Utfodring av dräktigt sto med fång

wrangler

Trådstartare
Nu har jag sökt överallt och frågat flera veterinärer med olika bud som följd...

Behöver höra lite erfarenheter, ser gärna att veterinärerna på forumet svarar!


Jag har ett sto som är dräktigt för första gången (och sista, hos mig iaf) och som drabbats av fång. Hon är behandlad och bättre. Anledningen är höljd i dunkel (till stor ångest eftersom jag har flera ston) men innan insjuknande gick hon på lösdrift och fruset gräs kan vara en del i ekvationen.

Från det att hon insjuknat har hon enbart fått ett torrhö med låg kvot (nu fri tillgång), inget annat men snart måste jag börja tänka på dräktigheten och ge henne "mer" mat. Detta är ett sto som var något i underhull när hon kom till mig i somras men vid insjuknandet var i bra hull, absolut ej fet, och jag är glad och förvånad att hon inte fallit ur sedan hon blev sjuk. Hon är i helt okej hull nu hö't till trots. Men hennes behov kommer snart att öka och hur som helst räcker inte värdena och mineralerna i detta hö till.

Buden på vad man ska ge och inte ge är ju väldigt varierande.

Jag har ett hösilage med höga prtvärden o kvot. Detta ligger bra i mineraler och övriga kvoter och mina andra hästar får en kombination av detta och det "sämre" hö't och klarar sig alla på det utan kraftfoder (unghästar, hingst, avelsston)

Frågan är väl om jag i första hand ska lägga till detta hösilage eller om jag ska fodra med något annat, lucern o mineraler eller liknande. Det som gör mig osäker på hösilaget är ju att det ligger väldigt högt i alla värden, så förmodligen även i socker/kolhydrater vilket inte står med på analysen...


Synpunkter, erfarenheter?


Hö: ts 84% Mj/kg 7,9 Smrpt 25 g/kg
Hösilage: ts 51% Mj/kg 4,7 Smrpt 50 g/kg
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Inte expert och inte veterinär men tar mig friheten att svara ändå.

SIlaget kan du ju sockeranalysera. Mitt silage har LÅGT socker trots att de andra värdena är finfina.
Per kg TS så 130 gram SRP, 10,7 MJ och 88 gram socker (=8,8%)
Nu har jag lägre TS än dig, men räknar jag om med ditt TS så får jag högre värden än dig, men som sagt lågt socker.

Det 'dåliga' sent slagna fjolårshö jag hade var rena sockerbomben (snillar bort pappret men strax över 30% socker...).

Det andra silage jag har, också med bra kvot och så (men förstaskörd) har 10.1% socker.

Så behöver inte alls vara så att bra 'övriga' värden = högt socker. Så väl värt analysera sockerhalten tycker jag.

Sen finns ju melassfritt lucern också, både i pelletsvariant och hack. Så jag skulle sockeranalysera silaget, och så bygga med det som bas och om det krävs mer med melassfritt lucern (om det passar i övrigt) och olja om du behöver mer MJ med. Soja är också trygg mat för fånghästar socker- och stärkelsemässigt.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Intressant! Tack för svaret. Det låter som en bra ände att börja i. Om det finge gå att fodra med hösilaget skulle det ju underlätta betydligt!
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Ja, du har ju en kanonfin kvot för avelsston där, så vore ju himla synd om du inte skulle kunna använda det. Håller tummarna sockerhalten är rimlig så du kan fodra med det =)

(Jag slog i princip frivolter av lycka när jag fick resultatet på mitt silage, jag var likt dig rädd att det skulle vara höga sockervärden, men helt perfekt för fånghäst/insulinresistent ju)
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Ja visst!

en fråga, står det "socker" på analysen eller benäms det på något annat sätt?
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Från Eurofins står det 'socker' kort och gott ja, och den ruta på följesedeln man kryssar i (det är ju en extranalys man måste begära) heter kort och gott 'socker' med. Vet inte hur de andra har, eller om de ens erbjuder sockeranalys.

Anges i gram/kg TS. (Det räknas aldrig per kg foder av ngn anledning, och de 'gränsrekommendationer' som finns för t ex IRhästar etc är också beräknade på kilo TS, lite intressant eg)
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Ok, vad anses som (för) hög sockerhalt då?

Konstigt att det inte finns mer information om detta! Eller letar jag på fel ställe?
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Nej, du letar inte på fel ställe. Finns ytterst lite typ 'allmänt publicerad' information på svenska, och ganska lite 'allmän kunskap' hos veterinärerna med, om man inte träffar på 'rätt' veterinär. Däremot om man sneglar mot UK så finns det massvis med information där.

Max 10 - 12% socker & stärkelse (hopslaget) rekommenderas till insulinresistenta i England. Fånghästar så beror ju lite på varför de fått fång, men ju lägre dessto bättre för de med, även om man inte behöver vara lika extremt noga med dem i alla fall. Det skadar ju dock aldrig.

Haken är att få just stärkelsedelen analyserad med, samtidigt så när jag forskade kring det, så stärkelsehalten är sällan över ett par procent i vallfoder, och då jag komplett misslyckats (trots hjälp från mer insatta) få ett svar exakt vad som ingår i svensk sockeranalys (vilka sockerkedjor) och om svenska 'socker' är samma som internationella WSC (vattenlösliga kolhydrater) osv så har jag helt enkelt 'gett upp' och accepterat att jag får veta socker, och anta resten, men att enligt vad man kan bedömma så är bara värdet för 'socker' lågt nog, så är det ingen risk att det andra ska göra totalen 'för hög'.

Jag har ju en insulinresistent fångponny. Och hans insulinresistens + fång 'hölls igång' av det där höet som var rena sockerfällan - även när han bara fick 4 kg (D-ponny). Men blev inom DAGAR (nästan läskigt, men mkt fascinerande) bättre i sitt fång och fettdepåerna började rinna av, när jag bytte till grovfoder med lägre socker (silaget med 10.1% socker). Och funkat perfekt med silaget jag har nu med med 8.8% socker. Så jag har 'nöjt' mig med det.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Tack för infon! Mycket intressant!

Kan du förklara vad som eg menas med en insulinresistent häst och skillnaden från fång. Jag menar, namnet säger ju vad det är men varför får man det och vilka faktorer spelar in? Andra symptom?
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Kan berätta det jag vet, det finns de som kan det mer/bättre dock. De har väl inte riktigt hela 'orsaksbiten' klar för sig angående varför en ponny/häst blir insulinresistent. Det är vanligare i vissa raser än andra, och det 'senaste' är att det verkar finnas ett genetiskt samband/ärfligt samband med. Detta är dock inte 'färdigstuderat'.

Så exakt varför häst A blir insulinresistent och häst B inte blir det under samma förutsättningar vet man inte (på samma vis som man inte vet säkert/i alla fall varför en häst får fång och inte de andra i en grupp som lever under samma förutsättningar)

Men man vet riskfaktorer, och största riskfaktorn förutom då ev den genetiska är övervikt. Dock så alla överviktiga hästar (fång eller ej) är INTE insulinresistenta, och det finns insulinresistenta hästar som är smala med.

Det som händer är ju att det blir 'fel i kroppen'. PÅ en frisk häst så den äter -> blodsockret höjs -> kroppen producerar mer insulin och vid en viss insulinnivå leder detta till att receptorer 'öppnar' in till cellerna -> cellerna får då bränsle/näring av glukosen (blodsockret) -> blodsockret sjunker -> insulinet sjunker. Enkelt förklarat. Ett system som hela tiden går om och om igen och i normala fall är i balans och samspelar.

En insulinresistent häst så av någon anledning börjar receptorerna som ska reagera på insulinnivån och 'öppna' in till cellerna, krånga. Det börjar normalt, blodsockret höjs, insulinnivån höjs - men receptorerna öppnar inte, så insulinnivåerna stiger och stiger. Draget till sin spets så svälter muskler och celler, fast hästen blir fetare och fetare eftersom det tolkas som ett 'överskott som cellerna inte behöver' och lagras som fett. De flesta hästars receptorer öppnar ju i sinom tid, men för sen. De flesta hästar lyckas på ngt vis också kompensera och dona så blodsockret hålls på rimliga nivåer. (Men när man tar blodprov så tar man både inslun och blodsocker).

Höga insulinnivåer har i försök visat sig kunna framkalla fång på fullt friska hästar, varför en insulinresistent häst löper ökad risk att drabbas av fång (och risken späs på av att de ofta - inte alltid - är tjocka). Och det kan krävas väldigt 'lite' för en insulinresistent för att skicka upp insulinet så högt att det inte blir bra, då det sas 'stadigt' ligger för högt. Även när de fastat kan insulinvärdet vara rejält högt. (Andra saker som höjer insulinet är stress, inkl stress från smärta t ex)

Förutom att IR-hästar som sagt ofta är tjocka, och EXTREMT lättfödda (pga det beskrivet ovan) - de 'lever på luft' känns det som, så är ett typiskt tecken -s om syns även på de smala - fettansamlingar/fettdepåer. Den mest klassiska av dessa är det man kallar 'fångnacke', dvs en fettinlagring längs med mankammen. Även vid ländryggen, på bakdelen och vid bogen kan man se depåer. Man kan också, spec på smala hästar, se konstiga depåer på mer udda ställen, t ex en avgränsad depå på ena sidan av buken. Eller i övrigt smal häst med depåer vid bogen, fångnacke etc.

Behandlingen är bantning, kostbehandling (lågt socker och stärkelse) samt - motion. Motion ökar insulinkänsligheten. I vissa fall kan man under en kortare period behandla med sköldkörtelhormon som av ngn ej klarlagd anledning verkar hjälpa insulinnivåerna. Det gör inte så mkt i Sverige men mer i UK (händer i Sverige med). Det är dock bara en kortsiktig lösning t ex när bantning inte ger nog snabb effekt osv. Viktigast är att få ner dem i normalvikt eller strax under och hålla dem där, och så motion.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Tråkigt med ditt sto!
Du har redan fått bra svar.
Jag undrar vad det är för ras? Jag har för mig att jag har läst att en del ston kan bli lite IR när de är dräktiga. Kroppen ställer in sig på att ge mkt näring till fostret. Men jag är inte helt säker på att jag minns rätt. men vissa raser har lättare för att bli IR än andra.
Man vill ju gärna veta varför en häst får fång. Det finns ju ngt som heter dräktighetsfång eller liknande men jag tror att det är ganska svårt att hitta information om detta. Speciellt om det gäller i början av dräktigheten när hästen inte är så tung.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Det är en paint.

Hon kom till mig i somras och har varit lite i obalans hela tiden, har också en bakterieinfektion i huden som blossat upp i samband med fången (obalans i magen) men den har hon dagits med i flera år som det verkar.

Min egen teori är att hon helt enkelt inte var helt i balans och att det blev för mycket för henne med omställningen, i samband med kraftigt hösilage och fruset gräs. Men jag vet inte. Ingen av stona som varit här länge har någonsin visat några tecken på fång eller liknande *peppar peppar* och dom äter ju samma foder, går i samma hage osv. Det är quarterston resten.

Just detta stoet är också det enda som inte är i något överhull dessutom :o dom andra är ganska....runda.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Eftersom du har 51% ts i ditt silage så är ju chansen ganska stor att det skett en ordentlig mjölksyrajäsning. Vet du vad pH är i fodret? Om det har skett en mjölksyrajäsning så har bakterierna använt sockret, det finns alltså normalt betydligt mindre socker i ensilage än i hö, trots samma energivärden.

Jag skulle inte vara orolig för att fodra med silaget om det verkar som om det är ordentligt fermenterat (luktar syrligt osv).

Kolla mer här.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Ah, tack för länken! Ska läsa!

Har kontaktat Eurofins och har jag tur så har dom kvar provet som skickades in i oktiber och ev kan dom använda det, hade ju varit himla smidigt!
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

En annan sak jag har funderat på.... det här med fruktanet i fruset gräs. Är det samma problem med hösilage som fryser, eller har den effekten försvunnit i processen? Nu tinar jag allt hösilage ändå men lösdriftshästarna petar ju i sig fruset emellanåt ändå.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Jag skulle ösa på stoet, foderjäst med mkt aminosyror och b vitaminer och det är bra för magen. Sen fler mineraler och vitaminer...å grovfodret då...
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Nej hösilaget som fryser händer det inte så mycket med, inte som med gräs. Hösilaget "lever" ju inte s.a.s. och kan därför inte reagera på yttre stress (kyla, torka m.m.) på samma sätt som gräs.

Det är även mindre fruktaner i välfermenterat hösilage/ensilage än i hö/gräs eftersom bakterierna även använder fruktaner som substrat.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

jag håller med dig det kan nog vara så att hon var i obalans tidigare och att det sedan blev för mkt med det frusna gräset. Det verkar rimligt men man kan ju aldrig veta.

När det gäller fruktaner i fruset ensilage så är jag ganska övertygad om att det inte kan bildas fruktaner när ensilage fryser. Det borde nog bara kunna ske i en levande växt, tycker jag men är naturligtvis inte säker.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Det som är problemet ur fångsynpunkt när gräs fryser är inte ATT det fryser, utan det som händer i gräset vid de temperaturer som gör det blir frost i det. Dvs fruktaninlagringen. För detta måste gräset/växten leva.

Så sockerhalten i silaget påverkas inte oavsett om det fryser eller tinar, och hur många ggr detta än sker. Sockerhalten är där konstant.

På samma sätt som protein och MJ kan förändras av en rad parametrar i levande gräs, men är konstant i hö/silage är det med sockret, med tillägget som flera skrivit att sileringsprocessen måste vara klar - för den förbrukar socker. Socker i silage är alltså något som - till skillnad mot det andra - inte bör tas från vallprov strax innan plastning, utan bör analyseras när fodret har legat balat ett tag och ensileringsprocessen är färdig om man vill ha så rättvisande svar som möjligt. (Vilket är helt sak samma nu, men bra tänka på nästa år osv om man vill analysera då)
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Förstår inte riktigt ditt inlägg... Ösa på?
Om jag kan ge en viss mängd av det hösilage jag har så täcker det gott och väl hennes mineral och vitaminbehov. Om jag fodrar med något annat så kommer jag givetvis att ge henne mineralfoder så det täcks. Förstår inte ritkigt vad du menar med "fler mineraler och vitaminer"?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 420
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 693
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp