit ungefär desamma. Och eftersom hon aldrig tidigare lagt på sig utan tvärtom har vi kämpat att få upp henne i vikt, så kändes det inte som om det var något problem, förens hon efter nyår svällde upp rejält. (Och till unghästen har det tillsammans med kalk+ mineraler och groov 125 fungerat fint.)

Då är det alltså mindre energi i ett melassfritt lucern, inte bara mindre socker?
Vi kommer inte lämna in ngn analys nu, då vi kommer bli tvingade att hitta nytt hö iallafall, då det börjar ta slut av det parti vi har nu. Får göra en analys på det nya istället.

Anledningen till att hon äter så mkt hö, är att hon vräker i sig i hagen, som hon delar med andra hästar. bla en unghäst som hellre leker än äter, och då "rensar" hon under tiden. Mao får vi ge henne mindre hö inne och istället ge halm, samt leta reda på ett bättre lucern, om jag uppfattat det hela rätt?
;)
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Helst ska ni ha ett hö med en kvot på 8-9 åt det dräktiga stoet, då skulle hon klara sig med bara mineraler extra eftersom hon äter så mycket!

Eventuellt kan man ge något mer koncentrerat proteintillskott än lucern, för att hålla ner MJ, men det kanske inte hennes mage fixar!

Är det riktigt illa med fetman kan det vara ett alternativ att hon går i egen hage, med portioner av hö och fri tillgång på halm och tillskott med protein och mineraler!
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Hej igen!

Ja i de bästa av världar skulle det gå att ordna med egen hage;) fy för denna vinter! I morse hade vi -30 och fortfarande en meter snö ute. Vi har för närvarande 3 hästar hemma, och har 3 stora hagar, men bara en är upptrampad! ( då vi inte tänkte på detta före nyåret att hålla igång två eftersom hästarna gärna håller ihop i flock) så nu ligger tråden under all snö och det är skare och omöjligt att trampa upp för att nyttja. Men.........
jag ringde runt och det visade sig att en annan bonde hade kvar rundbalar med ett hö med 52 g/smrp per kg/foder samt med 7.7 MJ. ska också få resten av analysen när vi hämtar!:) Åtminstone mkt bättre även om jag saknar det höet vi hade -09 på hela 73 g/smrp:D

Så nu blir det minskad giva inne av hö, och mer halm istället och så får vi se hur mkt lucern hon ska ha. Har tillgång till krafft muskel men har faktiskt aldrig prövat den på henne tidigare och hon är väldigt känslig. Hon får också krafft miner grön.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Inte ens min mkt matglade äter kwikbeet, men däremot varmsköljd betfor.
Morötter innehåller mkt socker o frusna ska inte ges alls.

Som ngn ovan skrev så ger ju lucernen mer MJ. Vänj in proteinet sakta- finns ju tid kvar.

Promenera gärna med märren. Täcke på sparar många MJ.:grin:Så gå utan täcke är min rekommendation.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Hej, och tack för svar!
Då skippar vi den sortens betfiber känns som slöseri,men jag provade faktiskt att varmskölja betforn till alla våra, och visst blev det en del sura miner, men den gick ner trots allt.
Ja, om jag hade vetat att morötterna varit frusna hade jag aldrig gett dom:eek: men jag blev misstänksam eftersom de så fort började mögla och släppa ur sig vatten, ( förvaras i varm sadelkammare) och kastade de givetvis direkt, men tyvärr hade jag hunnit ge dem en hel del (och med höstens frusna gräs som shettisen pillade i sig i färskt minne och fick diarré så...) :cry:
Hon ska också sättas igång och få promenera, det var i vilket fall som helst inplanerat:)

Hämtade hem nytt hö idag,och ska räkna lite på hur mkt protein vi behöver tillsätta och på vilket vis.

Kan säga att bara efter knappt 3 dygn, då vi minskat på och sköjt betforn noga, tagit bort morötter och dragit ner på både lucern och hö, så ser hon redan bättre ut, fettdepåerna under halsen och på rumpan har faktiskt svällt av lite. Så vi är på väg åt rätt håll, och som sagt det kom verkligen plötsligt, även om hon givetvis fått på tok för mkt MJ,under en längre tid.:o
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

En liten tanke. Jag gillar egentligen inte jämförelser med vilda hästar men...

De äter ju upp sig på sommaren o lever på sina depåer om vintern är sträng.
De flesta är ju dräktiga o ska inte även våra tamhästar använda åtminstone en del av sina depåer till att föda även fostret?

Jag menar.. fång på en dräktig märr är ju fasansfullt.

Tänkte på en barnmorska som sa att en gravid kvinna bara behöver öka sin konsumption med ett äpple om dagen för att inte gå upp mer än vad som är brukligt vid graviditet-ca 15kg.

Om märren redan innan har mkt att "ta av" o man ger den enlig ngt tabellvärde så kan det skita sig rejält. De rör ju sig dessutom mkt mindre.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

En liten tanke. Jag gillar egentligen inte jämförelser med vilda hästar men...

De äter ju upp sig på sommaren o lever på sina depåer om vintern är sträng.
De flesta är ju dräktiga o ska inte även våra tamhästar använda åtminstone en del av sina depåer till att föda även fostret?

Jag menar.. fång på en dräktig märr är ju fasansfullt.

Tänkte på en barnmorska som sa att en gravid kvinna bara behöver öka sin konsumption med ett äpple om dagen för att inte gå upp mer än vad som är brukligt vid graviditet-ca 15kg.

Om märren redan innan har mkt att "ta av" o man ger den enlig ngt tabellvärde så kan det skita sig rejält. De rör ju sig dessutom mkt mindre.

Och hur många av de vilda stona överlevde i många år? Jag har ingen aning men tycker att om man ska jämföra så ska man ha det med i beräkningen dvs att det säkert var tufft att vara vildhäst.

Ett äpple om dagen verkar orimligt. Skulle det motsvara vad fostret förbrukar i form av proteiner och energi? Det undrar jag verkligen.

Nu har jag ingen erfarenhet som hästägare av dräktiga ston. Men vad jag minns av mina tre graviditeter så var det speciellt när barnet var fött som det gick åt massor av mat för att producera all mjölken. Jag antar att det är samma för hästmamman.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 421
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 694
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp